iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Navigatie (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/)
-   -   Hardware: GPS werkt niet zonder telefoon netwerk (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/25155-gps-werkt-niet-zonder-telefoon-netwerk.html)

Ichigo 14-11-08 10:52

GPS werkt niet zonder telefoon netwerk
 
Hallo, ik ben nu met mijn Iphone in Belgie en omdat Iphone al zo duur is zet ik de simkaart uit voor ik de grens over ga, dit om te verkomen dat ik geen hogere rekening kan krijgen, nou wu-ou ik laatst even de GPS testen, en toen deed hij niet.

Als er daadwerkelijk een GPS in zit dan zou hij toch moeten erken zonder telefoon netwertk? Ik heb nog niet mijn pay en go simkaart erin edaan, dus weet iemand of die werken, of moeten dat speciale kaartjes zijn.

nibbit88 14-11-08 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ichigo (Bericht 216613)
Hallo, ik ben nu met mijn Iphone in Belgie en omdat Iphone al zo duur is zet ik de simkaart uit voor ik de grens over ga, dit om te verkomen dat ik geen hogere rekening kan krijgen, nou wu-ou ik laatst even de GPS testen, en toen deed hij niet.

Als er daadwerkelijk een GPS in zit dan zou hij toch moeten erken zonder telefoon netwertk? Ik heb nog niet mijn pay en go simkaart erin edaan, dus weet iemand of die werken, of moeten dat speciale kaartjes zijn.

GPS doet het alleen via je netwerk of Wi-Fi..

Ichigo 14-11-08 10:56

Zels niet via Wi-Fi, wat een zever is dat, een gps hoort toch overal te werken. Heeft apple dit soms afgesproken om de mobiele netwerken rijk te laten worden? Want ik vertrouw het niet om mijn Nederlandse simkaart in Belgie te gebruiken, dat is vragen om hoge kosten.

Want een normale GPS werkt toch ook zonder mobiel netwerk?

nibbit88 14-11-08 11:03

Er zit als het goed is een minder geavanceerde gps chipset in, die het allemaal beperkt houdt.. Maar goed, het is idd wel jammer..

evmw 14-11-08 11:13

Naar mijn weten zit er geen echte GPS-module in maar alleen GPS-functionaliteit op basis van de positie van gsm-masten waarmee je verbonden bent. Als je de telefoonfunctie uitzet werkt dit daarom niet meer. Dacht dat het zo werkte iig.

Ichigo 14-11-08 14:41

Dat is wel jammer want ik ben bang dat de Iphone me veel gaat kosten als ik het Nederlandse sim in buitenland gebruik, eigenlijk is dat typisch apple zoiets maken, mag misschien vlug zijn met gsm masten maar kost dat niet veel?

evmw 14-11-08 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ichigo (Bericht 216683)
Dat is wel jammer want ik ben bang dat de Iphone me veel gaat kosten als ik het Nederlandse sim in buitenland gebruik, eigenlijk is dat typisch apple zoiets maken, mag misschien vlug zijn met gsm masten maar kost dat niet veel?

Een apart GPS-module gebruikt over het algemeen redelijk wat stroom, dus ergens is er wel wat voor te zeggen om het op deze manier te doen.

Wat de kosten betreft, als je dataroaming uitzet heb je geen netwerkverbinding, maar wel verbinding met de gsm-masten dus ik denk dat GPS dan wel werkt zonder dat je bang hoeft te zijn op een duur Nederlands netwerk te zitten denk ik.

Ichigo 14-11-08 15:05

Dus dan maakt hij geen kosten? Want zou de gps ook graag in Belgie willen gebruiken, ik heb Thuis ook nog een belgische simkaart liggen

evmw 14-11-08 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ichigo (Bericht 216686)
Dus dan maakt hij geen kosten? Want zou de gps ook graag in Belgie willen gebruiken, ik heb Thuis ook nog een belgische simkaart liggen

Data roaming wil alleen zeggen dat hij niet op een netwerk terecht komt, wat anders is dan de SIM-kaart. Een SIM van je belgische operator zal zonder data roaming dus nooit in het buitenland te gebruiken zijn (wellicht rondom de grens nog net wel) omdat je geen directe verbinding met die operator hebt. In Belgie werkt die SIM dan uiteraard wel gewoon. Maar je betaalt altijd alleen als de SIM wordt gebruikt (sms, voicemail, bellen, GPRS, 3G, etc).

Als je ook nog eens in je eigen land niet bereikbaar wilt zijn moet hij op flight mode (vliegtuigmodus) gaan, maar dan heb je dus geen GPS meer op je iPhone.

ViktorV 14-11-08 15:18

Wat een onzin wordt hierboven verkondigd.:confused:

De iphone 3G heeft een A-GPS chip aanboord. Assisted GPS. Dit is een geavanceerde GPS chip die, waar hij te weinig informatie krijgt van de satelieten, aditionele informatie gebruikt van UMTS/GSM masten.
Waarom de OP denkt dat hij het niet doet, is dat de enige app op de iphone, MAPS, zijn kaarten van i-net afhaalt en dat lukt niet zonder GPRS of UMTS (3G).
De GPS chip doet het prima zonder data netwerk. Het zijn twee losse functies.

Hoop dat dit nu eens duidelijk is

evmw 14-11-08 15:30

My bad, denk het hele topic dat het al over de 2G gaat :(

Ichigo 14-11-08 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViktorV (Bericht 216690)
Wat een onzin wordt hierboven verkondigd.:confused:

De iphone 3G heeft een A-GPS chip aanboord. Assisted GPS. Dit is een geavanceerde GPS chip die, waar hij te weinig informatie krijgt van de satelieten, aditionele informatie gebruikt van UMTS/GSM masten.
Waarom de OP denkt dat hij het niet doet, is dat de enige app op de iphone, MAPS, zijn kaarten van i-net afhaalt en dat lukt niet zonder GPRS of UMTS (3G).
De GPS chip doet het prima zonder data netwerk. Het zijn twee losse functies.

Hoop dat dit nu eens duidelijk is

Okay en is er een mogelijkheid om die mappen naar je Iphone te downloaden? Door bijvoorbeeld te jailbreken? Ik begrijp hieruit dat een internetverbinding genoodzaakt is? of gaat het alleen via G3?

ppl 14-11-08 20:16

Kort antwoord: nee.

Langer antwoord: Google Maps is zoals veel navigatiesoftware een online navigatiesoftware. De data e.d. staan op de servers dus heb je een internetverbinding nodig. Als je in het buitenland wil navigeren met je iPhone/iPhone 3G moet je dus data roaming aanzetten met als gevolg dat je een aardige rekening kan krijgen. Betere optie is een losse navigatieset aanschaffen zoals een TomTom of een Garmin (of welk merk dan ook) die wel de kaarten op het apparaat zelf heeft staan.

Zoals gezegd doet de GPS het altijd, die chip heeft geen datanetwerk (telefoon signaal (wat HSDPA, UMTS, EDGE, GPRS, etc. mag zijn) of Wi-Fi signaal) nodig om te werken. Om te kunnen navigeren heb je Google Maps nodig en die heeft wel een datanetwerk nodig, daar zit dus het probleem.

Noviomagum 28-06-09 15:22

Het lijkt erop dat GPS het niet doet in het buitenland, zie ook deze discussie: https://forum.iculture.nl/f28/i...uitenland.html

ppl 28-06-09 15:50

GPS doet het prima in het buitenland, dat systeem kent namelijk geen landsgrenzen. GPS plukt gewoon signalen uit de ruimte op van de diverse GPS satellieten die om de Aarde zweven en berekent op basis van die gegevens de coordinaten. In het topic wat jij noemt gaat het over het navigatiepakket (althans daar ga ik van uit) Offmaps. Het wil nog wel eens voorkomen dat bepaalde navigatiepakketten nou niet bepaald goed zijn in het juist weergeven van de positie. TomTom is ook zo'n pakket. Dat komt omdat er in geval van iets als TomTom een aantal berekeningen worden uitgevoerd waarbij ze je gewoon op de dichtstbijzijnde weg zetten. Dat stroomt uit een stukje logica bij dat soort navigatiepakketten: je rijdt met je auto/fiets/brommer/etc. op de weg en niet in het stukje gras naast de weg. Daar willen nog wel eens problemen bij ontstaan als je 2 wegen vlak naast elkaar hebt zitten want dan zijn er ineens 2 dichtstbijzijnde wegen. Het GPS signaal (en dus je coordinaten) fluctueren omdat er een bepaalde onnauwkeurigheid in de meting en signaalontvangst zit. Dat heeft tot gevolg dat het nogal vaak voorkomt dat je dan van weg 1 naar weg 2 slingert. Gevolg: je navigatie flipt. Ook hier geldt dat deze berekeningen net als GPS geen weet hebben van landsgrenzen, het zal dus overal ter wereld waar zulke situaties voor komen hetzelfde gedrag vertonen. Het is dus eigenlijk een wiskundig probleem in de software die je niet op kunt lossen.

Shorty007 28-06-09 21:24

voor gps betaal je verder niet volgens mij hoor. heeft niks met je bundel ofso te maken.

Bashie 05-07-09 13:38

Waarom zou je het uitzetten? Alleen als je belt of gebeld wordt over de grens moet je betalen, gps en 3g hebben daar niks mee te maken. Ik ben gisteren in belgie en heb express me tel op tmobile nl gelaten. Geen ontvangst maar wel gps bereik. Staat er dus helemaal los van. Gr sebas

brewser 12-07-09 14:00

Ik heb gisteren 3Gs gekocht. T-Mobile abo wordt pas over een maand aktief. Ik kan wel via Wi-Fi werken, maar de GPS werkt niet (vind geen "huidige lokatie"). Heb meerdere GPS apparaten op deze lokatie welke wel werken. Ben dus bang dat dit een Iphone probleem is. Dan gaan we er dus lekker mee terug naar de winkel.

Buino 20-07-09 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ichigo (Bericht 216686)
Dus dan maakt hij geen kosten? Want zou de gps ook graag in Belgie willen gebruiken, ik heb Thuis ook nog een belgische simkaart liggen

Ik gebruik mijn iphone alleen met Voice mijn data is niet geactiveerd dit omdat ik vnl in het buitenland verblijf en om verassingen te voorkomen doe ik het zo er is genoeg Wi-Fi onderweg. En mijn gps werkt normaal maar moet eerlijk zeggen dat ik het met tel uit nog nooit heb geprobeerd .
Maar ls je instellingen raoming uit zet dan gaat hij over de grens niet online


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:57.