iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Navigatie (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/)
-   -   Hardware: GPS in buitenland? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/43209-gps-buitenland.html)

huibregt 06-10-09 22:17

Je kunt gewoon een simlockvrije iPhone uit b.v. België (bij de officieel door Apple aangestelde iPhone provider) halen en bij een andere provider een abbo nemen. Daar is helemaal niets illegaals aan hoor.
Ik heb zelf een Belgische iPhone met Vodafone supersim. Bevalt erg goed.

Dat je in flight mode geen GPS fix krijgt is zo door Apple besloten (kijk maar in de handleiding). Waarom, ja dat weet ik niet maar ontwerpers van apparatuur moeten voortdurend keuzes maken waar niet iedereen blij mee is. Gelukkig komen er steeds updates als men achteraf vindt dat bepaalde keuzes misschien wel minder goed waren.
En: als je zo ontevreden bent over je iPhone dan neem je toch gewoon een andere GSM. Niemand heeft je gedwongen er een te kopen........

rvanhusen 06-10-09 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AartK (Bericht 361796)
Een paar voorbeeldjes
Provider, waarom moet ik 1,50 euro per minuut betalen als ik in de states ben en mijn kennis bel die bv 100 meter verderop staat, terwijl als ik van huis via voip bel over een afstand van 8000 KM ik 0 cent hoef te betalen?
Deze 1,50 euro is ook nog eens buiten mijn bel-minuten om, dus ik heb elke maand met zo'n 200 belminuten over die vanzelf opeens weg zijn want je mag ze niet meenemen.
iPhone, Absoluut geen fix in de states, ik ben op 2 plaatsen geweest die zo'n 1500 km bij elkaar vandaan liggen maar geen fix na 2 minuten.
Zet je iPhone maar in flightmode dan krijg je ook geen fix. Belachelijk.
Geen voip bellen mogelijk via 3G. t-mobile zegt dat ze dat niet tegen houden, maar het werkt niet.
Ik heb echt nog veel meer ergenissen maar die hebben vooral betrekking op de graai cultuur van de belcompanies en het heeft geen zin om daar op te reageren want ze zeggen toch alleen maar "het staat in de regeltjes"

Laatste opmerking over de iPhone, waarom is er geen video recorder op de standaard 3G iPhone. Het kan wel want ik heb dat via de jailbrake wel kunnen installeren, maar waarom is dit niet gewoon standaard?????

Ik geloof toch echt dat je een aantal zaken goed door elkaar aan het halen bent.

Geen fix op plaatsen die 1500km uit elkaar liggen binnen twee minuten. Probeer eens met een navigatieapparaat op plekken die 1500km uit elkaar liggen snel een fix te krijgen, gaat je niet lukken je coördinaten zitten in het geheugen van je apparaat en het duurt even voordat je apparaat een reset uitvoert. Dit is de beroemde koude start kan wel een kwartier duren in de open lucht zonder belemmering van bovenaf.

Waarom zou je in hemelsnaam een fix willen hebben in flightmodus. Dit is bedoeld in vliegtuigen en ik neem aan dat je de piloot niet hoeft te vertellen waar die naar toe moet vliegen. Dus punt dat je in flightmodus geen fix krijgt is een beetje onzin.

Je kan bellen via viop maar dan moet je ingelogd zijn op een netwerk. Bij iedere provider kost het een godsvermogen om via 3G of andere verbinding viop of dataverkeer in het buitenland te hebben.

Ligt dus niet alleen aan de iphone of t-mobile kijk maar eens naar andere providers. En het ligt ook niet aan de iphone maar inderdaad aan de graaicultuur van de providers.

En ja je hebt geen video op de 3G. Maar kijk eens bij andere toestellen die hebben ook geen videofunctie. En het is logisch dat een fabrikant update's uitvoert in zijn/haar nieuwe modellen. Dat je dan via een omweg het wel kan krijgen is dan ook fijn want er zijn weinig toestellen waar je zoveel mee kan via de normale weg of via een omweg.

Maar je zal het wel niet eens zijn met mij maar je hebt het verkeerde toestel aangeschaft. Neem een simlockvrij toestel koop een kaartje in de USA en bellen voor lokaal tarief. Of je laat je iphone via t-mobile/apple simlock vrij maken en dan kan het ook.

Voor iemand die vrij vaak in de USA is moet dit toch de eerste stap zijn want je zou dit ook allemaal hebben met een nokia en een kpn abb. of iedere andere combinatie.

Dus volgens mij is het geklaag een heel groot deel aan jezelf te danken.

AartK 06-10-09 23:20

Bedankt voor je antwoord.
Als eerste wil ik even zeggen dat ik best blij ben met mijn iPhone 3G.
Maar ..... :-)
Over een zogenaamde koude start heb ik nog nooit gehoord. Ik heb laatst nog een navigator gekocht voor in de auto en nieuw uit de doos aan het stopkontakt direct een fix. Dus ???

Mijn frustraties gaan vooral over de providers.
Misschien is het beter om op een andere plek de discussie voort te zetten over de providers, want over die graai cultuur wil ik nog wel wat kwijt :-).
! voorbeeldje dan:
Waarom is het zo dat als ik naar mijn eigen voip-in nummer bel dit volledig buiten mijn belbundel gaat? Terwijl het een normaal nederlandsnummer is waar de provider niets extra's voor hoeft te doen. Antwoord van de provider: Dit is een service-nummer en wordt extra belast, staat in de regeltjes. Mijn vraag was waarom? moeten jullie dan iets extra's doen dan? Antwoord provider: staat in de regeltjes meneer. Dus: graai graai graai.

Zoetzuur 07-10-09 01:09

Hierbij mijn 2 cents, uit eigen ervaring tijdens mijn reis afgelopen zomer naar de VS.
( correct me if i'm wrong ;).....)

Ik heb mijn Nederlandse T-Mobile locked, Jailbroken en Ultrasn0w unlocked, 3G meegenomen, met KPN SIM, data roaming uitgezet, plus nep APN ingevuld bij netwerk instellingen, voor dubbele zekerheid zodat geen data transmissies gebruik kunnen worden.
Ik heb ook MotionX GPS lite geinstalleerd.

Daarnaast heb ik mijn Nokia E90 meegenomen, simlock vrij, met Sygic navigatie, ook met KPN simkaart.
Mijn ervaring met de E90 is, als ik de A-GPS aanzet, krijg ik een veel snelle GPS fix, dan zonder, maar wel ALTIJD fix, hoewel zonder soms een paar minuten duurde.

Maar als ik de A-GPS aanzet,wordt ZEKER data binnen wordt gehaald, of via GPRS, of via UMTS /3G, dit zie ik terug op mijn data verbruiksstatus, dus dit gaat ten koste van data bundel kosten.
Zover ik weet, A-GPS is een locatie bepaling hulpmiddel die gebruik maakt van GSM masten, om een "grove" locatie te bepalen, om de echte, meer precieze locatie te bepalen dmv de GPS chip te assisteren.
Dus de GPS chip krijgt dan reeds "voorgekauwde" gegevens van de A-GPS berekening om daarna de exacte locatie te bepalen, daarom kan hij sneller de fix vinden.

Terug naar de 3G, toen ik fix had met mijn Nokia, zet ik de flightmodus aan op de Iphone, daarna startte ik de GPS lite ....geen fix.
( betekent dit,... in Flightmode werkt de GPS chip niet op de Iphone...? )

Daarna zet ik de flightmode uit, Iphone aan/uit gezet, na heel lang wachten, ca 12 min, heb ik eindelijk een fix, en geen data verbruik op de menu ( komt dit mischien door dat de APN verkeerde gegevens bevat ??? ...)

Toen de Iphone uitgezet, een prepaid AT&T simkaart erin gestopt, APN instellingen gewist, daarna weer de MotionX GPSlite opgestart, en..binnen een paar seconde GPS fix !!!.
Maar wel een paaar kb's aan data verbruik !.
Dus A-GPS ging toch wel data's binnen halen, en die moet je wel betalen.

Wat ik nog steeds niet weet, hoe de snelle fix tot stand komt, geholpen door de A-GPS functionaliteit, OF...omdat reeds GPS data in de cache zit :confused:

Nogmaals, ik ben geen expert hierin, meer een verhaaltje van mijn ervaringen mbt GPS op de Iphone in het buitenland.

desmodus 27-06-10 12:23

Zouden jullie zeggen, dat als je op vakantie je iPhone in een open veld legt. Een uurtje een kopje thee gaat drinken, hem dan weer oppakt er ineens wel ontvangst is?

En blijft deze ontvangst dan als ik ga navigeren met de GPS? Of is dit een proces dat telkens herhaald moet worden?

Ik zit hieraan te denken omdat ik van de winter een paar maanden naar Australie ga, en het toch wel makkelijk zou vinden als ik TomTom Australie kan gebruiken, zonder dus data-roaming te hoeven gebruiken.

rvanhusen 27-06-10 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door desmodus (Bericht 477357)
Zouden jullie zeggen, dat als je op vakantie je iPhone in een open veld legt. Een uurtje een kopje thee gaat drinken, hem dan weer oppakt er ineens wel ontvangst is?

En blijft deze ontvangst dan als ik ga navigeren met de GPS? Of is dit een proces dat telkens herhaald moet worden?

Ik zit hieraan te denken omdat ik van de winter een paar maanden naar Australie ga, en het toch wel makkelijk zou vinden als ik TomTom Australie kan gebruiken, zonder dus data-roaming te hoeven gebruiken.

Ik snap niet waarom je de iphone in een open veld zou leggen en een uurtje thee gaat drinken.

Je hebt een koude start als je een gps apparaat ineens gaat verplaatsen. Dat heeft ieder gps apparaat moet zichzelf even resetten.

En waarom is iedereen toch zou bang voor data-roaming. Als je dit uit hebt staan is er geen dataroaming. Zo wie zo niet met navigatie. Bij een normale TomTom rij je toch ook in het buitenland en maakt niemand zich zorgen.

Alleen kan ik mij voorstellen dat als je HD-traffic hebt op je TomTom dat je dit dan uit moet zetten. Want die gegevens moet het navigatiesysteem ergens vandaan halen en dat gaat via data.

Maar normaal navigeren moet geen data kosten.

desmodus 27-06-10 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rvanhusen (Bericht 477369)
Ik snap niet waarom je de iphone in een open veld zou leggen en een uurtje thee gaat drinken.

Je hebt een koude start als je een gps apparaat ineens gaat verplaatsen. Dat heeft ieder gps apparaat moet zichzelf even resetten.

En waarom is iedereen toch zou bang voor data-roaming. Als je dit uit hebt staan is er geen dataroaming. Zo wie zo niet met navigatie. Bij een normale TomTom rij je toch ook in het buitenland en maakt niemand zich zorgen.

Alleen kan ik mij voorstellen dat als je HD-traffic hebt op je TomTom dat je dit dan uit moet zetten. Want die gegevens moet het navigatiesysteem ergens vandaan halen en dat gaat via data.

Maar normaal navigeren moet geen data kosten.

Zoals eerder in dit topic staat beschreven, maakt de iPhone gebruik van A-GPS. Dit heb ik mogen ondervinden, toen hij in Parijs totaal geen GPS lock wilde maken zonder data-verbinding. Zelfs niet na een kwartier 'zoeken' naar een signaal.
In NL maakt de iPhone gebruik van een dataverbinding om snel een lock te kunnen verkrijgen.

Daarom vraag ik mij af of hij voor elke GPS lock eerst een dataverbinding nodig heeft, of dat het een kwestie is van 1 keer lang naar een signaal zoeken en vanuit die data de locaties van de satellieten kan deriveren.

Het gaat voor alle duidelijkheid om een iPhone 3G

huibregt 27-06-10 16:56

Naar mijn ervaring is het inderdaad de eerste keer in een 'vreemde' omgeving dat een GPS-lock erg lang duurt. Dit is de zogenaamde koude start. Bij mij hielp het wel eens als ik eerst een bestemming (een willekeurige plaats) invoerde in de buurt van waar ik was. Dan had ik ineens een redelijk snelle lock. (met Navigon).

desmodus 27-06-10 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door huibregt (Bericht 477520)
Naar mijn ervaring is het inderdaad de eerste keer in een 'vreemde' omgeving dat een GPS-lock erg lang duurt. Dit is de zogenaamde koude start. Bij mij hielp het wel eens als ik eerst een bestemming (een willekeurige plaats) invoerde in de buurt van waar ik was. Dan had ik ineens een redelijk snelle lock. (met Navigon).

Dat is juist zo vreemd... Ik had het probleem o.a. met lonely planet Paris, en Frommers Paris. Die app zou toch moeten weten dat je een kaart in FR raadpleegt.

In NL aangekomen werkte alles weer als een zonnetje.

mekker 29-06-10 18:07

ik gebruik regelmatig navigon als ik vanuit parijs naar nederland rij nog nooit fix problemen gehad noch in belgie of in nederland.

wvy 29-06-10 18:25

Ik gebruik Navigon op mijn 3GS in New York zonder data-verbruik en zonder problemen. Telkens ik er ben heb ik redelijk vlug een lock en alles werkt perfect :rolleyes:

tracker 07-07-10 22:01

net 2 weken schotland met Navigon. wat een prachtig systeem is dat toch. en het signaal is binnen de minuut te pakken en werkt echt vlekkeloos. geen enkel probleem.

mrkoetje 27-07-10 22:31

Dit is toch een zeer handig topic moet ik zeggen, zeker in de huidige vakantietijd. erg vreemd dat ik er geen conclusies in vind. kan je nou wel of niet met roaming uit in bijvoorbeeld Duitsland navigeren met de Iphone 3/3G/4 en met elk programma als Tomtom/navigon etc.?

Bartoli- 27-07-10 23:22

Mijn ervaring in Canada, met dataroaming uit, is dat het toch een paar uur duurde vooraleer ik een fix kreeg. Nadat ik flightmode had uitgezet, duurde het ook even (10 minuten) vooraleer ik aan het reguliere gsm netwerk (Rogers) hing

Gebruikte software: TomTom Canada & USA.
Gebruikte hardware: enkel een houder op het dashboard - dus geen TomTom houder van 100€

Eens die fix er was ging alles nadien vrij vlot.

huibregt 28-07-10 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mrkoetje (Bericht 501222)
Dit is toch een zeer handig topic moet ik zeggen, zeker in de huidige vakantietijd. erg vreemd dat ik er geen conclusies in vind. kan je nou wel of niet met roaming uit in bijvoorbeeld Duitsland navigeren met de Iphone 3/3G/4 en met elk programma als Tomtom/navigon etc.?

Ja dat kan zonder meer. Soms kan het wat langer duren voor je een fix hebt, maar als die er is dan werkt het perfect. (spreek uit ervaring met Navigon)

MrGangstaInc 10-08-10 10:21

En als laatste vraag: Dit kan zonder meer extra benodigdheden zoals een ontvanger of dergelijke..

huibregt 10-08-10 10:53

Ja, dat kan zonder extra benodigdheden. Sommigen vinden dat de GPS ontvangst van de iPhone 3G(s) aan de zwakke kant is en kiezen daarom voor een houder met eigen ontvangst (b.v. de TomTom houder). Ikzelf gebruik zoiets niet en heb geen echte problemen met de ontvangst. E.e.a. is echter ook afhankelijk van het type auto en de plaats van de iPhone in die auto. De GPS antenne moet namelijk 'vrij zicht' hebben op de GPS satellieten zonder dat er metaal tussen zit.

MrGangstaInc 10-08-10 11:53

en een bluetooth gps-ontvanger ? of iets anders...
moest het nu ni anders gaan koop ik mij toch de TomTom gps-houder hoor...
Btw, je vind de GPS-houders al voor minder als 100€ hoor...

huibregt 10-08-10 13:31

Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar ik vind een extra ontvanger niet nodig.

Zover ik weet werkt een bluetooth ontvanger niet met de iPhone, maar ik weet het niet 100% zeker. Sommige andere ontvangers met kabelaansluiting dacht ik wel. Daarvoor moet je echter maar eens Googlen op dit onderwerp.

MrGangstaInc 13-08-10 22:25

wel, kheb gezocht en idd... je vind der wel bluetooth... majah...
ma kheb al slechte revieuws gelezen over die TomTom-Craddle...
kdenk dak eerder ga voor het andere model: Magellan Premium Car Kit. Daar zie ikveel goede revieuw's....


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:39.