iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Odido (T-Mobile) (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f68/odido-t-mobile/)
-   -   Garantietermijn blijft 1 jaar? (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f68/odido-t-mobile/40282-garantietermijn-blijft-1-jaar.html)

k03n 23-07-09 23:01

Garantietermijn blijft 1 jaar?
 
Hallo!

Al een tijd Iphone gebruiker maar nu ook aangemeld vanwege de volgende vraag:

Ik heb nu net mn 3e Iphone gekregen (ik vermoed nieuw, op de bon van solidvision is "refurbish" niet aangevinkt) vanwege een hoop stof onder het scherm.

Ik lees nu in de begeleidende brief: "De garantietermijn van uw oorspronkelijke Iphone geldt ook voor het verangende toestel".

Oftwel mijn contract is ingegaan op 22-8-2008. Ik krijg nu een nieuw toestel waar vervolgens nog maar 1 maand garantie op zit.

Is het niet zo: Nieuw toestel => Jaar garantie op het nieuwe toestel?

Destiny 23-07-09 23:11

Nee dat is onzin. Je hebt altijd garantie vanaf de eerste aankoop. Is ook logisch he. Je krijgt garantie bij de aankoop. Als je nu weer garantie zou krijgen heb je dus eigenlijk bijna 2 jaar garantie.

Btw: je hebt wel 24 maanden garantie bij T-Mobile. De kosten van de eerste 12 maanden zijn voor Apple. De kosten van de tweede 12 maanden zijn voor T-Mobile.

k03n 23-07-09 23:24

ik vind het geen onzin...

Ik heb vaker elektronische apparatuur (camera lenzen e.d.) geruild (nieuw gekregen). Daar kreeg ik dan een nieuwe bon bij met de mededeling: "dit is uw nieuwe garantiebewijs". Dus met de datum op die nieuwe bon had ik dan weer een jaar garantie op het nieuwe product....

Stel dat dit nieuwe toestel na 2 maanden op houdt met werken zit ik dus 1 maand buiten de garantie. Jammer maar helaas. Terwijl het wel een nieuw toestel is waarvan je mag verwachten dat het langer dan 2 maanden meegaat...

Ik heb er namelijk een hard hoofd in dat dit exemplaar stof/storings vrij blijft... Ben aan het kijken wat mijn positie is qua garantie.

edit: In de startpost stond mn 2e, het is inmiddels mijn 3e Ipphone

groofoo 24-07-09 09:23

volgens mij is het zo dat als je toestel gerepareerd is, je garantie krijgt op de gerepareerde onderdelen.

als je toestel vervangen is, krijg je weer de standaard garantie.

van de week 2 senseo`s retour gekregen van Phillips recall actie.
1 gerepareerd en hernieuwde garantie van 2 jaar gekregen in de begeleidende brief.
1 vervangen voor een nieuwe en ook volledige 2 jaar garantie in de begeleidende brief.

tuurlijk, een senseo is niet te vergelijken met een iphone, maar dit soort garantie afhandelingis natuurlijk geweldig.

ook vaker problemen gehad met andere apparatuur o.a. magnetron.
deze ging een maand voor het verstrijken van de 5 jaar garantie kapot.
gebeld met keuken leverancier, die stuurde een monteur langs met een nieuwe magnetron.
deze werd netjes ingebouwd (extra service) en we kregen opnieuw de volle garantie van 5 jaar.

forum.bericht 24-07-09 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k03n (Bericht 328654)
Ik krijg nu een nieuw toestel waar vervolgens nog maar 1 maand garantie op zit.

Klopt.

Citaat:

Is het niet zo: Nieuw toestel => Jaar garantie op het nieuwe toestel?
Nee dus. Wel heb je weer 3 maanden garantie op de reparatie.

Blackherrie 24-07-09 12:50

als het gerepareerd is heb je 3 maanden garantie op de reparatie. Bij een nieuw toestel gewoon volledige garantie. Zou wel heel raar zijn als dat niet is, tis een nieuw toestel. En daar zit wettelijk gewoon een jaar garantie op.
Ik heb dat zelf ook al 2 keer gehad. Met een printer en een logitech speaker set. Na dik een jaar werd het gerolen, en ik kreeg wederom de volle garantie. En dat is niet vreemd, nee dat hoort zo!

seminifeer 25-07-09 11:35

Bij garantiegevallen is het zo dat de originele garantie vanaf het aankoopmoment geldt. Óók als je een nieuw toetsel gekregen hebt.
Het feit dat je een nieuw toestel hebt gekregen betekent alleen dat de fabrikant het niet zinvol vond om hette repareren óf de klant door deze service een goed gevoel wil geven.

Wettelijk gezien hoeft de fabrikant zijn garantietermijn dus niet opnieuw in te laten gaan. Als hij dat wél doet (coulance/service) zal hij dat specifiek vermelden in de documentatie/bonnen die je erbij hebt gekregen.

Is dat niet het geval dan is er alleen sprake van de originele garantie vanaf het aankoopmoment.

Dit geld niet alleen voor de Iphone maar voor álle goederen die je koopt.

TheIndo 25-07-09 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forum.bericht (Bericht 328740)
Klopt.



Nee dus. Wel heb je weer 3 maanden garantie op de reparatie.

Van T-Mobile after sales bevestigd gekregen: 1e jaar garantie van Apple 2e jaar garantie op kosten van T-Mobile.

Het is zo in de wet geregeld. Alleen hebben veel dealers en/of providers daar lak aan. Wie gaat er iets aan doen? En als er iemand dan toch een rechtzaak van dreigt te maken, snel een compromis sluiten. Garantie gaat in op moment van aankoop, ontvangst bewijs of kassabon is garantie bewijs (ben je dus ook helemaal zelf verantwoordelijk voor!).

splatz 26-07-09 01:34

Citaat:

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
(©consuwijzer.nl)
In principe heb je dus na 3 jaar en je iPhone start niet meer op nog steeds garantie, (je mag wel verwachten dat een iPhone 3 jaar meegaat).

De meeste bedrijven proberen dit te negeren en hebben hier lak aan. Als je een duidelijke brief schrijft waarin je dit duidelijk uitlegt (verwijzing wetboek etc.) hoe het in elkaar steekt met de garantie (weten ze dondersgoed), kunnen ze er bijna niet onderuit. Anders kan je nog gaan dreigen met consumentenautoriteiten, fora, reviews, rechtsbijstandsverzekeringen etc. (heb dit een keer allemaal uitgezocht met een gevalletje geen garantie meer; uiteindelijk gelukt)

Citaat:

Bovendien heeft u, wanneer het product binnen 6 maanden na de aanschaf kapot gaat of een mankement vertoont, tevens een bewijsvoordeel omdat vermoed wordt dat het product vanaf aankoop ondeugdelijk was. De verkoper moet dan aantonen dat het uw schuld is dat het product kapot is. Kan hij dat niet, dan hebt u recht op herstel of vervanging, en als dat niet mogelijk is, hebt u recht op teruggave van uw aankoopprijs.
Het is wel zo dat na 6 maanden jij moet aantonen dat het product niet door jou defect is geraakt.

Destiny 26-07-09 11:09

Je hebt gewoon 2 jaar volledige garantie op de iPhone. Het eerste jaar zijn de kosten voor Apple en het 2e jaar zijn de kosten voor T-Mobile.

En je hebt idd langer dan 2 jaar garantie, mits jij kan aantonen dat het defect niet door jouw is ontstaan. En dit moet je laten onderzoeken door de fabrikant zelf. En als hier uitkomt dat het defect niet door jouw is ontstaan, dan krijg je altijd nog een rekening die je moet betalen. Je krijgt namelijk na de 2 jaar nooit meer volledige garantie. Je zult dus altijd een bedrag moeten betalen. Dit vertellen ze er alleen nooit bij de programma's Kassa etc.

splatz 26-07-09 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Destiny (Bericht 329540)
Je hebt gewoon 2 jaar volledige garantie op de iPhone. Het eerste jaar zijn de kosten voor Apple en het 2e jaar zijn de kosten voor T-Mobile.

En je hebt idd langer dan 2 jaar garantie, mits jij kan aantonen dat het defect niet door jouw is ontstaan. En dit moet je laten onderzoeken door de fabrikant zelf. En als hier uitkomt dat het defect niet door jouw is ontstaan, dan krijg je altijd nog een rekening die je moet betalen. Je krijgt namelijk na de 2 jaar nooit meer volledige garantie. Je zult dus altijd een bedrag moeten betalen. Dit vertellen ze er alleen nooit bij de programma's Kassa etc.

De bewijslast ligt inderdaad bij de klant. Jij moet dus als klant kunnen aantonen dat het defect niet door jou is ontstaan. Dit kan je dus gewoon laten onderzoeken bij een onafhankelijk reparatiebedrijfje. Als jij kunt aantonen dat het defect niet door jou is ontstaan heb jij recht op (kostenloze) reparatie/vervanging.

Je zult wel altijd de rekening krijgen voor de reparatie, want t-mobile/apple probeert hier natuurlijk onderuit te komen. Meestal is één duidelijke brief genoeg (ze weten dondersgoed dat ze fout zitten) om de rekening te annuleren.

Bimmer 28-07-09 01:23

Toevallig vandaag TM KS aan de lijn gehad en mij is bezworen dat een Iphone geleverd via hen 2 jaar garantie heeft!!!!! Dit omdat mijn toestel scheurtjes heeft en over 2 weken een jaar geleden geleverd is. Ik wil 'em pas opsturen nadat ik mijn 3GS heb ontvangen (waar ik sinds 19 juni op zit te wachten verd........) dus ik begon 'em een beetje te knijpen.

Dolfijn 17-09-09 00:48

Ik heb mijn iPhone bij Saturn gekocht, heb hem net twee maanden terug voor een reparatie aan het scherm.(viel nog net onder de garantie)
Nu doet mijn Wi-Fi het niet meer, wat dus niet meer onder de garantie van apple valt.
Waar moet ik dan voor de garantie aankloppen, Saturn of de provider?

seminifeer 17-09-09 08:43

het is heel simpel
 
Deze discussie is er al vakergeweest.
Het is heel simpel. De originele garantie vanaf de aankoop blijft gelden. Het wordt dus niet cumulatief opgeteld. Een extra 3 maanden garantie opde gerepareerde onderdelen is een geste van de fabrikant.
Het zou een rare zaak zijn als iedere keer na een reparatie je garantie volledig verlengd werd.

Waar je wel over indiscussie kan gaan is "de verwachtte levensduur" van een apparaat. Die is ook in de wet genoemd.
Zodra je buiten de garantieperiode zit kan je proberen daar aanspraak op te maken. Bij een mobiele telefoon rekent de rechter ongeveer met 2 jaar.

T-Mobile heeft de garantie als leverancier al op 2 jaar gezet. Dus ga er maar vanuit dat als je buiten deze 2 jaar komt je nergens meer aanspraak op kunt maken.

Het eerder genoemde verhaal van de Senseo is een heel ander verhaal. Het betrof hier een volledige recall van een product met ontwerp/productiefouten. Philips begreep dat als hier niets aan gedaan werd het imago vanhet apparaat volledig onderuit gehaald kon worden wat toekomstige verkoopcijfers in de weg kon zitten. Op basis van de clusters van serienummers hebben de gebruikers een nieuw apparaat met volledige garantie gekregen.

Ik denk dat Apple zoiets nooit zou doen. Dat bleekwelin de kwestie van de explosies. Daar liiet Apple zien hoe ze in dit soort zaken staan door alles zoveel mogelijk stil te houden. Pas na media aandacht kwam ereen beetje beweging in.

Maar even terugkomend op de vraag. Garantie geldt vanaf de aankoopdatum. Extra garantie alleen als dit schriftelijk bevestigd wordt.
Daarna aanspraak maken op de "verwachte levensduur", maar na 2 jaar kun je dit vergeten.

seminifeer 17-09-09 13:25

Voor garantie moet je altijd aankloppen bij de verkoper.
Soms willen verkopers doorverwijzen naar systemen van de fabrikant die sneller kunnen werken. Maar juridisch gezien dien je de verkoper hierop aan te spreken.
Dus ik zou dat doen. Weigert hij zijn medewerking, dan een aangetekende brief.
Gezien het feit dat je de telefoon al 2 manden terug hebt kan de Wi-Fi storing niet aan een verkeerde reparatie gelegen hebben.
Ik zou de verkoper verwijzen naar de door mij eerder genoemde "verwachte levensduur"van een apparaat.
Die mag je gerust op 2 jaar stellen.

(ik had pas een storing op een tomtom die buiten de garantieperiode viel. Nadat ik de medewerker op de "verwachte levensduur had gewezen ging hij in overleg met zijn leidinggevende. Vervolgens is alles netjes afgehandeld.)

S¡mon 17-09-09 18:58

Ergens wel logisch, he. Ik bedoel maar, als je er zelf voor zorgt dat er om het 1,5 jaar een probleem is dan wissel je het in en krijg je weer 2 jaar garantie? Is een beetje gek, niet? :P

Dolfijn 17-09-09 20:06

En heeft iemand hier ervaring met de garantie na de 1 jarige garantie van apple?
Misschien dat iemand nog ergens een brief heeft liggen die zij hebben verstuurd?

Zou ik enorm op prijs stellen;)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forum.bericht (Bericht 328740)
Klopt.



Nee dus. Wel heb je weer 3 maanden garantie op de reparatie.

Dus dat wil dus zeggen dat ik geen garantie heb als ik hem 2 maanden geleden weg heb gebracht voor mijn vervanging van mijn scherm(onder apple garantie) en mijn iPhone nu wegbreng omdat ik geen Wi-Fi meer heb.

Ei_genwijs 25-09-09 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dolfijn (Bericht 356429)
Dus dat wil dus zeggen dat ik geen garantie heb als ik hem 2 maanden geleden weg heb gebracht voor mijn vervanging van mijn scherm(onder apple garantie) en mijn iPhone nu wegbreng omdat ik geen Wi-Fi meer heb.

Volgens mij is het zo dat als hij nu nog binnen de 2 jaar valt je sowieso nog garantie hebt op je toestel. Als je scherm gemaakt is vlak voor het eind van je garantie, heb je nog 3 maanden garantie op die reparatie, ook al wordt de 2 jaar overschreden.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:39.