iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Navigatie (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/)
-   -   Navigon: Navigon in het buitenland (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/38465-navigon-buitenland.html)

jandenh 01-07-09 16:07

Navigon in het buitenland
 
Even een vraagje over de GPS. Was van het weekend in Londen en had 'dataroaming' uitgezet om niet bij thuiskomst geconfronteerd te worden met een hoge data rekening. Ik had speciaal 2 app's gekocht over londen die met GPS werken. Nou dat kon ik wel vergeten... Ook GoogleMaps werkte niet omdat hij geen netwerk had. Wel had ik gewoon mijn GSM provider maar geen dataroaming. Nou vraag ik me af als ik Navigon Europa koop en dus op vakantie in Frankrijk dataroaming uitzet, deze software wel kan gebruiken. Ik was in de veronderstelling dat de iPhone sowieso een GPS ingebouwd had. Ik heb nog wel een externe BT GPS module. Iemand die weet hoe het nou precies zit met GPS zonder dat je data aan hebt staan?
Ik heb een iPhone 3G

Bomans 01-07-09 16:14

Navigon gebruikt helemaal geen data en zal dan ook perfect weken met enkel je ingebouwde gps.

Leonk 01-07-09 16:23

inderdaad dataroaming is helemaal niet nodig om navigon te laten werken in het buitenland.

Google Maps daarentegen die haalt de mappen nog op van internet en heeft dus wel een dataverbinding nodig.

jandenh 02-07-09 09:11

Navigon in het buitenland
 
OK... daar zit hem dus het probleem van de dataroaming, GoogleMaps gaat via internet. Kon verder al geen regelpaneel vinden voor GPS of zoals bij TomTom zien hoeveel sats hij heeft.

Bashie 05-07-09 11:02

Ik ben gisteren naar Antwerpen gereden vanuit maastricht en het werkt uitstekend.
Had geen bereik omdat ik het express op tmobile had laten staan, maar had de hele reis perfect gps singnaal. ben er erg tevreden over.

kangedde 06-07-09 18:22

ik wil graag een iphone kopen zonder een internet abbonement, fijn om te horen dat je dan als nog zonder internet gewoon op de gps kan zien waar je bent!

mpdre 08-07-09 08:11

Dus als ik het goed begrijp kan ik als ik naar ibiza ga mijn navigon gewoon gebruiken zonder extra kosten te maken
ik moet alleen data roaming uitzetten en dan kan er niets gebeuren?
zou mooi zijn de clubs zijn namelijk al duur genoeg ;)

iScorpio 08-07-09 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mpdre (Bericht 320331)
Dus als ik het goed begrijp kan ik als ik naar ibiza ga mijn navigon gewoon gebruiken zonder extra kosten te maken
ik moet alleen data roaming uitzetten en dan kan er niets gebeuren?
zou mooi zijn de clubs zijn namelijk al duur genoeg ;)

Navigon gebruikt geen GPRS/3G/Wi-Fi. Je maakt dus geen extra kosten door Navigon navigate te gebruiken.

Misschien handig om je eens in te lezen hoe GPS werkt ;)

mpdre 08-07-09 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door scorpiosoft (Bericht 320339)
Navigon gebruikt geen GPRS/3G/Wi-Fi. Je maakt dus geen extra kosten door Navigon navigate te gebruiken.

Misschien handig om je eens in te lezen hoe GPS werkt ;)

Ik lees me suf over al die afkortingen maar door al die info wordt ik zo onzeker als wat Dusssss;) mocht je ervaring hebben zou er dan iemand is een lijstje kunnen maken van wat ik nou aan kan laten en wat ik uit moet zetten om niet tegen vervelende kosten aan te lopen als ik terugkom van mijn toch al prijzige vakantie?
nu zet ik hem maar standaard op vliegtuig modus want ik neem geen risico maar sinds de navigatie mogenlijk is zou het toch wel fijn zijn om duidelijkheid te krijgen over hoe ik het beste alles kan instellen

alvast bedankt voor de moeite ;)

iScorpio 08-07-09 09:07

Voor gebruik van Navigon hoef je niks uit te zetten in het buitenland. Gaat via GPS (gratis signaal van satellieten).

Er wordt wel aangeraden dataroaming uit te zetten om (per ongeluk) te voorkomen dat je duur data binnen haalt in het buitenland via GPRS/3G voor bv. je mail en andere programma's die zo hun data binnenhalen.

Dus dataroaming uit en voor de rest gewoon gebruik maken van Navigon ;)

colliehome 08-07-09 09:08

Als je nu gewoon dataroaming afzet dan is het toch klaar. Eventueel - als je zeker wil zijn- zet je 3G/EDGE/GPRS ook af.
Een -normale- TT heeft toch ook geen internet? Het is niet omdat deze navigatie op je iPhone staat dat hij wat gaat verbruiken. Zoals eerder aangegeven doet Google Maps dit wel daar ze online kaarten gebruiken. Als de navigatie toestanden die online kaarten gebruiken hebben op een of andere manier een internet verbinding nodig.

iScorpio 08-07-09 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door colliehome (Bericht 320357)
Als je nu gewoon dataroaming afzet dan is het toch klaar. Eventueel - als je zeker wil zijn- zet je 3G/EDGE/GPRS ook af

En ben je dus telefonisch niet bereikbaar ;) Zonder jailbreak doe je dat alleen door de vliegtuigmodus aan te zetten maar is niet nodig als je dataroaming uit hebt gezet (instellingen / netwerk / dataroaming).

mpdre 08-07-09 09:17

Mannen wat een reacties het is mij helemaal duidelijk ik ga op schiphol die dataroaming uit zetten en in Ibiza neem ik een extra biertje dankzij jullie reacties
nogmaals bedankt voor de hulp

gr Andre van Herk

colliehome 08-07-09 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door scorpiosoft (Bericht 320361)
En ben je dus telefonisch niet bereikbaar ;) Zonder jailbreak doe je dat alleen door de vliegtuigmodus aan te zetten maar is niet nodig als je dataroaming uit hebt gezet (instellingen / netwerk / dataroaming).


??? , als je geen gegevens invult kan hij ook niets doen hoor....
Telefonisch ben je toch bereikbaar ook al staat dataroaming uit? Je kan alleen zelf niet bellen.
3G kan je uitzetten middels een knop. EDGE / GPRS moet je niet invullen en gaat dus ook niet werken dan.

iScorpio 08-07-09 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door colliehome (Bericht 320366)
??? , als je geen gegevens invult kan hij ook niets doen hoor....
Telefonisch ben je toch bereikbaar ook al staat dataroaming uit? Je kan alleen zelf niet bellen.
3G kan je uitzetten middels een knop. EDGE / GPRS moet je niet invullen en gaat dus ook niet werken dan.

Jij bedoelt niks invullen bij je APN gegevens denk ik.

colliehome 08-07-09 09:37

@ scorpiosoft ; idd.

Maar leek me duidelijk.

Huskyr 02-08-09 17:52

Hallo. Ik ben de afgelopen week in Frankrijk geweest en had gehoopt GPS te kunnen gebruiken om wat trails te kunnen maken, maar helaas is het me nergens gelukt om GPS-coördinaten te ontvangen. In Nederland is me dit wel gelukt. Het enige verschil is dat ik Data roaming had uitgezet, maar ik begrijp uit eerdere berichten in deze thread dat dit in principe niet uit zou moeten maken.

Ik gebruik geen Navigon, maar had geen positie in al deze apps:
* OffMaps
* Maps (wel de hele tijd de 'Data roaming staat uit' melding)
* Trails
* MotionX-GPS lite

Weer, positie, etc. maakten allemaal niet uit. Ik krijg toch de indruk dat GPS gewoon niet werkt als je geen EDGE/3G verbinding hebt.

lEl 05-08-09 10:46

Citaat:

Weer, positie, etc. maakten allemaal niet uit. Ik krijg toch de indruk dat GPS gewoon niet werkt als je geen EDGE/3G verbinding hebt.
Het zal wel werken zonder, alleen zal het lang duren eer je een GPS fix krijgt, De GPS in de iPhone is een A-GPS, niets minder dan een Assisted-GPS, wat wil zeggen dat hij zich laat helpen door eerst via cellular triangulation te kijken waar je ongeveer bent in afwachting van de GPS fix, die voor meer nauwkeurigheid zorgt. Je bent dus wat mij betreft beter af met een internet connectie (is maar heel even nodig), dan zonder. Al is het wel enorm duur...

dirkuijt 05-08-09 11:06

Ik heb Navigon mijn hele vakantie in Frankrijk gebruikt (net terug. Ja, was leuk joh...) met data roaming uit, en ik had geen problemen, werkte super!
Snelle fix hoor, geen probleem.

Het enige waar ik bij Navigon achter ben: als je binnen Navigon start, en niet gelijk een fix hebt, dan kan het als je naar buiten loopt heeeeel lang duren tot je een fix hebt. Navigon buiten opnieuw starten, en gelijk een fix!

Huskyr 05-08-09 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lEl (Bericht 334055)
Het zal wel werken zonder, alleen zal het lang duren eer je een GPS fix krijgt

Ik heb 'm laten zoeken voor minstens een half uur, op verschillende plekken, zowel rijdend als stilstaand. Ik bleef toch overal de 'No satellites found' melding krijgen in Motion-X.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:41.