iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Apps (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f63/iphone-apps/)
-   -   Geotagging met iPhone en EOS (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f63/iphone-apps/31640-geotagging-iphone-eos.html)

DeputyDewey 18-03-09 17:44

Geotagging met iPhone en EOS
 
Naast mijn iPhone heb ik een Canon EOS 350D digitale spiegelreflexcamera. Deze is natuurlijk niet voorzien van GPS, maar toch zou ik afentoe foto's, met name die in het buitenland gemaakt zijn, van een geotag willen voorzien.

Nu zoek ik al een tijdje naar een programma voor mijn iPhone, waarmee ik snel en handig GPS coördinaten vast kan leggen van de plek waar ik de foto's met mijn EOS maak. Dit allemaal uiteraard zonder te hoeven roamen. Achteraf kan ik met iPhoto wel de juiste locaties toevoegen aan de foto's in kwestie.

Runaque 18-03-09 20:12

Ik heb net hetzelfde idee voor mijn volgende reis naar Mexico. Ik weet doorgaans wel welke foto waar genomen is, maar ik wou ze toch nadien gaan geotaggen. Ik heb hiervoor MotionX-GPS aangekocht en volgens mij moet het hier zeker wel mee lukken. De bedoeling is dat ik dan het uur van zowel de iPhone als de camera (ook een 350D) gelijk zet (op locale tijd) en ze nadien thuis aan elkaar koppel. MotionX-GPS neemt gans je route op die je aflegt en de batterij zou het normaal een uur of 5 (met Wi-Fi en 3G uitgeschakeld) mee.
Eens thuis of op je verblijfplaats kan je telkens (mist je over Wi-Fi beschikt) de opgenomen route naar je mailbox doormailen zodat je het risico niet loopt op deze per ongeluk te verliezen. Deze data is gemakkelijk in te lezen in Google Earth zodat je aan de hand van een satteliet foto je traject(en) kan bekijken.
Volgens mij is dit (voorlopig) het meest geschikte programma beschikbaar en het heeft ook heel goede commentaren en de prijs is minder dan 2,5€.

Pete.Z 19-03-09 01:17

Geologtag:

GeoLogTag

Timmeh_ 20-03-09 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pete.Z (Bericht 268033)
Geologtag:

GeoLogTag

Goeie tip ;)

DeputyDewey 25-03-09 21:42

Hey, thnx.

Ik heb MotionX GPS geïnstalleerd maar hij is mij te omslachtig. Blijft een mooi programma voor andere doeleinden. Zelf heb ik ondertussen iMarkMySpot gevonden, en die lijkt tot dusverre te doen wat ik graag wil. De komende tijd ga ik het uittesten. Ge hoort nog van mij.

Runaque 25-03-09 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeputyDewey (Bericht 270999)
Hey, thnx.

Ik heb MotionX GPS geïnstalleerd maar hij is mij te omslachtig. Blijft een mooi programma voor andere doeleinden. Zelf heb ik ondertussen iMarkMySpot gevonden, en die lijkt tot dusverre te doen wat ik graag wil. De komende tijd ga ik het uittesten. Ge hoort nog van mij.

Het nadeel is wel bij iMarkMySpot dat je telkens de naam van de foto of de locatie ingeven en dat kost dan weer tijd en op sommige vakantiebestemmingen is het nogal risicovol om met de iPhone bovenop je camera materiaal te koop te lopen. Ik heb voor MotionX-GPS gekozen omdat ik ook graag weet welk traject ik heb afgelegd en de totale afstand hiervan en daarboven kan ik aan de hand van het tijdstip de foto's met de opgenomen route syncroniseren. De bedoeling is dan ook dat de iPhone (samen met emergency battery) in de rugzak van de Camera komt te zitten zodat hij het beste signaal heeft.
Eveneens gebruik ik MotionX-GPS om terug naar punt A te navigeren door dezelfde route terug te volgen, dus het risico op verloren lopen is ook al een stuk kleiner.

Maar ik ben blij dat je de geschikte applicatie gevonden hebt, ik hoop dat je er veel plezier aan gaat hebben.

FF off-topic, aan wat soort fotografie doe je juist? Heb je je werken online staan of is het puur voor eigen gebruik? Ikzelf doe architectuur, landschap, infrarood, abstract, macro en Portret fotografie en mijn werken staan op Runaque's deviantART gallery
Ikzelf gebruik ook een Canon 350D, EF-S 18-55 en Tokina AT-X PRO D 100mm macro objectieven en nog een hoop kleine rommel zoals batterijen, filters, remote, ...

EriMar 27-08-09 15:33

Ik geef dit oude topic maar een rotschop naar boven, want ik heb dezelfde vraag (alleen bijna een jaar later...)

Voor de 3GS zoek ik een goede App die een geotag log bestand maakt die ik kan sync'en met de foto's die ik heb gemaakt met de Canon EOs 350D.
Wie heeft ervaringen met een goeie App, hoeft niet gratis en mag uit zowel de US als de NL winkel.

maceddy 28-08-09 17:10

Ik zoek ook :-)

Heb even die GeoLogTag bekeken (info op de appstore) en dat ziet er wel goed uit.
Wellicht eens even uitproberen dit weekend....

Runaque 28-08-09 17:56

Met wat googlen komt je al ver hoor, ik vrees dat het bij dezelfde feiten zal blijven als eerder verteld is geweest.

Enkele handige links...

GPS geotagging met iPhone, Trails, HoudahGeo en Aperture! | Johan.Nieuwerth.com

iPhone geotags your DSLR photos

De tweede links is vooral handig voor bezitters van een Mac

maceddy 31-08-09 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maceddy (Bericht 344333)
Ik zoek ook :-)

Heb even die GeoLogTag bekeken (info op de appstore) en dat ziet er wel goed uit.
Wellicht eens even uitproberen dit weekend....

Werkt erg goed, echter.. Als je GeoLogTag je shared foto's laat taggen dan duurt dit wel erg lang. Hij haalt namelijk de foto op, tagged deze en scrhijft em weer terug op je Mac. Dat is leuk met max 20 foto's maar met bijv. 300 vakantiefoto's niet lollig.

Wat wel goed werkt is de GPX file downloaden en deze in Maperture importeren. Dat gaat uit de kunst! Wellicht werkt dit ook met andere tag programma's.

Dus gemengde ervaringen met GeoLogTag.

EriMar 31-08-09 20:14

Ik ga de komende dagen GeoTag van Salt 'n Pepper uitproberen.

Bedankt voor de GeoLogTag update.

Galarina 29-03-10 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maceddy (Bericht 345485)
Werkt erg goed, echter.. Als je GeoLogTag je shared foto's laat taggen dan duurt dit wel erg lang. Hij haalt namelijk de foto op, tagged deze en scrhijft em weer terug op je Mac. Dat is leuk met max 20 foto's maar met bijv. 300 vakantiefoto's niet lollig.

Wat wel goed werkt is de GPX file downloaden en deze in Maperture importeren. Dat gaat uit de kunst! Wellicht werkt dit ook met andere tag programma's.

Dus gemengde ervaringen met GeoLogTag.

Als developer van de GeoLogTag app, kan ik melden dat met de laatste versie van GeoLogTag het geotaggen ongeveer 10x sneller gaat dan met vorige versies. Het hangt er een beetje van af met welke camera de foto's gemaakt zijn, maar gemiddeld worden er 80 foto's per minuut ge-geotagged.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:42.