iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Navigatie (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/)
-   -   Wandelen, Outdoor, GPS navigatie (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/133677-wandelen-outdoor-gps-navigatie.html)

PCM_Smeets 21-01-13 12:47

Wandelen, Outdoor, GPS navigatie
 
Ik heb een vraagje.

Ik hou erg van wandelen samen met mijn gezin. Wij wandelen graag in de bergen, Ardennen of in het bos. Ik gebruik altijd MotionX-GPS om een track bij te houden en thuis nog eens te kunnen bekijken.

Echter ben ik nu op zoek naar een app waarbij ik wandelroutes van bijvoorbeeld de Ardennen in de app kan downloaden en dat deze app me dan de route kan zeggen. Dus hier links, rechts etc. Een soort van navigatie in de bossen. Ik heb ook Sygic navigatie, maar dit werkt niet als wandelen in het bos.

Wie o wie kan mij hieraan helpen?

Thanks

PCM_Smeets 23-01-13 11:07

Kom op mensen.... zal toch wel iemand zijn die iets hiervan weet of gebruikt?

colliehome 23-01-13 11:16

wij gebruiken SityTrail voor België. App is gratis, stafkaarten maandelijks of jaarlijks.
werkt met import van .gpx

Tip; best wel externe batterij meenemen.

tonp 01-03-13 21:21

Hoi,

Probeer ViewRanger; perfecte app!

ballegooier 02-03-13 07:52

Ik gebruik hier tot nog toe Google voor ;)

Aangezien GPS en veel met scherm aan wandelen veel stroom kost vind ik de iPhone geen ideale oplossing voor dit doel.

Ik ga sparen voor een Garmin denk ik. Die is gemaakt voor dit doel (wandelkaarten, batterij, behuizing etc) Je zal je iPhone maar verliezen omdat ie de ravijn in stort :0

tonp 02-03-13 10:43

Ook mooi natuurlijk.
Maar, even inventariseren:
1. accupack voor extra spriet;
2. Aquapac, handige waterdichte behuizing
Deze twee gebruik ik tot volle tevredenheid bij het paardrijden.
En voor beduidend minder moneten dan de aanschaf van een nieuw apparaat kost. In ieder geval bespaar je dan meer dan genoeg om bij ViewRanger voor 44 euro de topo-kaarten van Nederland aan te schaffen.
ViewRanger zelf is overigens gratis en werkt standaard met een veelheid aan online kaarten, die je ook offline kunt opslaan en gebruiken.
En, laat dat ravijn nou gewoon links liggen... ;)

ballegooier 02-03-13 14:21

He, @tonp, die ViewRanger ziet er goed uit, though! Misschien idd de moeite waard om te overwegen icm een extra batterij-pack.

De betaalde app kost 12,99 daar krijg je de kaarten toch bij, of zie ik dat verkeerd?
En/of moet je betalen voor (wandel)routes?

antoon100 02-03-13 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 882678)
He, @tonp, die ViewRanger ziet er goed uit, though! Misschien idd de moeite waard om te overwegen icm een extra batterij-pack.

Is dit met gpx-import?

ik zal de gratis versie eerst eens proberen alvorens de betalende te kopen.

Eens kijken hoeveel de maps(premium) kosten .... (ben even software aant downloaden op pc)

tonp 02-03-13 16:35

Bij de betaalversie ontvang je inderdaad een tegoed, waarmee je kaarten kunt kopen. Nou ja, kaarten... Tegels, beter gezegd. Daardoor ben je in staat om per deelgebied van enkele vierkante kilometer een hoogwaardige kaart aan te schaffen.
Maar via de gratis versie kun je ook online een tegoed aanschaffen, al vermoed ik dat daarvoor wel een creditcard nodig is.
Kijk bij twijfel vooral ook op de site van Augmentra!
Goede topo-kaarten van inmiddels de meeste westeuropese landen.
Zoals al eerder gezegd: heel nederland voor plm. 44 euro, 1:25000, super kaarten!
Wandelroutes genoeg te vinden: wandelpad.nl, gpstracks.nl, enjoytheride.nl
Iedere gpx is moeiteloos, en gratis, te importeren in ViewRanger.
En oh ja, over de accu. Inderdaad een kritisch punt.
Zelf gebruik ik de Slim Pack van A-solar. De capaciteit van 1500 mAh volstaat voor 1,5x opladen. Dat is voldoende voor zo'n acht uur intensief gebruik; voor mij genoeg. iPhone met Slim Pack past net in de Aquapac.
Maar, als wandelaar is het natuurlijk ook mogelijk een zwaardere, losse pack mee te nemen. Die zijn er van rond de 5000 mAh. Kun je nog veel langer mee toe.
En wat het maken van routes betreft: ook dat kan met ViewRanger, zeker als je topo-kaarten geladen hebt. Maar ook via de site van Augmentra kun je heel simpel goede gpx-routes samenstellen, opslaan en met je iPhone synchroniseren.

antoon100 02-03-13 16:55

Kan je ook volledig België kopen?

en hoeveel kost het?

Krijg je België gratis bij de betalende versie?

tonp 02-03-13 17:10

Zeker!
Premium Maps - ViewRanger
Prijs: 1:10000 - 28.8p per tegel
1:50000 - 16.2p per tegel
(Brits bedrijf, dus ik veronderstel dat p staat voor pence)
Maar kijk vooral goed op de ViewRanger-site van Augmentra: Free Smartphone GPS App | Download GPS Software for Mobile Phones
Zoals eerder gezegd: bij de betaalversie ontvang je voor het totaalbedrag een tegoed waarmee je tegels kunt kopen.
Voor Nederland kun je per provincie kaarten kopen, of per tegel; voor België alleen per tegel.

ballegooier 02-03-13 20:39

Oké bedankt voor je ervaringen en uitleg! Op die site werd het me niet zo 1,2,3 duidelijk hoe het zou precies in elkaar steekt.

antoon100 03-03-13 13:29

Hoeveel kost volledig Belgie in tiles?
Hoeveel tiles telt Belgie?
Hoeveel credits kost 1 tile?
en hoeveel credits krijg je bij de betalende viewranger app?

Info niet terugggevonden op Augmentra site.

tonp 03-03-13 21:55

Ik heb geen idee hoeveel tiles ermee gemoeid zijn.
Zal er ook van afhangen welke schaal je kiest.
Je krijgt in ieder geval credits voor de volledige 12,99 euro.
En omdat Belgie enkel per tile aan te schaffen is, kun je dus heel langzaamaan beginnen.
Zo schaf ik van mijn vakantielocaties ook enkel de desbetreffende tiles aan.
Je zou ook eenvoudig kunnen beginnen met de gratis versie, die overigens exact gelijk is aan de betaalversie. Mocht je dan na enige tijd tiles willen aanschaffen (in-app), dan wordt je automatisch de mogelijkheid geboden credits aan te schaffen. De prijs daarvan wordt dan verrekend via je iTunes account. Ik denk wel dat het nodig is een ViewRanger account (overigens gratis) te openen. Sowieso handig, omdat je dan ook toegang hebt tot een breed scala aan gpx-routes en de mogelijkheid krijgt routes te maken, te downloaden en/of te synchroniseren met je iPhone.

ballegooier 08-03-13 10:45

Jongens, wat is een fijne schaal om mee te wandelen?
Is 1:25.000 te prefereren boven 1:50.000?

O, hier is het verschil mooi te zien:

http://www.viewranger.com/images/sho...erlands25k.png

en

http://www.viewranger.com/images/sho...erlands50k.png




Wat ik wel apart vind: de NL kaarten komen van het Kadaster. En Kadaster zelf stelt de kaarten gratis beschikbaar?
Citaat:

Digitale stafkaarten worden per 1 januari 2012 gratis beschikbaar gesteld door het Kadaster. Deze zijn in verschillende bestandsformaten kostenloos op te vragen, waarna je een email met een download link krijgt voor de bestanden. Het makkelijkst bruikbaar zijn gekalibreerde afbeeldingen van de kaartensets 1:25 000 (TOP25raster) en 1:50 000 (TOP50raster). In speciale kaarten software (bv. OziExplorer) is ook gebruik te maken van de coördinaten die gekoppeld zijn aan de afbeeldingen. De digitale stafkaarten zijn hier aan te vragen bij het Kadaster Zakelijk.
De digitale topografische kaart van Nederland is onder de naam Topo GPS beschikbaar op de iPhone/iPad.
bron: http://nl.scoutwiki.org/Stafkaart

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 8 maart 2013 om 11:01 ----------

Ik stuitte ook nog op deze app:
Topo GPS

tonp 08-03-13 20:24

Dat zul je voor jezelf moeten uitmaken.
Voor mijn tak van sport is het prettig zand- en bospaden en hoogteverschillen te herkennen, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Gratis Kadaster-kaarten is mooi, maar er is bij mijn weten geen iOS-app die er wat mee kan. Waarschijnlijk onderdeel van het ViewRanger verdienmodel.
Topo GPS: super! Maar ViewRanger begeleidt je beter bij het volgen van een route. Het laat op de kaart via de Navigation arrow duidelijk zien waar je heen moet. Een andere weergave, de Trip view, is ronduit prachtig.

ballegooier 08-03-13 21:11

ViewRanger heeft ook mijn voorkeur, na een middagje proberen. Ik heb inmiddels ook geëxperimenteerd met een NS wandelroutes inladen middels .gpx werkt echt helemaal super!!

tonp 09-03-13 09:10

Nog even iets anders.
Ik zie dat je uit Amsterdam komt en koppel dat aan een NS-wandeling. Als dat een stadswandeling is, dan zou ik de voorkeur geven aan OpenStreetMap, boven een topografische kaart. Die laatste vind ik in een stedelijke omgeving minder duidelijk dan in het veld. Terwijl OpenStreetMap zelfs huisnummers laat zien...

ballegooier 09-03-13 12:35

Oké top bedankt voor de tip! Ik had idd OpenStreetsmap en die voor fietsen geprobeerd. Dat ging prima
NS wandelingen zijn vrij divers vaak deels bebouwde kom, en natuur in een afwisselende mix.

tonp 03-05-13 12:36

Vers van de pers:
For a limited time, get 20% off the following whole country Premium maps in-app and in our Webshop.
Netherlands 1:25.000 was 33.32 now 26.66
Netherlands 1:50.000 was 12.50 now 10.00

Doe er (snel) je voordeel mee!


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:44.