//

Navigon

Navigon discussie in iPhone Navigatie forum; ( verdwijnt na registratie ) Deze morgen tot de aanschaf overgegaan. Heb gekozen voor de Benelux versie omdat die perfect was geschikt voor wat ik nodig heb. Deze middag even ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone apps en games > iPhone Navigatie
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #201  
Oud 24-06-09, 15:26
iktjilp's schermafbeelding
iktjilp iktjilp is offline
• iOS 4.3.2
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Apr 2008
Locatie: Brugge
Berichten: 59
Standaard

Deze morgen tot de aanschaf overgegaan. Heb gekozen voor de Benelux versie omdat die perfect was geschikt voor wat ik nodig heb. Deze middag even richting carwash geweest en ziehier mijn eerste ervaringen.

Vooraf

Deze morgen al enkele demo's doorlopen en zo paar bestemmingen uitgeprobeerd. Enkel jammer dat je geen beginlocatie kan instellen en hij gewoon op een centrale plaats start. Eentje daarvan was nieuwe straat en deze staat er al in maar zonder huisnummers. Op mijn Garmin die ik begin dit jaar van mijn werk mocht gebruiken was deze nog niet aanwezig. Ze zat wel in de update van de kaarten (begin 2009). Ook zonder huisnummers. Had deze zelf gemeld en stond toen nog niet op Google Maps of TomTom routeplanner. Nu wel nadat (alweer) ik hun dat had gemeld.

Instellen

Instellen gaat zeer vlot en je hoeft niet alles in te tikken. Stelt zoals op andere apparatuur zelf straten voor. Ook kruisingen komen aan bod wat ik vrij handig vindt.

Snelheid van het bepalen van de positie

Duurde de eerste keer een tijdje maar tijdens de rit amper problemen mee gehad. Bij het uitrijden van de carwash (waar geen ontvangst was) had ik meteen signaal.

Correctheid van de route

Hier en daar deed hij wat vreemd maar corrigeerde zichzelf wel snel. Zei bijvoorbeeld dat ik in een doodlopende straat zat terwijl dat de straat was die er bijna naast lag. Soms ook beetje moeilijke aanwijzing.

Vriendelijkheid

Zeer vriendelijke stem. Voorbeeld: doodlopende straat. Gelieve om te keren alstublieft.

Grappige functie

Toen ik de variabele zone 30 doorreed aan 50 per uur omdat de borden uit stonden kreeg ik 2 keer "pas op" te horen. Telkens was er een voetganger in de buurt die overstak. Was precies of het systeem daarvoor waarschuwde.

Gegevens op het scherm

Vrij goed en duidelijk. Vooral gebruikt tijdens demo-ritten. Tijdens de rit zelf moeilijk gezien ik het toestel op een moeilijke plaats moest steken. Houder voor de auto staat namelijk nog op de lijst van geplande aankopen.

Eindbeoordeling

Redelijk goed maar hier en daar mag er nog wat aan gewerkt worden.
Gesponsorde links
Advertentie
Advertentie

  #202  
Oud 24-06-09, 18:11
Macrogman Macrogman is offline
• iOS 6.0
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2007
Locatie: Utrecht
Berichten: 30
Standaard

Ik heb het nu twee dagen geprobeerd em ik wilde er echt heel graag erg enthousiast over worden, maar ik moet zeggen dat de gebrekkige GPS ontvangst het verder op alle manieren goed scorende programma het totaal onbruikbaar maakt. In en om Utrecht valt om de haverklap het GPS signaal weg. Op de snelweg is daar nog overheen te komen, maar in drukke straten met veel afslagen en een route die niet steeds rechtdoor loopt is het een ramp en totaal onwerkbaar. Het gekke is dat als je even stilstaat en tijd hebt om wat te klooien en Navigon al een tijdje klaagt over geen GPS ontvangst, de Maps app me binnen een paar seconden precies op de juiste plek weet te vinden. Je zou dus zeggen dat het een software- en geen hardware problem is.
  #203  
Oud 24-06-09, 18:33
Justfool Justfool is offline
• iOS 5.1.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2009
Locatie: Rotterdam
Berichten: 8
Standaard

Ik heb Navigon nu al een paar dagen draaien.
Geen problemen gehad met Gps-ontvangst voor de eerste keer en Gps-fix enz.
Reageert heel vlot, heel af en toe valt Gps weg maar is dan ook heel snel weer aanwezig.
Batterijduur is idd een probleem, de autolader die ik heb laadt niet op heb ik gemerkt (ik wacht op de autohoude/lader van TT).
De stemvolume valt ook een beetje tegen, een heldere en hogere geluidsvolume zou iets voor een update kunnen zijn.

Tot slot kan ik zeggen dat ik er tevreden over ben, met updates zal het alleen maar beter worden verwacht ik.
  #204  
Oud 24-06-09, 21:03
Shorty007 Shorty007 is offline
• iOS 16.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2008
Berichten: 1.828
Standaard

Hoe krijg je die 3D view te zien tijdens het navigeren??
  #205  
Oud 24-06-09, 21:27
Mauricewoud Mauricewoud is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2009
Berichten: 9
Standaard geluid bij fm transmitter

Ik gebruik Navigon ook maar bemerk dat wanneer ik hem op de lader in de auto aansluit wat tevens een fm-transmitter is geen geluid meer hoor. Ik zou het wenselijk vinden zelf het kanaal te kiezen waardoor de audio wordt weergegeven. Ik heb de fm-transmitter immers niet altijd aan. Ervaren meer mensen dit? Verder valt ook bij mij om de haverklap de gps weg.
  #206  
Oud 24-06-09, 21:38
pascalbrouwers pascalbrouwers is offline
• iOS 6.0.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2008
Locatie: Sjeng - City
Berichten: 189
Standaard

ik lees nu net in dit topic dat de benelux versie uit is.
is een stuk goedkoper.
voorlopig zou ik tevreden zijn met deze versie.
Zou je achteraf ook de resterende landen kunnen toevoegen....
m.a.w. de rest van europa kopen.

Pascal
__________________
Ipad 32GB,touch 16GB,2G 16GB,3G 16GB,4G 16GB en de 5G 16 GB
  #207  
Oud 24-06-09, 21:52
nlrela nlrela is offline
• iOS 7.0.4
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Berichten: 83
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pascalbrouwers Bekijk bericht
Zou je achteraf ook de resterende landen kunnen toevoegen....
m.a.w. de rest van europa kopen.
Zoals ik Navigon uit het verleden ken, ben ik bang dat je dan het volledige bedrag voor de Europa versie moet betalen.

Tenzij ze een compleet nieuwe release uitbrengen (geen 1.1 maar eerder 2.0 oid), dan bestaat er een kleine kans dat je een klein beetje korting krijgt. Heb je Europa 1.x en ga je dan naar 2.x, dan krijg je eventueel
iets meer korting.
Echter gezien het concept van de app store, betwijfel ik of ze dit voor de iPhone eveneens kunnen en zullen doen. Zou er niet te hard op rekenen.
  #208  
Oud 24-06-09, 22:03
DucSloerie DucSloerie is offline
• iOS 5.0 Beta
• 5.0 Beta
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Berichten: 24
Stuur een bericht via Instant Messenger naar DucSloerie
Standaard

Heb Navigon nu paar dagen gebruikt, ben er zeer tevreden over. De iPhone zit in een Brodit actieve houder gekoppelt aan een Alpine iDA-X100 en kan rustig iPod luisteren en stem van navigatie ook keurig over de speakers.

Ook getest via Bluetooth streaming, dan even los van de stekker en via Bluetooth muziek en begeleiding. Alleen loopt de accu dan wel sneller leeg ;-)
  #209  
Oud 24-06-09, 22:03
pascalbrouwers pascalbrouwers is offline
• iOS 6.0.1
• 4.3.3
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2008
Locatie: Sjeng - City
Berichten: 189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nlrela Bekijk bericht
Zoals ik Navigon uit het verleden ken, ben ik bang dat je dan het volledige bedrag voor de Europa versie moet betalen.

Tenzij ze een compleet nieuwe release uitbrengen (geen 1.1 maar eerder 2.0 oid), dan bestaat er een kleine kans dat je een klein beetje korting krijgt. Heb je Europa 1.x en ga je dan naar 2.x, dan krijg je eventueel
iets meer korting.
Echter gezien het concept van de app store, betwijfel ik of ze dit voor de iPhone eveneens kunnen en zullen doen. Zou er niet te hard op rekenen.

Ok thx,
Als er kaarten komen voor de vs, dan zou je dus ook weer de gehele software moeten kopen.
ben benieuwd.....
Wilde eigenlijk net overstag gaan en alsnog navigon gaan downloaden en niet wachten op tomtom.

groet,
Pascal
  #210  
Oud 24-06-09, 22:21
Buur's schermafbeelding
Buur Buur is offline
• iOS 8.4
• 8.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: /dev/null
Berichten: 664
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Justfool Bekijk bericht
De stemvolume valt ook een beetje tegen
Ik heb het anders keihard kunnen zetten. Zo hard als de iPhone aankan in ieder geval. Maar daar zit een addertje onder het gras over hoe je dat doet... Het stemvolume kun je nog meer bijstellen (harder dan via de knop Opties rechtsboven in beeld) op het moment dat de stem ook echt klinkt met je volumeknoppen! Klinkt de stem niet, dan zet je met je volumeknoppen alleen je iPhone-belsignaal hoger/lager. Je moet het maar even weten.

/edit:
Heb even geproefd van Navigon, het is zeker niet slecht als navigatie, maar nogal basaal. Ik ga toch wachten op Sygic met zijn Mobile Maps voor Europa, die verdient mijn geld echt. De beste nav.app van het moment (en ik heb er al wat "uitgeprobeerd"). Ik wil ook wel even zien wat de concurrenten nog doen verder. Maar voor nu is mijn keus echt: Sygic.
(Wil je die eens gratis uitproberen, kijk dan in Cydia/Icy uit naar iDA Europa, volledig werkend voor een week (trialversie dus). Wel jailbreak benodigd (want alleen aan te komen via Cydia of Icy). Het is exact hetzelfde, dus leuk voor een beeld te vormen ter vergelijk).

Back on-topic:
Gisteren heb ik de voetganger-functie eens uitgeprobeerd van Navigon. Daar moet je hem echt niet voor aanschaffen (misschien met updates?)! Ondanks perfecte gps-fix sprong Navigon ineens naar andere straten in de buurt en het duurde best lang voordat ie doorhad dat ik niet in die straat liep! Ander voorbeeld wat erg irritant was: ik steek een straat over (die enkel geschikt is voor auto's) en ineens volgt de pijl die (auto)straat, terwijl ik daar juist haaks van weg loop! Pas na een 100m had ie het in de gaten... Niet netjes. En mijn routeprofiel stond toch echt op bestemd voor voetganger.

Aan de OP wil ik nog zeggen: Leuk geassocieerd van je, met die "Let op!" Lachen!
Het is echter omdat je zoveel km/u harder reed dan toegestaan op die plaats (dit is gelukkig in te stellen). Goede functie, maar ik had voor zo'n waarschuwing liever gewoon een piep gehoord of zo, maar okee. De eerste keer dat ik het hoorde, schrok ik zelfs en wist het niet te herleiden tot te hard rijden. Dus ging ik meteen op het scherm kijken of die iets aangaf van waar ik wijzer van werd. Het leidde mijn aandacht dus juist van de weg af, terwijl ik al te hard reed...
__________________
Wat is die zoekfunctie van dit forum toch heerlijk!

Laatst gewijzigd door Buur; 25-06-09 om 06:16.
  #211  
Oud 24-06-09, 22:47
gerardjo gerardjo is offline
• iOS 7.1
• 7.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 3
Standaard Navigon fiets en voetganger modus

Volgens mij doet bij mij de fiets en voetganger modus het niet, de fietspaden in mijn buurt zijn niet zichtbaar en de software stuurt me in de genoemde modus steeds naar de normale rijwegen voor een auto.
Moeten er duidelijke verschillen te zien zijn tussen de kaart voor auto modus en fiets of voetganger modus?

Gerard Jonker

iPhone 3G met 3.0
  #212  
Oud 24-06-09, 22:53
Buur's schermafbeelding
Buur Buur is offline
• iOS 8.4
• 8.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: /dev/null
Berichten: 664
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gerardjo Bekijk bericht
Volgens mij doet bij mij de fiets en voetganger modus het niet, de fietspaden in mijn buurt zijn niet zichtbaar en de software stuurt me in de genoemde modus steeds naar de normale rijwegen voor een auto.
Dat is mijn ervaring dus ook. Als voetganger-navigatie is dit totaal onbruikbaar (en w.s. dus ook voor de fiets?). Lekker in een vreemde stad op vakantie of zo. NOT.
  #213  
Oud 24-06-09, 23:13
enophi's schermafbeelding
enophi enophi is offline
• iOS 2.1
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Berichten: 25
Standaard

@ Buur, kan je eens wat voorbeelden noemen waarom je sygic boven navigon prefereert?
  #214  
Oud 24-06-09, 23:28
borgqueenx borgqueenx is offline
• iOS 8.3
• 8.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2008
Locatie: Vroomshoop
Berichten: 1.460
Stuur een bericht via MSN naar borgqueenx
Standaard

ik ben blij dat ik nu navigon heb in plaats van sygic iDA. ik vond dat maar een slecht systeem. navigon werkt veel fijner.
  #215  
Oud 25-06-09, 04:43
Buur's schermafbeelding
Buur Buur is offline
• iOS 8.4
• 8.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: /dev/null
Berichten: 664
Standaard Mijn _persoonlijke_ mening over Navigon vs. Sygic (op aanvraag)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door enophi Bekijk bericht
@ Buur, kan je eens wat voorbeelden noemen waarom je sygic boven navigon prefereert?
Ja, ik kan een heel aantal _willekeurige_ voorbeelden noemen, hetzij uit persoonlijke voorkeur, hetzij puur uit gemis of (on)doordachtheid (m.i.), of qua wat ik even kort door de bocht noem "kinderschoenen- vs. al wat volwassener software". Zal ik er een soort van review van maken? Maar pin me niet vast op volledigheid dan.

Hou er rekening mee dat gebruikservaring heel persoonlijk kan zijn, maar dat maakt software niet slechter of beter. Zie ook de opmerking van borgqueenx hierboven, die gebruikt niet voor niks het woord "fijner", helaas koppelt die dat wel direct aan kwaliteit ("slecht systeem"); over smaak valt niet te twisten, echter over feitelijke zaken wel. Ik zal, waar mogelijk, duidelijk onderscheid proberen te maken tussen persoonlijke smaak/voorkeur en feiten.

Over de prijs (ik vergelijk nu de Europa-versies) hoeven we het amper te hebben, want die ligt ongeveer gelijk (Navigon vraagt nu als actieprijs €75, Sygic heeft aangekondigd op hun site dat Europa €79 zou gaan kosten). Met de opmerking erbij: Navigon wordt binnenkort duurder dan Sygic aangekondigd heeft (Sygic's prijs is alleen nog maar aangekondigd voor Europa, dus of ze dat gaan bewaarheden, moeten we nog even afwachten tot hun Europa versie echt in de AppStore verkrijgbaar is).
Ik vergelijk de _huidige_ versies, dus niet eerdere (Sygic heeft als iDA al een verleden met bijv. de volgende update: voorheen zat er een gps-afwijking in de combinatie met de kaart, je reed dus soms naast waar je in het echt reed, met bijv. ventwegen vormde dit een probleem. Navigon heeft m.i. voor voetgangers een soortgelijk probleem nu nog, maar daar kom ik later op terug).

Het zijn willekeurige voorbeelden en deze lijst is zeker niet compleet, hoewel ik de voorbeelden die ik geef, wel zo duidelijk mogelijk probeer uit te werken.
Beide zijn overigens goede apps voor navigatie, want dat doen ze alle twee goed (tenminste voor de auto; fiets en voetganger is een ander verhaal, zie een eerdere posting van me). En voor simpel instellen van een route hebben ze (bijna) dezelfde werkwijzes, al verschillen de mogelijkheden. Voor normaal gebruik direct bruikbaar dus, meerdere verschilpunten komen eraan.

- Laat ik beginnen met: ik hou van Instellingen, want daarmee kan ik de app (voor zover het het toelaat) zoveel mogelijk naar mijn eigen wensen instellen. Per rit, maar ook algemene voorkeuren. Sygic biedt meer instellingen, want heeft ook meer functionaliteit. En heeft ze allemaal bij elkaar op een aantal pagina's met icoontjes samengevoegd, waarmee je weer verder kunt naar subindelingen. Waar mogelijk worden grote iconen gebruikt voor de duidelijkheid (tekst eronder) en wordt tekst gebruikt als een icoontje niet meer voldoet (m.i. toch een handiger indeling dan dat je puur tekst moet lezen zoals bij Navigon, nu gaat dat nog met die paar instellingen die je kunt maken, maar die gaan echt in de problemen komen als ze de instellingen gaan uitbreiden, misschien ooit. Dat wordt dan een lijst met tekst doorspitten). Beide nav.apps vragen enige gewenning in het gebruik en terugvinden, maar mijn voorkeur gaat hierbij echt uit naar de meeste functionaliteit en toch overzichtelijk. Navigon is uiterst simpel en overzichtelijk, een kind kan de was doen (als het kan lezen), juist door (in mijn ogen) te weinig functionaliteit. Hier gaat weer persoonlijke voorkeur erg spelen qua waar je voor zult kiezen. Wil je simpel: Navigon. Wil je veel meer kunnen en tegelijk toch overzichtelijk: Sygic.
- Dit komt ook terug in de kaartinterface: navigon kiest ook hier duidelijk voor "simpel want overzichtelijk", Sygic kiest voor wat meer functionaliteit in beeld, zonder dat dat overigens ten koste gaat van het kaartoverzicht. Zo heeft Navigon bovenaan de "wissel-functie" (klik erop en het roteert de functies) tussen huidige snelheid, aankomsttijd en afstand tot de aankomst. Niks teveel, maar op zich genoeg en goed gekozen. Maar niet tegelijk in beeld, dus zul je even van de weg moeten kijken, als je wilt wisselen tijdens het rijden, wat gevaarlijk kan zijn. Sygic daarentegen heeft rechtsonderin een paneeltje met 4 vakjes waar je, per vakje, zelf kunt kiezen wat je (nu dus tegelijk en statisch) in beeld brengt. Dit doe je voor de rit (op vakantie kunnen andere dingen in beeld belangrijker zijn dan tijdens een zakenrit), of je stelt ze 1x in en laat het voortaan zo. Maar aangezien je ervoor naar de Instellingen moet, is het niet verstandig deze te veranderen tijdens het rijden. Zelfs al kost het maar 1 klik op de kaart en je zit in de Instellingen, je ogen behoren op de weg dan. Ik zal ze voor het voorbeeld allemaal noemen, dan zie je wat ik bedoel met meer functionaliteit: Gemiddelde snelheid, huidige snelheid, hoogte, lengte van route, afstand sinds vertrek, afstand tot bestemming, resterende tijd tot bestemming, huidige tijd, aankomsttijd en signaalaanduiding (van de gps). Je kunt helemaal zelf de combinatie kiezen en de volgorde/plaats in dat paneeltje.
- Sygic laat je de geschreven en gesproken taal zelf kiezen, zelfs apart van elkaar; Navigon koos ervoor om die beide puur en alleen af te stemmen op de taal waarin de iPhone afgesteld is. Als jij liever je iPhone in het engels hebt (en ja, er zijn zat NLers die dat hebben), maar liever wel een nederlands sprekende dame je route laat voorlezen, dan laat Navigon je in de kou.
- Het tonen van wegborden en rijrichtingen: wil je die uitschakelen, versimpeld zien (bijv. alleen de voorkeursrichting) of juist zo volledig en werkelijk mogelijk, groter of kleiner of niet in beeld: kies Sygic. Weer geen keuzes bij Navigon. Nouja, op dit punt kan ik door blijven gaan met voorbeelden.
- Euh... Had ik al gezegd dat Sygic veel beter en makkelijker te personaliseren is?
- Uiterst irritant en zelfs ronduit gevaarlijk (en dit kan zo met een update verholpen worden, lijkt me) vind ik aan Navigon dat hij gedurende de rit niet het scherm "open" houdt (toch paar keer voorgekomen), als je in de algemene Instellingen van je iPhone het Automatisch slot ingesteld hebt (en dat heb ik). Hij gooit dus soms het scherm op zwart. Met een beetje pech heb je ook een pincode ingesteld voor je iPhone (en dat heb ik) en dan mag je dus, tijdens het rijden (!), je pincode in gaan zitten voeren voordat je weer beeld hebt. Dit moet echt aangepakt worden! De stem blijft wel doorspelen, dus je navigatie stopt niet, alleen zie je niks meer! Sygic daarentegen laat je zelf bepalen of op dit gebied de algemene iPhone-instellingen moeten worden gerespecteerd, of dat je altijd het scherm aan wilt hebben staan, of dat ie zelf het scherm soms wat dimt (maar niet zwart maakt) t.b.v. batterijgebruik. In de meeste gevallen zul je in de auto de iPhone wel van stroom kunnen voorzien (ook echt nodig want het scherm steeds aan en de gps staat aan, de combi trekt heel snel je batterij leeg). Maar op de fiets of te voet heb je waarschijnlijk geen extra stroomvoorziening (ok, er zijn mensen die zo'n extra aanbouw/adapter-accuutje bij zich hebben) en dan wil je toch dat je accu zo lang mogelijk mee gaat, dus heb je misschien alleen genoeg aan enkel een stem. Het sleutelwoord hierbij is weer Keuze! Sygic 3 keuzes, navigon nada.
- Sygic kent wel een optie voor automatische overschakeling van dag- naar nachtkleuren en andersom, en Sygic kan het ook handmatig; bij Navigon kan dit enkel handmatig.
- Sygic heeft er zelfs aan gedacht om uitgebreide uitleg in te bouwen, in Navigon is die achterwege gelaten, waarschijnlijk wegens de simpelheid. Toch heb ik bij een aantal instellingen de vraag wat ze precies bedoelen en ik kan het niet opzoeken. (Wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met die 1e keuze voor een akoestische waarschuwing boven een bepaalde snelheid "niet bij voorwaardelijke max.snelh."??? Overigens wordt die keuze afgekapt in portrait view wat het nog onduidelijker maakt.) Beetje jammer van geen uitleg inbouwen, al kom ik daar dan nog wel verder mee met de meeste dingen. Ze houden echter helemaal geen rekening met mensen die nog nooit een navigatiesysteem gebruikt hebben of met van die mensen die 2500x op een knop van een apparaat gedrukt kunnen hebben en dan nog steeds vragen "hoe doe ik dat ook weer?". Je kent ze wel. Aan de andere kant: Sygic is voor dat soort mensen veel te uitgebreid. Die verliezen zich er compleet in, tenzij ze never nooit iets aan de Instellingen veranderen en het gewoon standaard en op de meest simpele manier blijven gebruiken. Want zogezegd hebben beide apps voor routes instellen haast dezelfde (meestgebruikte) manier van land kiezen > stad/dorp > straat > nummer. Of postcode. Of direct via Favorieten. Die opties zullen de meeste mensen gebruiken. Sygic heeft er een boel meer, je kunt zelfs naar een bestemming navigeren waarvan je alleen de gps-coördinaten hebt. Er zit zelfs een wereldbol ingebouwd die je kunt draaien en inzoomen (tot op straatniveau natuurlijk) totdat je het punt gevonden hebt waar je naartoe wilt (kan handig zijn als je geen adres van iets hebt, maar het wel ongeveer weet te liggen in die buurt, alleen weet je de weg er niet naartoe vanaf de plek waar je nu bent). Of naar een stadscentrum navigeren van een stadje waar je langs rijdt, want je wilt ff gezellig shoppen. Keuzevrijheid genoeg bij Sygic.
- Sygic kan je de hele route tonen als overzichtskaartje, Navigon wil perse een demo laten zien.
- Beide bieden het aan- en uitzetten van Nuttige Plaatsen (Sygic-benaming) of POI's (Navigon) die op de routekaart getoond worden. Sygic kan rechtstreeks naar een "nuttig punt", uit de volledige lijst van NP's, de route aanpassen (stel, je moet ineens tanken, of naar een winkel onderweg of wat dan ook). Dit kan tijdens de rit, waarna de rit weer opgepakt kan worden. [Hier is expres wat weggehaald voor de correctheid: ik deed Navigon toch tekort] Navigon kan dit ook net zo goed als Sygic, dus mijn eerder beschreven twijfel hierover was terecht. Aangepast dus.
- De Navigon-knoppen zijn al niet echt groot bovenin in portrait modus, als je de iPhone echter in landscape plaatst, dan worden het piepkleine streepjes haast! Onhandiger kan niet.
- Wat ik ten voordele van Navigon eruit vind springen, is de verbinding met de Contacten op de iPhone, je adresboek dus. Dat mist Sygic en dat vind ik van Sygic echt een misser. Ook een misser (maar kleiner) van Sygic: ze maken geen gebruik van de standaardmanier van "sliden" (toch echt een typische iPhone-functie), maar van knoppen (bijv. pijltjes naar boven of beneden als er gescrolld moet worden in bijv. de Favorietenlijst). Een beetje een misser van Sygic (vind ik) om hiermee niet de iPhone-manier te gebruiken. Ook heeft Sygic voor een eigen toetsenbord gekozen en kiest Navigon voor het alombekende (en dus makkelijker) iPhone-toetsenbord. Navigon leunt qua interface dus meer tegen de iPhone interface aan, waar Sygic meer lijkt op een standalone nav.systeem voor in de auto, zoals iedereen dat kent. Het is dus niet minder bruikbaar of veel ongemakkelijker, maar daarmee scoort Navigon duidelijk punten bij het verwende iPhone-publiek, denk ik. Sliden is nu eenmaal makkelijker want intuitiever. En het toetsenbord bekender, dus geliefder. Al werkt bijv. de shifttoets bij Navigon niet op de gebruikelijke iPhone-shift-manier (1x drukken voor een hoofdletter en daarna spring ie uit en dus naar kleine letter) maar als Capslock. Bij een naam invullen richting de Favorietenijst is dat dus wat onhandig (na de hoofdletter nog een keer moeten klikken op de shift en dan pas verder kunnen gaan met typen), tenzij je alles in oftewel kleine letters wilt zetten oftewel grote. Misschien zit er iets uitgedachts achter, maar volgens mij is dit gewoon een bug bij Navigon.
- Hoe zet ik in Navigon icoontjes in beeld aan of uit? Kan dit wel met Navigon? Ik heb toch echt gezocht, maar zie het niet. Met Sygic is dit makkelijk.
- Beide zijn ook voor fietsers en voetgangers te gebruiken. Mijn ervaring is dat Navigon voorrang verleent aan de gps-coordinaten koppelen aan wegen voor de auto (ook al staat voetgangersprofiel ingesteld). Sygic is hier duidelijk beter in. ook heb ik de ervaring dat Navigon me koppelde aan een weg, terwijl ik toch echt een plein over liep wat naast die weg was, van de weg af bewegend zelfs. De Navigon-pijl liet me nog steeds op die weg zien, alsof ik stilstond en een beetje heen en weer liep. Na een 75 a 100m vanaf de weg (ik in werkelijkheid) sprong de pijl ineens over naar het plein. Als voetganger (en dus waarschijnlijk ook als fietser) kun je dit niet gebruiken, want je loopt of fietst nu eenmaal niet altijd precies over straten of wegen. Voor de auto is dit prettig gedrag (dat koppelen met wegen), maar zou echt aangepast moeten worden dus voor voetgangers/fietsers.
- Bij Sygic zit nu al ingebouwd dat je een alternatieve route handmatig wilt kiezen (mogelijk i.v.m. nu nog ontbreken van TMC, ik hoop tenminste wel dat TMC ooit ingebouwd gaat worden). Stel je hoort op de radio dat je een file krijgt op je route. OK, handmatig, maar hij is er wel, in tegenstelling tot Navigon.
- Ik vind de TeleAtlas-kaarten van Sygic prettiger dan die van NavTeq. Geheel persoonlijk.
- Ik vind die schaduw onder de POI-icoontjes langs de route bij Navigon afzichtelijk (helemaaaaaaal persoonlijke smaak)! En volgens mij maakt het het "bijsturen" van de kaart ook wat trager. Ik heb het idee (maar misschien is het gezichtsbedrog) dat Sygic net wat exacter (en dus sneller) is dan Navigon met de kaart verschuiven.
- Sygic biedt nog extra's die niet zozeer met navigatie te maken heeft. Zoals een Wereldtijd met 3 klokken), hele korte landinformatie zelfs (hoe hard mag je op welke wegen, wat is het alarmnummer, de tijdzone, wat is de valuta, zomertijd ja of nee, de rijzijde (niet onbelangrijk in bijv. zuid-Italië waar je het niet altijd ziet aan het medeverkeer) , etc.), een rekenmachine en een soort van omrekenmachientje voor maateenheden (bijv. hoeveel gram is zoveel ounce, hoeveel m is zoveel yard, etc.). OK, het is allemaal extra en misschien vind je absoluut onnodig... Maar het is toch nèt ff handiger op vakantie!!!
Sygic is in mijn ogen gewoon doordachter en volwassener. Natuurlijk heeft het ook minpuntjes, maar voor mij veeeeeeel minder dan Navigon. Navigon doet wat het moet doen, niet meer maar ook niet minder, Sygic maakt er een uitgebreider gebeuren van.
- ... euh... need i go on? Whoahahaha...

...want zo kan ik inderdaad doorgaan. Dit waren maar "een paar" voorbeeldjes van mijn ervaringen en waarom ik dus vermeld heb dat Sygic mijn geld wel gaat krijgen en Navigon niet. Al zal voor veel mensen Navigon zeker volstaan! Ligt er compleet aan wat je ervan verwacht. Maar Sygic vind ik toch veel meer prijs/kwaliteit-verhouding hebben.

En? Heb je een beetje een beeld gekregen? Hopelijk wel, want nu stop ik ermee, mijn nachtdienst zit erop. Het is al een heel verhaal geworden, veel langer dan ik gedacht had op voorhand!

En binnenkort komen er nog meer nav.apps in de AppStore... TomTom bijv. en die ene van (voorheen) Mio meen ik, TeleNav, Nav N Go,... En zo zullen er nog wel volgen, de markt ligt open nu en ze springen als vliegen erop. Petje af voor wie die allemaal wil gaan vergelijken in een artikel op iPC!

P.S.: Als er punten zijn waar ik de mist in ben gegaan, omdat ik Navigon maar 2 dagen en dus een stuk minder lang gebruikt hebt dan Sygic (>3 weken), meldt het. Graag zelfs! Dat is alleen maar fijn voor het overzicht.

P.S.2: Als je in het kort Sygic en/of Navigon in gebruik wilt zien, kijk even op youTube. Of kijk op de respectievelijke sites van de makers.

Laatst gewijzigd door Buur; 25-06-09 om 13:27.
  #216  
Oud 25-06-09, 08:25
Bomans's schermafbeelding
Bomans Bomans is offline
• iOS 11.1
• 10.2
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Feb 2008
Locatie: België
Berichten: 7.361
Standaard

Van een paar voorbeelden gesproken ...
Nice.
  #217  
Oud 25-06-09, 11:28
enophi's schermafbeelding
enophi enophi is offline
• iOS 2.1
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Berichten: 25
Standaard

Wouw buur wat een relaas je bent echt toegewijd, love that.
Je hebt me een aardig beeld gegeven: Sygic als je alles wilt kunnen instellen en Navigon 1.0 voor het simpelere werk. Navigon gaat zoals reeds aangegeven nog meer functionaliteit implementeren in hun (snel) uitgebrachte navigatie oplossing waardoor het verschil met sygic minder groot zal worden.
Het kunnen plannen van routes m.b.v. adresboek vind ik een super feature en zou niet mogen ontbreken in mijn nav.app.
Verder hoor ik je niet over essentiële verschillen zoals snellere en nauwkeurigere fix behalve dan als je als voetganger/fietser de app gebruikt.

Ik heb een tomtom waar ik nooit van gecharmeerd ben geweest en met aankoop van Navigon ook de prullebak in gaat. Verder ben ik een hele lichte gebruiker en denk dat Navigon dus prima is voor mij dankzij jouw uiteenzetting.

Thanx Buur.
  #218  
Oud 25-06-09, 13:03
Buur's schermafbeelding
Buur Buur is offline
• iOS 8.4
• 8.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: /dev/null
Berichten: 664
Standaard

@enophi:
Graag gedaan, ik wil voor mezelf alleen maar het beste (ben zodoende erg kritisch en laat me ook niet makkelijk verleiden door acties e.d. meer), dus ik zoek graag dingen uit die belangrijk voor me zijn. Ik had de tijd nu. Waarom zou ik dat dan niet delen... Ieder opnieuw het wiel uit moeten vinden hou ik niet zo van, als het ff kan delen die informatie. Wordt de wereld net een beetje beter van.

Inhoudelijk nog even terugkomen:
Ik heb 1 punt wat weg mag (ik twijfelde daar al over in de posting) en 1 punt wat ik nog wil benoemen, nadat ik er vanmorgen voor het eerst mee de snelweg echt opgegaan ben i.p.v. normale wegen.
- Ik was er heel erg benieuwd naar, maar kom tot de conclusie: staar je niet blind op de Reality View van Navigon. Je ziet alleen een plaatje beeldvullend als je een afrit op de snelweg moet gaan nemen. Dit plaatje is knap statisch. Het is echt geen realistisch bewegend beeld en je ziet het ook alleen enkele seconden in beeld vlak voordat je de afslag neemt totdat je op de afslag zit. De foto zoals die bij het artikel over Navigon stond, zo ziet het er dus ook echt uit, als een foto. Op de snelweg heb je gewone view, zoals iedereen die kent. Direct na de afslag ook weer. Dus... Wat mij betreft voegt het niks toe, door de aandacht eromheen waren mijn verwachtingen dan waarschijnlijk ook veel te hoog gesteld. Duidelijk een opgeklopt verkoopverhaal. Sygic kent rijstrookbegeleiding en dit is net zoiets, alleen dan klein over de normale wel bewegende wegenkaart heen.
- Ik twijfelde al over tijdens een route ineens een tussenpunt instellen wat afwijkt van de route. Dit lukt dus ook met Navigon. Speciaal uitgetest, want ik kon het me bijna niet voorstellen dat het niet zo zou zijn, dat is niet meer van deze tijd... Dus ik streep het dadelijk door in mijn mening-verhaal.

/edit tussendoor: doorhalen lukt niet?! Blijkbaar is dit onmogelijk gemaakt en pikt het systeem ook de handmatige tags er niet voor. Nah, ik heb het anders opgelost...

Wat betreft je opmerking over gsp fix: beide gaan hiermee goed om, zeker in de auto. Wat mij wel opvalt is dat Navigon helemaal aan het begin van de route (als ik dus de parkeerhaven uit rij, zullen we maar zeggen) steevast begint met "draai om", want hij denkt dat ik precies de andere kant op rij dan ik werkelijk doe. Dit is enkel helemaal aan het begin, beetje last van een koude start maken we er maar van.
In combinatie met bijv. mijn voetgangerservaring: al met al (maar dat schreef ik al) heb ik het idee dat Navigon hier nog puntjes van verbetering dient te ondergaan (een soort fine-tunen van de gps-afstellingen voor de verschillende mogelijkheden), waar Sygic gewoon al goed is. Al rijdende heb ik geen verdere vreemde zaken op dit punt ondervonden. Maar als ik het gaspedaal voor het eerst indruk, dan weet ik al wat Navigon-Annie gaat zeggen.
En ik had weer last van een zwart scherm, oftewel de schermslaapstand. Moeten ze echt iets aan doen, de gebruiker verwacht niet dat ie steeds eerst zijn iPhone-instellingen van Algemeen > Automatisch slot anders moet instellen VOORdat ie Navigon opstart. OK, je zult je Locatievoorzieningen ook aan moeten zetten en weer uit en dat zit in datzelfde Algemeen-veld, maar toch. Je denkt er gewoon niet aan, want je verwacht het niet. Dus je start Navigon op, komt het dan na een tijdje tegen en dan mag je lopen friemelen, terwijl je aan het rijden bent. Want geen hond die hem hiervoor aan de kant gaat zetten natuurlijk, hoe gevaarlijk ook. Dit kan geen feature zijn, maar is gewoon over het hoofd gezien. Ik verwacht dan ook in de volgende update dit al aangepakt te zien.

Fijn dat ik heb kunnen helpen een keuze te maken tussen deze pakketten. Navigon heeft nu die actieprijs nog een paar dagen, dus ik begreep je vraag heel goed. Veel plezier ermee!

En nu hou ik op met die lappen van teksten!

Laatst gewijzigd door Buur; 25-06-09 om 13:31.
  #219  
Oud 25-06-09, 14:04
enophi's schermafbeelding
enophi enophi is offline
• iOS 2.1
• Besturingssysteem: MacOS X
 
Geregistreerd: Sep 2007
Berichten: 25
Standaard

Die "reality view" zie ik ook vrij simpel, ik denk dat er een stuk of tig van dat soort plaatjes in de software aanwezig zijn verschillend in aantal rijstroken rechtdoor en afbuigend
Wat betreft die "koude start" hoop ik dat navigon het compass gaat implementeren die in de 3GS aanwezig is.
Raar genoeg heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt dat mijn iphone in de slaapstand ging tijdens navigeren.
Verder ben ik ook heel kritisch en moet de navigatie gewoon goed en snel werken, vind dat eigenlijk belangrijker dan alle opties die ze erbij bedenken, gewoon supersnel en accuraat en dan pas "de rest".

Btw ik ondervind toch best een groot verschil tussen snelheid gps en daadwerkelijk op mijn snelheidsmeter in de auto.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg foto.jpg‎ (59,1 KB, 75x gelezen)

Laatst gewijzigd door enophi; 25-06-09 om 14:09.
  #220  
Oud 25-06-09, 14:34
Buur's schermafbeelding
Buur Buur is offline
• iOS 8.4
• 8.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jul 2008
Locatie: /dev/null
Berichten: 664
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door enophi Bekijk bericht
Raar genoeg heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt dat mijn iphone in de slaapstand ging tijdens navigeren.
Laat dat Navigon maar lekker uitzoeken waarom ik wel en jij niet. Het is trouwens niet helemaal gebonden aan de slaapmodusstand van mijn iphone, want die staat al op 1 minuut... Ik kan er geen peil op trekken wanneer Navigon de boel op zwart laat gaan (en ondertussen wel doorblijft navigeren, want ik hoorde vanmorgen wel de stem doorpraten met zwart scherm, het is dus ook niet echt een slaapstand), maar zeker niet direct na 1 minuut. En ik moest een wat langere rit maken, dus iPhone zat aan de sigarettenaansteker. Ik kwam ook zoiets al tegen in de reviews op de NL AppStore. Ik ben dus in ieder geval niet de enige.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door enophi Bekijk bericht
Verder ben ik ook heel kritisch en moet de navigatie gewoon goed en snel werken, vind dat eigenlijk belangrijker dan alle opties die ze erbij bedenken, gewoon supersnel en accuraat en dan pas "de rest".
Ik begrijp je keus voor Navigon, gaat voldoen aan je eisen, echt. Geef die oude TT met zijn teletubby-interface maar snel aan een ander!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door enophi Bekijk bericht
Btw ik ondervind toch best een groot verschil tussen snelheid gps en daadwerkelijk op mijn snelheidsmeter in de auto.
Wist je dat niet? Autofabrikanten zijn verplicht zoveel (ik meen 6% of zo) marge naar beneden aan te houden t.o.v. de werkelijk gereden snelheid, dus een auto-km-teller geeft altijd minder aan dan een navigatiesysteem (die wel de werkelijke snelheid echt laat zien). Ga je nu ook harder rijden, nu je dit weet? Kijk uit met de grens opzoeken.
Reageren

Labels
navigation, navigon



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:27.