//

Navigatie voor de motor

Navigatie voor de motor discussie in iPhone Navigatie forum; ( verdwijnt na registratie ) Hallo Ik ben opzoek naar navigatie software voor de motor. Er zijn verschillende soorten, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen. Er is geen houder aanwezig ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone apps en games > iPhone Navigatie
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 03-04-12, 12:21
hugo070 hugo070 is offline
• iOS 7.0.3
• 7.0.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2010
Berichten: 31
Standaard Navigatie voor de motor

Hallo


Ik ben opzoek naar navigatie software voor de motor.
Er zijn verschillende soorten, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Er is geen houder aanwezig op de motor dus ben van plan om gewoon m'n iphone in mijn jaszak te doen, heeft iemand van jullie advies??
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 03-05-12, 12:02
paulsmid paulsmid is offline
• iOS 8.1
• 8.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2011
Locatie: Houten
Berichten: 45
Standaard

Ik gebruik sygic, omdat je daar routes in kan laden, wel via 'n converter, maar het werkt. TomTom heeft die optie (nog) helaas niet..
  #3  
Oud 03-05-12, 12:14
hugo070 hugo070 is offline
• iOS 7.0.3
• 7.0.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2010
Berichten: 31
Standaard

Okee ik ga eens kijken! Bedankt... Deze kun je ook gewoon in je jaszak stoppen en doormiddel van stem laten navigeren..?
  #4  
Oud 03-05-12, 12:21
paulsmid paulsmid is offline
• iOS 8.1
• 8.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2011
Locatie: Houten
Berichten: 45
Standaard

Moet lukken met oordopjes..
  #5  
Oud 03-05-12, 12:22
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo070 Bekijk bericht
...gewoon in je jaszak stoppen en doormiddel van stem laten navigeren..?
Dat is wel tricky: ik ben eens heel erg verkeerd gereden (scooter) omdat in m'n jaszak de gps ontvangst toch niet echt goed is. Het bleef zo lang stil dat ik het niet vertrouwde en eens ging kijken: geen gps en al 10 minuten verkeerd gereden
  #6  
Oud 03-05-12, 13:50
jpwg001's schermafbeelding
jpwg001 jpwg001 is offline
• iOS 16.6
• iPadOS 16.6
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jun 2011
Locatie: Eindhoven
Berichten: 955
Standaard

Je kunt vast een beugeltje laten maken, waar een iPhonehouder op past. van Hama heb je ook fietsstuurhouders. Ik weet niet of die op een motorstuur passen.
  #7  
Oud 03-05-12, 14:15
ankedesign ankedesign is offline
• iOS 4.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2009
Berichten: 6
Standaard

Ik gebruik Navigon op iphone op de motor, wat ik gepaired heb met mijn intercom systeem. Ben er nog niet echt helemaal over uit. Het lijkt erop dat navigon denkt dat ik hem niet gebruik, omdat ie geen stroomvoorziening heeft, en hem na een minuut of 10 uitzet om de batterij te sparen ( WHY?). Dit ook terwijl hij nog op bv 90% vol zit...

Ik moet de navigon support hier nog even over uithoren...
  #8  
Oud 03-05-12, 17:25
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Klopt; als de app niet actief is (maar het scherm is bijv uit, of de app draait op de achtergrond bijv omdat je een andere app tegelijkertijd actief gebruikt zoals bijv spotify) schakelt Navigon de navigatie na 10 min uit om de batterij te sparen. Uiteraard alleen als de oplader niet aangesloten is...
  #9  
Oud 03-05-12, 17:30
ankedesign ankedesign is offline
• iOS 4.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2009
Berichten: 6
Standaard

Ja, dat vermoeden had ik al... Maar weet je wel hoe vervelend dat is als je op de motor zit, ik gebruik hem puur voor audio! .
Nou heb ik wel een externe accu liggen, misschien dat dat dan wel werkt, maar dan past ie natuurlijk niet meer zo lekker in mijn binnenzak. Het zou inderdaad handiger zijn om een setting te hebben waarmee je dit kan disablen, of dat hij het alleen maar doet bij minder dan 20% batterij.

Maar bedankt voor je antwoord, dat maakt het voor TS ook weer duidelijker wat en hoe.
  #10  
Oud 23-05-12, 21:37
trimix's schermafbeelding
trimix trimix is offline
• iOS 14.1
• iPadOS 13.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2007
Locatie: Veghel
Berichten: 1.389
Standaard

je hebt hele mooie waterdichte iphone houder voor de motor heb er zelf ook een
en ik gebruik navigon omdat je daar routes in kunt zetten ik zal sygic eens uit proberen de stem in navigon hakkelt via bluetooth oortje dan moet ik eigenlijk gewoon constant muziek draaien dan werkt het wel perfect
  #11  
Oud 23-05-12, 22:24
macnikipi macnikipi is offline
• iOS 14.6
• 9.2.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2010
Berichten: 10
Standaard

Ik gebruik zonder prob TomTom met BT naar helm in houder Bike Mount
In motorjas geen gps verbinding
  #12  
Oud 23-05-12, 23:00
sander78 sander78 is offline
• iOS 11.2
• 11.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2011
Berichten: 19
Standaard

Ik gebruik ook TomTom. Wel via een miniluidspreker in m'n helm van een paar euro. Ik zet het scherm van m'n iPhone gewoon uit en rijd op de spraak. M'n iPhone zit gewoon in m'n binnenzak (leer van arlen ness). TomTom heeft idd geen mogelijkheid om routes te importeren maar wel de optie om de route tijdens het berekenen via "kronkelweggetjes" te laten gaan (en dit kun je instellen van minimum tot maximum). Ik pak een willekeurig dorp en laat hem dan de route berekenen van waar ik dan ben. Werkt verbazingwekkend goed. Krijg op die manier steeds erg leuke routes. Ik gebruikt TomTom west-europa trouwens.
  #13  
Oud 04-06-12, 16:45
frankweiss frankweiss is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2012
Berichten: 1
Standaard

Ik gebruik navigon voor mijn navigatie. Ik kan deze gebruiken met zowel de ipad (bluethooth gps) en iphone. om te voorkomen dat navigon uutschkeld gebruik ik altijd een externe voedingsbron ( laten maken oo de motor) meestal in mijn zak icm met een cardio bluethooth headset. Wel de muziek aan laten staan anders schakelt de bluethoth van cardio na 30 seconden uit tot er weer een signaal wordt doorgegeven. ( dan mis je soms een deel van de informatie)

op vakantie heb ik eeen tank tas met een doorzichtig venster. daar de ipad in en je hebt een geweldig overicht.
  #14  
Oud 04-06-12, 17:34
Poserman Poserman is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2008
Berichten: 37
Standaard

ik heb een hoop opties geprobeerd in de laatste jaren (sinds ik de iphone 3G heb). telefoon in de binnenzak en oordopjes in, de ibike rider en verschillende hoesjes. de enige die eigenlijk echt werkt is die van ultimate addons. er zijn meerdere mogelijkheiden zoals voorvork montage en stuurmontage. zelf heb ik de stuurmontage versie. zit zeer stevig geklemd, goed sterk plastic. er zit een draai systeem onder waarmee je de telefoon op de juiste stand kan monteren en door vast te draaien blijft deze goed zitten. iphone hoesje is waterdicht. ik heb er heel veel ritten mee gemaakt, ook in de regen. werkt perfect. iphone is zonder handschoenen te bedienen, met handschoenen helaas niet.

niet om reclame te maken (dit was de eerste goede google link die ik tegenkwam, heb em zelf daar niet gekocht):

Ultimate Addons spatwaterdichte Hardcase + Pro fiets/motor houder voor iPhone 4/4S


de ibike zou ik niemand aanraden. heb em bij het bedrijf zelf gekocht. service is belabberd (ze spreken 3 woorden engels) en het product zelf is ook slecht. bij mij is een van de oortjes er afgevallen, terwijl ik de kabel achter de bekleding had verstopt. microfoon is leuk verzonnen maar behoorlijk dicht en werkt alleen bij een open helm. bij mijn integraal helm is het niet mogelijk om deze te gebruiken, drukt direct tegen mijn lippen aan. als ik mijn mond open doe zit de mic in mijn mond. bij een potje is het mogelijk de ibike te gebruiken tot ongeveer 20 kilometer per uur. je kunt dus beter stil staan als je de telefoon wilt opnemen. luisteren gaat wel goed maar de microfoon is dus nutteloos.

dure helm met bluetooth is ook een optie maar flink aan de prijs.

misschien nog een goede mogelijkheid is de lifeproof met een stuurhouder.
  #15  
Oud 04-06-12, 18:01
vuurvreter vuurvreter is offline
• iOS 10.0.2
• 8.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2009
Locatie: Gelderland Midden
Berichten: 1.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jpwg001 Bekijk bericht
Je kunt vast een beugeltje laten maken, waar een iPhonehouder op past. van Hama heb je ook fietsstuurhouders. Ik weet niet of die op een motorstuur passen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door trimix Bekijk bericht
je hebt hele mooie waterdichte iphone houder voor de motor heb er zelf ook een
en ik gebruik navigon omdat je daar routes in kunt zetten ik zal sygic eens uit proberen de stem in navigon hakkelt via bluetooth oortje dan moet ik eigenlijk gewoon constant muziek draaien dan werkt het wel perfect
Houd er rekening mee dat een motor ultrasoon trilling veroorzaakt en dat die trillingen erg slecht zijn voor je telefoon als je die op welke wijze dan ook op een motor monteert. Voor de motornavigatie systemen zijn er speciale montage bevestigingen die juist de Ultrasoon trillingen tegen gaan. Kijk maar eens bij Garmin, Garmin GPS shop . En veel succes met het navigeren op de motor.
__________________
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.
www.vuurvreter.eu/ <- volg hier de laatste landelijke brandweer meldingen.
  #16  
Oud 04-06-12, 19:20
chris.iphone chris.iphone is offline
• iOS 5.1.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2008
Berichten: 4
Standaard Motor navigatie iPhone

Hallo Hugo en andere forumlezers,

Het korte antwoord:
Mijn advies is Navigon aangezien het bekende software van een groot bedrijf is met veel gebruikers (en dus feedback..) en de mogelijkheid tot het importeren van zelfgemaakte routes biedt. Dit laatste heeft tot TomTom namelijk niet. Met Sygic kan het eventueel ook maar Navigon is dus kwalitatief beter. De iPhone in de jaszak kan zeker maar dit heeft als nadeel dat je niet kunt zien wat je iPhone doet bijv. als de batterij leeg is, de GPS geen signaal kan vinden en dat soort dingen. Om daarachter te komen moet je dan stoppen, handschoenen uit etc.

Het lange antwoord:
Ik heb er een jaar over gedaan om alle componenten van de voor mij ideale opzet bij elkaar te sprokkelen. Om anderen dit te besparen en alle aspecten die ik tegen kwam te benoemen voor de beginners die iets soortgelijks zoeken hierbij de uitgebreide uiteenzetting.
Mijn eisen waren:
1. Plaatsing/montage - iPhone 4 afleesbaar en waterdicht
2. Stroom - iPhone 4 liefst oplaadbaar
3. Bediening - iPhone 4 bedienbaar, liefst met handschoenen aan
4. Geluid - geluid draadloos in de helm
5. Software/werking - zoveel mogelijk autonoom met de aandacht op het verkeer

1. Plaatsing/montage
Ik wilde mijn iPhone dus in het zicht hebben zodat deze afleesbaar en bedienbaar is indien nodig. Een cradle vinden is niet zo moeilijk maar een waterdichte (je zit immers niet in een droge auto) wordt al lastiger. Nog lastiger is de montage ervan op je stuur. Cradle en stuurmontagekit worden namelijk zelden standaard samen geleverd. Het is dus de kunst om daarin een passende combi te vinden die op jouw motor past. Een alternatief is een tanktas met doorzichtig plastic bovenzijde. Veel tanktassen hebben hier zelfs een speciaal vak voor met een gaatje om een oplaadkabel en oordopjeskabel doorheen te laten lopen. Voor mijn Honda VFR800 VTEC bleek het mogelijk in de stuurnaaf een zgn. fork stem mount in te bouwen. Veel cradles/cases kunnen op de zwarte bal bevestigd worden en een bijkomend voordeel is dat na montage de cradle/case nog draaibaar en verwijderbaar (diefstal) is. Wel even beeldkanteling blokkeren zodat je beeldoriëntatie in een platte bocht hetzelfde blijft. Als case heb ik voor de waterdichte Ultimate Addons gekozen. De iPhone blijft erin bedienbaar en er kan een oplaadkabel doorheen.

2. Stroom
Als je je iPhone wilt kunnen aflezen tijdens het rijden of bedienen voor een stoplicht moet de iPhone aan staan en zoals je weet kost zijn scherm de meeste stroom. Voor de langere ritten heb je dan een stroomaansluiting nodig. Als deze niet standaard in je motor zit ingebouwd kun je deze relatief eenvoudig zelf inbouwen of dat bij een garage laten doen. Met een 12V sigarettenaansteker aansluiting kun je dan ook andere accessoires aansluiten (luchtbedpomp?) maar ik heb gekozen voor een usb aansluiting vanwege het formaat en de weinige ruimte in het VFR800 VTEC dashboard. Met een 30cm usb kabeltje laad je dan je iPhone op tijdens het rijden.

3. Bediening
De meeste waterdichte cases voorzien in knoppen waarmee de knoppen van de iPhone bedienbaar blijven. Als je je iPhone hebt gejailbreakt kun je deze met Activator handig herconfigureren zodat je ook met handschoenen basishandelingen kunt uitvoeren. Heb je geen jailbreak of wil je ook kunnen swipen e.d. zul je dat met handschoenen uit moeten doen of voor handschoenen moeten zorgen die de touchbediening van je vingers door laten. Zelf heb ik in de wijsvingertoppen van mijn handschoenen wat geleidende draad (conductive thread) genaaid wat prima werkt.

4. Geluid
Om de gesproken aanwijzingen van je navigatie te kunnen horen werken je oordopjes onder je helm door natuurlijk altijd. Je bent dan meteen wat ruis kwijt. Alleen het op- en afzetten van je helm is dan niet even makkelijk (de dopjes verplaatsen) en als je iPhone op het stuur zit zit je hoofd dan met een draad vast aan je motor wat me erg gevaarlijk lijkt bij een onverhoopte val. Dus zou een draadloze bluetooth verbinding naar 2 speakertjes in je helm ideaal zijn. De mogelijkheden hiervoor zijn wel afhankelijk van je helm. Let bij aanschaf op de compatibiliteit met de iPhone en, indien gewenst de communicatiemogelijkheden met systemen van andere motorrijders. Het enige nadeel van bluetooth is dat als de navigatie gaat praten dan pas de verbinding met de helm wordt opgebouwd en je dus soms het begin van de navigatieinstructie mist: “(Sla over honderd) ..meter rechtsaf”. Aangezien een instructie meestal wordt herhaald en dan anders wordt geformuleerd valt dit nadeel mee, zeker als je op het scherm op het stuur kunt spieken wat bedoeld wordt. Zelf heb ik een Schuberth C3 waar ik een SRCS in heb geplaatst die perfect met de iPhone 4 op het stuur samenwerkt. Het SRCS in de helm is oplaadbaar en een lading gaat lang mee. Met deze combi kun je:
- navigatie luisteren
- muziek luisteren
- handsfree telefoongesprekken voeren
- stemcommando’s geven
Als je muziek luistert is de bluetooth verbinding continue actief waardoor de navigatieaudio meteen 100% verstaanbaar is, dus inclusief het begin van alle aanwijzingen. Telefoongesprekken werken zo goed dat mijn vriendin aan de andere kant van de lijn denkt dat ik in de woonkamer aan het bellen ben terwijl ik met 80 km/u op de motor zit…

5. Software/werking
Aangezien ik niet alleen woon-werk verkeer maar ook graag recreatieve routes rijd had ik software nodig om de routes te maken en een app om deze zelfgemaakte routes weer te geven. Tyre is een geweldig (gratis) programma om op je PC routes te maken en op te slaan. De kunst is om deze op je iPhone weergegeven te krijgen. De meeste apps laten deze zelfgemaakte routes namelijk niet toe, alleen Navigon en Sygic dus. Alleen is het bestand dat Tyre van je route maakt niet compatibel met de routebestanden die deze apps gebruiken. Hiervoor is een conversie nodig maar op internet is software beschikbaar die dit voor je kan doen of een website waar je je route uploadt en je door opgave van je iPhone emailadres je route naar je iPhone kunt mailen en in je navigatie app kunt openen en opslaan. Lijkt wat omslachtig maar op internet is er genoeg uitleg over te vinden, afhankelijk van welke app en software je kiest te gebruiken.

Ik hoop hiermee zoveel mogelijk aspecten van motornavigatie belicht te hebben, mocht iemand naar aanleiding hiervan vragen hebben hoor ik het wel!
  #17  
Oud 04-06-12, 20:16
Jumper2110's schermafbeelding
Jumper2110 Jumper2110 is offline
• iOS 5.1.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2008
Berichten: 137
Standaard

Ik heb, na het lezen van deze post, ook Tyre eens geprobeerd. ( ervoor maakte ik routes in Google Maps waarna ik die converteerde maar dat werkte niet goed...)

Ik loop nu met Tyre dus tegen hetzelfde probleem aan. Ik plan een route adhv routepunten, maar als ik mijn route dan inlaadt in Navigon, beschouwt hij elk tussenpunt als eindbestemming. Ik hoor dus iedere keer ik aan zo'n punt kom "U heeft uw bestemming bereikt bla bla bla" en hij vertelt me niet waar ik dan naartoe moet. Als ik blijf doorrijden zegt hij uiteindelijk wel weer iets, maar da's dan omdat ik aan de volgende "eindbestemming" ben aangekomen op goed geluk :s

Wat doe ik fout??
  #18  
Oud 04-06-12, 21:52
chris.iphone chris.iphone is offline
• iOS 5.1.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2008
Berichten: 4
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jumper2110 Bekijk bericht
Ik heb, na het lezen van deze post, ook Tyre eens geprobeerd. ( ervoor maakte ik routes in Google Maps waarna ik die converteerde maar dat werkte niet goed...)

Ik loop nu met Tyre dus tegen hetzelfde probleem aan. Ik plan een route adhv routepunten, maar als ik mijn route dan inlaadt in Navigon, beschouwt hij elk tussenpunt als eindbestemming. Ik hoor dus iedere keer ik aan zo'n punt kom "U heeft uw bestemming bereikt bla bla bla" en hij vertelt me niet waar ik dan naartoe moet. Als ik blijf doorrijden zegt hij uiteindelijk wel weer iets, maar da's dan omdat ik aan de volgende "eindbestemming" ben aangekomen op goed geluk :s

Wat doe ik fout??
Alle tussenpunten in een route zijn bestemmingen dus op zich dat Navigon telkens "bestemming bereikt" zegt klopt wel. Maar daarna zouden automatisch de aanwijzingen naar het volgende routepunt moeten volgen. Welke versie van Navigon gebruik je en hoe zet je daar je zelfgemaakte route in?
  #19  
Oud 04-06-12, 23:31
Jumper2110's schermafbeelding
Jumper2110 Jumper2110 is offline
• iOS 5.1.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2008
Berichten: 137
Standaard

De laatste versie en ik zet ze rechtstreeks in de navigon folder dmv SSH
Eigelijk was mijn vorige post fout geformuleerd; ik vroeg "wat doe ik fout" maar ik weet dat ik niets fout doe

Ik kan beter vragen "Is het normaal dat ie dat zo doet en wat kan ik doen om het te veranderen?" Maar als ik het zo hoor, is er dus weinig aan te doen.

Laatst gewijzigd door Jumper2110; 04-06-12 om 23:42.
  #20  
Oud 04-06-12, 23:42
chris.iphone chris.iphone is offline
• iOS 5.1.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Dec 2008
Berichten: 4
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jumper2110 Bekijk bericht
De laatste versie en ik zet ze rechtstreeks in de navigon folder dmv SSH
Eigelijk was mijn vorige post fout geformuleerd; ik vroeg "wat doe ik fout" maar ik weet dat ik niets fout doe

Ik kan beter vragen "Is het normaal dat ie dat zo doet en wat kan ik doen om het te veranderen?" Maar als ik het zo hoor, is er dus weinig aan te doen.
Probeer i.p.v. met SSH de route in de betreffende folder te zetten eens je routebestand op Navigon - GPX / .gpx to Navigon for iPhone te uploaden en naar je iPhone te mailen. Dan mail openen, link openen en Navigon opent de route. Deze mag overigens niet meer dan 24 routepunten bevatten.. Dan route op je iPhone opslaan en bij aanvang navigatie linksboven het calculator icoon gebruiken om de route te berekenen.
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
App voor ritregistratie op de motor Koopa iPhone Apps 6 13-12-16 22:46
Wat voor Motor rijdt jij? iWiefring Chat en geruchten 54 10-05-11 18:15
Iphone houder voor op motor Drekepeteke iPhone accessoires en onderdelen 7 23-08-09 18:15
PauluS Motor 2006-2008 (Motor Discussie) PauluS87 Chat en geruchten 79 17-06-08 21:43

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:49.