iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Internet in buitenland (roaming) (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f84/internet-buitenland-roaming/)
-   -   voor vakantie Turkse simkaart kopen, wie weet hoe en wat (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f84/internet-buitenland-roaming/153867-voor-vakantie-turkse-simkaart-kopen-wie-weet.html)

simlockvrij 20-04-14 01:25

voor vakantie Turkse simkaart kopen, wie weet hoe en wat
 
Ik ga in juni voor 10 dagen op vakantie naar Turkije.
Nu wil ik graag in Alanya een turkse pre-paid simkaart kopen voor in m'n 5s.
nu schijnt dat wanneer je voor langere tijd in Turkije verblijft je je telefoon met imei moet registreren. maar vanaf welk termijn is niet op het internet te vinden.
ik denk daarom dat dit voor mij niet van toepassing is.

wie weet hoe je dit exact het beste kunt regelen, het gaat me vooral om hoe je het voordeligst kunt internetten, en beperkt kunt bellen.

Wie kan me adviseren?

remundo7000 20-04-14 09:08

Misschien heb je iets aan deze website: Turkey - Pay as you go sim with data Wiki

Edit: ik heb nog nooit een simkaart in Turkije gekocht, ik ken alleen deze website. Het hangt per land er van af hoe gedateerd de informatie is.

simlockvrij 20-04-14 16:25

Staat wel wat bruikbaars, maar hoe kom ik erachter wat de termijn is hoeveel dagen je een ongeregistreerde iPhone mag gebruiken.

remundo7000 20-04-14 17:07

Als je doorscrollt naar de commentaar-sectie, zie je dat iemand na tien dagen werd geblokkeerd. Maar het lijkt me erg onbetrouwbaar om daar op te gokken ...

simlockvrij 20-04-14 18:13

10 dagen is alhoewel bijzonder kort, wel lang genoeg voor mij. Maar niemand heeft snoeihard op papier staan de kosten, regels en termijnen.

iNemesis 21-04-14 19:59

ik zou dat vragen bij de douane als je daar bent :)?
Die weten je vast wel de juiste termijnen te geven.

simlockvrij 21-04-14 20:35

tsja, mijn ervaring met de Turkse douane is dat ze niet bijzonder gemotiveerd zijn, en niet echt veel Engels spreken...

sondakika 21-04-14 22:19

@simlockvrij; Het was voorheen 1 maand, ik dacht dat het nu 1 weekje was geworden, maar als je toch naar Turkcell, Vodafone of Avea shop gaat, zullen ze je vertellen hoe en wat en je telefoon melden bij btk.gov.tr, vertel wel duidelijk dat je tijdelijk en op vakantie bent anders kunnen ze 120TL/ 40 euro extra in rekening brengen,

simlockvrij 21-04-14 22:42

en denk je dat, of weet je het zeker?
en wat wanner je een dongel gebruikt, dan heb je geen imei te registreren...
duister verhaal allemaal.

sondakika 21-04-14 22:55

Dongle heeft er niets mee te maken, dit was ingevoerd ter voorkoming van illegale mobiel/smartphone handel, dus alles waaraan IMEI nummer gekoppeld is, dus mobiele stations/telefoons. Over de tijdsduur kan ik je helaas niet helpen, maar als je toch voor een prepaid gaat, kunnen ze je in een van die shops wel vertellen hoe lang en wat.

simlockvrij 21-04-14 23:06

nja, een dongel schijnt niet geblokkeerd te kunnen worden, dus kan je via de dongel wel gewoon een NL toestel blijven gebruiken, en kan ik ook mn 2e iphone en ipad gebruiken.

sondakika 21-04-14 23:10

@simlockvrij I rest my case; wat een vakantie met al die i devices... ! succes.

simlockvrij 21-04-14 23:25

jaja, ik weet het helemaal ruk, de ipad gaat mee om filmpje te kijken in t vliegtuig.
en met mn eigen abbo kan ik niks buiten Nl, veel te duur, dus dan opzoek naar een alternatief, en dan maar gelijk goed doen.
bedankt iig voor je inbreng.

wat me wel opvalt, is dat er zo bizar weinig correcte info te vinden is.

lecson 27-05-14 09:33

In Turkije heb je niet hetzelfde Nederlandse Prepaid simkaarten idee.
Je kunt daar niet zomaar effe een simkaart kopen. Daar komen andere dingen ook bij kijken.

Als je een mobile telefoon in Turkije wilt gebruiken dan dien je die daar eerst te registreren, over de blokkeertermijn is daarom niets bekend.
De een heeft pech en z'n mobiel wordt over 5dagen geblokkeerd de ander 10dagen.

Je mag het met je dongel proberen maar je hebt grote kans dat het daarmee niet gaat lukken

simlockvrij 27-05-14 11:05

aangezien een dongel niet geregistreerd kan worden schijnt dat wel te werken, maar garanties heb ik niet.
en welke andere dingen komen dan kijken bij een simkaart kopen? kun je daar mer over vertellen?

yukhalilsel 29-05-14 19:05

Misschien off-topic, maar als ik in Turkije ben, laat ik gewoon mijn Nederlandse simkaart erin en zet roaming uit. Zo heb ik in ieder geval geen datakosten in het buitenland. In de meeste toeristische plaatsen heeft elk hotel en horecagelegenheid gratis Wi-Fi. Soms dien je om het wachtwoord te vragen aan de medewerker daar, maar die geven ze heel makkelijk weg, dus dat is ook niet iets om je zorgen over te maken.
Zelfs aan het strand had ik Wi-Fi als ik bij een strandtent in de buurt was.

Wanneer je een belletje wil plegen kan je gebruik maken van FaceTime Audio, Facebook Messenger, Skype of Viber.

Als je UPC of Ziggo abonnee bent kun je hun mobiele app gebruiken om je vaste lijn te gebruiken om naar vaste nummers te bellen, het is al helemaal prettig als je een UPC Bellen Onbeperkt Altijd abonnee bent, want daarmee bel je ook mobiele nummers in Nederland en vaste nummers in europe (inclusief Turkije) gratis.

Ik heb in 2012 zodoende 4 weken zonder mobiele data 'overleefd' in Turkije (mijn telefoon werd het jaar daar voor al na 4 dagen geblokkeerd destijds).

Ps: je bent op vakantie, laat dat ding liggen en geniet van de zon :)

Zelf ben ik er ook nog niet helemaal uit welke provider ik moet nemen in Turkije. Ze hebben alledrie (Vodafone, Turkcell, Avea) hele goeie (tijdelijke) acties lopen meestal.
Zoals aangegeven kan de plaatselijke mobiele winkel je daarmee prima helpen. Ook in het hotel waar je verblijft zijn de meeste receptionisten wel op de hoogte van het een en ander

Bigbrothers2000 04-06-14 09:25

Je dongle wordt sowieso geblokkeerd,
Alles met een imei wordt na een bepaalde tijd geblokkeerd.
termijn kan je aan niemand vragen want niemand weet het.
elke 2 weken wordt er imei's gecheckt die op het netwerk is ingelogd.
Dus als je online bent en na 2 dagen wordt er een check gedaan dan is het binnen 1 week geblokkeerd.
Als je geluk hebt en je logt in eerste keer gelijk na een check, dan kan je hem ongeveer 3 weken gebruiken.
En een prepaid kaart kan je in principe niet kopen zonder een Turkse legitimatie.
maar er zijn wel sommige shops die het op zijn eigen naam registreert en verkoopt.

EdRo 12-07-14 14:49

Voor de mensen uit de grensstreek bij Duitsland is de Turkcell.de simkaart wellicht een goed alternatief.
Ik heb er een gekocht en inmiddels 2x gebruikt in Turkije.
betaalde de laatste keer voor een 3GB internetpas 19,99€ (30 dagen geldig)
Online op te waarderen op een Duits-talige website.
Ik heb voor het online "freischalten"/activeren van de simkaart een bestaand adres uit het telefoonboek gebruikt. Werkte prima.
(Later op de persoonlijke pagina wel even de informatie aangepast, bewoners hoeven geen last van mijn reclamepost te hebben)

drex 12-11-14 13:55

Wil jullie het niet onthouden ook al is deze post al wat ouder:
Een SIM kaart kopen in Turkije gaat zo maar niet je dient in Turkije geregistreerd te staan anders is dit niet mogelijk. Ook als je een SIM kaar kunt bemachtigen en plaatst deze in je eigen GSM kan het eventjes werken maar over het algemeen niet langer dan 1 a 2 dagen. Je toestel dient in Turkije op IMEI geregistreerd te zijn anders kun je het vergeten. Verder het stukje van @yukhalilsel is een goede oplossing.

Ik heb zelf ook nog een kaart van Maxroam en die is redelijk goedkoop (ook met data in Turkije)

yukhalilsel 12-11-14 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drex (Bericht 984172)
Wil jullie het niet onthouden ook al is deze post al wat ouder:
Een SIM kaart kopen in Turkije gaat zo maar niet je dient in Turkije geregistreerd te staan anders is dit niet mogelijk. Ook als je een SIM kaar kunt bemachtigen en plaatst deze in je eigen GSM kan het eventjes werken maar over het algemeen niet langer dan 1 a 2 dagen. Je toestel dient in Turkije op IMEI geregistreerd te zijn anders kun je het vergeten. Verder het stukje van @yukhalilsel is een goede oplossing.

Ik heb zelf ook nog een kaart van Maxroam en die is redelijk goedkoop (ook met data in Turkije)

Wat je zegt is deels waar.. Je kan bij aankomst in Turkije gewoon een Turks simkaart kopen en gebruiken. Na 60 dagen wordt je imei nummer geblokkeerd als die niet geregistreerd is in de database. Vóór 1 juli verschilde dit tussen de 5 en 15 dagen.

Als je imei eenmaal is afgesloten na de 60 dagen, dan kan je geen gebruik meer maken van je telefoon op Turkse netwerken met een Turks kaart. Roamen met je Nederlandse of welk ander sim is wel gewoon mogelijk.

Deze regel is ingevoerd om zwart en grijs import van telefoons tegen te houden. Het registreren van een imei kost ongeveer 50 euro en is eigenlijk bedoeld voor mensen die of langer dan 60 dagen in Turkije willen blijven of voor diegenen die met dezelfde telefoon nogmaals in Turkije zullen verblijven na de eerstgenoemde periode van 60 dagen.

Ik hoop dat dit het iets duidelijker maakt


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:06.