iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Odido (T-Mobile) (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f68/odido-t-mobile/)
-   -   Internet wel of niet? (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f68/odido-t-mobile/59307-internet-niet.html)

Maartje1979 08-05-10 23:26

Internet wel of niet?
 
Beste,

Op mijn laatste factuur van T-Mobile zag ik ineens € 10,- aan internetkosten terwijl ik naar mijn idee alleen een keertje via wi-fi verbinding heb gemaakt. Ik heb juist geen extra internet-abo erbij genomen omdat ik dat niet nodig vind (ik pak dan wel een draadloos netwerk, dat is gratis toch?). Nu belde ik met T-Mobile over hoe ik aan deze kosten kwam. Hij antwoorde dat mijn iPhone constant verbinding maakt met internet, waar ik ook ben. Hij kon mij niet vertellen hoe ik dit in instellingen kan uitzetten maar ik wil niet dat mijn iPhone dat doet.
Wat is nou verstandig om te doen?

- een web'n walk abo nemen van € 10,- zodat ik niet voor verassingen kom te staan (overige kosten) en dus wel overal kan internetten (of kan je met web'n walk ook buiten die bundel gaan en dus nog meer kosten?)
- of is er echt een optie in instellingen dat de iPhone nooit contact met met internet behalve met als je wi-fi inschakelt.

Hoop dat iemand dit voor mij kan ophelderen.

Bedankt!
-
-

KC! 09-05-10 00:51

Wat heb je nu aan een iPhone zonder data-abbo??? Je kunt het niet uitzetten bij mijn weten dus abbo uitbreiden zou ik zeggen anders ben je binnenkort failliet...

remundo7000 09-05-10 01:39

Je kan het mobiele datanetwerk wel uitzetten, alleen niet via de normale instellingen. Kijk hier: Disable Edge and 3G data on iPhone

Als je de link volgt kun je een profiel installeren dat zorgt dat je geen mobiele data gebruikt. Wi-Fi werkt wel gewoon.

Edit: je hebt hier geen jailbreak voor nodig.

Maartje1979 09-05-10 11:08

Bedankt voor jullie reacties.

Stel dat ik een web'n walk afsluit ; kan ik dan gewoon overal internetten voor een vast bedrag per maand? En daar komen dan geen extra kosten bij? En als ik dan de grens over ga welke instelling moet ik dan gebruiken?

vuurvreter 09-05-10 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maartje1979 (Bericht 449590)
Bedankt voor jullie reacties.

Stel dat ik een web'n walk afsluit ; kan ik dan gewoon overal internetten voor een vast bedrag per maand? En daar komen dan geen extra kosten bij?

Dat klopt, onbeperkt internet
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maartje1979 (Bericht 449590)
als ik dan de grens over ga welke instelling moet ik dan gebruiken?

Dan Roaming uitzetten om extra dure kosten te voorkomen.

remundo7000 09-05-10 11:49

Zelf heb ik een "gewoon" iPhone-abonnement waarmee ik inderdaad onbeperkt internet heb van t-mobile NL. Web'n'walk weet ik niet, maar dat staat vast ergens begraven in de voorwaarden op hun website. Voor het buitenland kun je bij instellingen > algemeen > netwerk de dataroaming-knop uitzetten. Dan maak je geen gebruik van "vreemde" netwerken die veel geld kosten, altijd een goed idee. Let op: ook buitenlandse t-mobile netwerken (D, USA, enz.) zijn vreemd en dus peperduur!

Maartje1979 09-05-10 11:52

Ok, dan sluit ik denk ik toch een web'n walk af dan ben ik van dat gedoe af en kan ik wel gewoon internetten voor een vast bedrag, phew.

Nog even dit:

Je iPhone kan op twee manieren verbinding maken met internet: via Wi-Fi of via het mobiele netwerk (3G). Ben je in een omgeving waar geen 3G beschikbaar is, dan zal de iPhone overschakelen naar het iets tragere GPRS-netwerk.
Heb je een abonnement via T-Mobile afgesloten dan kun je gratis gebruikmaken van het 3G-netwerk. Bij de meeste andere aanbieders moet je een speciaal data-abonnement afsluiten. Bij KPN heet dit Surf & Mail, bij Vodafone heet het Zorgeloos Internet Blox en je betaalt er zo’n 10 euro per maand voor, bovenop je normale spraakabonnement.

Dit staat hier op de site. Deze info klopt dan toch niet? Of bedoelen ze het iphone-abbo van tmobile.
Ik heb namelijk relax.

remundo7000 09-05-10 11:55

Dit geldt alleen voor de speciale iPhone-abonnementen van t-mobile. Dan klopt het. Maar voor gewone t-mobile abonnementen moet je data er ook bij kopen, inderdaad.

Maartje1979 09-05-10 19:12

Ik snap toch niet hoe het mogelijk is geweest dat ik 10,- aan data verkeer had. Want wi-fi is toch gratis? Als ik ook kijk naar de tijden van het data verkeer dan is dat een keer rond 00:00 en dat koste dan 6,- . Medewerker van t-mobile kon mij vertellen dat mijn iPhone constant verbinding maakt met internet, waar ik ook ben, en dat zou dan geld kosten. Maar hoe ik deze functie kon uitzetten kon hij niet vertellen.

remundo7000 09-05-10 19:21

Ja, dit is ontzettend irritant: een iphone zoekt constant contact met internet, ook als het scherm uit is.

Je Wi-Fi is dan wel uit, dus maakt hij dan gebruik van 3G of GPRS. 3G kun je wel uitzetten, GPRS uitzetten zit NIET in de standaard-instellingen.
En als je geen onbeperkt data-abonnement hebt lopen de kosten snel op.
Zo ben ik een keer in één nacht mijn vodafone prepaid-beltegoed kwijtgeraakt!
Dit is een fout van apple, daar kunnen T-Mobile of Vodafone niet zoveel aan doen.

Je moet zelf zorgen dat de iphone geen contact maakt via een mobiel datanetwerk. Na zoeken op internet kwam ik daarom op die website iphonenodata.com. En dat werkt.

Maar een iphone wordt echt leuk als je inderdaad de hele tijd internet op kan, onbeperkt. En dat kost nu eenmaal 10 euro per maand.

Maartje1979 09-05-10 20:40

Bedankt voor je duidelijk antwoord!

Die 10,- extra maken mij echt niet uit als het dan ook maar gewoon goed is en niet voor verassingen kom te staan.

Ik zal morgen eens bellen met t-mobile voor het aanvragen van web`n walk.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:24.