iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Overige providers België (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f115/providers-belgie/f116/overige-providers-belgie/)
-   -   België: iphone ingeleverd wegens scheurtje in behuizing, nu volgens phonehouse waterschade?? (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f115/providers-belgie/f116/overige-providers-belgie/90297-iphone-ingeleverd-wegens-scheurtje-behuizing-volgens-phonehouse-waterschade.html)

Sultan 03-05-11 11:50

iphone ingeleverd wegens scheurtje in behuizing, nu volgens phonehouse waterschade??
 
Wie weet raad, ik heb een Iphone 3GS retour gebracht bij de Phonehouse in Wijnegem omdat er een scheurtje in de behuizing zat en deze zou via de garantie gerepareerd worden.
Nu krijg ik echter een telefoontje van Phonehouse dat de iphone niet meer werkt en dat ik een nieuwe kan kopen of de oude terugnemen met kosten 60 euro.

Ik heb echter een werkende Iphone ingeleverd en verwacht dan toch ook een werkende terug te krijgen,
naar mijn mening kan de Iphone helemaal geen waterschade hebben!!
Hij zou helemaal verroest zijn aan de binnenkant volgens de verkoopster. :confused:

Wat kan ik nu doen??
Wie weet raad en hoe los ik dit op als ik straks in de winkel sta en een niet werkende Iphone terug krijg??

ballegooier 03-05-11 12:25

Er is een groot topic (sticky) over zgn. aangetroffen 'vochtschade, geen garantie, wat nu?'

Sultan 03-05-11 12:36

Oke, thanks, maar er staan veel klachten, maar helaas weinig oplossingen tussen,

ik woon in NL, maar las pas wel ergens over een soort consumentenbond maar dan in Belgie waar ik misschien een klacht kan indienen, weet iemand welke dat is?

En weet iemand wat ik dus moet doen als ik in de winkel sta en een niet werkend toestel terug krijg? En hoe kan ik zien dat het dan ook echt mijn toestel is??

wouter1981 03-05-11 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sultan (Bericht 670049)
En hoe kan ik zien dat het dan ook echt mijn toestel is??

Aan het IMEI nummer.

Sultan 03-05-11 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wouter1981 (Bericht 670050)
Aan het IMEI nummer.

Ja, maar het imei nummer staat toch op de simtray?

Squirrel61 03-05-11 18:26

Het IMEI nummer kun je uitlezen als je de telefoon inschakelt, maar als ze hem gesloopt hebben wordt dat wat lastig... Je kunt ook het serienummer checken als je de doos nog hebt, volgens mij zou dat op de achterkant van het toestel moeten staan.

Het lijkt er erg op dat ze bij het repareren van het scheurtje (waarschijnlijk moest het behuizingsdeel vervangen worden) door ondeskundigheid het toestel gesloopt hebben en het nu op waterschade gooien om het toestel niet te hoeven vervangen.

Ik zou eerst proberen een ander toestel te vragen, óf volledig herstel van je eigen toestel (dat mag je ze nl. niet weigeren). Als ze weigeren, boos worden in de winkel. Ga het liefste op een moment dat het goed druk is en praat luid, daar houden ze niet van. Benadruk dat je een werkend toestel hebt ingeleverd met alleen een kleine beschadiging en dat zij hem gesloopt hebben. Willen ze dan nog niet toegeven, dreig dan met de consumentenbond en je rechtsbijstandverzekering (hopelijk heb je die écht, je kon hem wel eens hard nodig hebben). Eventueel kun je ook nog wat "gratis publiciteit" aanbieden, bv. dmv. een voorpagina artikel hier op IPC, maar ook plaatselijke en landelijke media. Verwijs naar de Kassa uitzending etc. etc. Algemene teneur: maak jezelf zo onmogelijk als je maar kan. Het gaat uiteindelijk wel om een apparaat met een waarde van meer dan 600 euro!

Ga zéker niet accoord met een coulance regeling waarbij je zelf ook moet betalen! Tenzij het een relatief laag bedrag is en je wilt graag van het gezeik af zijn. Maar je hebt gewoon recht op een gelijkwaardig vervangend toestel óf volledige reparatie van je eigen toestel.

bennie010 03-05-11 18:51

imei heb je ook in itunes staan...

Squirrel61 03-05-11 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bennie010 (Bericht 670176)
imei heb je ook in itunes staan...

Ja idd. maar dan moet het toestel nog wel willen verbinden.

Sultan 04-05-11 11:59

#6 http://cdn-forum.i-culture.nl/images/buttons/report.gif
http://cdn-forum.i-culture.nl/images...n/post_new.gif 3 mei 2011, 18:26
@Squirrell61,
klopt, er zou een nieuwe achterkant opgezet worden, op mijn reparatiebon staat dat ook,
"scheur in behuizing fabrieksgarantie".

Nu willen ze ook zowiezo 60 euro onderzoekskosten, maar ik heb toch helemaal niet om een onderzoek gevraagd, ik zou alleen een nieuwe achterkant krijgen, ik vind dit rare praktijken :(

Ik woon in NL en heb de iphone gehaald in BE, weet niet of dat problemen gaat geven.

Squirrel61 04-05-11 12:04

Voor een klacht waarvan ze zelf al hebben aangegeven dat het onder fabrieksgarantie valt, mogen ze nooit onderzoekskosten rekenen. Dat moet helemaal kostenloos zijn voor de consument.

Volgens mij is het een van de voordelen van een verenigd Europa, dat er overkoepelende Europese wetgeving bestaat waar alle landen zich aan moeten houden (is niet altijd een voordeel trouwens). Ze mogen zich dus nooit achter afwijkende regels verschuilen en ook zgn. "garantievoorwaarden" die in strijd zijn met de wet zijn niet toepasselijk.

De klachtomschrijving is duidelijk genoeg. Als je een defect toestel had ingeleverd, had dat op de bon aangetekend moeten worden. Het doel van zo'n bon is om het ingeleverde apparaat zo duidelijk mogelijk te omschrijven, juist om dit soort discussies te voorkomen. De winkel heeft dus werkelijk geen poot om op te staan.

Sultan 04-05-11 15:14

Oke, bedankt voor je reactie, dat stelt me al enigszins gerust,
hoewel het waarschijnlijk nog een hele strijd gaat worden wanneer ik de telefoon ga ophalen :confused:
Ik ga zeker op een zaterdag en ik neem ook nog iemand mee, zodat ik niet alleen ben en ze me vastlullen daar.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:20.