iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Navigatie (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/)
-   -   Navigon of TomTom?? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/71886-navigon-tomtom.html)

windofsurf 14-09-10 18:45

Navigon of TomTom??
 
Ik heb momenteel mijn iphone 4 even geleden eindelijk gekregen!
Maar voor de gps op dat dink ben ik nog niet uit,
Ik twijfel natuurlijk tussen Navigon: europe en TomTom: West-Europa.
Wat is het meest nuttige en gebruiksvriendelijke voor mij?
Aangezien ik vaak in het buitenland reis met de auto.

Quarre 14-09-10 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door windofsurf (Bericht 561121)
Ik heb momenteel mijn iphone 4 even geleden eindelijk gekregen!
Maar voor de gps op dat dink ben ik nog niet uit,
Ik twijfel natuurlijk tussen Navigon: europe en TomTom: West-Europa.
Wat is het meest nuttige en gebruiksvriendelijke voor mij?
Aangezien ik vaak in het buitenland reis met de auto.

Ik heb beiden en vind zelf Navigon beter dan TOMTOM.. Hij geeft het een stuk duidelijker aan en steeds ruim op tijd met mooie verkeersborden, zoals jij ze ook tegenkomt als je op autosnelweg rijdt..

ik heb nog wel geen sluitende test uitgevoerd (bv zelfde traject met beide apps) maar de tomtom raakte de weg in de stad sneller kwijt dan navigon..

Heb wel al opgemerkt dat de vaste flitspalen in TOMTOM beter staan aangegeven (vraag me zelfs af of ze wel in navigon staan)

groeten

windofsurf 14-09-10 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Quarre (Bericht 561122)
Ik heb beiden en vind zelf Navigon beter dan TOMTOM.. Hij geeft het een stuk duidelijker aan en steeds ruim op tijd met mooie verkeersborden, zoals jij ze ook tegenkomt als je op autosnelweg rijdt..

ik heb nog wel geen sluitende test uitgevoerd (bv zelfde traject met beide apps) maar de tomtom raakte de weg in de stad sneller kwijt dan navigon..

Heb wel al opgemerkt dat de vaste flitspalen in TOMTOM beter staan aangegeven (vraag me zelfs af of ze wel in navigon staan)

groeten

aan flitspalen interreseer ik mij zo goed als niet in,
Ik heb niet zon zware voet dus...
Ik heb momenteel een mio gps en deze zijn kaarten verouderd.
Dus tijd voor een nieuwe, handige gps.
Navigon leek mij ook het handigste maar ja geen ervaring met deze softwares hé

suby555 14-09-10 19:34

Ik kan geen uitsluitsels geven wat het verschil is of wat de betere is van die 2...

Wat ik wel weet is dat ik zeer tevreden ben van de Navigon!
Op de 4 een supersnelle fix ook!

rvanhusen 14-09-10 19:37

Ja dit is een moeilijke vraag.

Ik denk dat je moet kijken naar welke landen je het meeste gaat en wat dan het dekkingsgebied is. Dat is verschillend tussen de twee.

En dan kan je natuurlijk kijken naar de prijs. De meeste zullen het wel niet met mij eens zijn maar beide navigatiesystemen zijn redelijk gelijk aan elkaar.

Zelf heb ik een losse tomtom 930 en op mijn iphone met de 1.000.000 downloads aanbieding Navigon gekocht.

Dus veel succes met je keuze maar kijk vooral wat voor jezelf handig is en niet wat iedereen zegt wat je moet kopen.

kal_el 14-09-10 19:42

ik heb ze ondertussen al beiden gehad en ik vind TomTom iets beter "in de hand liggen" als je het al zo kan zeggen.

Het was op mijn 3G wel zo dat navigon het bereik IETS (meestal vielen ze beiden op dezelfde plaatsen uit) beter vasthield, maar nu op de iPhone 4 verlies ik met geen van beide apps nog bereik, dus ik zou mij daar al geen zorgen om maken

windofsurf 14-09-10 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rvanhusen (Bericht 561171)
Ja dit is een moeilijke vraag.

Ik denk dat je moet kijken naar welke landen je het meeste gaat en wat dan het dekkingsgebied is. Dat is verschillend tussen de twee.

En dan kan je natuurlijk kijken naar de prijs. De meeste zullen het wel niet met mij eens zijn maar beide navigatiesystemen zijn redelijk gelijk aan elkaar.

Zelf heb ik een losse tomtom 930 en op mijn iphone met de 1.000.000 downloads aanbieding Navigon gekocht.

Dus veel succes met je keuze maar kijk vooral wat voor jezelf handig is en niet wat iedereen zegt wat je moet kopen.


Dankje,

Ik kom vaak voor Zwitserland en kroatie, finland en zo dus eigenlanden redelijk ver weg.
Maar ik zie wel :p

fast 14-09-10 22:16

Heb ook beide. Eerst vond ik navigon beter, maar nu gebruik ik bijna alleen nog TomTom. Vind TomTom toch iets duidelijker en overzichtelijker.
Ik rij voornamelijk in Antwerpen en gebruik hem vooral voor het werk.

Gr.

GuillaumeM 14-09-10 23:29

Hier staan ook nog enkele reacties omtrent Navigon vs TomTom:
TomTom 1.5: scherpere kaarten en betere positiebepaling - iPhone - iPhoneclub.nl
(bij de comments dus)

Ik wacht dus nog even op TomTom 1.5 voor de samenwerking met de iPhone 4, hopelijk komt dit er snel aan!

glaantje 15-09-10 11:58

TomTom heeft (vind ik) aantoonbaar betere routes dan Navigon (vaak net een afslag anders of een binnendoor weggetje wat het hem doet). Dat is de grootste dealbreaker voor mij.

nadorst28 15-09-10 13:22

Ik heb deze afweging ook gemaakt, enkele weken geleden. Grote verschillen kon ik niet ontdekken. Ik heb de tomtom genomen wegens de flitspalen en het kunnen starten van de navigatie zonder fix. Daarnaast kon ik niet vinden of de rijsneheid werd aangegevens in navigon. Dat is vooral handig in de UK, als je hem op Mph zet. (geen idee hoe snel 60 mph is, dat geeft hij dan gewoon aan)
Navigon heeft dan wel weer TMC, bij TT zit dat in een Abonnement.

Ook heb ik meegewogen dat de kaart van TT erg actueel is, bij navigon weet ik dat gewoon niet.

Op youtube staat een aantal vergelijkingen, waarin je dan ook de interface kunt zien.

En hier nog een test:
Test TomTom en Navigon voor de iPhone | Consumentenbond

glaantje 15-09-10 13:52

Hou er rekening mee dat die consumentenbond test van januari 2010/eind 2009 is, dus in de tussentijd zijn er al weer wat verbeteringen doorgevoerd in beide apps :)

Wilbie 15-09-10 16:34

Ik weet niet hoe het op de iPhone 4 is, maar op mijn 3G draait Navigon mooier (zolang je de panorama view maar niet aanzet).

Mijn ervaringen (op een 3G 8GB met iOS 4.1):
- TomTom is makkelijker te bedienen door de grotere knoppen.
- Navigon blijft beter 'in het spoor'. TomTom zet je nogal eens op de parallelweg (of zelfs een straat verder). Ook schiet TomTom nogal eens een flink stuk rechtdoor als je afslaat op een kruising.
- Bij Navigon kun je de flitspaalinformatie de-installeren (handig als je veel in landen komt waar je die info niet mag meenemen in de auto).
- De Tomtom TTS-stem is beter te verstaan (die van Navigon vertelt meer).
- Soms heeft Navigon een vreemde route.

Overigens komt TomTom volgende maand met versie 1.5 van hun app, die geschikt is gemaakt voor het Retina-display van de iPhone 4. ook beloven ze een betere gps-fix.

chaser2600 15-09-10 16:51

voor mij was de traffic informatie doorslaggevend.
dit kost bij navigon eenmalig 10 euro om het te activeren... bij tomtom zit je aan een maandelijks of jaarlijks abonnement
navigon berekent ook 3 routes waaruit je er dan 1 kan kiezen (volgens mij doet tomtom dat niet) en deze feature vind ik toch wel handig omdat je dan zelf min of meer kan kiezen hoe je wilt rijden. overigens gaat het berekenen van deze 3 routes nagenoeg even snel als het berekenen van 1 route (in de oude versie)

glaantje 15-09-10 17:42

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik had ergens gelezen dat TomTom's HD Traffic beter was op het vlak van correctheid van vertragingen, omdat er meer gebruikers connected zijn in hun gemeenschap (die file-informatie doorgeven).
Duur is het iig wel ;)

Volgens mij is Navigon Live Traffic wel in meer landen te bereiken trouwens dan TomTom

apotheosis 15-09-10 20:14

Live traffic van navigon is huile mee de pet op tenzij het aan mij lig ten ik wat fouts doe?

Bij tomtom is dat echt veel leuker en beter en overzichterlijker en heeft me al goed geholpen ook.

Ik zie bij navigon wle bovenaan links zo autoke staan om op te tikken maar ik houd daar niet van van dat, begin maar eens te kijken als je aan het rijden bent.

Bij TT is dat veel beter; je tikt éénmaal bovenaan rechts en dan verschijnt dat balkje + je meteen de info onder en bovenaan te zien krijgt als er bv fille is en noem maar op + je deze automatisch aangeeft ook of je een andere route wil, ook dat kan je dan makkelijk aanpassen en snel oke nemen enzo voor een andere route.

Op korte afstanden kan je navigon of een andere gps nemen maar voor toch wel langer afstanden gebruik ik liever TT mee de live traffic.

windofsurf 15-09-10 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door apotheosis (Bericht 561954)
Live traffic van navigon is huile mee de pet op tenzij het aan mij lig ten ik wat fouts doe?

Bij tomtom is dat echt veel leuker en beter en overzichterlijker en heeft me al goed geholpen ook.

Ik zie bij navigon wle bovenaan links zo autoke staan om op te tikken maar ik houd daar niet van van dat, begin maar eens te kijken als je aan het rijden bent.

Bij TT is dat veel beter; je tikt éénmaal bovenaan rechts en dan verschijnt dat balkje + je meteen de info onder en bovenaan te zien krijgt als er bv fille is en noem maar op + je deze automatisch aangeeft ook of je een andere route wil, ook dat kan je dan makkelijk aanpassen en snel oke nemen enzo voor een andere route.

Op korte afstanden kan je navigon of een andere gps nemen maar voor toch wel langer afstanden gebruik ik liever TT mee de live traffic.


TomTom is misschien qua gebruiksvriendelijkheid en handigheid beter, maar je moet ook denken, deze geldt alleen voor West-Europa en aangezien ik over heel Europa moet behelpen lijkt Navigon mij beter.
Tenzij TomTom eentje voor heel Europa heeft, lijkt mij de kans voor TT sterker. Maar momenteel gaat de keuze voor Navigon.

ballegooier 16-09-10 00:22

Ik heb gemerkt dat TT betere / logischer routes berekend. Getest met een losse TT pnd en Navigon voor iPhone. Dealbreaker was de Traffic Live voor mij (prijs), maar ook daar wisselende ervaringen mee.
Ten slotte: ik vind het scherm van de iPhone te klein voor navigeren. Ik overweeg een pnd te kopen. Maar dan toch weer Navigon denk ik ;-)
Laatstgenoemde ziet er iig beter uit. Bij TT vind ik de POI's op de route, getoond op de kaart weer beter weergegeven. Bij Navigon zijn die icoontjes te klein. Geen idee waarom, want er is verder ruimte zat.

apotheosis 16-09-10 01:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 562148)
Ik heb gemerkt dat TT betere / logischer routes berekend. Getest met een losse TT pnd en Navigon voor iPhone. Dealbreaker was de Traffic Live voor mij (prijs), maar ook daar wisselende ervaringen mee.
Ten slotte: ik vind het scherm van de iPhone te klein voor navigeren. Ik overweeg een pnd te kopen. Maar dan toch weer Navigon denk ik ;-)
Laatstgenoemde ziet er iig beter uit. Bij TT vind ik de POI's op de route, getoond op de kaart weer beter weergegeven. Bij Navigon zijn die icoontjes te klein. Geen idee waarom, want er is verder ruimte zat.

Te klein scherm om mee te navigeren? Totaal niet mee eens en ik kan u ook al zeggen ik nog maar 32j ben en maar 6/10 meer haal mee zo van die oogtesten, das dus geene vetten al meer op die leeftijd en toch kan ik alles zer goed zien op m'n scherm, alleen de hele kleine straatjes die er soms opkomen kan ik niet zo goed lezen maar dat maakt niks uit ook natuurlijk.
Voor de rest vind ik alles heel duidelijk vind ik.
Met zo'n autohouder zit je toch goed om zo het scherm ook te doen kantelen? Ik heb er alvast geen enkel probleem mee.

Tja, er zijn hier mensen bij die zegge, welke moet ik nemen? Ik begrijp wel dat vele mensen het geld aan andere zaken moeten geven ;) maar ik heb tomtom,navigon,sygic,igo myw ay,copliot en ndrive ;).
Keuze zat dus.
En als je je iphone jailbreak ofzo doet kan je die gps er gratis opzetten maar dat doe ik niet.

windosurf; dat begrijp ik heel goed al zie ik op nr 1 bij top betaald tomtom europa staan en de landen staan er denk ik ook allemaal bij welke deze ondersteunen.

glaantje 16-09-10 10:12

TomTom heeft ook gewoon een Europa app, naast oa West-Europa en Benelux versies.

Ik vind het iPhone scherm trouwens ook perfect groot genoeg om op te navigeren, met een goede houder is het idd helemaal top. Groter heb ik echt niet nodig :)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:01.