iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Internet in buitenland (roaming) (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f84/internet-buitenland-roaming/)
-   -   Pas op voor kosten HOTSPOT in buitenland (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f84/internet-buitenland-roaming/64551-pas-op-voor-kosten-hotspot-buitenland.html)

efvie 16-07-10 14:07

Pas op voor kosten HOTSPOT in buitenland
 
1 Bijlage(n)
Hi all,

Was laatst paar dagen in DE en op mijn laatste rekening bleek ik HOTSPOT kosten voor mijn kiezen te hebben gekregen (12 euro voor 1h ong). Terug rekenend bleek ik de kosten te hebben genaakt op het vliegveld van Frankfurt.

Ik heb op het vliegveld mijn Wi-Fi aangezet en heb ook een Wi-Fi connectie gehad. Ik heb mij niet gerealiseerd dat dit een HOTSPOT was gelieerd aan HOTSPOT's in NL (had in ieder geval niet de naam "hotspot")

Ik heb me nooit gerealiseerd dat:
- Als ik me aanmeld voor een HOTSPOT bij T-mobile deze in heel europa werken en dat alleen NL gratis is.
- Je door je te hebben aangemeld je direct connectie hebt op alle , ook niet nl, hotspots. Als je je Wi-Fi aan hebt staan wordt er automatisch connectie gemaakt

Bij deze wil ik je waarschuwen voor onverwachte kosten.

wouter1981 16-07-10 14:18

Hoe kan dat nou? Je moet toch inloggen?

efvie 16-07-10 15:05

Je hotspot inlog wordt onthouden door de iPhone.
Dus inloggen gaat automatisch. Als je bij een bekende Wi-Fi komt logt de iphone automatisch in.

wouter1981 16-07-10 15:11

Bij T-Mobile Hotspots moet je toch via een website inloggen? Je krijgt een username en wachtwoord. Niet een beveiligingscode...

efvie 16-07-10 15:24

Nee, kan gewoon via de Wi-Fi instellingen. De waarden worden onthouden. Elke keer als je in nl bij een hotspot bent log je automatisch in.

ballegooier 18-07-10 16:36

Verrek, dat is waar ook, dat je automatisch in kan loggen: na 30 dagen (of 60?) na het laatste gebruik verloopt echter wel je wachtwoord (wat je per sms aanvraagt) als je in die periode niet meer ingelogd hebt bij zo'n hotspot.
In mijn geval heb ik ooit 1 keer gebruik gemaakt van zo'n hotspot, maar op die plekken had ik goed 3G bereik, dus vond ik het niet meer nodig om daarvan gebruik te maken.
Ik heb in Duitsland langs de snelweg ook behoorlijk wat T-Mobile Hotspots 'gezien', maar daar moest ik eerst op inloggen (en dat deed ik dus maar niet)

efvie 19-07-10 16:57

Als hierboven beschreven bedoel ik dus. Je zou dus zo tegen ongewenste kosten aan kunnen lopen als je langs een hotspot rijdt. Merk het al als ik langs de Mac rijdt bij mij in de buurt. Als mijn Wi-Fi aanstaat pakt ie meteen het hotspot op.

Remedie voor het buitenland: Mobiel data uit in het buitenland (weet niet zeker of dat invloef heeft op een Wi-Fi) en als je je regelmatig tussen hotspots begeeft je account deleten.

Maar even over het fenomeen: ik vind het nogal sneacky dat ik dus zomaar tegen hoge kosten kan aanlopen zonder dat ik daar een fysieke handeling voor moet verrichten.
Heb hier natuurlijk contact gehad met T-mobile en kreeg te horen dat het mijn probleem is. Hotspot is een (derde partij)service waar T-mobile geen invloed op kan en wil uitoefenen. Ik als gebruiker ben verantwoordelijk voor het gebruik.

Iphoneclub: ik denk dat het goed is om hier aandacht aan te besteden in deze vakantie periode. Vrees dat meer mensen met onverwachte kosten kunnen worden opgezadeld daar er velen in europa op vakantie gaan waar hotspots een wijd verspreid fenomeen zijn. Ik zal deze vakantie periode europa mijden en de zon verder weg zoeken :-)

ArjenW 20-07-10 13:04

Het lijkt er op dat er iets verandert is misschien wel bij de Hotspot dienst van T-Mobile.
Ik woon en werk in duitsland en heb ook een nederlands iPhone contract, omdat ik regelmatig in Nederland ben. Sinds December gebruik ik een Hotspot account en gebruik deze dagelijks op mijn werk voor mijn e-mail. Tot eind Mei heb ik nooit Hotspot kosten gehad, maar sindsdien heb ik voor iedere werkdag voor gemiddeld bijna 100 Euro aan Hotspot kosten op de rekening staan!


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:11.