//

Nieuwe wet aangenomen; wat zijn de consequenties?

Nieuwe wet aangenomen; wat zijn de consequenties? discussie in Odido (T-Mobile) forum; ( verdwijnt na registratie ) Naar ik begrijp op Kamer maakt einde aan abonnementenergernis | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl en Gratis mobieltje verdwijnt bij abonnementwet ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Bellen en internet > Providers Nederland > Odido (T-Mobile)
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 03-09-09, 19:36
Bimmer Bimmer is offline
• iOS 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 83
Standaard Nieuwe wet aangenomen; wat zijn de consequenties?

Naar ik begrijp op Kamer maakt einde aan abonnementenergernis | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl en Gratis mobieltje verdwijnt bij abonnementwet - overgeld.nl [consument] zal per 1 januari een nieuwe wet ingaan die direct ingrijpt op Telecomoperators (en andere aanbieders van abonnementen).

Dat betekent dat ik als consument na een jaar met betaling van een boete van mijn 2 jarige I-300 abonnement af kan komen. Maar wat betekent dat nog meer? Zal T-mobile nog langer Iphones sponsoren?

In ieder geval mag ik mijn abonnement via de telefoon opzeggen want ik heb het ook via de telefoon aangevraagd .....
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 03-09-09, 20:34
Shady15 Shady15 is offline
• iOS 4.3.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 11
Standaard

Uhm ja. Maar is dat niet een beetje zonde om 1 jaar bellen af te kopen. Volgens mij kun je een toestel dan net zo goed loskopen. Mja leuk dat het kan
  #3  
Oud 03-09-09, 20:57
Bimmer Bimmer is offline
• iOS 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 83
Standaard

En toch hoop ik dat dit de opmaat is naar meer flexibiliteit. Want die 24 maandsconctracten vind ik toch echt te lang.
  #4  
Oud 03-09-09, 21:39
S¡mon S¡mon is offline
• iOS 6.0.1
• 6.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2009
Berichten: 1.061
Standaard

De wet is nog niet aangenomen, ze gaan het waarschijnlijk - dus helemaal niet zeker - volgende week aannemen. Het gaat alleen om stilzwijgend verlengen en je abonnement beëindigen op de zelfde manier als je het hebt gestart.

Dus als je via internet een abonnement hebt gekregen, moet je het ook via internet weer kunnen beëindigen en niet alleen via de post ofzo. Je kan het dus niet na een jaar al beëindigen, want je hebt een contract. Het gaat hier vaak om magazine's, je koopt een abonnement voor 6 maanden maar na die 6 maanden word het gewoon verlengd zonder dat het je duidelijk word gemaakt: dat kan dus niet meer.

Jij hebt getekend voor 24 maanden, en die moet je dus gewoon uitzitten.
  #5  
Oud 03-09-09, 21:40
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
Dat betekent dat ik als consument na een jaar met betaling van een boete van mijn 2 jarige I-300 abonnement af kan komen. Maar wat betekent dat nog meer? Zal T-mobile nog langer Iphones sponsoren?
Waarom denk je dat?

Ofwel: waar kan ik het wetsvoorstel (of beter: de nieuwe wet) lezen?

Zie ook PvdA: operators zaaien angst over contractenban | Webwereld waar beschreven staat dat 2-jarige abonnementen gewoon kunnen blijven bestaan en een gratis mobieltje een goede reden is om na 1 jaar niet je abonnement te mogen beëindigen.
__________________
We are one, but we are not the same... Talk to each other!
  #6  
Oud 03-09-09, 21:41
iScorpio's schermafbeelding
iScorpio iScorpio is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 14.0
• iPadOS 14.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2008
Locatie: Veluwe
Berichten: 11.220
Standaard

Simon heeft het hierboven goed verwoord.
__________________

PB's met vragen worden niet beantwoord, post deze op het forum!
  #7  
Oud 03-09-09, 21:52
Bimmer Bimmer is offline
• iOS 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 83
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XIII Bekijk bericht
Waarom denk je dat?

Ofwel: waar kan ik het wetsvoorstel (of beter: de nieuwe wet) lezen?

Zie ook PvdA: operators zaaien angst over contractenban | Webwereld waar beschreven staat dat 2-jarige abonnementen gewoon kunnen blijven bestaan en een gratis mobieltje een goede reden is om na 1 jaar niet je abonnement te mogen beëindigen.
Waar het wetsvoorstel te vinden is weet ik niet; maar interessant genoeg om dat eens te zoeken.

Ik baseer mijn stelling op het citaat uit de 2e hyperlink in mijn eerste post:

PvdA'er Martijn van Dam zegt in een reactie dat het bericht van KPN niet klopt. "Het is een misverstand. Mensen kunnen altijd nog een goedkoop mobieltje krijgen, ofwel bij een duurder mobieltje een boete betalen als ze na een jaar besluiten het contract op te zeggen."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S¡mon Bekijk bericht
De wet is nog niet aangenomen, ze gaan het waarschijnlijk - dus helemaal niet zeker - volgende week aannemen. Het gaat alleen om stilzwijgend verlengen en je abonnement beëindigen op de zelfde manier als je het hebt gestart.
In het artikel op nu.nl (zie eerste hyperlink in mijn openingspost) staat dit citaat. Dat gaf mij het gevoel dat de wet is aangenomen. Kennelijk nog niet helemaal maar ik acht de kans klein dat de wet niet wordt aangenomen als een overgrote meerderheid dit wil.

Een initiatiefwetsvoorstel van de PvdA dat daar een einde aan maakt, kreeg donderdag steun van een overgrote meerderheid van de Kamer.


Overigens lees ik op http://webwereld.nl/nieuws/63563/pvd...ractenban.html

T-Mobile vindt de uitzondering die gemaakt is voor mobiele telefoonabonnementen niet helder genoeg. "Als de wet niet heel helder is dan is die moeilijk uitvoerbaar", zegt een woordvoerder. "Onder deze omstandigheden kan een klant van ons na een jaar naar de rechter stappen, en onder zijn contract uitkomen met misschien een paar maanden abonnementsgeld als ontbindingskosten. En dan loopt ie mooi weg met een iPhone van 600 euro die hij gratis gekregen heeft."
"Dat is voor ons een te groot risico, wat het voor ons onmogelijk maakt om smartphones voor deze prijzen aan te bieden. Wij willen dat de wet klip en klaar is, en dat klanten die weg willen het volledige contract moeten betalen. Dan hebben wij onze investering terug."

Halverwege weglopen

Net als Vodafone vreest ook T-Mobile dat bij andere kortingen dan telefoonsubsidies de aangepaste opzegtermijn wél ingevoerd wordt. "Wij doen soms grote voorinvesteringen bij abonnementen, en het is voor ons bijzonder ongunstig als klanten halverwege weglopen." KPN was niet bereikbaar voor commentaar.
Vandaag vergadert de Tweede Kamer verder over het wetsvoorstel van PvdA-Kamerleden Crone en Van Dam.

UPDATE 13.50: Inmiddels is het wetsvoorstel met grote meerderheid door de Tweede Kamer aangenomen, meldt ANP. Het is de bedoeling dat de wet al begin volgend jaar in werking treedt.

Laatst gewijzigd door Bimmer; 03-09-09 om 22:10. Reden: samenvoegen
  #8  
Oud 03-09-09, 22:09
S¡mon S¡mon is offline
• iOS 6.0.1
• 6.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2009
Berichten: 1.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
Waar het wetsvoorstel te vinden is weet ik niet; maar interessant genoeg om dat eens te zoeken.

Ik baseer mijn stelling op het citaat uit de 2e hyperlink in mijn eerste post:

PvdA'er Martijn van Dam zegt in een reactie dat het bericht van KPN niet klopt. "Het is een misverstand. Mensen kunnen altijd nog een goedkoop mobieltje krijgen, ofwel bij een duurder mobieltje een boete betalen als ze na een jaar besluiten het contract op te zeggen."



In het artikel op nu.nl (zie eerste hyperlink in mijn openingspost) staat dit citaat. Dat gaf mij het gevoel dat de wet is aangenomen. Kennelijk nog niet helemaal maar ik acht de kans klein dat de wet niet wordt aangenomen als een overgrote meerderheid dit wil.

Een initiatiefwetsvoorstel van de PvdA dat daar een einde aan maakt, kreeg donderdag steun van een overgrote meerderheid van de Kamer.
Het moet van de Tweede Kamer naar de Eerste Kamer en dan weer terug. Het is nog niet aangenomen, en nu kan je ook al je abonnement opzeggen door een 'boete' te betalen hoor. Je kan gewoon naar T-Mobile en dan de resterende maanden 'afbetalen' dus we komen weer hier op uit:

Citaat:
De wet is nog niet aangenomen, ze gaan het waarschijnlijk - dus helemaal niet zeker - volgende week aannemen. Het gaat alleen om stilzwijgend verlengen en je abonnement beëindigen op de zelfde manier als je het hebt gestart.

Dus als je via internet een abonnement hebt gekregen, moet je het ook via internet weer kunnen beëindigen en niet alleen via de post ofzo. Je kan het dus niet na een jaar al beëindigen, want je hebt een contract. Het gaat hier vaak om magazine's, je koopt een abonnement voor 6 maanden maar na die 6 maanden word het gewoon verlengd zonder dat het je duidelijk word gemaakt: dat kan dus niet meer.

Jij hebt getekend voor 24 maanden, en die moet je dus gewoon uitzitten.
  #9  
Oud 03-09-09, 22:16
Bimmer Bimmer is offline
• iOS 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 83
Standaard

@Simon, als jouw stellingname klopt dan is de uitspraak van T-mobile in deze erg vreemd. Dat zou betekenen dat zij, noch KPN als Vodafone, de wet goed begrepen hebben.

"Dat is voor ons een te groot risico, wat het voor ons onmogelijk maakt om smartphones voor deze prijzen aan te bieden. Wij willen dat de wet klip en klaar is, en dat klanten die weg willen het volledige contract moeten betalen. Dan hebben wij onze investering terug."

En daarmee is jouw stelling:" Je kan gewoon naar T-Mobile en dan de resterende maanden 'afbetalen' dus " niet zomaar het geval. Want een boete (lees de kosten van de sponsoring van het toestel) is wat anders dan het complete maandbedrag (waar ook een winstcomponent in zit, aantal belminuten etc.etc.).

Je hebt overigens (natuurlijk) gelijk dat de eerste kamer dit voorstel moet overnemen. Gelet op de ruime kamermeerderheid lijkt me dat geen serieus probleem maar soit dat is vaker anders gebleken.

Laatst gewijzigd door Bimmer; 03-09-09 om 22:20.
  #10  
Oud 03-09-09, 22:36
S¡mon S¡mon is offline
• iOS 6.0.1
• 6.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2009
Berichten: 1.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
@Simon, als jouw stellingname klopt dan is de uitspraak van T-mobile in deze erg vreemd. Dat zou betekenen dat zij, noch KPN als Vodafone, de wet goed begrepen hebben.

"Dat is voor ons een te groot risico, wat het voor ons onmogelijk maakt om smartphones voor deze prijzen aan te bieden. Wij willen dat de wet klip en klaar is, en dat klanten die weg willen het volledige contract moeten betalen. Dan hebben wij onze investering terug."

En daarmee is jouw stelling:" Je kan gewoon naar T-Mobile en dan de resterende maanden 'afbetalen' dus " niet zomaar het geval. Want een boete (lees de kosten van de sponsoring van het toestel) is wat anders dan het complete maandbedrag (waar ook een winstcomponent in zit, aantal belminuten etc.etc.).

Je hebt overigens (natuurlijk) gelijk dat de eerste kamer dit voorstel moet overnemen. Gelet op de ruime kamermeerderheid lijkt me dat geen serieus probleem maar soit dat is vaker anders gebleken.
Niet, dan betaal je gewoon de resterende maanden af en klopt het dus wel.
  #11  
Oud 04-09-09, 10:25
Iphone3Gs Iphone3Gs is offline
• iOS 5.1.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2009
Locatie: Zwolle
Berichten: 540
Standaard

Ik ben het met Simon eens.

Ook ik heb het gerucht gehoord op de tv en het gaat volgens mij gewoon voor het stilzwijgen van het abbonement, die ze gaan verbieden. Ik heb geen abbonement gehoord van telefoons maar zoals tijdschriften en dat soort dingen, maar de opzeg termijnen voor de telefoon is nu toch al van 3 naar 1 maand gebracht??
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat zijn de mogelijkheden van SSH? Brendanoz Jailbreak apps en thema's 4 11-03-10 09:44
Wat zijn jou top 10 apps RV17 Archief 7 04-01-10 00:53
batterijduur 3.0 Wat zijn je ervaringen. colliehome iPhone algemeen 273 06-09-09 20:35
iPhone 3G kopen: wat zijn de opties? iCulture Koopinformatie en ervaringen 152 19-06-09 23:06
[Heb 1.1.1 al voordat ik hem uit de doos haalde] Wat te doen en wat zijn de nadelen? Pietje123456 Archief 11 15-10-07 11:48

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:50.