iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Apps (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f63/iphone-apps/)
-   -   Spyware, malware en privacy via apps op de smartphone (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f63/iphone-apps/137071-spyware-malware-privacy-via-apps-op-de-smartphone.html)

Andrisig 21-03-13 19:10

Spyware, malware en privacy via apps op de smartphone
 
Wat ik mij afvraag is hoeveel van ons smartphone gebruikers zijn bewust van via APPs geďnstalleerde malware (spyware, virussen). Op het nieuws hoor ik dat er heel veel malware tussen of in apps zit. :mad:

Wat doen die bedrijven met al die stiekem verzamelde data? Het is wel mijn privé leven die wordt bestudeerd en het ergste die gegevens worden tegen geld verkocht aan instanties waarbij ik waarschijnlijk helemaal niet bekend bij wil zijn of staan. :mad:

Bovendien iemand maakt winst met mijn privé gegevens.
Dat ik er geldelijk niets van terug zie of aan verdien vind ik niet interessant. Ik wil namelijk mijn privé gegevens niet verkopen. Die verkregen gegevens gaan de hele wereld over zonder dat daar controle over is en ook nooit controle over zal zijn. Denk maar eens aan al die veiligheidsinstanties. Wat weten die allemaal al van ons en dus van JOU...? :eek:

Wie maakt zich hier ook zorgen over? Waarom zitten er bij applicaties voorwaarden van vele pagina's die de gemiddelde onder ons (en ik) niet leest.

Let wel, we leven in een gecontroleerde samenleving, die steeds meer neigt richting protectionisme en inperkingen. :confused:


Ik vind het daarom niet zo bijzonder dat de mens zich steeds verder in het nauw voelt gedreven. We weten immens niet wat de ander met onze gegevens doet en wanneer het TEGEN ons wordt gebruikt. Het wordt namelijk nooit ten voordelen van ons gebruikt ALTIJD tegen. Soms kun je er soms wel voordeel van hebben, maar dat lukt alleen door er zelf achteraan te gaan.

Kortom: Wat doen de bedrijven met onze privé gegevens en waarom doen ontwikkelaars daar aan mee?

Nog het belangrijker, waarom komen wij de consument hiertegen niet in opstand?

Wat vinden jullie? :confused:

Guest-20180925190238 21-03-13 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andrisig (Bericht 886735)
Op het nieuws hoor ik dat er heel veel malware tussen of in apps zit. :mad:

Misschien even beginnen bij het begin. Welk nieuws was dat en over welke apps ging het in dat nieuws?

Andrisig 21-03-13 22:20

Geef jij je privacy bloot?
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 886738)
Misschien even beginnen bij het begin. Welk nieuws was dat en over welke apps ging het in dat nieuws?

Op de nos site: zoek naar: "Eentiende Android-Apps is malware". Als ik de link mag plaatsen:
Eentiende Android-Apps is malware - NOS Nieuws

Dit betreft Android, toch IOS met jailbreak kan ook vele niet gecertificeerde apps installeren waarvan ik verwacht dat deze net zo makkelijk malware bevatten. Het risico van deze malware is dan ook de reden dat ik voor een iPhone heb gekozen en dat ik deze niet heb gejailbreaked.

Het item heb ik niet geopend om "aan te tonen" dat er apps "zijn" met "malware" die op Apple IOS worden geďnstalleerd. Toch als iemand dat heeft ontdekt, dan zou het wel plezierig zijn om dat te horen.

Wel gaat het mij om de veiligheid van de smartphone in het algemeen. Het is immers een kwestie van tijd dat er apps met malware komen dan wel er al zijn ook voor IOS. Met de mogelijkheid van IOS Jailbreak wordt dat risico enkel vergroot.

Waar het mij om gaat is:

1) "Wat vinden wij de gebruikers van het verzamelen van privé gegevens door bedrijven en dat die ongelimiteerd worden verhandeld."

2) Waarom komen wij de consument hier niet
tegen in opstand?

XIII 21-03-13 22:27

Er is helemaal geen jailbreak nodig voor "spyware":

Path stuurt stiekem adresboek naar servers - iPhoneclub.nl

En zodra je ook maar enige dienst van Google gebruikt... (of Facebook, Twitter, etc.)

Andrisig 21-03-13 22:34

Voorbeeld van spyware op IOS zonder Jailbreak !
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 886770)
Er is helemaal geen jailbreak nodig voor "spyware":

Path stuurt stiekem adresboek naar servers - iPhoneclub.nl

En zodra je ook maar enige dienst van Google gebruikt... (of Facebook, Twitter, etc.)

Dit bedoel ik dus, en dit is precies wat ik niet wil. Blijf toch van mijn prive gegevens af. Mijn dank voor het vermelden van deze spyware applicatie.

Na wat zoeken vind ik nog een paar referenties van apps met spyware: ‘App NU.nl tapt privédata af - iphoneclub.nl




Wie weet er van nog meer van spyware apps? en wat vinden "wij" daarvan :confused:

XIII 21-03-13 22:41

Apple heeft dit specifieke probleem in iOS 6 aangepakt:

iOS 6 uitgelicht: nieuwe privacy-instellingen voor agenda, contacten en meer - iPhoneclub.nl

sentmen 25-03-13 04:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andrisig (Bericht 886769)
1) "Wat vinden wij de gebruikers van het verzamelen van privé gegevens door bedrijven en dat die ongelimiteerd worden verhandeld."

Misschien heel vervelend dat ik het zeg. Ik ben ook erg gehecht aan mijn privacy. Maar ik schat dat rond 90% van de burgers het totaal niks interesseert wie alle data van ze hebben.
Voorbeeldje:
En ga zo maar door. Zolang burgers er niks tegen willen doen worden deze bedrijven alleen maar erger. Dus dit soort dingen krijg je heel snel. Totdat het weer op z'n plaats word gezet met een of andere revolutie, en dan begint het weer van voor afaan.



Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andrisig (Bericht 886769)
2) Waarom komen wij de consument hier niet tegen in opstand?

Ik denk dat de meeste mensen bang zijn en/of geen tijd hebben voor zulke onzin. Je hoort heel vaak mensen klagen over instanties, regering, belasting etc. maar niemand doet er wat aan. Tsjah, dan gaat er ook heel weinig gebeuren.

Ik heb een tijdje geleden ook een klein onderzoekje gedaan. Als je naar de reacties luistert dan hoor je wel dat ze het er niet mee eens zijn maar aan de andere kant willen ze er ook niet wat aan doen ("Want wij hebben het behoorlijk goed hier") afgezien van alle privacy schendingen.


Groetjes Sentmen.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:01.