iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Apps (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f63/iphone-apps/)
-   -   BatteryLogger Pro - Hoe lang doe jij met je batterij? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f63/iphone-apps/83620-batterylogger-pro-lang-doe-jij-batterij.html)

TinkerTank 30-01-11 16:33

BatteryLogger Pro - Hoe lang doe jij met je batterij?
 
Gisteren is BatteryLogger Pro bij de gratis app van de dag App Event actie meer dan 30.000 keer gedownload, en onder andere behandeld op de iPhoneclub frontpage.

Als developer van de app is het altijd mijn bedoeling geweest dat, door deze app, mensen elkaars batterijverbruik met elkaar konden vergelijken. Door deze actie, moet nu een deel van de community deze app hebben! Dus: Hoe lang gaat je batterij voor jou mee? Wat zijn de zwaarste Apps? Enz.

Om het spits af te bijten:
Ik gebruik zelf voornamelijk een bijna-3-jaar-oude iPhone 3G, waarvan de batterij betere tijden gekend heeft. :)

In de overall stats heb ik nu het volgende staan:
Average time to full charge: 1.5 hours.
Average time to drain: 1.0 days (precies! ;))

Ik merk dat vooral spelletjes de batterij flink leegslurpen. Dit is te meten door de iPhone te unpluggen vlak voor het spelen van een spelletje (state change), en dan op het laatste datapunt op het scherm te drukken. De hoogste 'drain rates' die ik zie over een voldoende periode om een nauwkeurige meting te krijgen (laten we zeggen: Minimaal een uur, en minimaal 15% batterij drain), zijn ongeveer 30%. Dat zou betekenen dat een spelletje mijn batterij zou kunnen drainen in iets meer dan 3 uur.

XIII 30-01-11 22:34

In een ander topic vertelt iemand die een firewall op zijn iPhone heeft dat deze applicatie informatie doorstuurt naar een externe site.

Klopt dit? Welke informatie? Waarom?

TinkerTank 30-01-11 23:13

Beste XIII,

Dat klopt, dat app gebruikt de zogenaamde 'flurry analytics' (Mobile Application Analytics | iPhone Analytics | Android Analytics) library. Deze library wordt gebruikt om de volgende gegevens te verzamelen.

- Hoeveelheid 'sessions' per dag.
- Hoeveelheid gebruikers per dag.
- Hoeveelheid nieuwe gebruikers.
- Land van de gebruiker.
- eventuele crashes van de applicatie

Hiermee was het voor mij bijvoorbeeld mogelijk om gisteren tussentijds aan te kondigen hoeveel nieuwe gebruikers ik zag, en hierdoor weet ik bijvoorbeeld dat mijn app gepirate is.

De gegevens zijn volledig geanonimiseerd. Ik kan geen precieze tijden, locaties, gebruik per individu, of wat dan ook zien. Enkel en alleen aggregate data. - Iets waarvan flurry analytics zelf aangeeft het belangrijk te vinden.

Merk ook op dat het overgrote merendeel van de iPhone apps over flurry analytics, of een dergelijke constructie beschikt.

XIII 30-01-11 23:20

Dank voor je uitleg.

Heb je ergens een legenda bij de grafiek van je App?

Ik ben benieuwd wat de oranje bolletjes aangeven.

TinkerTank 30-01-11 23:29

Ik heb nog geen grafische legenda gemaakt. Bedankt voor de feedback, ik zal iets dergelijks overwegen voor de volgende versie.

De gekleurde bolletjes geven aan als de status van de batterij veranderd. De kleuren zijn als volgt:
- Blauw betekend dat de telefoon aan een lader hangt, en dat de batterij vanaf dan opgeladen wordt.
- Groen betekend dat de batterij van de iPhone helemaal vol is (en dus ook niet meer opgeladen wordt)
- Oranje betekend dat de telefoon van de lader gehaald is, en dat de batterij vanaf dan weer leeg loopt.

Overigens: Geef vooral mijn uitleg over de verzonden data door in het andere topic. Het is geen geheim, en ik zie liever niet dat er cowboyverhalen over ontstaan. :)

XIII 30-01-11 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TinkerTank (Bericht 635314)
Overigens: Geef vooral mijn uitleg over de verzonden data door in het andere topic. Het is geen geheim, en ik zie liever niet dat er cowboyverhalen over ontstaan. :)

Vooruit: gedaan.

vuurvreter 30-01-11 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 635282)
In een ander topic vertelt iemand die een firewall op zijn iPhone heeft dat deze applicatie informatie doorstuurt naar een externe site.

Klopt dit? Welke informatie? Waarom?

Wat is de link, kan het zo gauw niet vinden :confused:

XIII 31-01-11 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vuurvreter (Bericht 635331)
Wat is de link, kan het zo gauw niet vinden :confused:

Zoeken op het woordje firewall is voldoende om dat topic te vinden.

vuurvreter 31-01-11 00:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 635335)
Zoeken op het woordje firewall is voldoende om dat topic te vinden.

Laat ik nou net Battery Logger Pro als zoekterm hebben gebruikt :eek:
Maar in iedergeval bedankt :)

pclahsen 31-01-11 11:28

Ik gebruik Battery Logger Pro ook sinds kort en ben nieuwsgierig naar de gemiddeldes. Net zoals bij benzine verbruik wacht ik natuurlijk wel een aantal cycles af tot ik waardes hier geef. Ik gebruik overigens SBScheduler dus 's nachts is alles uit behalve mijn telefoon, alleen als ik 's avonds naar huis rij gaat mijn BT aan, etc, dus mijn verbruik zou minder moeten zijn ;)

TinkerTank 31-01-11 12:12

Ik zie net dat T-Mobile claimt een betere levensduur voor batterijen te kunnen aanbieden, door nieuwe Nokia-Siemens technologie op het netwerk.
Nu hebben we natuurlijk een tool om dat te kunnen meten! - Iemand iets dergelijks geregistreerd?

XIII 31-01-11 13:08

Die proef is alleen in Rijswijk als ik het goed heb gelezen...

Stephan0501 31-01-11 17:11

1 Bijlage(n)
Ook ik heb deze app via Appevent gratis binnengehaald, werkt goed.
Je kan nu veel nauwkeuriger zien wat de batterij precies doet.

Wel heb ik iets vreemds ontdekt...

Ik heb de telefoon volledig opgeladen alvorens ik deze app ging gebruiken, wat dingen gedaan, en bij een percentage van 70 % keek ik en toen ik de app openhad sprong de grafiek naar 75 % , hij gaf ook aan dat ik hem 18 sec had geladen.

Iphone is niet opgeladen, niet aan de mac gehangen voor syncen, niet aan het stroomnet of aan andere stroomvoorziening.
In de grafiek zie je duidelijk een zakkende lijn en ter hoogte van die piek een stijging.

Mogelijk een bug ?? ben nu me iphone aan het opladen, zal eens testen of dat hij dit keer weer heeft.

Bart274 31-01-11 17:43

ik vraag mij of anderen ook het volgende probleem hebben met deze app: als ik in de grafiek probeer in te zoomen dan krijg ik wel een kleinere tijdsspanne, maar dan vlieg ik serieus terug in de tijd, ik kom dan ergens halfweg 2010 uit, maar daar heb ik nog geen datapunten aangezien ik de app ook pas gebruik sinds AppEvent. de datum waarop ik beland is ook willekeurig (soms juli, soms september, dan weer augustus,...)

vuurvreter 31-01-11 18:30

Dat mijn en jullie iphone stroom verbruikt is duidelijk en de een doet er wat langer mee dan de ander. Het m.i. beter zijn als je d.m.v. deze app kunt zien welk programma's de grootste verbruikers zijn.
Bijv: Youtube 3 minuten gebruik 3,7% stroomverbruik of 40 minuten radio online luisteren 20% stroomverbruik. Of roep ik nu iets onmogelijks?

Bart274 31-01-11 19:12

deze functie zou idd zalig zijn, geen idee of zoiets mogelijk is :confused:

mdecocq 01-02-11 10:51

start bij mij niet op
 
verkeerde post. sorry

TinkerTank 02-02-11 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stephan0501 (Bericht 635486)
Ook ik heb deze app via Appevent gratis binnengehaald, werkt goed.
Je kan nu veel nauwkeuriger zien wat de batterij precies doet.

Wel heb ik iets vreemds ontdekt...

Ik heb de telefoon volledig opgeladen alvorens ik deze app ging gebruiken, wat dingen gedaan, en bij een percentage van 70 % keek ik en toen ik de app openhad sprong de grafiek naar 75 % , hij gaf ook aan dat ik hem 18 sec had geladen.

Iphone is niet opgeladen, niet aan de mac gehangen voor syncen, niet aan het stroomnet of aan andere stroomvoorziening.
In de grafiek zie je duidelijk een zakkende lijn en ter hoogte van die piek een stijging.

Mogelijk een bug ?? ben nu me iphone aan het opladen, zal eens testen of dat hij dit keer weer heeft.

Bedankt voor de feedback!

Ik ben bekend met dit probleem. Het gebeurt niet vaak, maar zo nu en dan zie ik het ook terug op mijn eigen iPhone.

'BatteryLogger Pro' rapporteert direct de waarden die het van iOS krijgt. Probleem is dat het meten van lading in een batterij, zeker een lithiumbatterij, niet echt een exact science is. - en er zullen afentoe meetfouten optreden.

Ik ken het zelf vooral na het afsluiten van een zware applicatie: De belasting op de batterij neemt af, het voltage neemt een klein beetje toe, en iOS denkt even dat de batterij iets voller is.

Ik moet zeggen dat ik het nog niet heb zien gebeuren terwijl ik de applicatie zelf actief aan het gebruiken was. Is het misschien mogelijk dat er in de achtergrond mail opgehaald werd of een locatie-update afgerond werd die voor een voltageschommeling zorgde?

Voor een toekomstige versie zou ik kunnen overwegen om te filteren op waarden die niet kunnen: Laad of drain percentages van duizenden procenten door korte 'blips', of inderdaad onmogelijkheden als een stijging in lading als de telefoon niet ingeplugd is.
Vooralsnog wil ik hier echter terughoudend mee zijn, omdat het ook een hele reeks aan ontwerpbeslissingen toevoegt die weer een risico op onnauwkeurigheid met zich meebrengen. Bijvoorbeeld, wat als het laadniveau plotseling 5% stijgt en daar blijft staan? Ga je de meting niet weergeven totdat de telefoon weer op zijn oude niveau is, of ga je alle metingen 5% te laag rapporteren?
Op een bepaalde manier is het juist ook de bedoeling van de app om te laten zien wat er gebeurt, ook als wat er gebeurt een beetje vreemd is.

TinkerTank 02-02-11 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bart274 (Bericht 635511)
ik vraag mij of anderen ook het volgende probleem hebben met deze app: als ik in de grafiek probeer in te zoomen dan krijg ik wel een kleinere tijdsspanne, maar dan vlieg ik serieus terug in de tijd, ik kom dan ergens halfweg 2010 uit, maar daar heb ik nog geen datapunten aangezien ik de app ook pas gebruik sinds AppEvent. de datum waarop ik beland is ook willekeurig (soms juli, soms september, dan weer augustus,...)

Oei, dat is absoluut een bug. Sorry daarvoor.

Zou je iets meer informatie kunnen geven? Zoom je in door twee keer te tappen, of door te pinchen? Gaat het altijd mis, of maar af-en-toe? Iets anders dat het specifiek lijkt te triggeren? Iets qua volgorde waarop vingers het scherm raken?
Tot slot: Weet je welke versie van iOS je draait?

edit: De iOS versie staat natuurlijk gewoon in je profiel. 'nieuw genoeg' iig!

TinkerTank 02-02-11 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vuurvreter (Bericht 635533)
Dat mijn en jullie iphone stroom verbruikt is duidelijk en de een doet er wat langer mee dan de ander. Het m.i. beter zijn als je d.m.v. deze app kunt zien welk programma's de grootste verbruikers zijn.
Bijv: Youtube 3 minuten gebruik 3,7% stroomverbruik of 40 minuten radio online luisteren 20% stroomverbruik. Of roep ik nu iets onmogelijks?

Dit is een vrij veel gevraagde feature. :)
Behalve dat ik eens goed met mijn designer na zou moeten gaan denken over hoe we dit in de interface gaan krijgen; Het is met de huidige beperkingen die Apple stelt heel lastig. Er is een app in de app store die een processlist laat zien, dus dat is in ieder geval toegestaan, maar vooralsnog mag de app niet vaker dan eens per (minimaal) 10 minuten wakker worden. Stel dat iemand dan 9 minuten een spelletje gespeeld heeft, en de 10e minuut net mail aan het checken is, dan zou mijn app denken dat de batterij enorm snel leeg loopt door het mail checken!

Dat gezegd hebbende: Ik hoop dat er vandaag een versie ('BatteryLogger Plus') in de Cydia store uitkomt. Behalve dat ik daarmee minder te stechelen heb met Apple bij elke update (schijnbaar is het background-logging wat controversieel), zou ik daar in de toekomst, als verkoopvolumes het toestaan, features kunnen ontwikkelen die onmogelijk zouden zijn in de reguliere app-store. Waaronder deze.

p.s.: Het is motiverend en nuttig om te horen hoe de app gebruikt wordt, en waar men tegenaan loopt. -Allemaal ontzettend bedankt voor de feedback!


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:33.