//

Internet Bankieren Gevaarlijk?

Internet Bankieren Gevaarlijk? discussie in Odido (T-Mobile) forum; ( verdwijnt na registratie ) Hallo mensen, Zijn er mensen die soms hun saldo online van hun banken (ik heb ING en Fortis) checken via de iphone internet. Je heb ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Bellen en internet > Providers Nederland > Odido (T-Mobile)
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 29-07-09, 19:05
Antonio6 Antonio6 is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2009
Locatie: Delft
Berichten: 45
Standaard Internet Bankieren Gevaarlijk?

Hallo mensen,

Zijn er mensen die soms hun saldo online van hun banken (ik heb ING en Fortis) checken via de iphone internet.

Je heb zelf een app om je saldo van je ING bank te weten.

Is dit niet beetje gevaarlijk om te doen via een mobiele telefoon (iphone).

Ik heb een mac computer, super veilig natuurlijk. Dus dat is de plek om eigenlijk internet bankeren.

Zijn er mensen die zelfs geld storten via de iphone / bank sites ?

Thanks,

Gr, Antonio
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 29-07-09, 19:17
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.081
Standaard

Waarom denk je dat een Mac super veilig is?

Genoeg manieren buiten je Mac om bij internetbankieren bestolen te worden hoor...
__________________
We are one, but we are not the same... Talk to each other!
  #3  
Oud 29-07-09, 20:05
Antonio6 Antonio6 is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2009
Locatie: Delft
Berichten: 45
Standaard

Ik zie dat je een windows persoon bent. Ik zal beter niet verder op ingaan.

Alleen deze kleine getalletjes.

90% / 95% wereldwijd virussen: windows
5% / 10% wereldwijd virussen: mac osx

Ho ja, en het gaat om mijn vraag dat ik hier boven stelt en niet over je commentaar.


Gr, Antonio
  #4  
Oud 29-07-09, 21:31
chaser2600's schermafbeelding
chaser2600 chaser2600 is offline
• iOS 5.1
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2008
Berichten: 306
Stuur een bericht via MSN naar chaser2600
Standaard

0% wereldwijd virussen: iPhone
Dus dan snap ik je twijfel niet
  #5  
Oud 29-07-09, 22:14
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.081
Standaard

Misschien begreep je me niet; mijn post was geen kritiek op Mac of iPhone, maar wel een poging om je vraag (deels) te beantwoorden:

Welke client je ook gebruikt (Mac, PC of iPhone), als er aan de server kant wordt gerotzooid ga je toch nat (en dat heeft dan niets met (aantallen) virussen te maken).
  #6  
Oud 29-07-09, 22:15
Antonio6 Antonio6 is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2009
Locatie: Delft
Berichten: 45
Standaard

Ik heb het misschien niet zo zeer over virussen. Maar wie weet. Je heb zoveel technologie. Google maps. Als je iphone kwijt is kunnen ze hem lokaliseren met nieuw functie ''mobile me''.

Wie weet zijn er twee extra ogen aan het kijken in de vorm van frequenties of iets anders terwijl je saldo checkt. Na ja, een beetje het zelfde verhaal als met de playstation 3 online beveiliging.

Internet is uiteindelijk open voor iedereen. Virussen merk je en zie je door uuuuuuuu blauwe windows schermen ajajajj.

Maar andere activiteiten, die misschien jouw aan het controleren zijn terwijl je de opendeuren met je pass en naam van je internet bankeren openmaakt.

Na ja. Wat je niet ziet kan er wel zijn.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen...

Gr, Antonio

Duidelijk XIII

Laatst gewijzigd door King1987; 29-07-09 om 22:18. Reden: edit knop gebruiken aub.
  #7  
Oud 29-07-09, 22:31
chaser2600's schermafbeelding
chaser2600 chaser2600 is offline
• iOS 5.1
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2008
Berichten: 306
Stuur een bericht via MSN naar chaser2600
Standaard

In die zin lijkt me de kans niet groter of kleiner op de iPhone. Dan heeft het wellicht meer te maken met de verbinding die je op dat moment gebruikt.
  #8  
Oud 29-07-09, 22:47
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.081
Standaard

De kans dat je iPhone in vreemde handen komt (via diefstal/verlies) lijkt me groter dan de kans dat dit met je desktop PC/Mac gebeurt (en een laptop/netbook/macbook zit daar een beetje tussen).

Dan is het wel gevaarlijk als je naam/wachtwoord in Safari zijn opgeslagen en de nieuwe "eigenaar" van je iPhone daarbij kan (als je een bank/rekening gebruikt waar naam en wachtwoord voldoende zijn, al is dat meestal alleen het geval als je slechts naar 1 (eigen) tegenrekening kunt overboeken).

Ik vindt dat zelf al eng voor de wachtwoorden van mijn mailaccounts (in de Mail App)...

Ben trouwens wel benieuwd of 3G veel onveiliger is dan WPA(2) (of WEP).
  #9  
Oud 29-07-09, 23:37
Devine Devine is offline
• iOS 6.0
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jun 2008
Berichten: 21
Standaard

Als ik thuis ben via mijn eigen draadloze netwerk (die uiteraard beveiligd is), daar internet bankier ik wel eens op.
Via de Rabobank, gewoon inloggen op de site aan de hand van je reader.
Werkt perfect.
Alleen zou ik het niet doen via een onbekend Wi-Fi station of dergelijk
  #10  
Oud 30-07-09, 00:25
Liquid2ubstanc3 Liquid2ubstanc3 is offline
• iOS 7.0.4
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2008
Berichten: 104
Standaard

Ik denk dat het over 3G gevaarlijker is dan als je het over Wi-Fi gebruikt.
  #11  
Oud 30-07-09, 19:00
chaser2600's schermafbeelding
chaser2600 chaser2600 is offline
• iOS 5.1
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2008
Berichten: 306
Stuur een bericht via MSN naar chaser2600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XIII Bekijk bericht
De kans dat je iPhone in vreemde handen komt (via diefstal/verlies) lijkt me groter dan de kans dat dit met je desktop PC/Mac gebeurt (en een laptop/netbook/macbook zit daar een beetje tussen).

Dan is het wel gevaarlijk als je naam/wachtwoord in Safari zijn opgeslagen en de nieuwe "eigenaar" van je iPhone daarbij kan (als je een bank/rekening gebruikt waar naam en wachtwoord voldoende zijn, al is dat meestal alleen het geval als je slechts naar 1 (eigen) tegenrekening kunt overboeken).

Ik vindt dat zelf al eng voor de wachtwoorden van mijn mailaccounts (in de Mail App)...

Ben trouwens wel benieuwd of 3G veel onveiliger is dan WPA(2) (of WEP).
Ik weet natuurlijk niet welk internet bankieren je gebruikt, maar bij de ABN heb je bij iedere login een unieke code nodig. Dus het opslaan van naam/wachtwoord zal dan weinig nut hebben. En dus ook voor de potentiële hacker.
  #12  
Oud 30-07-09, 21:12
gertt gertt is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antonio6 Bekijk bericht

Ik heb een mac computer, super veilig natuurlijk. Dus dat is de plek om eigenlijk internet bankeren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antonio6
90% / 95% wereldwijd virussen: windows
5% / 10% wereldwijd virussen: mac osx
Met alle respect: deze opmerkingen slaan kant noch wal.

Er zijn inderdaad veel meer virussen voor Windows, dat klopt. De voornaamste reden hiervoor is erg simpel: er zijn ook veel meer Windows machines! Het is voor een virusmaker niet erg interessant om een virus te schrijven voor een systeem wat niet veel wordt gebruikt. Hoe meer mensen een OSX gaan gebruiken, hoe meer virussen er zullen verschijnen.

Een pc is zo veilig als de persoon die erachter (ervoor) zit.
Een windows computer met een gebruiker/beheerder die weet wat hij of zij doet is veel veiliger dan welk ander systeem ook wanneer daar een "digibeet" achter zit.

Kijk als je er geïnteresseerd in bent maar eens op Macintosh Security Site - Security for Mac Platform MacOS X.


Als het gaat om internetbankieren is het vooral belangrijk ervoor te zorgen dat er niemand 'meekijkt' over jouw verbinding.
Malware, programmeerfouten in OS of browser (exploits) en phishing zijn wat dat betreft veel vervelender dan virussen.
Google eens op 'Man in the Middle attack'!

Internetbankieren is niet super onveilig, anders zouden banken er ook zeker mee ophouden. Je moet alleen wel zelf op blijven letten (3x kloppen!)
Let je er bijvoorbeeld wel op dat je op de beveiligde website van je bank zit (httpS en slotje) en dat het SSL-certificaat ook daadwerkelijk van je bank is? Als je Wi-Fi gebruikt, is die goed beveiligd?
Heb je de laatste updates geïnstalleerd?
Bij ING kun je je eigen inlognaam en wachtwoord opgeven, is dat een sterk wachtwoord en verander je die regelmatig?
Als je bij ING geld overmaakt, controleer je dan het totaalbedrag en volgnummer bij de TAN-code die je per SMS krijgt?

Dit zijn zo maar een paar zaken die in me opkomen, als je een beetje verdiept kun je vast nog wel meer maatregelen vinden/bedenken.
  #13  
Oud 30-07-09, 23:06
Antonio6 Antonio6 is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2009
Locatie: Delft
Berichten: 45
Standaard

Hallo Gertt,

Alles wat je zegt op je commentaar. Weet ik al. Lees de titel van dit onderwerp. Het gaat over bankeren op de IPHONE en niet computers.
  #14  
Oud 30-07-09, 23:22
Electriq Electriq is offline
 
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 11
Standaard

@Antonio6: Vanaf alinea 5 worden zeker nuttige tips gegeven.

Goed om te weten gertt. Het meeste spreekt eigenlijk voor zich maar het kan nooit kwaad om extra alert te zijn als het om internetbankieren gaat.
  #15  
Oud 22-01-14, 01:04
iCK iCK is offline
• iOS 8.0.2
• 8.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2011
Berichten: 9
Standaard

Ja hoor, ik bankier bijna alleen maar met mijn iphone app. Zowel ING/ABN/ASN en eerlijk gezegd geen onveilig gevoel. ING tancodes ontvang ik per sms en ABN/ASN via je ingestelde code. Ik vind het zelf super handig.
  #16  
Oud 22-01-14, 13:24
Esy Esy is offline
• iOS 10.1.1
• 10.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 66
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antonio6 Bekijk bericht
Hallo Gertt,

Alles wat je zegt op je commentaar. Weet ik al. Lees de titel van dit onderwerp. Het gaat over bankeren op de IPHONE en niet computers.
Een iPhone IS EEN COMPUTER... Hooguit wat aan de kleine kant.
Maakt dus geen mallemoer uit. Wel de veiligheid/keuze van de verbinding zoals Gertt aangaf maar dat wist je allemaal al vanzelf...

Laatst gewijzigd door Esy; 22-01-14 om 13:25. Reden: typo
  #17  
Oud 22-01-14, 13:37
Nikooos's schermafbeelding
Nikooos Nikooos is offline
• iOS 10.0.2
• 10.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2007
Locatie: Tilburg
Berichten: 3.172
Standaard

Misschien kunnen we dit topic uit 2009 beter met rust laten.
Discussie gesloten



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bankieren Mitsj iPhone Apps 0 06-02-11 21:51
iPhone: Tethered niet gevaarlijk??? iphone789 Jailbreak 9 15-01-11 14:35
[newbie] Is het gevaarlijk een jailbreak uit te voeren lander0123 Archief 1 16-12-09 21:35
Internet bankieren met iPhone Cherrim iPhone algemeen 10 04-07-09 00:51
Jailbreak & Cydia gevaarlijk shirley0183 Archief 14 05-11-08 22:15

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:44.