iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Wi-Fi (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f117/wi-fi/)
-   -   "Tussenrouter" instellen (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f117/wi-fi/103195-tussenrouter-instellen.html)

dora95 01-11-11 14:53

"Tussenrouter" instellen
 
Goeiedag iedereen,

ik heb sinds ik naar zolder ben verhuisd problemen met me Wi-Fi signaal. Ik zit altijd op 1 streepje tot geen signaal. Ik wil dit versterken door er een tussenrouter aan toe te voegen. Mijn echte router staat beneden in de electrakast. Ik heb een Experiabox router. Ik ging even zoeken of ik nog ergens andere routers had. Dit bleek het geval, ik vond een oude Linksys Wireless-G in een kast, en wil die als tussenrouter gebruiken. Ik heb boven een LAN kabel liggen, en dacht dus gewoon kabeltje in router en bam: sterke Wi-Fi. Nou nee dus.

Zou iemand mij misschien kunnen helpen om zo'n tussenrouter in te stellen? Moet ik iets configureren of iets dergelijks? Wi-Fi is behoorlijk belangrijk voor mij, want ik heb nog geen internetabbonement. Ik heb een iPhone 4 met iOS 5 voor als deze info misschien nodig is.

debroei 01-11-11 18:38

Wil je hem als acces point gebruiken?
Je moet het dhcp gedeelte uitschakelen en de lan kabel in de 1 lan poort steken niet in de wan poort.
Sommige routers kun je ook in bridge.modus zetten, maar volgens mij is bovengenoemde voldoende.

dora95 01-11-11 21:48

en hoe schakel je het dhcp gedeelte uit? en is die 1 lan poort gewoon poort nummer 1 van al die 4 poorten?

dora95 03-11-11 23:56

iemand??

_________

ITouch 06-11-11 15:52

Hoi!

DHCP instellingen kun je vinden in de instellingen van je router. Die moet je kunnen bereiken via een bepaald ip adres, maar omdat dit voor elke router verschillend is zul je deze moeten vinden in je handleiding.

Je moet hem idd in de 1e doen van de 4.. zolang het maar geen WAN poort is wat hierboven al vermeld is. Want dan gaat het niet werken..

dora95 10-11-11 19:02

Maar moet je dan DHCP uitschakelen op de hoofdrouter of op de tussenrouter? Want ik kan niet op de routerpagina komen van de tussenrouter! Hoe kom ik daar???

Schijn 12-11-11 15:29

Heb je het al geprobeert, internet kabel in poort 1, de rest in 2 tm 4. Bij mij werkte het gelijk zonder iets in te stellen.

ITouch 12-11-11 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dora95 (Bericht 734367)
Maar moet je dan DHCP uitschakelen op de hoofdrouter of op de tussenrouter? Want ik kan niet op de routerpagina komen van de tussenrouter! Hoe kom ik daar???


Van je eerste router (die dus met de boze buitenwereld is verbonden) een draad naar je tweede, niet aan de "WAN" poort maar gewoon aan een van de 4 "LAN" poorten. De tweede router moet dan DHCP uitgeschakeld hebben en het wireless kanaal moet worden ingesteld op een kanaal dat minstens 6 verwijderd is van het andere wireless kanaal. De WAN sectie van de 2e router gewoon niet gebruiken !

Dit is wat ik vond en duidelijk dan dit kan ik het niet uitleggen.. heb je wel de kabel tussen die andere router zitten anders kom je er niet op

dora95 14-11-11 00:25

Ja ik kan zegmaar DHCP niet uitschakelen aangezien in niet op die routerpagina van de 2e router kan komen. Want een vomputer heeft maar 1 LAN uitgang. Of moet je een lan-kabel tussen de 2e router en de conputer leggen én een LAN-kabel tussen de 1e router en de 2e router? Zodat je er dus 2 poorten bezet zijn op de 2e router?

debroei 14-11-11 06:50

Je moet de 2e router aansluiten op de pc net zoals je 1e router dan zet je in die 2e router je dhcp deel uit. Dan sluit je de 1e router weer aan op je pc ,vervolgens zet je de 2e router ergens neer en verbind je deze met een kabel.
Deze kabel doe je in een poort op router 1 maakt niet uit welke ( een van de 4 ,niet de wan poort). Vervolgens gaat deze kabel naar router 2 en deze moet in een van de 4 lan poorten en NIET in de wan poort.

Mogelijk werkt het ook al zonder dhcp uit te zetten ,als hij andere ip adressen uitdeelt,in een andere range.maar om problemen te voorkomen is het beter uit te zetten.

dora95 14-11-11 23:13

Ja. Dit weet ik, maar het probleem is en blijft nog steeds dat ik niet op de routerpagina kom van de 2e router, want ik heb geen internet als ik die router met me pc verbind dmv een lan-kabel. Ik zal even precies beschrijven hoe het hier in elkaar zit: -Ik heb een hoofdrouter die op met alle vaste conputers met draad is verbonden en alle laptops met Wi-Fi. -De 2e router (die ik dus als accesspoint wil gebruiken) verbind ik, zoals mij zó vaak is gezegd, met een LAN-kabel met een computer. Ik heb hem verbonden met een vaste conputer. En JA, hij zit in een van de 4 poorten en niet in de WAN poort. -Ik heb nu geen internet meer op de vaste conputer aangezien ik de Lan-kabel die de vaste conputer met de hoofdrouter deed verbinden, los heb gekoppeld om plaats te maken voor de Lan-kabel die nu dan van de 2e router afkomt. Dus er word mij telkens gezegd dat ik DHCP moet uitschakelen, maar dat kan alleen als ik een internetverbinding heb met de 2 router... En die heb ik niet!! HOE KRIJG IK NOU EEN INTERNET VERBINDING OP DIE 2e ROUTER????

debroei 14-11-11 23:42

Als je pc aan router 1 hangt kun je volgens mij niet zomaar inloggen op de 2e router. Je moet dus eerst de 2e router configureren voordat je hem aansluit . En ja dan heb je even geen internet. Misschien moet je even zelf zoeken met Google . Want op internet is best het een en het ander over te vinden.
Voor dit geld wel als je weinig kennis hebt van deze materie. Niet aan beginnen. Gewoon je router boven neer zetten en beneden een kabel gebruiken.
Als je niet weer hoe je de dhcp uit zet of ook maar in je router komt is hulp wel moeilijk te bieden.
Oh ja om je router te configureren heb je geen internet verbinding nodig.
Met iedere pc kun je de router configureren. Van de 2e router zet je het dhcp uit. Let op het is geen versterker maar een apart toegangs punt.
Om je 2 (tussenrouter) dus in te stellen moet je deze dus even tijdelijk direct met je pc verbinden net zoals je experia box nu is aangesloten , dan zet je in die 2e dhcp uit . Haal je hem weer los en zet je hem boven neer en sluit je hem aan zoals ik eerder heb genoemd.

dora95 15-11-11 19:12

Ja ik had de 2e router met een LAN-kabel verbonden met een pc. Maar ik kon niet op de bijbehorende pagina komen van die router... Dat is dus de hele tijd mijn probleem...

debroei 15-11-11 20:25

Weet je dan wel het juiste router adres?
Anders kun je de router een keer resetten naar fabrieksinstellingen. Dit doe je mogelijk door stekker er uit de reset knop ingedrukt te houden stekker er weer in.
Maar dat verschilt per type en merk.
Meetsal is het adres iets van 192.168.1.1 of 192.168.1.2 of 10.10.10.10 moet je even opzoeken.

dora95 16-11-11 15:50

okee ik ga het weer eens proberen. zojuist een aantal mogelijkheden gevonden om het ip-adres op te zoeken van de router. Maar moet je ook de lan-kabel in een van de 4-poorten (niet de WAN-poort) doen als je de router wilt configureren? of moet je hem dan wel in de WAN poort doen?

Groetjes Dora

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 16 november 2011 om 16:18 ----------

nee, niet gelukt! verd*mme. Weer aangesloten op pc, lan kabel in poort 1 en in computer. een aantal routeradressen opgezocht, maar nee. Als ik uitvoeren -> CMD -> ipconfig doe, staat er dat Lan-verbinding 4 is ontkoppeld, en dat is m'n hoofdrouter neem ik aan. Het lijkt dus wel alsof de computer de router helemaal niet herkend!

debroei 16-11-11 16:34

Je moet je router verbinden met je pc door de kabel van de pc in poort 1tm 4 te doen. In de wan poort doe je de kabel die komt vanaf je modem. Je moet op je pc een ipadres krijgen toegewezen anders gaat er iets fout.
Kun de met je laptop wel draadloos inloggen op de bijrouter?

dora95 16-11-11 17:43

Nee ook al geprobeerd. Ik heb hem net is verbonden et de hoofdrouter. Ik kreeg toen wel zegmaar een (zwak) rood lichtje van poort1, dus ik dacht dat ik connectie had. Maar op op de pagina komen lukte nog steeds niet. Wel had ik ff rond gezocht, en kwam uiteindelijk gewoon op de Linksys (Cisco) pagina, waar ik mijn model moest invoeren. Ik kon via een of andere link op de Setup-pagina komen, dus ik dacht dat ik eindelijk op de pagina zat. Dus ik DHCP uitschakelen, local IP-adres op 192.168.2.200 gezet en alle andere instellingen goed gezet (DNS, Gateway enzovoort). Maar toen ik ff doorklikte naar MAC-address, was die anders dan op de onder kant van de 2e router! Dus kwam ik tot de conclusie dat het een andere router was... hier is de link, kunt u even kijken:

Routing

debroei 16-11-11 19:04

Je kunt niet zomaar 2 router achter elkaar hangen.dit conflicteerd. Zo kun je bijvoorbeeld 2 pc hebben met hetzelfde ip= error.
Wat bedoel je met andere router? Wat betreft mac adres.
Heb je de lynksis al eens reset dmv reset vasthouden en stroom er op en eraf.
Je kunt misschien met de installatie cd nog wat proberen?
Op de wbsite staat de installatie tools ,probeer die eens.

dora95 16-11-11 20:13

Nou via die site bij m'n vorige post stond een ander MAC-adress dan op de onderkant van de 2e router die ik dus als accesspoint wil gebruiken. En het MAC adress is toch identiek aan elke router. Elke router heeft toch zijn eigen MAC-adress (of elk ander apparaat dat met Wi-Fi werkt)? En dus denk ik dat het niet de router is die ik moet configureren. Reset al geprobeerd, mocht niet deren. Instalatie-cd heb ik helaas niet meer. Kan het niet zo zijn dat mijn router kapot is? Of moet ik misschien een nieuwe accesspoint kopen via marktplaats ofso? Want accesspoints zijn toch best duur?!

debroei 16-11-11 20:56

Citaat:

Op de linksys website staan de installatie tools ,probeer die eens.
Lees even goed wat ik schrijf,

Wat maakt zo'n mac adres nu uit, dat heeft alleen effect als je dit gebruikt om het een en ander te beveiligen in je netwerk. Dat zou ik gewoon eerst uitzetten en kijken of je het zonder beveiliging kan testen. Maar kom je nu wel of niet in de goede router. Want het lijkt er op dat je het mac adres ziet van router 1 en je het mac adres van router 2 op de onderkant bekijkt.

Maar ik denk dat je beter iemand kan vragen die wat meer kennis heeft van deze materie om je te helpen. Want de kans is groot dat je met een accepiont ook tegen deze problemen aan loopt. Acces point is niet duurder. Is gewoon hetzelfde als jouw router alleen zonder dhcp.

Misschien dat andere leden je kunnen helpen. Ik geef het op, succes.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:02.