iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Overige providers België (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f115/providers-belgie/f116/overige-providers-belgie/)
-   -   België: Afgezet (fraude) door Proximus (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f115/providers-belgie/f116/overige-providers-belgie/70772-afgezet-fraude-door-proximus.html)

nicolas4 03-09-10 18:16

Afgezet (fraude) door Proximus
 
Ik heb gisteren op het forum hier gelezen dat bepaalde abonnementen op te zeggen zijn bij Proximus wegens tariefveranderingen. Ik ben vandaag dan maar naar de Proximus winkel hier in Leuven gegaan waar je een half uur moet wachten vooralleer het je beurt is om dan te horen 'Hier kan ik ij nie mee helpe meneejer daarveu moete na zesduzend belle. VOLGENDE'. Ik was dus al behoorlijk geïrriteerd, daarnet dan toch maar naar 6000 gebeld en mijn abonnement komt niet in aanmerking om op te zeggen spijtig genoeg. Hoe lang je trouwens moet wachten tegen dat je iemand aan de lijn krijgt is ook serieus frustrerend! Gelukkig zijn ze vriendelijk :)

Nu goed, ik vraag me af of ik het kan opzeggen aangezien er toch wel sprake is van iets wat wettelijk niet correct is maar wat moeilijk aan te tonen is, nl. het volgende: ik was vorig jaar bij ThePhoneHouse binnengegaan om een nieuwe GSM te kopen en gelijk een nieuw abonnement af te sluiten. Ik zei dat ik gehoord had van een tarief waarbij je voor 7,5€ de eerste 6 maanden betaalt en de overige 6 maanden 15€ herlaad. Hiervoor zou ik een 3000 sms'jes en 15€ belwaarde per maand krijgen. Dit gezegd zijnde zegt die verkoper van ThePhoneHouse (Leuven) dat dit klopt en geeft mij het contract daarvan. Uiteraard lees je zoiets niet na en ik heb het dus getekend en vervolgens heeft die verkoper mijn abonnement ingesteld. Ik was zeer blij natuurlijk want ik spaarde aardig wat geld uit. Na 1 maand zie ik op mijn factuur dat ik 53€ moet betalen. Ik dacht dat dit wel een fout zou zijn en dat ik het teveel aangerekende geld wel teruggestort zou krijgen. Een maand later weer een rekening van boven de 50€, dan ben ik maar naar ThePhoneHouse (Antwerpen) bij mij thuis gegaan. Die vertelde me dat ik een abonnement had waarbij ik 500 sms'en had en 10 (of minder) belminuten had. Bleek dat die verkoper in Leuven bekend staat om foute contracten aan te smeren werd mij verteld door een verkoper van ThePhoneHouse in Antwerpen zelf!! Ze hebben het dan maar aangepast naar 20€ per maand waar ik dan weer teveel aan heb. En ze gingen die verkoper naar alle waarschijnlijkheid een sanctie/ontslag geven, maar daar ben ik niks mee geholpen uiteraard.
Ik heb dit niet vermeld tegen de klantendienst van Proximus omdat ze wss toch zeggen: 'Tja dat is spijtig maar dat is niet onze schuld.'
Want zeg nu zelf: voor het geld dat ik betaal heb je een Pay&Go tarief van 15€/maand!!

Maar goed, dit is toch een voorbeeld van misbruik van vertrouwen?! Maarja, hoe toon ik zoiets aan? Weet iemand mss een manier?

nicolas4 05-09-10 14:57

Naja voor de mensen die dit mogelijk ook ooit eens meemaken zet ik dit toch nog neer:
ik heb contact opgenomen met het FraudePlatform (fraudecontactpunt ) waar je gratis informatie kan inwinnen van advocaten die hierin gespecialiseerd zijn.
In mijn geval was het geen misbruik van vertrouwen. Had ik echter kunnen aantonen dat de totstandkoming van dit abonnement via bedrog was gegaan dan had ik het contract nietig kunnen laten verklaren.
Mijn tip is dus: als je een abonnement afsluit, laat die verkoper dan heeel duidelijk in het contract aantonen waar er staat dat je de beloofde dingen ook zal krijgen. Dat doe je best bij elk contract dat je tekent in ThePhoneHouse want een beetje zoekwerk op het internet heeft opgeleverd dat ThePhoneHouse dit constant doet :o

Ik heb dus met die info van die advocaat naar Proximus gebeld, waar ze mijn verhaal als leugens afdeden. Ik heb geprobeerd om het uit te leggen maar zijn Nederlands was even slecht als mijn Frans :rolleyes:

kris77 05-09-10 16:18

ik begrijp u titel van je topic ni goed? 'Afgezet door proximus' ?? je hebt een contract ondertekent en daar moet je je dan ook aan houden. Als jij het niet leest en zo tekent zie ik hier geen enkele fout of afzetterij van proximus in.
'Spijtig misverstand' zou beter zijn als titel denk ik ;-)

nicolas4 05-09-10 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kris77 (Bericht 553818)
ik begrijp u titel van je topic ni goed? 'Afgezet door proximus' ?? je hebt een contract ondertekent en daar moet je je dan ook aan houden. Als jij het niet leest en zo tekent zie ik hier geen enkele fout of afzetterij van proximus in.
'Spijtig misverstand' zou beter zijn als titel denk ik ;-)

Das toch niet waar?
Als die verkoper zegt dat bepaalde zaken er instaan maar daar compleet over liegt en er eigenlijk andere zaken instaan dan is dat geen misverstand te noemen maar simpelweg fraude.
Maar als je zelfs dan nog niet vind dat dit niet zo is dan stel ik voor dat je een cursus rechten volgt zodat je toch iets of wat weet waarover je hier praat.

kris77 05-09-10 16:51

de verkoper van thephonehouse is geen proximusverkoper dus da heeft er niks mee te maken. En ivm met die cursus rechten, als u er nog maar iets van afweet zou u weten dat je NOOIT iets ondertekent zonder te lezen. De verkoper mag gezegd hebben wat hij wil, het is een VERKOPER en meer niet. Het is aan u om het te controleren en aanvaarden. Het is niet echt fair van de verkoper, daar geef ik u gelijk in. Maar je hebt wel getekent dus je bent akkoord gegaan

nicolas4 05-09-10 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kris77 (Bericht 553835)
de verkoper van thephonehouse is geen proximusverkoper dus da heeft er niks mee te maken. En ivm met die cursus rechten, als u er nog maar iets van afweet zou u weten dat je NOOIT iets ondertekent zonder te lezen. De verkoper mag gezegd hebben wat hij wil, het is een VERKOPER en meer niet. Het is aan u om het te controleren en aanvaarden. Het is niet echt fair van de verkoper, daar geef ik u gelijk in. Maar je hebt wel getekent dus je bent akkoord gegaan

Die verkoper vertegenwoordigt Proximus dus het is een proximusverkoper.
Verder is het zo dat een verkoper bij de wet verplicht is om de juiste inhoud van dat contract te vermelden en dat als hij hierover liegt dat het contract dan tot stand is gekomen dmv bedrog en dus nietig verklaard kan worden.
Ik ging inderdaad akkoord met de inhoud die hij mij zei, als hij mij dan een contract geeft waar andere zaken in staan dan is dat bedrog, wat hier dus valt onder fraude.
Ik ging er vanuit dat aangezien ik trouwe klant was bij die winkel ik niet zo afgezet zou worden, les geleerd, ik lees altijd een contract vanaf nu. Maar degene hier in fout was was de verkoper. Geloof je mij niet? Tja dan is het zo, volgens de wet heb ik gelijk, alleen kan ik geen harde bewijzen voorleggen en kan ik het contract dus niet ontbinden. Als ik dat wel kon dan had ik die winkel kunnen aanklagen en hier staan heel zware straffen op hoor.

Verder heeft de kennis van rechten niks te maken het feit dat ik dat contract niet heb nagelezen. Hoe vaak gebeurt het dat je een contract moet tekenen zonder het te lezen? Bij mijn werk heb ik al meermaals een blanco contract getekend, betekent dit dat mijn baas nu het recht heeft om hier misbruik van te maken dan? Jouw visie op de wereld is dan behoorlijk ziek hoor.

kris77 05-09-10 19:12

pfff, wa een discusie seg. Jij opent hier een topic, ik geef gewoon mijn mening en daaruit besluit jij dat mijn visie op de wereld ziek is???? Denk eerder dat er bij jouw iets verkeerd zit dan. Het is hier toch een forum waarop iedereen zijn mening mag geven hé. Als je toch niemand anders zijn mening wil horen en je bent overtuigd van je gelijk waarom open je dan een topic.
Ik zeg niet dat je wettelijk geen gelijk hebt maar je bent toch niet zo naief om zomaar één of andere vlotte verkoper te geloven zonder alles zelf na te lezen? Eender welk contract je gaat afsluiten, is het nu gsm, internet of gewoon een contract voor gas en elektriciteit. Ze 'verkopen' altijd mooie voorwaarden .... tot je de factuur krijgt en je betaalt meer dan ze gezegd hadden.... Maar soit, ik wil er verder geen woorden aan vuil maken. Ik gaf gewoon mijn mening

nicolas4 05-09-10 19:20

Ik overdreef wat sorry, tis nogal een rotte dag vandaag.
Ik opende dit topic om hulp te vragen wat ik moest doen, ik had daarna een advocaat gecontacteerd en wou dus met mijn 2de bericht enkel nog mensen hiervoor waarschuwen dat ze niet zoiets dom als mij deden.
Maar goed, je hebt 100% gelijk over het feit dat ik in mijn naïviteit dat contract heb getekend. Zoiets zal ik dus ook niet meer doen. Ik vond enkel dat het niet juist was dat jij zegt dat het mijn eigen schuld was. Je hebt het niet met die woorden gezegd maar zo kwam het bij mij over.
Nu goed, mijn excuses nogmaals. Slotje? :)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:18.