iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Odido (T-Mobile) (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f68/odido-t-mobile/)
-   -   Geen bereik -> ontbinden -> iPhone houden? (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f109/providers-nederland/f68/odido-t-mobile/63748-geen-bereik-ontbinden-iphone-houden.html)

thijsperdok 06-07-10 19:58

Geen bereik -> ontbinden -> iPhone houden?
 
Hallo,

Ik heb geen 3g bereik bij mij thuis. En bij mijn vriendin thuis kan ik niet eens bellen of gebeld worden. Daarom heb meerdere malen met t-mobile gebeld. Nu mag ik mijn contract laten ontbinden, omdat er voorlopig geen verbetering aan zit te komen voor het 3g netwerk. (Ik woon in het noorden van Groningen.) Maar ik moet mijn telefoon ook inleveren als ik mijn abonnement op laat zeggen. Ik wil gewoon mijn iPhone houden! Is er iemand die dit ook heeft gehad? Of is er iemand die weet hoe het mogelijk is dat ik mijn telefoon mag houden?

Alvast bedankt!
Groeten,
Thijs

Peernij 06-07-10 21:42

Ook ik kan sinds vandaag mijn contract laten ontbinden. Echter moet ook mijn iPhone terug. Dit omdat het nog geen jaar in mijn bezit is. Ik krijg wel de 90 euro terug die ik betaald heb.

Dragon 07-07-10 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thijsperdok (Bericht 483924)
Maar ik moet mijn telefoon ook inleveren als ik mijn abonnement op laat zeggen. Ik wil gewoon mijn iPhone houden! Is er iemand die dit ook heeft gehad? Of is er iemand die weet hoe het mogelijk is dat ik mijn telefoon mag houden?

Alvast bedankt!
Groeten,
Thijs

Dit is iedereen aangeboden die slecht bereik had/heeft en die hier een melding bij T-Mobile heeft gedaan. Ik dus ook.

Het is niet mogelijk om de iPhone te houden. Met aankoop i.c.m. een abonnement koop je je telefoon in termijnen. En aangezien je abonnement nog niet is verlopen, is je iPhone nog niet afbetaald. Dus moet je hem inleveren of afkopen.

Rdammert 07-07-10 12:40

Grote flauwekul, volgens mij is het toestel bij aankoop jouw eigendom. Dat T-mobile dit "terug verdient" door middel van je abonnementskosten staat hier los van. Volgens mij heeft T-mobile absoluut niet het recht dit toestel terug te vorderen. Sterker nog ik weet het wel zeker, maarja gelijk hebben en ook daadwerkelijk krijgen bij T-mobile is lastig.

Iemand die deze discussie inmiddels heeft gewonnen?

Dragon 07-07-10 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rdammert (Bericht 484253)
Grote flauwekul, volgens mij is het toestel bij aankoop jouw eigendom. Dat T-mobile dit "terug verdient" door middel van je abonnementskosten staat hier los van.

Dus jij denkt dat je bij een abonnement je iPhone gratis krijgt en dan bijv. 3 maanden je abonnement betaald, jij je iPhone bij opzegging mag houden.
:confused:

Denk het dus niet he.

De iPhone wordt jouw eigendom zolang jij je contract behoud. Na al je verplichtingen is hij pas jou eigendom.

Rdammert 07-07-10 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dragon (Bericht 484393)
Dus jij denkt dat je bij een abonnement je iPhone gratis krijgt en dan bijv. 3 maanden je abonnement betaald, jij je iPhone bij opzegging mag houden.
:confused:

Denk het dus niet he.

De iPhone wordt jouw eigendom zolang jij je contract behoud. Na al je verplichtingen is hij pas jou eigendom.

Toestel is direct jouw eigendom. Neem als voorbeeld eens de tijd van een paar jaar geleden toen de providers nog weleens de tarieven en/of voorwaarden ook voor bestaande klanten aanpasten. Toen kon je kosteloos beëindigen en je toestel houden. Werkte toen bij een telecomzaak en zelfs een klant die zijn toestel met abo net 3 weken had. Eén telefoontje voor deze klant en abo was direct stopgezet nav tariefverhoging met behoud toestel. En waarom? Omdat de provider zich niet aan het contract hield. In casu met andere voorwaarden en/of tarieven en nu in geval met T-mobile met het niet kunnen leveren van beloofde diensten waarvoor de klant betaald.

Toestel koop je van de winkel of rechtstreeks bij provider. In combinatie met een bepaald abonnement is je toestel gratis of met een bepaalde bijbetaling. Uiteraard is dit niet helemaal gratis want de provider die deze korting geeft (of de winkel subsidie geeft) verdient dit ruimschoots terug dmv je abonnementskosten. Echter is het toestel juridisch gezien gewoon jouw eigendom. Je mag er immers direct mee doen wat je wilt. Als het niet jouw eigendom was geweest, had een provider je wel bijv. verplicht deze te verzekeren of verboden door te verkopen tot het einde van je contract.

Het spijt me maar juridisch gezien heeft T-mob geen recht op terugvordering toestel. Dat zij hier blufpoker spelen is niet juist, maar misschien wel begrijpelijk. Al blijft het oplichting. Het is aan de klanten om hier bijdehand op te reageren en hier niet in te stinken!!

borgqueenx 07-07-10 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rdammert (Bericht 484513)
Toestel is direct jouw eigendom. Neem als voorbeeld eens de tijd van een paar jaar geleden toen de providers nog weleens de tarieven en/of voorwaarden ook voor bestaande klanten aanpasten. Toen kon je kosteloos beëindigen en je toestel houden. Werkte toen bij een telecomzaak en zelfs een klant die zijn toestel met abo net 3 weken had. Eén telefoontje voor deze klant en abo was direct stopgezet nav tariefverhoging met behoud toestel. En waarom? Omdat de provider zich niet aan het contract hield. In casu met andere voorwaarden en/of tarieven en nu in geval met T-mobile met het niet kunnen leveren van beloofde diensten waarvoor de klant betaald.

Toestel koop je van de winkel of rechtstreeks bij provider. In combinatie met een bepaald abonnement is je toestel gratis of met een bepaalde bijbetaling. Uiteraard is dit niet helemaal gratis want de provider die deze korting geeft (of de winkel subsidie geeft) verdient dit ruimschoots terug dmv je abonnementskosten. Echter is het toestel juridisch gezien gewoon jouw eigendom. Je mag er immers direct mee doen wat je wilt. Als het niet jouw eigendom was geweest, had een provider je wel bijv. verplicht deze te verzekeren of verboden door te verkopen tot het einde van je contract.

Het spijt me maar juridisch gezien heeft T-mob geen recht op terugvordering toestel. Dat zij hier blufpoker spelen is niet juist, maar misschien wel begrijpelijk. Al blijft het oplichting. Het is aan de klanten om hier bijdehand op te reageren en hier niet in te stinken!!

juridisch gezien heb jij een contract die jijzelf niet mag beeindigen.
dus als t-mobile dat voor jou doet, wil t-mobile de iphone terug, als extra voorwaarde. je kan ze niks maken want je zit aan een officieel contract vast.

Rdammert 07-07-10 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door borgqueenx (Bericht 484614)
juridisch gezien heb jij een contract die jijzelf niet mag beeindigen.
dus als t-mobile dat voor jou doet, wil t-mobile de iphone terug, als extra voorwaarde. je kan ze niks maken want je zit aan een officieel contract vast.

Je hebt een contract en bij een contract zijn altijd minimaal 2 partijen betrokken. Een contract houdt in dat beide partijen rechten en plichten hebben. Ik de plicht om te betalen aan t-mobile en in ruil voor die betaling levert TM mij diensten die in het contract zijn vastgelegd. Indien één van beide partijen zich niet aan de vastgelegde verplichtingen houdt heeft de andere partij het recht het contract te ontbinden. In casu levert TM niet de overeengekomen diensten, namelijk de zogenaamde snelle 3g verbinding. Ik heb derhalve het recht de overeenkomst te ontbinden. Ik kan dit op de volgende manier doen:

1) aanvragen en hopen dat TM hier soepeltjes in meegaat.
2) ik dwing ontbinding af dmv een procedure bij bijv de klachtencommissie of via een gerechtelijke procedure.

TM doet leuk alsof zij dit aanbieden en willen goede sier maken, maar doen dingen die niet mogen. Namelijk je gsm terugvragen. De situatie die jij schetst is geheel onjuist al wil een provider als TM je anders doen geloven. TM weet ook wel dat zij niet goed bezig zijn en doen je niet voor niks een voorstel om het contract te ontbinden!! Vrij uitzonderlijk als je het mij vraagt.

Overigens jammer dat je niet wilt inzien hoe het juridisch echt zit. In het scenario wat jij schetst heb ik als klant alleen verplichtingen en TM alle rechten, maar zo werkt het niet. Heb af en toe weleens het idee dat hier weleens TM medewerkers actief zijn;)

Dragon 08-07-10 15:00

Nogmaals dat gaat je niet lukken. Er zij er vele je voor gegaan, en nog geen 1 heeft de tel mogen houden.

Jij hebt (indien je ook bij T-Mobile zit) toch de voorwaarden ondertekend. Hiermee stem je in op de voorwaarden die zij stellen, en niet die jij stelt.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door T-Mobile
5.3 T-Mobile is gerechtigd de Overeenkomst zonder ingebrekestelling of tussenkomst van de rechter te ontbinden in het verbonden.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door T-Mobile
8.5 Het Randapparaat dat aan de Klant is verkocht en geleverd, blijft eigendom van T-Mobile totdat alle periodieke vergoedingen door de Klant zijn betaald.

Staat er toch duidelijk in.

Rdammert 08-07-10 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dragon (Bericht 485214)
Nogmaals dat gaat je niet lukken. Er zij er vele je voor gegaan, en nog geen 1 heeft de tel mogen houden.

Jij hebt (indien je ook bij T-Mobile zit) toch de voorwaarden ondertekend. Hiermee stem je in op de voorwaarden die zij stellen, en niet die jij stelt.





Staat er toch duidelijk in.

Het is praten tegen een betonnen muur hier. Ik heb geen toestel gekocht bij TM, maar bij BC. In de vorige voorwaarden stonden ook de woorden "rechtstreeks geleverd en verkocht" er nog in, nu niet meer maar dat maakt geen verschil. Toestel is door mij gekocht bij BC en deze krijgt geld van TM voor afgesloten abo waardoor ik korting op losse toestelprijs krijg. Ik heb dus juridisch gezien wat betreft het toestel GEEN overeenkomst met TM gesloten!! Ik heb dit besproken met een juridisch deskundige en die heeft dit ook nogmaals bevestigd.

Wat betreft artikel 5.3 in de algemene voorwaarden akkoord, maar als TM zich niet aan de contractuele verplichtingen houdt heb jij ook het recht het contract te ontbinden. Dit is de NL wet zo geregeld. En zie hiervoor artikel 2.6


2.6 Op de Overeenkomst en een eventueel daaruit voortvloeiend geschil is Nederlands recht van toepassing.
Degene die dit laat voorkomen bij de rechter wint deze zaak m.i. Echter gokt TM erop dat dit niet gebeurd, daar iemand gezien de hoge kosten hiervan zoiets nooit voor een rechter laat komen. En zo wint de grote multinational het weer. Maargoed eerst maar eens afwachten wat TM mij gaat voorstellen later deze week!

Dragon 08-07-10 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rdammert (Bericht 485325)
daar iemand gezien de hoge kosten hiervan zoiets nooit voor een rechter laat komen. En zo wint de grote multinational het weer. Maargoed eerst maar eens afwachten wat TM mij gaat voorstellen later deze week!

Nou dan zijn we er toch. Dus zul je hem inleveren of moeten afkopen. Altijd goedkoper dan jou manier. :eek:

En dit staat los van dat jij de voorwaarden accepteert en daarna, mochten er problemen zijn, je deze voorwaarden niet meer wilt accepteren. De rechter zal heus wel meenemen dat je iets tekent en dus zegt: het blijft T-Mobile's eigendom, en daarna zeg je nee nee, ik heb het wel ondertekend maar daar ga ik nu niet meer mee akkoord.

En in het Nederlands recht staat dat je je contract mag ontbinden als zij niet aan hun verplichtingen voldoen. Dit was toch al duidelijk? Het gaat om het houden van de telefoon.
En dan gelden de voorwaarden van T-Mobile als deze niet in het NL recht is opgenomen:
8.5 Het Randapparaat dat aan de Klant is verkocht en geleverd, blijft eigendom van T-Mobile totdat alle periodieke vergoedingen door de Klant zijn betaald.

Want zij gaan ermee akkoord dat je je contract kunt ontbinden. En kunnen dit niet tegen houden.

Zou zeggen probeer het maar, laten we dit met zijn alle doen bij de iPhone 4. ;)

Stefano20 10-07-10 10:51

Het is bij T-Mobile eigenlijk het volgende: (Of dit wettelijk wel of niet zo is laat ik even buiten beschouwing)

Klant geeft aan contract te ontbinden. (Gevolg omdat T-Mobile niet aan zijn verplichtingen voldoet)

De ''Afspraak'' was/is:

Ik krijg van T-Mobile een x aantal bel/smsjes p/m + een toestel en in ruil daarvoor mag T-Mobile een vooraf afgesproken bedrag maandelijks van mijn rekening afschrijven.

T-Mobile komt zijn verplichting niet na qua netwerk dekking, dus stel ik ze in gebreke.

Klant ontbind het contract (lees: Klant geeft als het ware het contract terug aan T-mobile + het daarbij behorende toestel). T-Mobile daarin tegen stopt met het incasseren van de abonnementskosten.

m.a.w. de ruil wordt als het ware gewoon ongedaan gemaakt (T-Mobile haar contract en de klant zijn geld). Eventuele kosten die de klant éénmalig voor het toestel heeft betaald, krijgt hij/zij terug.

gideon de vos 10-07-10 20:21

Ik zeg het niet graag maar een paar flinke krassen (of laten vallen) op de tel maken en terug stuuren.

Dragon 10-07-10 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gideon de vos (Bericht 486838)
Ik zeg het niet graag maar een paar flinke krassen (of laten vallen) op de tel maken en terug stuuren.

En dan maar hopen dat degene net voor jouw dit doet en dat jij deze, met alle krassen e.d. als nieuw opgestuurd krijgt. :d


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:41.