'Geen service' in het buitenland
Ik heb de afgelopen maand tijdens twee trips naar Frankrijk niet kunnen bellen met m'n iPhone. 'Geen service' meldde het apparaat. Het vreemde is dat ik op eerdere reizen naar het buitenland (de afgelopen anderhalf jaar) gewoon altijd bereik heb gehad (Vodafone). Nadat ik alle reset-handelingen had uitgevoerd, heb ik ten einde raad vanaf m'n vakantie-adres Vodafone maar even gebeld. De medewerker van het callcenter 'zag' dat mijn telefoon nog ingelogd stond op het netwerk in Nederland. Vreemd toch? Heeft iemand daar ervaringen mee? Ik heb geen idee hoe dit probleem kan ontstaan. Heb m'n hoofd er over gebroken en er blijven eigenlijk maar twee opties open:
|
Kijk ff bij instellingen. Zeer waarschijnlijk heb je data roaming uitstaan. Dan kun je idd niet bellen en dergelijke in het buitenland!
|
Citaat:
Uit eigen ervaring weet ik dat je dat dus rustig uit kunt zetten en toch kunt bellen in het buitenland. Sterker nog: als je het aanzet loop je kans op hoge kosten als je bijv. wat apps gebruikt die info van internet halen (mail, weer, google e.d.). Wellicht helpt het als je je netwerkinstellingen eens herstelt: Instellingen/Algemeen/Info/Stel opnieuw in/Herstel netwerkinstellingen. |
Citaat:
Ik ga eens kijken op wat buitenlandse sites of er verklaringen voor zijn. Cheerio, O P.S. voor de lezers van dit topic: dataroaming heeft NIETS te maken met telefoneren en kan dus nooit de 'service' van welke provider ook blokkeren. |
Vreemd dat hij inderdaad niet overschakeld. Wat wel eens wil helpen is om de SIM er even uit te halen en er weer in te doen, je SIM/iPhone wordt dan geforceerd om zich opnieuw aan te melden op het netwerk. Als dat niet helpt kun je ook eens kijken of het wel werkt als je even de SIM in een andere telefoon doet en dan weer terugstopt in je iPhone.
Verder, is het geen idee om een nieuwe SIM aan te vragen bij Vodafone? Vooral wat ourdere SIM kaarten willen nog wel eens rare problemen geven bij de iPhone (en enkele andere nieuwe telefoons). |
@evmw
Na een herstart heb ik als eerste de sim in en uit m'n telefoon gehaald, maar dat hielp niet. Wel sloot ik op die manier uit dat m'n iPhone de oorzaak van het probleem was, namelijk:
|
En de SIM van je vriendin is ook een Vodafone SIM? Als je echt alleen in het buitenland problemen hebt lijkt het me toch een Vodafone-routing issue.
|
Citaat:
Lijkt inderdaad een routingprobleem, omdat m'n sim in NL op het netwerk blijft hangen. Ben alleen zo benieuwd wat ik daar 'op lokatie' in het buitenland aan kan doen en of meer mensen dit probleem hebben. Hoop eerlijk gezegd dat die ongein straks met FW3.0 weer voorbij is. |
Misschien lees ik er overheen, maar je hebt je Vodafone SIM in het buitenland niet in een andere telefoon getest?
|
Citaat:
|
Het probleem ligt em bij je provider. Bel daar eens heen. Misschien openstaande rekening in het buitenland ofzo?
|
Citaat:
|
Ik heb in januari soortgelijke problemen gehad in Edinburgh. Ik kreeg continu geen service en na een hele poos mn simkaart er telkens opnieuw indoen kreeg ik eindelijk bereik zodat het een paar uur later weer vrolijk weg was.
In Belfast echter (3 maanden later) geen enkel probleem gehad gelukkig. Heb je dit probleem alleen in Frankrijk of ook in andere landen? |
Ik heb de problemen in elk willekeurig buitenland.
Afgelopen weekeinde nog: naar Brugge om m'n nieuwe 3GS op te halen. Rij de grens over: 'geen service'. In de Apple-winkel de Vodafone sim in m'n nieuwe iPhone gestopt: 'geen service'. Daarna de sim van m'n vriendin (ook Vodafone) in m'n oude 1st gen iPhone geplaatst: prima bereik. Tenslotte terug in NL, heb ik met m'n nieuwe 3GS weer gewoon bereik. Conslusie: fout ligt definitief bij Vodafone. Ga voor de zoveelste keer naar de Vodafone-shop om opheldering te vragen. Nu op 'hoge poten' overigens! |
Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:56. |