iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Navigatie (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/)
-   -   Navigon: Route importeren (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/57311-route-importeren.html)

Manfred 08-04-10 15:41

Route importeren
 
Ik weet dat het standaard niet mogelijk is routes te importeren in Navigon?!

Als ik in Navigon zelf een route plan dan is deze terug te vinden in het bestandformaat targets. Weet iemand wat voor een formaat dit is? Zo ja, dan kan ik namelijk met behulp van een conversie programma zelf zo een bestand creeeren vanuit bijvoorbeeld google maps of een gps bestand.

Iemand een idee welk bestandsformaat dit is?

evert 30-04-10 16:00

Ik zou het ook graag willen weten.

rvanhusen 02-05-10 16:21

Misschien heb je hier iets aan.

So since nobody seemed to know the answer i went looking around and solved this, so i figure you guys may want to know.

First, go map your route out on google maps (dragging and dropping to change as you please). Whenever it is to your likings, get the link to the document (upper right hand corner) and add &output=kml to the end of the link. So goto the link, and save the KML file. Then you need to download, or webstart (you need java on your computer) route converter at

RouteConverter - Home

Then in there, it is pretty self explanitory, open the file and you can save it as a navigon MN6 file (the lines will look weird on the map but just ignore them).

Then just move it into your routes folder and load it on your route planner in navigon.

evert 02-05-10 18:25

Helaas!

Je moet sowieso het bestand hernoemen naar .targets, dan ziet Navigon hem pas, maar alle routepunten zijn weg.

evert 04-05-10 12:31

Opgelost, zie [iPhone] "externe" routenplanung (Motorrad Tourenplaner) - NAVIGON MobileNavigator iPhone u. Android - Forum pocketnavigation.de u. geo24.de
Met name:
Zum Convertieren: ITN Converter 1.75 "damit lassen sich die .itn nach .targets convertieren. .targets ist wählbar jedoch muss man nach dem convertieren die Endung manuell von .rte auf .targets ändern)

Einen Iphone Explorer:z.B. Iphoneexplorer IPE von software4u "damit man die Datei nachher aufs Ihone ziehen kann. man findet den Ordner unter User/Aplikation/ ... dann testen unter welcher Nummer Navigon ist ... und dann routes.


En ITN converter is hier te vinden: Download ITN Converter

Jammer genoeg wel een M$ applicatie.

P.S. Hij draait gewoon onder WINE als je de mfc42.dll hebt.

Rob82 19-05-10 21:27

Beste Evert en andere geïnteresseerden,

Ik heb de ITN converter gedownload. Ik heb de optie om de .itn bestanden te converteren naar "Navigon MN 7, iPhone (*.route, *.store, *.targets)".

Wanneer ik deze kies en de .itn converteer, maakt hij een .route bestand aan. Dit pas ik aan naar .targets (ik zie dan overigens dat het icoontje voor het bestand dan veranderd in een blanco pagina, oftewel, hij herkend het bestandsformaat niet meer..).

Met iFunBox zet ik het bestand in Var/Mobile/Applications/<nummer>/NAVIGON.app/Routes
Hier staan ook 2 demo bestanden.
(Dit is overigens dezelfde map als User/Applications/<nummer>/NAVIGON.app/Routes. Deze map wordt genoemd in de Duitse beschrijving, maar ik zie hier exact dezelfde bestanden staan en wanneer ik mijn eigen bestanden erop zet zie ik deze ook in deze map verschijnen.)

Wanneer ik nu Navigon start en een route wil laden zie ik alleen maar de 2 demo bestanden en niet mijn eigen .route of .targets bestanden.

Iemand enig idee of ik zelf iets verkeerd doe of dat er toch iets niet klopt met de beschrijving?

evert 19-05-10 21:49

Probeer de routes eens in
/private/var/mobile/Applications/<applicatiecode>/Documents/Routeste zetten.

Waarbij de <applicatiecode> bij mij ABBD9E5A-668D-48E9-9953-E61501A5257D is.

Helpt dit?

Evert

Rob82 19-05-10 22:32

Ook dit is dezelfde map als de 2 mappen hierboven. Ik zie hier de bestanden die ik ook in de andere map gezet heb :(

Werkt dit bij jou wel?

Ik vind het namelijk erg vreemd (en vond het al vreemd toen ik het las) dat je een bestandsformaat .rte zomaar zonder problemen om zou moeten kunnen zetten naar .targets in je verkenner. Overigens als ik de .rte bestanden in deze map zet ziet navigon ze ook niet, maar dat is op zich logisch omdat hij .targets bestanden verwacht...maar ja, die ziet ie ook niet :)

evert 19-05-10 22:46

Volgens mij is het een andere map, let op de .../Documents/...

Maak in Navigon een route, sla die op onder een naam zoals TestRoute99 en ga daarna op zoek naar de locatie van TestRoute99.targets, dat is waar de bestanden met .targets extensies moeten komen.

Evert

Rob82 19-05-10 23:38

Dat is inderdaad precies wat ik nu gedaan heb. Het blijkt dat wanneer ik zelf een route maak in Navigon hij er een .freshroute van maakt, bijvoorbeeld dus "test.freshroute".
Nu heb ik vandaag het programma RouteConverter 1.33 gedownload en deze tool maakt inderdaad .freshroute bestanden.

Ik heb dus een "dag1.itn" en deze wordt netjes geconverteerd naar "dag1.freshroute". Deze zet ik op exact dezelfde plek als waar mijn handgemaakte "test.freshroute" staat en... alsnog ziet Navigon dit bestand niet!

Ik ben het helemaal kwijt..
Heb inmiddels dag1 al helemaal handmatig in navigon gezet en dat ga ik morgen ook maar doen met dag2 en dag3. Dan maar op de moeilijke manier :(

In ieder geval erg bedankt voor je hulp Evert!

evert 19-05-10 23:43

Vreemd. Mijne maakt echt .targets aan. Navigon Europa 1.51 op iPhone 3GS.

Succes,

Evert

Rob82 20-05-10 00:42

Hmm, op dit moment werkt het door de .itn bestanden te converteren met ITNconverter.

Ik laad het .itn bestand in de converter, save ze als Export file format "Navigon MN 7, iPhone (*.route, *.store, *.targets)", bij het exporteren al de extensie .targets meegeven (dus niet achteraf aanpassen in je verkenner, maar al meteen opslaan als .targets) en ze te plaatsen in de map die jij als laatste aangaf:
Private/var/mobile/Applications/<nummer>/Documents/Routes

Wat er veranderd is:
Een uurtje geleden crashte m'n iPhone. Ik kon geen apps meer opstarten, werden meteen geclosed. Alleen apps als Contacts en Mail (standaard apps dus) kon ik nog openen. Via iTunes een backup gedaan. Voordat ik vandaag startte met het maken van de routes etc heb ik een nieuwe Navigon geïnstalleerd, omdat mijn oude het BeNeLux icoontje had en ik niet zeker wist of ik wel de Europe versie had (had de oude versie van een vriend gekregen). Echter ook deze nieuwe versie had het BeNeLux icoontje, dus misschien een bugje? Na de backup had ik dus weer m'n oude versie en nu maakt hij ook gewoon .targets aan, en niet meer .freshroute.

Het lijkt er dus op dat het niet lukte door een verkeerde versie van Navigon geïnstalleerd te hebben en wellicht ook de verkeerde map voor opslag te gebruiken.

Nogmaals hartelijk dank!

evert 20-05-10 08:14

Graag gedaan :d

trimix 22-06-11 10:06

het is mij wel gelukt om zelf een route in navigon te zetten ,en ik heb gewoon dat bestand in verkenner hernoemd naar .targets en bij die 2 demo routes gezet met iphonebrowser daarna ff wachten en staat er gewoon bij

Schilpfire 23-02-12 16:12

LET OP!!

De oude navigon gebruikte de extentie .targets. Vanaf versie 2.0 .route. Even je oude openen met ITNconverter en weer exporteren als .route

WoBBeLnl 05-03-12 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schilpfire (Bericht 773759)
LET OP!!

De oude navigon gebruikte de extentie .targets. Vanaf versie 2.0 .route. Even je oude openen met ITNconverter en weer exporteren als .route

Helaas werkt ook dat niet bij mij, maar ik heb een andere methode gevonden om toch GPX bestanden rechtstreeks als route te kunnen gebruiken :D

Stap 1
Download een GPX bestand van een bestaande website, bijvoorbeeld deze mooie route.

Stap 2
Upload het GPX bestand op deze website: Navigon 2.0.2 route generator
Niet vergeten je e-mail adres in te vullen en een naam voor de route zodat je deze in de e-mail kunt herkennen!

Stap 3
Open de standaard e-mail client van je iPhone, open de e-mail (kan zijn dat hij in je spam-filter staat!!) en klik/druk op de link in het e-mailtje. Navigon zal laden en de route verschijnt (afhankelijk van het aantal waypoints) binnen enkele seconden/minuten.

:) wil het binnenkort nog iets makkelijker gaan maken en meer bestandsformaten gaan ondersteunen.

oZZies 23-03-12 11:14

Werkt dit bij jouw? Mijn Navigon crashed namelijk bij verschillende .route files.

Onderstaande methode van WoBBeLnl werkt wel.



Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schilpfire (Bericht 773759)
LET OP!!

De oude navigon gebruikte de extentie .targets. Vanaf versie 2.0 .route. Even je oude openen met ITNconverter en weer exporteren als .route



---------- Bericht automatisch samengevoegd op 23 maart 2012 om 11:27 ----------

WoBBeLnl dit werkt uitstekend. Is deze site van jou? Kun / wil je hier een standalone progje van maken?



Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WoBBeLnl (Bericht 776455)
Helaas werkt ook dat niet bij mij, maar ik heb een andere methode gevonden om toch GPX bestanden rechtstreeks als route te kunnen gebruiken :D

Stap 1
Download een GPX bestand van een bestaande website, bijvoorbeeld deze mooie route.

Stap 2
Upload het GPX bestand op deze website: Navigon 2.0.2 route generator
Niet vergeten je e-mail adres in te vullen en een naam voor de route zodat je deze in de e-mail kunt herkennen!

Stap 3
Open de standaard e-mail client van je iPhone, open de e-mail (kan zijn dat hij in je spam-filter staat!!) en klik/druk op de link in het e-mailtje. Navigon zal laden en de route verschijnt (afhankelijk van het aantal waypoints) binnen enkele seconden/minuten.

:) wil het binnenkort nog iets makkelijker gaan maken en meer bestandsformaten gaan ondersteunen.


WoBBeLnl 24-03-12 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oZZies (Bericht 782268)
Werkt dit bij jouw? Mijn Navigon crashed namelijk bij verschillende .route files.

Onderstaande methode van WoBBeLnl werkt wel.





---------- Bericht automatisch samengevoegd op 23 maart 2012 om 11:27 ----------

WoBBeLnl dit werkt uitstekend. Is deze site van jou? Kun / wil je hier een standalone progje van maken?

Site is van mij, ik wil er wel een .exe van maken maar dat kan ik niet :P

Ricktouch 24-03-12 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WoBBeLnl (Bericht 776455)
Helaas werkt ook dat niet bij mij, maar ik heb een andere methode gevonden om toch GPX bestanden rechtstreeks als route te kunnen gebruiken :D

Stap 1
Download een GPX bestand van een bestaande website, bijvoorbeeld deze mooie route.

Stap 2
Upload het GPX bestand op deze website: Navigon 2.0.2 route generator
Niet vergeten je e-mail adres in te vullen en een naam voor de route zodat je deze in de e-mail kunt herkennen!

Stap 3
Open de standaard e-mail client van je iPhone, open de e-mail (kan zijn dat hij in je spam-filter staat!!) en klik/druk op de link in het e-mailtje. Navigon zal laden en de route verschijnt (afhankelijk van het aantal waypoints) binnen enkele seconden/minuten.

:) wil het binnenkort nog iets makkelijker gaan maken en meer bestandsformaten gaan ondersteunen.

Ik heb de site met 2 routes geprobeerd maar bij beide crasht de app vlak na het opstarten. Zou het ermee te maken kunnen hebben dat ik iOS 5.1 heb? Verder zie ik dat mij Navigon versie 2.0.1 is. Ik zie echter geen update.

Groeten,
Rick

Edit:

Het is gelukt. Voor de mensen die de gratis T-mobile versie gebruiken, het premium pakket van 9,95 is nodig om de routes te kunnen gebruiken. De site werkt verder niet met hotmail, gmail werkt wel.

RMartijnR 25-03-12 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WoBBeLnl (Bericht 776455)
Helaas werkt ook dat niet bij mij, maar ik heb een andere methode gevonden om toch GPX bestanden rechtstreeks als route te kunnen gebruiken :D

Stap 1
Download een GPX bestand van een bestaande website, bijvoorbeeld deze mooie route.

Stap 2
Upload het GPX bestand op deze website: Navigon 2.0.2 route generator
Niet vergeten je e-mail adres in te vullen en een naam voor de route zodat je deze in de e-mail kunt herkennen!

Stap 3
Open de standaard e-mail client van je iPhone, open de e-mail (kan zijn dat hij in je spam-filter staat!!) en klik/druk op de link in het e-mailtje. Navigon zal laden en de route verschijnt (afhankelijk van het aantal waypoints) binnen enkele seconden/minuten.

:) wil het binnenkort nog iets makkelijker gaan maken en meer bestandsformaten gaan ondersteunen.

Met de website gaat het omzetten van een route heel makkelijk.
Ik heb het volgende gemerkt m.b.t. Navigon op de iPhone: er kunnen maximaal 24 punten in een route zitten, meer wordt niet getoond...
Misschien een idee om een route met meer dan 24 punten op te splitsen in meerdere links in de email?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:35.