iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Apps (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f63/iphone-apps/)
-   -   Imessage Wi-Fi en mobiele data (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f63/iphone-apps/123004-imessage-wi-fi-mobiele-data.html)

Putmans 06-08-12 22:17

Imessage Wi-Fi en mobiele data
 
Ik heb het volgende vastgesteld bij gebruik van imessage op de Iphone:

Instellingen:

imessage : aan (vanzelfsprekend)

Mobiele Data : aan

verzenden als sms, indien imessage niet mogelijk: aan

Wanneer ik dan thuis via Wi-Fi een imessage-bericht naar mijn eigen ipod (op hetzelfde Wi-Fi) stuur, wordt op mijn prepaid-card (T-mobile) het datatarief van 40 Eurocent afgeboekt).

Schakel ik de SMS-mogelijkheid uit, dan vindt geen afboeking plaats.

Mijn conclusie is dat wanneer de sms-mogelijkheid wordt ingeschakeld, imessage steeds via het mobiele netwerk verstuurt, ook al zou imessage via Wi-Fi gewoon mogelijk zijn.

Ik neem aan, dat wanneer op een prepaid-kaart een tarief wordt afgeboekt, bij mensen met een databundel een deel van hun bundel zou worden afgetrokken.

Dit betekent dan, dat imessage op de iphone niet meer "gratis" is, zoals Apple overal bericht. En "gratis" op de ipod/ipad is niet vreemd, want email kost daar ook niks extra.

putnik 07-08-12 11:05

Weet je zeker dat je een Imessage verstuurd heeft?Is het bericht op telefoon in het groen of blauw?
Groen is SMS blauw is Imessage!

deleon 07-08-12 11:48

Denk ik ook.

Bij mij is het i.i.g. zeker niet het geval dat het van mijn belbundel afgetrokken wordt, want dan zou ik nu bankroet zijn :d. Dus het is gewoon gratis.

Helemaal 'gratis' is imessage denk ik niet, want als je buiten je Wi-Fi omgeving bent, gaat er wel wat dataverkeer van je internetbundel af. Zeker als je een foto meestuurt. Maar schokkend veel is het niet.

Putmans 07-08-12 12:54

De berichtjes zijn blauw, dus imessage.

Ik heb steeds voor en na het bericht gekeken naar het prepaid-saldo en kwam steeds op kosten van 40 ct uit. Toen ik de mogelijkheid van sms-verzending uitschakelde, werd er inderdaad niet meer afgeboekt (dus toen waarschijnlijk wel uitsluitend verkeer via Wi-Fi).

T-mobile rekent "afgerond" steeds 200 kb per bericht af (prijs per mb 2 Euro, dus 40 ct!). Ik neem aan dat de afronding ook bij internetbundels plaatsvindt, en dan gaat bij elk verzonden/ontvangen berichtje een blok van 200 kb van de belbundel af (de providers reageren zo op het toenemend gebruik van apps als whatsapp en imessages: "Jullie slim, wij nog veel slimmer").

deleon 07-08-12 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Putmans (Bericht 812477)

T-mobile rekent "afgerond" steeds 200 kb per bericht af (prijs per mb 2 Euro, dus 40 ct!). Ik neem aan dat de afronding ook bij internetbundels plaatsvindt, en dan gaat bij elk verzonden/ontvangen berichtje een blok van 200 kb van de belbundel af (de providers reageren zo op het toenemend gebruik van apps als whatsapp en imessages: "Jullie slim, wij nog veel slimmer").

Zoals ik al zei, er wordt bij mij niets waar daan ook ergens afgetrokken door mijn provider als ik binnen een Wi-Fi omgeving ben. Daarbuiten is er wel wat dataverbruik (waardoor iMessage dus eigenlijk niet 'gratis' is meer) maar in mijn beleving niet zoveel als wat jij ervaart.

JeroenO 11-08-12 12:15

Even een heel ander advies: waarom sluit je in plaats van je druk te maken over een klein beetje datagebruik, geen internet voordeelbundel af bij je t-mobile prepaid? Dat kost je €10 per maand en dan mag je 350 MB verstoken.

Ik weet niet hoeveel mobiele data je gebruikt, maar zonder internetbundel kost dat je gruwelijk veel geld. Als je meer dan 5 MB per maand verbruikt is een internet voordeelbundel al voordeliger.

Putmans 11-08-12 13:45

Nee, dat is niet het punt. Ik gebruik mijn iphone zelden of nooit voor mobiel dataverkeer en zelfs sms-en doe ik zelden. Ik vond het alleen opvallend, dat ik via Wi-Fi werk en toch mobiel afgerekend wordt.

JeroenO 11-08-12 17:41

Ja, opvallend is het zeker.

Ik heb net een test gedaan en een imessage van mijn telefoon naar mijn ipad gestuurd (met foto's al bijlage zodat het bericht groter is dan 1 MB), verbinding via Wi-Fi en er is niks van mijn datategoed afgeschreven.

Nu heb ik niet dezelfde telefoon, dus wellicht is het een specifiek probleem met de 3GS.

Roy69 27-08-12 12:09

Hallo. Ook ik heb hier last van. Hieronder een kopie van mijn post in een ander topic. (had deze over het hoofd gezien)

Hallo allemaal

Mijn naam is Roy en ben nieuw hier op het forum. Ik heb al sinds een aantal maanden en iPad en sinds kort ook een iPhone.

Ik heb het volgende "probleem":
Ik heb sterk het vermoeden dat als ik een imessenger bericht verstuur dat dit gewoon via mijn data-bundel gaat ondanks de aanwezigheid van een Wi-Fi netwerk (ja, de berichten zijn blauw, dus is geen sms). Als ik een bericht verstuur gaat dit namelijk vrij langzaam en het is zelfs voorgekomen dat een bericht niet werd verzonden, waarschijnlijk omdat ik niet of nauwelijks 3G verbinding heb. Schakel ik het mobiele data netwerk uit, dan worden alle berichten zeer snel verstuurd, ongeacht de kwaliteit van de GSM/3G verbinding.
Tevens is mij ook opgevallen dat het mobiele data verbruik met enkele kB,s toeneemt als ik een bericht verstuur (bij ingeschakeld mobiele data netwerk). Aangezien mijn vrouw ook een iPhone heeft en bij haar dit verschijnsel ook voordoet denkt ik niet dat het aan mijn toestel ligt.
Iemand een idee? Bij Vodafone konden ze mij hier niet mee helpen. Probleem zou bij Apple liggen.

vriendelijke groet Roy


(JeroenO bedankt voor de reactie)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:16.