//

[Review] PrePaid United Kingdom (UK): O2

[Review] PrePaid United Kingdom (UK): O2 discussie in Internet in buitenland (roaming) forum; ( verdwijnt na registratie ) Stand: Juli 2009 Benodigd: een unlocked iPhone (bv ééntje uit België) Periode: 3-5 Juli + 15-31 Juli Kost: 7,50GBP voor het internet voor 1 maand; ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > Bellen en internet > Internet in buitenland (roaming)
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 06-07-09, 23:18
Wyando Wyando is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2009
Berichten: 12
Standaard [Review] PrePaid United Kingdom (UK): O2

Stand: Juli 2009
Benodigd: een unlocked iPhone (bv ééntje uit België)
Periode: 3-5 Juli + 15-31 Juli
Kost: 7,50GBP voor het internet voor 1 maand; telefoneren & SMS extra
Provider: O2 (www.o2.co.uk)
Procedure: een beetje verwarrend.

Het verhaal:
Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden en nadat ik tevergeefs via thuis met three telefonisch wilde te weten komen, of hun SIM kaartje in iPhones werken ("it could be, but we can't guaranty this"), ben ik dan maar ter plaatse naar de Carphone Warehouse gegaan, omdat ze daar alle kaartjes verkopen... en ze me O2 aanbevolen om zeker geen problemen te hebben ("because they are the only one who sells the iPhone and for this it must work"). In ieder geval kun je dan best naar een O2 winkeltje gaan, want daar krijg je de SIM kaart gratis (5EUR kost het je in the Carphone Warehouse).

Maar je moet wel oppassen: met een o2 SIM kaart "Payandgo" kun je dus direkt internetten... aan 3GBP per Mb! Echter kun je een zogenaamde bolt-on activeren, waar voor je voor een vast bedrag een maand kunt internetten. Er zijn 2 soorten:
- O2 WEB: kost 7,50GBP / maand
- O2 WEB & Wi-Fi for iPhone: kost 10GBP / maand.

De laatste optie heb ik ook eerst later vastgesteld, O2 WEB was dat, wat de verkoper in Carphone Warehouse mij installeerde. Later ervaar ik (bij O2) dat het verschil enkel in het gebruik van de Wi-Fi Hotspots van "The cloud" en "BTOPEN" ligt, waarbij me gezegd werd, dat 3G in de regel sneller is...

Goed, ikke dus voor een O2 Sim kaartje, 20 GBP erop en diene bolt-on 02 WEB zodat ik kan internetten.
De eerste stappen gaan snel: SIM kaartje werd zodadelijk herkend, en de topup van 20GBP ook. Je balance kun je opvragen met *#10# op je iPhone of met een SMS met "balance" naar 20202. Verder had de verkoper nog de nodige veranderingen aan de APNs gedaan (zie onderaan), zodat het internet werkte.
Daarna stuur je een SMS met "WEB" naar 21300. Je ontvangt een SMS die de aanvraag bevestigd. ("O2: thanks for your request. Your O2 Web Bolt On will be activated within 48hrs")

Nu moet je geduld hebben... want het kan tot 48 uur duren, vooralleer die bolt-on geactiveerd wordt, en je kan je gemakkelijk laten misleiden

Kort na mijn aanvraag voor O2 WEB, kreeg ik een SMS van O2 met de text "O2: Now you're up and running. Visit us online to grab all your Pay & Go benefits. Use your PC or MAC to go to o2.co.uk/hello"

Na deze message dacht ik, waarom PC of MAC, ik heb toch een iPhone... en ging aan de slag via het aangegeven web adres. Daar kon ik me dan registreren, zodanig dat ik een zogenaamd "My O2" pagina heb, waar ik mijn account kan inzien en een beetje beheren. Enkel... kreeg ik ineens bericht, dat mijn balance verminderd was met uiteindelijk 9GBP!!!! En daar ik via de settings zag dat ik ongeveer een 2,8Mb data verbruikt had, was het duidelijk dat er iets mis liep. En dat dus van in het begin bij diene verkoper...

De volgende morgen ik naar een O2 Shop voor verdere uitleg. Het madammeke was heel vriendelijk en heeft alles geprobeerd om me daaruit te helpen: enerzijds een gesprek door mij met een operator, anderzijds een gesprek door haar met haar supervisor. Maar het mocht niets baten...

Chronologische volgorde der feiten:
Vr 16:00 - Web Bolt On aangevraagd via SMS. Bevestigd.
Vr 16:08 - O2 met de SMS "you're up and running"
(Vr 23:48 - de Bolt On is geactiveerd)
Za 09:30 - ikke in de O2 Shop, op de computer / balance SMS is er geen bolt on geactiveerd. Daar ervaren wij van de hotline dat deze om 23:48 geactiveerd was, en ik voordien het internet aan 3GBP / Mb gebruikt heb. Ze gaan er niet in, dat de "You're up and running" SMS misleidend is, daar de SMS zegt dat je een PC of MAC moet gebruiken...
Za 18:37 - O2 met de SMS "your request O2WEB has been activated"

Daar tussen kreeg ik minstens een 5 tal SMS van O2 voor Suprises, Postcode, en wat weet ik niet allemaal.

(Overigens: het moet niet zo lang duren, ik heb 2 non-UK vrienden getroffen die ook met payandgo bij O2 zijn, en bij hun was het binnen de 10min geactiveerd en goed.)

In ieder geval: eens de bolt on O2 WEB geactiveerd is, draait alles vlot zonder dat je geld minder wordt. Enkel moet je verdomd oppassen, wanneer het geactiveerd wordt - het gebeurt vertraagd en de bevestigingen komen alsnog trager. Het lijkt me, alsof ze er op speculeren, nog snel wat geld te verdienen met hun 3GBP per Mb...

Als je niet langer dan een maand in de UK bent, doe je er best aan, deze bolt on terug af te melden met een SMS "WEB OFF" naar 21300 voor dat je vertrekt. Anders word deze automatisch binnen de 48h terug geactiveerd, als je de volgende keer in de UK bent en je SIM kaart opnieuw gebruikt (en een topup doet zodat er genoeg geld op staat). De SIM kaart zelf blijft geldig, als ze minimum 1x alle drie maand gebruikt wordt; theoretisch ook vanuit het buitenland.

Edit: Ach ja, als je dan een kaartje haalt in de O2 Shop, laat het direkt voor FREEINTCALLER opzetten; zo krijg je nog gratis minuten om naar huis (dus buitenland) te bellen; SMSjes zijn dan ook goedkoper.

De Settings:
Internet:
APN: payandgo.o2.co.uk
User: vertigo
password: password
MMS: (opgezocht in internet)
APN: payandgo.o2.co.uk
User: vertigo
password: password
MMSC: http://mmsc.mms,02.co.uk:8002
Proxy: 193.113.200.195
Port: 8080 or 9201
Size: 300000

Laatst gewijzigd door Wyando; 07-07-09 om 09:16.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 03-08-09, 22:31
Wyando Wyando is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2009
Berichten: 12
Standaard Ervaringen na gebruik in de UK met O2 Pay & Go

- 3G vooral in grotere steden
- de Isles (Skye / Mull) hebben enkel GRPS (en dat in de grotere steden of in de buurt van de zendemasten )
- midden in de highlands zeer dikwijls geen O2 at all...
- mocht zelfs meemaken, dat O2 internetten voor ca 20uur plat lag
- GPS met google werkt redelijk, maar is niet aan te bevelen voor "... de volgende straat links"
- all by all wel tevreden geweest met de mogelijkheden via pay&go van O2 - via roaming zou het mij veel meer gekost hebben (ca. 60Mb op 15 dagen; daar zit dan geen Wi-Fi gebruik bij, die ik tussendoor ook wel had)
Reageren

Labels
buitenland, data roaming, internet, pre-paid, unlocked



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[Review] PrePaid België (BE): Mobile Vikings Wyando Internet in buitenland (roaming) 0 07-07-09 00:08
[Review] PrePaid Oostenrijk (AT): Yesss Wyando Internet in buitenland (roaming) 0 06-07-09 23:41

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:08.