iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Apps (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f63/iphone-apps/)
-   -   Ontdekking: Facebook op Safari gebruiken en toch Push notificaties! (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f63/iphone-apps/118507-ontdekking-facebook-op-safari-gebruiken-toch-push-notificaties.html)

ballegooier 17-05-12 11:19

Ontdekking: Facebook op Safari gebruiken en toch Push notificaties!
 
Mede door het lezen van het nieuwsartikel over de trage Facebook app hier op iPc (Waarom de Facebook iPhone-app zo traag is - iPhoneclub.nl) besloot ik de applicatie te verwijderen en over te stappen op Facebook via Safari (dus gewoon de webpagina)

Het grootste nadeel van de Facebook app vond ik persoonlijk dat de app letterlijk dichtslibt en na verloop van tijd tot honderden MB's ruimte gaat innemen op je iDevice :eek: (check maar eens via Instellingen -> Algemeen -> Gebruik -> 'toon alle apps' zoek de facebook app uit de lijst, tik die aan. Het aantal MB's word onder 'Documenten/gegevens' weergegeven) De app zelf is maar 18MB groot, daarboven komen tientallen, soms honderden MB's met 'gegevens'.

Met de Facebook app maakte ik ook gebruik van Push notificaties. Weliswaar beperkt tot de rode app badge (alleen het tellertje) omdat ik al lange tijd gek werd van de geluiden en meldingen op m'n home screen.
Een nadeel van deze 'overstap' naar de webversie in Safari is dat je push notificaties niet meer hebt, zoals o.a. Mike schrijft in een van de comments op het artikel:
Citaat:

FB app verwijderd en snelkoppeling op beginscherm gezet. werkt idd veel sneller. Helaas krijg je dan geen notificatie.ook ik baal van de app, zo’n groot bedrijf doe er wat aan svp!

Maar wat heb ik nu ontdekt?
Dat als je de Facebook app helemaal niet gebruikt, tóch push notificaties kan ontvangen, zonder dat je die app hoeft te gebruiken of je aan te melden binnen die app. :d :confused:

Wat heb ik gedaan?
Ik heb de app van mijn iPhone verwijderd (via iTunes op m'n computer)
Daarna heb ik de iPhone helemaal uit en daarna weer aan gezet. Ik ging naar de App Store (direct op de iPhone) en installeerde opnieuw de Facebook app (schoon, from scratch dus)
Waarom? Ik bedacht me dat ik op termijn toch gebruik wil gaan maken van de push notificaties van de Facebook app (en dan de app zelf niet te gebruiken) Maar ik liet het openen en aanmelden binnen de app nog even achterwege, en vergat het even...

Na verloop van tijd druppelden wat notificaties binnen op mijn facebook account (zag ik via mijn computer), en ik keek af en toe op de mobiele facebook pagina via Safari op mijn iPhone. Ik poste wat, like-te wat, etc. Na verloop van tijd viel me op dat OOK de Facebook app tóch Push notificaties binnen kreeg, zonder dat ik mij nog had aangemeld in de app! Ik had er sinds de installatie vanuit de App Store nog helemaal niks mee gedaan!
Toen ik daarna de Facebook App opstartte, kreeg ik netjes het inlog scherm te zien waarin om mijn email adres en wachtwoord gevraagd wordt. Dat heb ik wederom niet ingevuld, gewoon helemaal niks mee gedaan. Is nu dus nog zo.

Ik heb geen idee hoe dit precies kan, maar het lijkt erop dat de Facebook app toch 'bij' mijn account gegevens kan, zonder dat ik me heb aangemeld.
Hoe dat kan weet ik niet, maar daar gaat het nu even niet om.
[Edit: zie @timosha's reactie hier direct onder]

Ik maak nu dus gewoon gebruik van de Push notificaties van de officiële Facebook app, zonder dat de app nog kan uitdijen (honderden MB's aan documenten/gegevens' gaat verzamelen; althans dat hoop ik, omdat ik niet aangemeld ben in de app en de app ook niet daadwerkelijk gebruik) en dus zonder dat ik daadwerkelijk deze vreselijke en trage app hoeft te gebruiken.

Zie ik het rode tellertje op lopen en wil ik even mijn Facebook checken, dan ga ik gewoon via Safari naar mijn Facebook.

Kortom: het beste van 2 werelden. ;)

Ik dacht: ik geef deze 'ontdekking' maar door, misschien willen er meer mensen gebruik maken van deze 'oplossing', zodat je -weliswaar de app nog steeds geinstalleerd moet hebben- toch gebruik kunt maken van Facebook Push notificaties, terwijl je je Facebook lekker via Safari bij houd.
:)

n.b. ik heb me dus NIET aangemeld binnen de Facebook App. Ook maak ik geeb gebruik van de iCloud backups, mocht dat misschien nog een vraag zijn van iemand.

De titel van dit draadje is niet helemaal 100% eerlijk, want die suggereert dat je puur en alleen met Safari uit kunt - je hebt zoals ik dus al toelicht, nog wel degelijk de officiele facebook nodig... :) Maargoed, dat komt de views ten goede ;)

Guest-20180925190238 17-05-12 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 794916)

Ik heb geen idee hoe dit precies kan, maar het lijkt erop dat de Facebook app toch 'bij' mijn account gegevens kan, zonder dat ik me heb aangemeld.

Als je ooit in de FaceBook app notificaties hebt ingesteld dan is de UDID van jouw iDevice geregistreerd op een van de APS (Apple Push Server) en blijven de notificaties binnenkomen als de app geďnstalleerd is (ook zonder in te loggen in de FaceBook app). Dat is ook van toepassing voor alle andere apps die notificaties gebruiken.

Bedankt voor de nuttige info :)

ballegooier 17-05-12 11:35

Aha, ik had al wel zo'n vermoeden dat jij, @timosha, als een van de eersten toch met een technische verklaring zou op komen draven... :p
Jij bedankt voor de aanvullende achtergrond info! :)

Stijnley 20-05-12 18:03

ik had graag ook overgestapt naar de gewone website-versie ipv de app, maar daar lukt het mij niet om foto's naar facebook up te loaden omdat dit niet ondersteund wordt in safari.

Bestaat hier een oplossing voor?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:00.