//

Iphone 4 - Terugname Mobistar

Iphone 4 - Terugname Mobistar discussie in Orange forum; ( verdwijnt na registratie ) Hey, Ik heb zonet mijn Iphone 4 gaan halen in het Mobistar center. Daar zei men me dat ik 2 jaar garantie heb op het ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Bellen en internet > Providers België > Orange
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 07-08-10, 19:33
tendonsie tendonsie is offline
• iOS 8.1
• 8.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Belgie
Berichten: 31
Standaard Iphone 4 - Terugname Mobistar

Hey,

Ik heb zonet mijn Iphone 4 gaan halen in het Mobistar center.
Daar zei men me dat ik 2 jaar garantie heb op het toestel ipv 1 jaar.
Maar ook dat je geen "30 dagen" terugnamen hebt, ik mag het toestel niet gaan teruggeven als ik bv niet tevreden ben moest ik Antenneprobleem in mijn regio hebben.

Naar mij weten had Apple gezegt dat alle gebruikers altijd 30 dagen de tijd hadden om hun toestel terug te geven aan de winkel bij problemen?
En dan de Belgische wet voor de consument ?

Heb ik het nu juist op dat er geen terugname kan, of heeft de verkoper gemist?

Dank
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 07-08-10, 21:07
Tendi Tendi is offline
• iOS 3.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Kempen, Belgie
Berichten: 6
Standaard

Die 2 jaar garantie is iig wettelijk bepaald (Europees) voor consumentenproducten.

Is die 30 dagen ook voor Belgie? In alle documentatie van Apple die ik tot dusver gezien heb, staat expliciet Apple-United States vermeld. Mobistar is echter wel een Apple Authorised iPhone Reseller en de bumpers kunnen hier ook besteld worden, dus ik denk dat ze em wel moeten terugnemen van Apple. Iemand hier zeker van? Volgens Belgische wet heb je iig geen afkoelingsperiode als je in de winkel koopt.
  #3  
Oud 08-08-10, 00:12
tendonsie tendonsie is offline
• iOS 8.1
• 8.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Belgie
Berichten: 31
Standaard

Nja normaal als je producten koopt heb je altijd 14 dagen ofzo dat je terug kan nemen bij andere dingen. Vandaar dat het me raar leek wat die man zei in de winkel.
  #4  
Oud 08-08-10, 00:26
arjanNL arjanNL is offline
• iOS 6.1
• 6.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2010
Berichten: 32
Standaard

wetten zoals deze is meestal in de Hele eu het zeflde net als de ´vrije` handel binnen EU, dan zou je moeten kijken of andere landen binnen de EU zoals NL FA DE UK ook het geval is
  #5  
Oud 08-08-10, 00:52
bdr bdr is offline
• iOS 4.3
• 4.3.5
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jun 2010
Berichten: 125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tendonsie Bekijk bericht
Nja normaal als je producten koopt heb je altijd 14 dagen ofzo dat je terug kan nemen bij andere dingen. Vandaar dat het me raar leek wat die man zei in de winkel.
Nee hoor, dat is absoluut niet verplicht.
  #6  
Oud 08-08-10, 23:27
tendonsie tendonsie is offline
• iOS 8.1
• 8.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Belgie
Berichten: 31
Standaard

14 dagen afkoelingsperiode

Bij ***.be kun je een artikel zonder boete en zonder opgaaf van motief binnen 14 werkdagen na ontvangst ruilen of retourneren, volgens het herroepingsrecht. Het is wel van belang dat het product compleet en ongebruikt is en in de oorspronkelijke en onbeschadigde verpakking zit (indien redelijkerwijs mogelijk). Producten die beschadigd of gebruikt zijn komen niet voor ruiling of restitutie in aanmerking.

Dus kort gezegt zolang je verpakking niet opendeed heb je 14 dagen
  #7  
Oud 08-08-10, 23:59
Tendi Tendi is offline
• iOS 3.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Kempen, Belgie
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tendonsie Bekijk bericht
14 dagen afkoelingsperiode

Bij ***.be kun je een artikel zonder boete en zonder opgaaf van motief binnen 14 werkdagen na ontvangst ruilen of retourneren, volgens het herroepingsrecht. Het is wel van belang dat het product compleet en ongebruikt is en in de oorspronkelijke en onbeschadigde verpakking zit (indien redelijkerwijs mogelijk). Producten die beschadigd of gebruikt zijn komen niet voor ruiling of restitutie in aanmerking.

Dus kort gezegt zolang je verpakking niet opendeed heb je 14 dagen
Dit geldt enkel bij online bestellingen en (ik denk ook) kopen aan de deur. Hier heb je een afkoelperiode. Bij kopen in de winkel is er geen afkoelperiode van kracht (wettelijk gezien althans), maar komt het dus aan op de policy van de winkel.
  #8  
Oud 21-08-10, 14:22
Spie2 Spie2 is offline
• iOS 4.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 8
Standaard helaas ...

Wel, ik kan helaas bevestigen dat een volledige terugbetaling binnen 30 dagen inderdaad bij Mobistar niet van toepassing is.
Ik had een iPhone 4 gekocht met defecte microfoon. Dus ik kon gewoon niet bellen, enkel via bluetooth of andere microfoon.
iPhone is nu ondertussen reeds 2 weken binnen en nog geen nieuws. Standaard is het 4 weken, dus ik was nog te vroeg

Ik heb dan maar besloten om mijn geld terug te vragen via:
Apple - iPhone 4 - Case Program

iPhone 4 Refunds:
If you are not completely satisfied with your iPhone 4, you can return your undamaged iPhone 4 to any Apple Retail Store or the Apple Online Store within 30 days of purchase for a full refund.

Na contact met haar overste, deelde men mij mee dat dit niet van toepassing is voor Mobistar omdat zij geen Apple Retail Store zijn -> dit terwijl Apple voor alles in België wat de iPhone aanbelangt naar Mobistar verwijst.

Enfin, volgens de Belgische wet op de bescherming van de consument zouden er toch nog een aantal mogelijkheden zijn...
LOI - WET

toch wel erg dat je als consument steeds moet wapenen tegen dergelijke praktijken ...
  #9  
Oud 21-08-10, 19:27
stevendeckers stevendeckers is offline
• iOS 4.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 8
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spie2 Bekijk bericht
Wel, ik kan helaas bevestigen dat een volledige terugbetaling binnen 30 dagen inderdaad bij Mobistar niet van toepassing is.
Ik had een iPhone 4 gekocht met defecte microfoon. Dus ik kon gewoon niet bellen, enkel via bluetooth of andere microfoon.
iPhone is nu ondertussen reeds 2 weken binnen en nog geen nieuws. Standaard is het 4 weken, dus ik was nog te vroeg
Kijk even naar mijn post in de thread "garantie iphone mobistar". Daar staan wat zaken vermeld wat betreft de wettelijke garantie. Zo was je bvb niet verplicht om voor de "herstelling van je bestaand toestel" optie te gaan die mobistar je aangeboden heeft. Herstelling of nieuw toestel krijgen is volgens de wet een keuze die de koper maakt, niet de verkoper. Verder zijn er nog opties.

Zorg er ook voor dat je zeker documentatie bijhoudt wat betreft de datum dat je toestel binnen is gedaan voor herstelling en wanneer je het terug ontvangen hebt. Eis daar een bewijs van als je dit niet standaard meekrijgt. De wettelijke garantieperiode is momenteel immers "opgeschort" en begint terug door te lopen wanneer je het toestel terug hebt. M.a.w. je kan die aantal weken dat je zonder toestel zit toevoegen aan de einddatum van je garantie.
  #10  
Oud 21-08-10, 21:42
Spie2 Spie2 is offline
• iOS 4.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 8
Standaard

Idd. Thx voor de info.
Maar ik dacht vrij spoedig een nieuw toestel te ontvangen, wat voor mij ok is. Maar nu het zo lang duurt (4 weken), krijg je op den duur de reactie 'dat ze hem gewoon houden' ... enfin, ik wacht nog af nu.... nog twee weken maximaal :-(
Ik zal zeker een bewijs vragen voor de periode van herstel.
  #11  
Oud 22-08-10, 09:35
Spie2 Spie2 is offline
• iOS 4.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 8
Standaard

effe in het Belgisch Staatsblad (21.09.2004) zitten snuffelen: - wet op de bescherming van de consument:

- Art. 3. 5° garantie: elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, ...

er zijn dus drie opties: geld terug, herstellen van het ingeleverde toestel of een nieuw toestel geven.

- Art. 1649quinquies § 2: elke herstelling en vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.

§ 3: De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de verkoopovereenkomst te eisen:
- ...
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn OF zonder ernstige overlast van de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.

Vraag blijft nu natuurlijk: wat is nu een redelijke termijn (rekening houdend met de aard van het goed). Persoonlijk vind ik 2-4 weken niet echt redelijk meer (zeker daar het om een splinternieuw toestel gaat en ik hoopte op een swap met een nieuw toestel) ... of ben ik te veeleisend ? Enfin, ik hoop dat ze me volgende week bellen dat er een nieuw toestel klaar ligt... nog effe geduld oefenen
  #12  
Oud 22-08-10, 11:22
baia baia is offline
• iOS 4.3.3
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 102
Standaard

2-4 weken lijkt mij nog wel redelijk. 2-4 maanden, dan kunnen we pas spreken over onredelijke temrijnen...
  #13  
Oud 25-08-10, 20:08
woca woca is offline
• iOS 6.0.1
• 6.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 51
Standaard

Ik heb sinds een week of 2 een iphone 4, die ik bij mobistar gekocht heb.
Gisteren wou ik hem ontgrendelen, doch er gebeurde niets.
Ik kon dus niets meer doen. Ik heb hem dan aan itunes gehangen maar hij werd niet gevonden. Daarna in DFU mode gezet en toen vond hij hem wel maar herstellen lukte niet omwille van "onbekende fout (1611)".
Als ik hem uit de DFU mode haal en gewoon in recovery mode zet, dan verschijnt het apple logo voor een korte tijd en dan verdwijnt het terug. Dit blijft zich steeds herhalen en dus is herstellen onmogelijk.

Dus nam ik contact op met mobistar voor hulp... ongelooflijk dat mobistar zo weinig weet over de iphone...hun advies luidde : "zoek eens op internet via google"... en anders moest ik maar contact opnemen met Apple.
Ik nam ook contact op met Apple en daar werd ik direct terug doorgestuurd naar Mobistar met de opmerking : toestellen die bij Mobistar gekocht zijn mogen en willen wij NIET ondersteunen. Zelfs geen telefonisch advies. Je kan enkel bij Apple terecht met problemen als de iphone ook in de Apple store gekocht werd !

Conclusie : Als je een iphone koopt bij Mobistar heb je totaal geen service. (je krijgt geen hulp van Mobistar, want ze kennen niks van de iphone en Apple wil ook geen hulp bieden.)
In mijn geval is de enige optie dus om de iphone via Mobistar op te sturen voor herstelling. Dit betekent dat ik mijn 14 dagen oude iphone direct kwijt ben voor minstens 4 weken !!
Dit terwijl iemand met een beetje kennis van de iphone dit probleem misschien zeer eenvoudig zou kunnen oplossen.

Mijn advies luidt dan ook : koop liever de iphone bij een Apple store, daar hebben ze waarschijnlijk meer kennis en kun je er gemakkelijker terecht met problemen. Waarschijnlijk heb je daar ook meer kans dat je direct een nieuw toestel krijgt.

Persoonlijk vind ik ook dat een toestel van een dag of 14 oud direct door een nieuw zou moeten vervangen worden (is 100 % garantiegeval) ... Niet dus...
  #14  
Oud 25-08-10, 21:04
baia baia is offline
• iOS 4.3.3
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 102
Standaard

Ja hallo, 't is niet echt nodig je verhaal in 20 topics uit de doeken te doen. 1 zal wel volstaan, niet
  #15  
Oud 26-08-10, 19:12
Spie2 Spie2 is offline
• iOS 4.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 8
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woca Bekijk bericht
Ik heb sinds een week of 2 een iphone 4, die ik bij mobistar gekocht heb.
Gisteren wou ik hem ontgrendelen, doch er gebeurde niets.
Ik kon dus niets meer doen. Ik heb hem dan aan itunes gehangen maar hij werd niet gevonden. Daarna in DFU mode gezet en toen vond hij hem wel maar herstellen lukte niet omwille van "onbekende fout (1611)".
Als ik hem uit de DFU mode haal en gewoon in recovery mode zet, dan verschijnt het apple logo voor een korte tijd en dan verdwijnt het terug. Dit blijft zich steeds herhalen en dus is herstellen onmogelijk.

Dus nam ik contact op met mobistar voor hulp... ongelooflijk dat mobistar zo weinig weet over de iphone...hun advies luidde : "zoek eens op internet via google"... en anders moest ik maar contact opnemen met Apple.
Ik nam ook contact op met Apple en daar werd ik direct terug doorgestuurd naar Mobistar met de opmerking : toestellen die bij Mobistar gekocht zijn mogen en willen wij NIET ondersteunen. Zelfs geen telefonisch advies. Je kan enkel bij Apple terecht met problemen als de iphone ook in de Apple store gekocht werd !

Conclusie : Als je een iphone koopt bij Mobistar heb je totaal geen service. (je krijgt geen hulp van Mobistar, want ze kennen niks van de iphone en Apple wil ook geen hulp bieden.)
In mijn geval is de enige optie dus om de iphone via Mobistar op te sturen voor herstelling. Dit betekent dat ik mijn 14 dagen oude iphone direct kwijt ben voor minstens 4 weken !!
Dit terwijl iemand met een beetje kennis van de iphone dit probleem misschien zeer eenvoudig zou kunnen oplossen.

Mijn advies luidt dan ook : koop liever de iphone bij een Apple store, daar hebben ze waarschijnlijk meer kennis en kun je er gemakkelijker terecht met problemen. Waarschijnlijk heb je daar ook meer kans dat je direct een nieuw toestel krijgt.

Persoonlijk vind ik ook dat een toestel van een dag of 14 oud direct door een nieuw zou moeten vervangen worden (is 100 % garantiegeval) ... Niet dus...
Troost u, ik heb zelfs niet kunnen bellen van in het begin ! Zit nu al 3 weken zonder. Waar ga je hem binnensteken ?
  #16  
Oud 26-08-10, 19:58
woca woca is offline
• iOS 6.0.1
• 6.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 51
Standaard

Via mobistar binnengebracht...er is geen alternatief als je aanspraak wil maken op garantie. (wordt naar dynafix/servi-com opgestuurd)
Ongelooflijk hoeveel verhalen je tegenkomt van spiksplinternieuwe iphone 4's die al kapot zijn. Moest het nu gaan om een gsm van 50 euro...maar dat ding kost hier wel 750 euro hee !!
  #17  
Oud 26-08-10, 20:39
JohnnyricoMC's schermafbeelding
JohnnyricoMC JohnnyricoMC is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Leuven
Berichten: 64
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woca Bekijk bericht
wordt naar dynafix/servi-com opgestuurd)
Dynafix? Niet om de oproerkraaier uit te hangen maar verwacht vodden met die kerels.
  #18  
Oud 26-08-10, 21:25
woca woca is offline
• iOS 6.0.1
• 6.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohnnyricoMC Bekijk bericht
Dynafix? Niet om de oproerkraaier uit te hangen maar verwacht vodden met die kerels.
Kan zijn, maar als je bij Mobistar gekocht hebt en het is een garantiegeval, dan is dit de enige optie... Mobistar verstuurd standaard naar Dynafix...
  #19  
Oud 27-08-10, 19:53
Spie2 Spie2 is offline
• iOS 4.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 8
Standaard

Sinds vandaag heb ik mijn iPhone 4 terug. Het is inderdaad een swap geworden (= nieuw), dus geen refurbished toestel .. oef zeg. Garantiebewijs opnieuw 2 jaar vanaf vandaag.
Het swaptoestel is wel gemaakt in week 24 = hopelijk niet teveel troubles
  #20  
Oud 27-08-10, 21:03
JohnnyricoMC's schermafbeelding
JohnnyricoMC JohnnyricoMC is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Leuven
Berichten: 64
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woca Bekijk bericht
Kan zijn, maar als je bij Mobistar gekocht hebt en het is een garantiegeval, dan is dit de enige optie... Mobistar verstuurd standaard naar Dynafix...
'k weet het. Da's het rotte aan de ganse zaak.
Ik snap het niet dat electronicabedrijven hun reputatie in de benelux laten besmeuren door de naverkoop dienstverlening uit te besteden aan zulke malafide bedrijfjes.
Reageren

Labels
iphone, terugname



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
mobistar iphone voetbalsterke__ Orange 27 07-01-13 19:29
terugname 3Gs bij aankoop iPhone 4? W34p0ns Orange 2 23-08-10 10:32
iphone 3g en mobistar jeankloot Archief 3 20-11-08 01:28
mobistar iphone in nl mhoutman Archief 4 20-09-08 21:15

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:31.