iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   Internet in buitenland (roaming) (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f84/internet-buitenland-roaming/)
-   -   Roaming data verbruik meten! (https://forum.iculture.nl/f18/bellen-internet/f84/internet-buitenland-roaming/96713-roaming-data-verbruik-meten.html)

Nono_Home 03-08-11 20:55

Roaming data verbruik meten!
 
Na thuiskomst van een paar dagen Duitsland een rekening van 30 euro van voddiefoon binnen. Had de 2 euro/35MB blox per dag aan staan maar volgens de vodden was ik er een dag ruim overheen gegaan.... Ik check m'n verbruik met "MyDataUsage" en zat dik onder die lemiet... Ik mail dus en krijg als antwoord:

Helaas kunnen deze tellers niet alles meten dat op het netwerk gebeurd. Een netwerk bestaat namelijk uit verschillende lagen en bij Voddiefoon meten we alle lagen, maar een Datateller kan niet alle lagen meten. Dit vanwege beperkingen en restricties.

Kan dit kloppen??? En zijn er wel data tellers die alle "lagen" kunnen meten??

Tx

Guest-20180925190238 03-08-11 21:05

Jouw appje kan dataverkeer meten op de OSI-lagen:

OSI-Layer 4 = Transport
OSI-Layer 5 = Session
OSI-Layer 6 = Presentation
OSI-Layer 7 = Application

Jouw appie kan geen dataverkeer meten op de OSI-lagen:

OSI-Layer 1 = Physical
OSI-Layer 2 = Data Link
OSI-Layer 3 = Network

Op de lagen 1, 2 en 3 is er heel wat dataverkeer dat jij niet ziet, alleen al om de 3G verbinding in stand te houden (plus nog een boel andere dingen).

Nono_Home 03-08-11 21:07

Ok!! thanks dat was snel...maar zijn er App's die layer 1tm3 wel kunnen meten en is het "waarschijnlijk" dat deze lagen zo'n groot verschil brengen??

ballegooier 04-08-11 00:26

Heb je (ook al) geen sms gekregen bij 90% verbruik van je daglimiet? Ik hield het bij met de info in de Instellingen app van de iPhone zelf. Heb de rekening nog niet gezien, maar ik zette dataroaming gewoon uit als ik aan de 30mb dreigde te komen (wat al erg snel was) Het blijft een vorm van 'vakantiegeld' voor de providers dit, elke zomer weer vallen de slachtoffers bij bosjes. En daarna dik $$ betalen maar.

Guest-20180925190238 04-08-11 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nono_Home (Bericht 696568)
Ok!! thanks dat was snel...maar zijn er App's die layer 1tm3 wel kunnen meten en is het "waarschijnlijk" dat deze lagen zo'n groot verschil brengen??

Ik denk niet dat er een app bestaat die het dataverbruik kan meten op de lagen 1, 2 en 3. Moest er zo'n app al bestaan dat zou die constant moeten draaien in de achtergrond, ook als het iDevice is slaapmodus staat.

Zo'n app zou er dan hoofdzakelijk voor zorgen dat de beroemd-beruchte "Batterijverbruik" topics van dit onvolprezen forum overspoeld worden met nieuwe posts.

Bij roaming in het buitenland is er meer dataverbruik op de lagen 1, 2 en 3 omdat niet alleen de 3G verbinding in stand gehouden moet worden. Er moet oa. ook regelmatig gekeken worden of jij nog mag roamen en met welke bandbreedte. Om het maar even simplistisch uit te drukken.

ballegooier 04-08-11 10:29

Zou de 'gebruik' sectie onder -instellingen, algemeen- dat ook niet kunnen?

Guest-20180925190238 04-08-11 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 696666)
Zou de 'gebruik' sectie onder -instellingen, algemeen- dat ook niet kunnen?

Indien dat het geval is zouden de metingen min of meer overeen moeten komen met de metingen van de provider.

Nono_Home 04-08-11 22:37

ach het geld maakt me niet zo veel uit het is meer het arrogante gedrag van de vodden die ik niet kan checken op deze manier!


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:18.