iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Navigatie (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/)
-   -   Hardware: GPS in buitenland? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/43209-gps-buitenland.html)

Denneke 07-09-09 10:48

GPS in buitenland?
 
Heej,

Ik heb onlangs TomTom en ik ben er zeer tevreden over! Goed signaal etc etc alleen zodra ik de gps in belgie wil proberen vind hij maar geen gps signaal... zittend in de auto, uit de auto noem maar op... In Nederland pakt hij hem echt bijna direct!

Moet ik hier nog iets voor instellen ofzo?

Want normaal gesproken werkt de GPS toch via de satteliet en kost dit me bijv. geen internet kosten in het buitenland? (roaming staat uit)

mvg,

Danny

apotheosis 07-09-09 12:44

Heb je het land belgie ingesteld dan?

Denneke 07-09-09 14:00

Afgelopen weekend was ik in belgie... bij brussel waar ik op stap wou gaan in de Fuse... nu wist ik het adres niet maar ik wist wel de weg zodra ik bij het centraal station was dus navigatie ingesteld op belgie, centraal station en vervolgens ging hij dus gps signaal zoeken... echter kreeg hij die niet...

Met ZEEEEEER gebrekkig frans erachter gekomen waar we ongeveer moesten zijn...

In Nederland zou hij hem direct gepakt hebben...

apotheosis 07-09-09 14:10

Toch allemaal raar vind ik,tis bij iedereen wel een ander probleem ;).
Ik ben nog niet naar nederland geweest dus ik kan daar nog niet over oordelen.
Wat ik wel doe en voorzover ik weet zou dat moeten gaan is meteen al van bij mij thuis bv nederland instellen en bij sommige gpsen hoef je dit niet te doen,je kan meteen al bv het nederlandse adres invoeren zonder te veranderen en klaar is kees.

Als je dat nog eens voor hebt wil ik wel eens weten of je bv gps signaal krijgt als je de iphone eens volledig hebt uitgelegd en dan terug aan.

Ik heb ook IGO en soms wil dat ding ook helemaal niet opstarten terwijl de andere 4 het wel meteen doen en dan leg ik de iphone eens uit en start terug igo op en na een korte tijd lukt het dan wel.

Heb eens gekeken;bij TT,navigon,sygic en igo moet je zelf het land instellen,alleen co pilot moet je het niet doen.
Had alkmaar genoemen en alleen dus bij copilot moest ik het land niet instellen maarja,ik moet zeggen;het instellen van nederland als belg zijnde is een fluitje van een cent allemaal en kost mij welgeteld 2seconden.

huibregt 08-09-09 21:19

Ik heb dezelfde ervaring in het buitenland. Als GPS-test heb ik Navigon Benelux Lite gedownload. In Nederland een snelle fix. In België totaal geen fix te krijgen, totdat ik een willekeurige stad in de streek selecteerde als bestemming. Binnen 3 seconden een fix! Het gekke is dat ik nu bij het reizen in Nederland of België niet meer het land hoef in te geven voor een snelle fix. Het lijkt erop dat dit alleen de eerste keer in dat land nodig is, maar ik vind dat wel zeer vreemd.

Denneke 08-09-09 21:23

@ huibregt

Maar ik heb tijdens mijn ervaring van het probleem wel als bestemming ingesteld een POI in de stad waar ik me bevond (Centraal station in Brussel)

Iemand?

Moesje18 10-09-09 16:49

Ik woon in Nederland, dus als je naar Belgie ga, betaal je dan geen internetkosten als je het navigatiesysteem gebruikt? Want hij moet toch GPS-verbinding hebben.

apotheosis 10-09-09 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moesje18 (Bericht 349580)
Ik woon in Nederland, dus als je naar Belgie ga, betaal je dan geen internetkosten als je het navigatiesysteem gebruikt? Want hij moet toch GPS-verbinding hebben.

Neen,je betaald geen internetkosten,heeft er niks mee te maken.

WDS001 10-09-09 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moesje18 (Bericht 349580)
Ik woon in Nederland, dus als je naar Belgie ga, betaal je dan geen internetkosten als je het navigatiesysteem gebruikt? Want hij moet toch GPS-verbinding hebben.

GPS gaat via sattelieten en heeft dus niets met je provider te maken. Kost dus ook gewoon niets (eens je bijvoorbeeld een gewone TomTom hebt gekocht betaal je toch ook niets meer?)

W34p0ns 13-09-09 22:04

GPS in Londen
 
Yo all.

Ik ga over enkele dage een 4tal dagen naar Londen. Nu lijkt het me wel gemakkelijk als ik een GPS op mn iphone heb.
Maar ik zit hier met enkele vragen;

-Als ik een GPS app download moet ik toch enkel zien dat ik de maps heb van Engeland, niet?
-En als ik dit heb, zou ik toch kosteloos moeten kunnen gps'n, niet dan?

Dus niet, zoals bij Maps, dat er een internetverbinding nodig is..?

Grtz

Timmeh_ 13-09-09 22:16

// Discussies samengevoegd.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door W34p0ns (Bericht 350932)
Yo all.

Ik ga over enkele dage een 4tal dagen naar Londen. Nu lijkt het me wel gemakkelijk als ik een GPS op mn iphone heb.
Maar ik zit hier met enkele vragen;

-Als ik een GPS app download moet ik toch enkel zien dat ik de maps heb van Engeland, niet?
-En als ik dit heb, zou ik toch kosteloos moeten kunnen gps'n, niet dan?

Dus niet, zoals bij Maps, dat er een internetverbinding nodig is..?

Grtz

Als je een navigatie-aaplicatie aanschaft (en deze hier in Nederland download) kan je deze kosteloos in het buitenland gebruiken. Voor de Google Maps-applicatie wordt internet gebruikt, als je deze gebruikt worden er wel kosten gerekend.

koenekoen 16-09-09 19:32

help: iPhone GPS = Assisted GPS = netwerkkosten?
 
Ik had begrepen dat GPS op mobiele telefoons (dus mogelijk ook iPhone) anders is dan op bv je Garmin.

Namelijk: Assisted GPS. (zo werkte mijn vorige gps-phone)
- Hierbij ontvangt je telefoon met een goedkopere antenne en chipset (slechts) enkele sattelieten
- Deze info wordt via het datanetwerk gestuurd naar een grote server die (evt. samen met de zendmast-info) je positie uitrekent.
- Het resultaat wordt vervolgens naar je telefoon gestuurd en op je scherm getoond.

Nu mijn vragen:
- Werkt dit ook zo bij de iPhone? (In dat geval zijn er bij gebruik in het buitenland wel degelijk netwerkkosten)
- Krijg ik als ik data-roaming in het buitenland uitschakel uiteindelijk toch een fix? (Dit was zo met mn vorige gps-phone)

En nog twee: Heeft iemand wel ns:
- Zn rekening gecheked na gebruik van GPS in het buitenland?
- Data-roaming uitgezet (in het buitenland) en gekeken of er uiteindelijk een fix komt?

Dit zijn puzzelstukjes in het verhaal die volgens mij nog ontbreken...

Bedankt, Koen

Bert Z 16-09-09 20:39

De iPhone werkt inderdaad ook met assisted gps, maar dit moet In het buitenland ook gewoon werken als je roaming uit hebt staan. Hij gaat nl. naast de gps-satellieten ook je positie bepalen aan de hand van de gsm zendmasten en evt. Wi-Fi, maar dit heeft weer niets te maken met internet-data. Hopelijk begrijp je dit.
Hierbij nog wat info:
Assisted GPS, meestal afgekort als A-GPS, is een techniek waarbij plaatsbepaling door een GPS-ontvanger wordt ondersteund (assisted) door informatie ontvangen van andere externe bronnen dan de GPS-satellieten.

Tijdens het opstarten bepaalt een GPS-ontvanger zijn aanvankelijke positie met behulp van informatie ontvangen van de GPS-satellieten over omloopbanen en positie van de satellieten. Voor de juiste ontvangst van deze informatie moet het ontvangen satellietsignaal relatief sterk zijn. Wanneer de GPS-ontvanger omringd is door hoge gebouwen of zich binnenshuis bevindt kan het moeilijk zijn voor de ontvanger om snel zijn locatie te bepalen.

Bij GPS-ontvangers die uitgerust zijn met Assisted GPS gebruikt de ontvanger aanvullende informatie. In het geval dat een GPS-ontvanger is ingebouwd in een mobiele telefoon wordt de verbinding met de mobiele centrale gebruikt. Zo kan de mobiele telefoonmaatschappij een ruwe positiebepaling toezenden die afgeleid is van metingen van de sterkte van het signaal van de mobiele telefoon als het ontvangen wordt door verschillende zendmasten in de buurt van de mobiele telefoon. Ook kan informatie over de positie van de satellieten worden verstrekt, zodat de GPS ontvanger niet langer afhankelijk is van onvangst van deze informatie van de satellieten zelf. Verder is het mogelijk om computers in de centrale meer complexe positieberekeningen te laten maken, die de kleine processor in de telefoon niet aan kan.

Naast zendmasten voor mobiele telefonie, kunnen ook Wi-Fi-netwerken gebruikt worden om de plaats van het toestel te bepalen.

Op deze manier kan de ruwe locatie al snel worden weergegeven voordat GPS met behulp van de ontvangen informatie en de satellietsignalen de exacte locatie kan bepalen.

Bert Z 16-09-09 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moesje18 (Bericht 349580)
Ik woon in Nederland, dus als je naar Belgie ga, betaal je dan geen internetkosten als je het navigatiesysteem gebruikt? Want hij moet toch GPS-verbinding hebben.

Waarschijnlijk haal je gps en gprs door elkaar. Al die termen en afkortingen zijn ook erg onduidelijk en onoverzichtelijk. GPS is dus gratis en heeft niets te maken met je mobiele provider, met een los navigatiesysteem heb je ook geen extra kosten. Wat TT bijvoorbeeld wél kan is met een los navigatiesysteem contact zoeken met je mobieltje en via Internet file-info o.i.d. Ophalen en dat kost wél geld. Momenteel zit deze optie (helaas) nog niet ingebouwd in de iPhone navigatie-apps, maar dat zal op korte termijn wél gaan gebeuren en dan dien je roaming dus wél uit te zetten in het buitenland.

huibregt 16-09-09 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koenekoen (Bericht 352471)
En nog twee: Heeft iemand wel ns:
- Zn rekening gecheked na gebruik van GPS in het buitenland?
- Data-roaming uitgezet (in het buitenland) en gekeken of er uiteindelijk een fix komt?

Ja, rekening gechecked en er staat uiteraard niets op van datagebruik, maar dat kon ook niet want data-roaming stond uit.
Bij de iPhone staat data-roaming gelukkig standaard uit, je moet het bewust aanzetten. En, ja er komt een (meestal) vrij snelle fix. Daarbij moet je natuurlijk dan wel een 'echt' navigatie app hebben waar de kaarten op je iPhone staan. Bij de standaard GoogleMaps GPS op je iPhone kan dit niet omdat de kaarten via dataverkeer steeds geladen moeten worden. Dan moet data-roaming dus wel aan staan in het buitenland, met een duur prijskaartje als gevolg.

Zephyer 17-09-09 12:02

Hmm ik zat afgelopen week on België en heb geen problemen gehad. Een fix duurde de ene keer wel wat langer (2 min) dan de andere keer (kort zoals in nl.) ik had bij de 'lange' wachttijd op de fix wel de indruk dat dit kwam door dat ik in een bos stond ( centerparcs ). Data roaming stond uit .. Geen id dus waar de TS de problemen mee had?

erwinh 22-09-09 14:20

Afgelopen weekend naar Stockholm geweest. Heb speciaal "Offmaps" gekocht voor GPS in het buitenland en kaartmateriaal. Mijn ervaring is dat met data Roaming uit er geen locatie kon worden bepaald. Pas nadat ik in het hostel een keer Wi-Fi ontvangst had kon mijn plaats bepaald worden. Erg raar...

AartK 05-10-09 22:02

Ik heb precies het zelfde en ben daar best kwaad over.
GPS zou niets met internet te maken moeten hebben!!!
Ik ben pas naar Amerika geweest en ik heb offmaps geinstalleerd en alle kaarten van Noord Amerika. Data Roaming uitgezet want ik werd via SMS door T-Mobile op de hoogte gebracht dat het ontzettend duur is om te internetten in het buitenland.

Aangekomen in Seattle, helemaal NIETS!
Geen fix nothing.
Ik vind dit onbegrijpelijk en schandalig.
Je hebt helemaal niets aan de iPhone in het buitenland, of je moet heel rijk zijn en je niks interreseren over de kosten als je gebeld wordt of een sms stuurt of zelf een telefoontje pleegt.
Ik ben zwaar teleurgesteld.
Ik betaal bijna 50 euro per maand en ben regelmatig in het buitenland maar heb niets aan mijn iPhone daar.

rvanhusen 05-10-09 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AartK (Bericht 361374)
Je hebt helemaal niets aan de iPhone in het buitenland, of je moet heel rijk zijn en je niks interreseren over de kosten als je gebeld wordt of een sms stuurt of zelf een telefoontje pleegt.
Ik ben zwaar teleurgesteld.
Ik betaal bijna 50 euro per maand en ben regelmatig in het buitenland maar heb niets aan mijn iPhone daar.

Wat heeft dit nu in hemelsnaam met een iphone te maken. Bellen of gebeld worden in het buitenland heeft alleen iets te maken met je abb. en niet met een iphone. Als je regelmatig in het buitenland bent zou het raadzaam zijn om de iphone simlock vrij te laten maken kan je een lokale kaart kopen en bellen tegen lokaal tarief.

Kan mij ook niet voorstellen dat je geen fix kan krijgen in het buitenland. Soms moet je geruime tijd wachten want de coordinaten van Nederland staan in het geheugen van je iphone als je hem daar voor het laatst met locatiebepaling hebt gebruikt. Ze noemen dat een koude start heeft ieder navigatiesysteem.

En als je zwaar ontevreden bent over je iphone kunnen wij het samen misschien eens worden ik heb een 3G simlock vrij dus een ruil is te bespreken :D:D:D:D:D:D

AartK 06-10-09 20:51

Je hebt gelijk, het is de combinatie van Provider en iPhone.
Maar Apple heeft besloten dat alleen T-Mobile de iPhone mag verkopen via de legale weg. Dit is pure concurentie vervalsing. Misschien wil ik wel een andere/betere provider.
Er zijn zoveel zaken die niet kloppen vwb de iPhone en de Provider.
Een paar voorbeeldjes
Provider, waarom moet ik 1,50 euro per minuut betalen als ik in de states ben en mijn kennis bel die bv 100 meter verderop staat, terwijl als ik van huis via voip bel over een afstand van 8000 KM ik 0 cent hoef te betalen?
Deze 1,50 euro is ook nog eens buiten mijn bel-minuten om, dus ik heb elke maand met zo'n 200 belminuten over die vanzelf opeens weg zijn want je mag ze niet meenemen.
iPhone, Absoluut geen fix in de states, ik ben op 2 plaatsen geweest die zo'n 1500 km bij elkaar vandaan liggen maar geen fix na 2 minuten.
Zet je iPhone maar in flightmode dan krijg je ook geen fix. Belachelijk.
Geen voip bellen mogelijk via 3G. t-mobile zegt dat ze dat niet tegen houden, maar het werkt niet.
Ik heb echt nog veel meer ergenissen maar die hebben vooral betrekking op de graai cultuur van de belcompanies en het heeft geen zin om daar op te reageren want ze zeggen toch alleen maar "het staat in de regeltjes"

Laatste opmerking over de iPhone, waarom is er geen video recorder op de standaard 3G iPhone. Het kan wel want ik heb dat via de jailbrake wel kunnen installeren, maar waarom is dit niet gewoon standaard?????


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:57.