//

Garantie iphone mobistar

Garantie iphone mobistar discussie in Orange forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik heb een iphone 3G gekocht 14-08-2008 bij mobistar Ninove. Maandag 16-08-2010 ga ik langs om te vragen of mijn toestel kon gemaakt worden. En ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Bellen en internet > Providers België > Orange
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 20-08-10, 19:19
mrgoolie mrgoolie is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2007
Berichten: 134
Standaard Garantie iphone mobistar

Ik heb een iphone 3G gekocht 14-08-2008 bij mobistar Ninove. Maandag 16-08-2010 ga ik langs om te vragen of mijn toestel kon gemaakt worden. En niet willen hé! Wat een service voor zo een duur toestel!
Ja meneer u bent 2 dagen te laat zei die *** dan,. Ik was er dus echt van overtuigd dat ik het toestel in september had gekocht hé! Ach ja.
Is er nog iets dat ik kan doen? Ik hoorde van een vriend dat ik beter mobistar insurance zou nemen, dat 3 maaden gebruiken en dan het toestel binnen geven, dan zou ik dadelijk een nieuw toestel krijgen. Weet iemand of ik die insurance kan nemen op een ouder toestel? Of kan dit alleen op een nieuw toestel?
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 20-08-10, 19:43
FenixStyle FenixStyle is offline
• iOS 6.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2008
Berichten: 206
Standaard

Als uw garantie is verlopen dan is uw garantie verlopen he, dat kunt ge die winkel toch moeilijk kwalijk nemen?!
  #3  
Oud 20-08-10, 20:27
JohnnyricoMC's schermafbeelding
JohnnyricoMC JohnnyricoMC is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2010
Locatie: Leuven
Berichten: 64
Standaard

't is niet de schuld van de handelaar dat uw apparaat buiten de garantieperiode van 2 jaar (die begint op het moment dat de verkoop voltooid is) kapot gaat.
2 jaar is trouwens een luxe. In veel niet-EU landen moet men het stellen met slechts 90 dagen. Dat is veel te weinig om verborgen gebreken te ontdekken. 2 jaar daarentegen...

En dan nog, als je 'm in september gekocht had, de herstelling gebeurt via het beruchte bedrijf Dynafix. Google maar eens Dynafix horror stories. Ik heb zelf al 'ns te maken gehad met Dynafix omdat die de herstellingen doen voor allerlei bedrijven waaronder Apple, Proximus, Nokia,...
Die zijn zo'n bureaucratie en zelfs als je dat negeert, zijn er nog maffiapraktijken. Je kan best alvorens je je defecte apparaat naar hen opstuurt nog enkele foto's nemen als bewijs. Er zijn mensen die hun apparaat in slechtere toestand terugkregen en onhersteld onder het excuus dat het gaat om schade die door de gebruiker zou toegebracht zijn.
Dat is mede omdat ze met maandelijkse quota werken en in het geniep hun laars lappen aan de garantiewetten.


En ik vermoed dat die verzekering alleen geldt op nieuwe apparaten. Anders zou men vrij gemakkelijk verzekeringsfraude kunnen plegen, niet?
  #4  
Oud 20-08-10, 20:36
kimvb's schermafbeelding
kimvb kimvb is offline
• iOS 10.3.3
• 11.0 beta
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Oct 2007
Locatie: oudenaarde
Berichten: 437
Standaard

ik heb de verzekering van mobistar .
en mobistar verzekerd niet op gsm maar op gsm nr dus als je mobistar klant bent kan je een verzekering nemen voor 6 euro per maand .
na 1 maand kan je je iphone dan binnen geven en maken ze hem ongeacht hoe oud hij is .
  #5  
Oud 21-08-10, 01:41
Bibi2205 Bibi2205 is offline
• iOS 6.0.1
• 6.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2007
Locatie: Brasschaat, Antwerpen
Berichten: 331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohnnyricoMC Bekijk bericht
En dan nog, als je 'm in september gekocht had, de herstelling gebeurt via het beruchte bedrijf Dynafix. Google maar eens Dynafix horror stories. Ik heb zelf al 'ns te maken gehad met Dynafix omdat die de herstellingen doen voor allerlei bedrijven waaronder Apple, Proximus, Nokia,...
Die zijn zo'n bureaucratie en zelfs als je dat negeert, zijn er nog maffiapraktijken. Je kan best alvorens je je defecte apparaat naar hen opstuurt nog enkele foto's nemen als bewijs. Er zijn mensen die hun apparaat in slechtere toestand terugkregen en onhersteld onder het excuus dat het gaat om schade die door de gebruiker zou toegebracht zijn.
Dat is mede omdat ze met maandelijkse quota werken en in het geniep hun laars lappen aan de garantiewetten.
Op mijn werk (Computer & Telecom winkel) maakten we, tot enkele maanden geleden, ook gebruik van Dynafix. (Nu nog steeds voor bv Packard Bell laptops, maargoed...) Sommige GSM's kwamen onhersteld of met een totaal andere fout terug. Sommige zijn meerdere keren opgestuurd geweest voor telkens dezelfde fout, en het duurt telkens weer weken voor ze terugkomen. Wij zijn er alleszinds ook niet tevreden over, en we zijn sinds enkele maanden overgestapt naar een ander herstelcentrum waar ze de toestellen *wel* (snel en goed) herstellen.

(Tot zover de offtopic )

Ontopic: als je garantie voorbij is heb je pech, zo gaat dat nu eenmaal. Het is niet de winkelier zijn schuld dat jij slecht onthouden hebt wanneer je je toestel hebt aangeschaft.. En ik zou er niet van verschieten als ze die verzekering weigeren aangezien hij nu uit garantie is. (Maar zeker ben ik hier niet van.)
  #6  
Oud 21-08-10, 12:06
stevendeckers stevendeckers is offline
• iOS 4.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2010
Berichten: 8
Standaard

Even wat punten over de wettelijke garantie in België:

- Deze is niet hetzelfde als de commerciële garantie (de kleine lettertjes in de verkoopsvoorwaarden).
- Garantie begint te lopen vanaf levering van het product aan de consument (niet noodzakelijk hetzelfde als "voltooiing van de verkoop" zoals eerder aangehaald).
- De wettelijke garantie geldt steeds, zelfs indien je er schriftelijk afstand van doet in een verkoopsovereenkomst (zulke clausules in verkoopsvoorwaarden zijn illegaal en kunnen dus als nietig beschouwd worden).
- Ze is van toepassing op handel van een commerciële verkoper aan een particuliere koper (dus niet als je bvb je GSM via je eigen bedrijfje aangeschaft hebt) met uitzondering van water, gas, elektriciteit, onroerende goederen, en goederen die in uitvoering van een beslag of gerechtelijk zijn verkocht. Dit zijn de enige uitzonderingen. Om te illustreren hoe ver dit gaat: als je bvb een raskat van een professionele fokker koopt en na enkele dagen ontdekt dat het dier een ziekte heeft die te wijten is aan slechte verzorging door de fokker, zelfs dan kan je je beroepen op de wettelijke garantie om dierenartskosten op de fokker te verhalen, ongeacht of je schriftelijk alle verborgen gebreken aanvaard hebt!!
- Er zijn 4 geldige redenen om je te beroepen op de wettelijke garantie: 1. Het goed komt niet overeen met de omschrijving door de verkoper (bvb omschrijving van een kast zegt dat die 2m breed is, wat net in je kamer past, en achteraf blijkt het om 2.05m te gaan wat te groot is). 2. Het goed komt niet overeen met het gewenst gebruik (bvb als je een gsm koopt omwille van een specifieke functie en blijkt dat het toestel niet over de functie beschikt). 3. Het goed is niet geschikt voor gebruik waartoe andere soortgelijke toestellen dienen (bvb keukenrobot die niet kan mixen). 4. De prestaties en kwaliteit zijn niet van die aard die men redelijkerwijze mag verwachten gelet op de aard van het goed.

Let er hier op dat het "stuk gaan" van een toestel niet meteen onder die 4e reden valt. Maar in dit geval (Apple producten hebben een vrij hoge kwaliteit en men kan dus aannemen dat ze langer dan 2 jaar dienen te functioneren) vermoed ik dat je je er wel op kan beroepen.

Nu de zaken die hier misschien het belangrijkst zijn:

- Je kan je beroepen op de wettelijke garantie indien de niet-conformiteit wordt vastgesteld binnen de 2 jaar na levering. Niet gemeld, maar vastgesteld. Groot verschil.
- Op het ogenblik van vaststelling dien je de verkoper zo snel mogelijk op de hoogte te brengen. De wet geeft geen vaste termijn aan die meldingsplicht, maar de verkoopsvoorwaarden mogen die niet korter maken dan 2 maanden. Ja, maanden, niet dagen.
- Minder positief is echter dat slechts tijdens de eerste 6 maanden na levering automatisch wordt aangenomen dat het gebrek aanwezig was bij levering, en dat na deze periode het aan de koper is om aan te tonen dat het gaat om een gebrek dat reeds aanwezig was (bvb als onderzoek uitwijst dat een component wel degelijk een fout bevatte dat dus geleid heeft tot het stuk gaan van je GSM).

Nog even meegeven dat, indien je eerder dezelfde GSM reeds eens binnengebracht hebt voor vervanging of herstel, dat tijdens die periode je wettelijke garantie van 2 jaar geschorst werd. Dus heb je je GSM eens een week moeten missen voor herstelling, dan kan je die week toevoegen aan de oorspronkelijke einddatum van 14 augustus.

Wat kan je bij het van toepassing zijn van de wettelijke garantie eisen?
- Kosteloze herstelling of vervanging, naar keuze van de consument, wel in functie van het mogelijke en redelijke.
- Indien dit niet redelijk of onmogelijk is (bvb te hoge herstelkosten of het toestel is niet meer beschikbaar) heb je recht op een prijsvermindering of ontbinding van de koop.

Na de 2 jaar geniet je nog steeds van bepaalde bescherming! Als je aan kan tonen dat het gaat om een gebrek dat reeds bij levering aanwezig was kan je nog steeds prijsvermindering of ontbinding van de koop eisen (en dus niet meer herstelling of vervanging).

Het is nu aan jou om te beslissen of je hier verder mee wilt gaan. Je kan de winkel wel wijzen op de vaststelling van het gebrek dat wel degelijk binnen de 2 jaar werd gedaan, dat enkel de melding ervan net buiten die 2 jaar viel, conform de wettelijke garantie, maar de verkoper kan jou evengoed zeggen dat jij dient aan te tonen dat het gebrek aanwezig was bij levering van het toestel.

Als je het echt wil doordrijven kan je steeds klacht neerleggen (of extra informatie inwinnen) bij de Federale Overheidsdienst Economie:

FOD Economie
Algemene directie Controle en Bemiddeling
1000 Brussel
Tel.: 02 277 54 85
Fax: 02 277 54 52
E-mail: eco.inspec.fo@economie.fgov.be

Tot zover mijn bescheiden bijdrage
  #7  
Oud 10-05-13, 18:50
Ghost's schermafbeelding
Ghost Ghost is offline
• iOS 6.1.3
• 6.1.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2009
Berichten: 41
Standaard

Ik ben vandaag bij mobistar geweest met mijn iPhone 4s die ik heb aangekocht in december 2011 omdat de flits knippert in plaats van brand bij het filmen en omdat de toetsenbord geluiden soms wegvallen. Hier vertellen ze mij dat mijn toestel buiten garantie is omdat het ouder is dan 1 jaar. Het toestel is voor mij aangekocht door mijn baas (dus via de firma) kan ik nog iets doen om recht te hebben op mijn 2jaar garantie of is het inderdaad zo dat op iPhone's en andere aple toestellen slechts 1jaar garantie geld?
  #8  
Oud 10-05-13, 19:44
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Als jouw baas het toestel zakelijk heeft gekocht zou het consumentenrecht wel eens verminderd toepasbaar kunnen zijn.
__________________
We are one, but we are not the same... Talk to each other!
  #9  
Oud 15-05-13, 14:11
ThIsMadness ThIsMadness is offline
• iOS 6.1.4
• 6.1.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2013
Berichten: 1
Standaard

Ik heb vorige week mijn iPhone 5 binnen gedaan omdat er stof zat in de lens, als ik een foto trok kwamen er vlekken op. Nu heb ik vandaag gezien dat de status van herstelling 'toestel verpakt' is. Gisteren stond er: toestel omgeruild, dus ik krijg sowieso een andere. Weet iemand hoe lang het nu nog kan duren voordat ik de nieuwe kan gaan halen? Het is mobistar in Wijenegem, Antwerpen. En welke stappen moet het proces nog ondergaan?
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
garantie Iphone: Koop geen iphone bij Mobistar!! helaba77 Orange 12 09-10-10 23:49

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:45.