iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Navigatie (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/)
-   -   GPS problemen op iPhone 3G 4.0.1 (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/74215-gps-problemen-op-iphone-3g-4-0-1-a.html)

iRobin 06-10-10 21:25

GPS problemen op iPhone 3G 4.0.1
 
Ik heb gisteren een iPhone 3G op 4.0.1 verkocht aan een vrouw.
Nu krijg ik net een mail dat ze beweert dat de GPS niet werkt, dit was ook de reden dat ze een andere wilde.

Heb al een beetje rondgekeken of dit een vaker voorkomend probleem is, maar kan alleen problemen vinden met de GPS op iOS 3.x.x en niet op iOS 4.0.1

Nu vroeg ik me af of ik de vrouw op afstand kan helpen en of het niet aan haar ligt dat ze het nou al voor de tweede keer meemaakt?

Bij mij gaf de iPhone namelijk wel een goede locatie aan.

Bij voorbaat dank.:confused:

Chrisl 06-10-10 21:26

Wat zegt ze dat niet werkt dan????

iRobin 06-10-10 21:28

De desbetreffende stukjes uit de tot-nu-toe twee mails:

Citaat:

Kennelijk ook stuk, ik heb van alles geprobeerd, ook de huidige locatie in het routesysteem geeft hij niet goed aan.
Ook loopt het bolletje niet mee als ik rij, dus er is iets stuk,
Mijn reactie:
Citaat:

Hey ~,

dit vind ik vreemd want ik had laten zien dat de GPS bij mij thuis gewoon de goede locatie aangaf.
Geeft de iPhone als je naar Kaarten gaat en dan linksonder op dat rondje klikt wel de goede locatie aan?

Groeten,

Robin
Haar reactie daarop:
Citaat:

Nee dat doet hij dus niet en hij loopt ook niet mee op de route zoals hoort.
Bij huidige locatie zit hij er steeds een stuk langs. Hij is echt stuk, want bij de routeplanner geeft hij dit aan
Sorry, maar dat is nou net de reden dat ik een andere wilde

Chrisl 06-10-10 21:29

Heeft ze locatie bepaling wel aan staan????

WDS001 06-10-10 21:30

Als je de gewone Google Maps applicatie gebruikt dan 'loopt' het bolletje maar om de x-aantal seconden mee. Bovendien is die app lang niet zo nauwkeurig als bijvoorbeeld Navigon of TomTom.

Aangezien er wel een bolletje wordt getoond lijkt het me niet dat er een probleem is met de GPS.

iRobin 06-10-10 21:32

Heb het doorgemaild, ik denk dat je met locatiebepaling locatievoorzieningen bedoelt toch?

Heb al naar wat andere oplossingen gezocht die misschien ook werken, zal ze in dit topic posten zodat ik ze in ieder geval niet kwijtraak en misschien helpen ze anderen ook wel.

Citaat:

1. Google maps openen, als je locatie niet gevonden wordt Google Maps af sluiten
2. Locatievoorziening in Instellingen uitzetten
3. iPhone uitzetten
4. iPhone Inschakelen
5. Locatievoorziening in de instellingen aanzetten
6. Google Maps openen, je locatie is nu weer niet goed, Dus Google Maps Afsluiten
7. Google Maps opnieuw openen en dan binnen 15/30seconde wordt je goede locatie gevonden(WEL buitenshuis staan, anders duurt het langer of doet hij het helemaal niet)
Citaat:

Heb ik al gedaan ja, bij mij werkt het ook weer zoals ik al aangaf in het andere topic met betrekking tot dit onderwerp zijn er ongeveer 4 manieren bekend waardoor je gps softwarematig kan falen. Ik zal de oplossingen hiervoor in dit topic nogmaals kopieren zodat anderen er ook wat aan hebben.

1) Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen
Let op: dit herstelt wel alle netwerken en wachtwoorden etc.

2) Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel locatiewaarschuwingen

3) Spelen met een combinatie van 3g aan/uit en Wi-fi aan/uit.

4) Eerst Google maps openen, wachten op fix en vervolgens in Navigon een nieuwe! navigatie starten.

Het helpt ook al je in een open ruimte staat als je deze dingen probeert, je zult zo sneller een fix krijgen en er achter komen welke methode werkt.

Deze oplossingen heb ik uit het topic op het apple forum gehaald wat ik even heb doorgespit, voor degene die dit willen lezen kun je hier terecht: http://discussions.apple.com/thread....art=0&tstart=0

Ik ben benieuwd of dit voor jullie ook helpt! Ik weet hierdoor in ieder geval wel bijna 100% zeker dat het om een software issue gaat, het is dus wachten op een fix denk ik.

Succes!

Chrisl 06-10-10 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WDS001 (Bericht 578407)
Als je de gewone Google Maps applicatie gebruikt dan 'loopt' het bolletje maar om de x-aantal seconden mee. Bovendien is die app lang niet zo nauwkeurig als bijvoorbeeld Navigon of TomTom.

Aangezien er wel een bolletje wordt getoond lijkt het me niet dat er een probleem is met de GPS.

Daar heb je een punt, als GPS niks deed had ze waarschijnlijk dat hele bolletje niet eens.

WDS001 06-10-10 21:34

Een harde reset wil ook wel eens helpen. En desnoods een volledig herstel in iTunes zonder het terugzetten van een reservekopie.

iRobin 06-10-10 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WDS001 (Bericht 578407)
Als je de gewone Google Maps applicatie gebruikt dan 'loopt' het bolletje maar om de x-aantal seconden mee. Bovendien is die app lang niet zo nauwkeurig als bijvoorbeeld Navigon of TomTom.

Aangezien er wel een bolletje wordt getoond lijkt het me niet dat er een probleem is met de GPS.

Stuurde haar dit:
Citaat:

Dat snap ik, maar vind het vreemd dat u nou weer dit probleem heeft terwijl de iPhone het bij mij gewoon goed deed. Als u nu naar Instellingen > Algemeen > Locatievoorzieningen gaat en die dan aanzet, is er dan verbetering? Robin
Waarop ik deze reactie kreeg:
Citaat:

Dat heb ik uiteraard nagekeken en dat staat allemaal aan.
Ik snap het ook niet, maar ben vandaag naar Goes geweest en hij deed het echt niet.
Ook hier thuis geeft hij als huidige locatie Nuenen aan
Klopt dus gewoon niet.

iRobin 06-10-10 21:39

Heb haar gevraagd om een harde reset uit te voeren.

Ik ben aan de ene kant wel bang dat ze nu ze mijn iPhone heeft overgenomen probeert om haar geld terug te krijgen en de oude aan mij te geven.
Maar het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat er twee iPhones een probleem hebben dat niet software-matig te verhelpen zou zijn.

WDS001 06-10-10 21:39

Volgens wat ik hier lees is er echt geen probleem met de GPS-chip. Blijkbaar wordt verwacht van de Google Maps applicatie dat die je ergens naar navigeert, maar dat is helemaal niet de bedoeling daarvan.

Citaat:

Ook hier thuis geeft hij als huidige locatie Nuenen aan
Klopt dus gewoon niet.
Hieruit leid ik af dat de iPhone binnen is en dan kan het inderdaad zijn dat de locatie afwijkt.

iRobin 06-10-10 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WDS001 (Bericht 578422)
Volgens wat ik hier lees is er echt geen probleem met de GPS-chip. Blijkbaar wordt verwacht van de Google Maps applicatie dat die je ergens naar navigeert, maar dat is helemaal niet de bedoeling daarvan.



Hieruit leid ik af dat de iPhone binnen is en dan kan het inderdaad zijn dat de locatie afwijkt.

Volgens gebruikte ze wel een navigatie-app daarvoor, die je gratis kon krijgen als je T-Mobile klant was, Navigon o.i.d?

Nou krijg ik deze e-mail:
Citaat:

Van dat bolletje klopt niet, bij mijn andere geeft hij ook het bolletje wel weer, maar niet op de juiste plek, precies wat er nu is, daarom ben ik ook bang dat hetzelfde aan de hand is. Met mijn andere telefoon ben ik bij de reparateur geweest en die gaf aan dat de kapotte GPS deze problemen geeft. Bij de navigatie geeft hij ook aan dat er geen GPS is. Hij blijft steeds als huidige locatie Nuenen aangeven.
Een harde reset heeft dus niet geholpen.
We hebben gister een afspraak gemaakt over als hij het niet deed en daar wil ik je ook aan houden.
Ik heb nu alles geprobeerd, ook internet geraadpleegd voor alle oplossingen.

WDS001 06-10-10 21:45

Ik vind het in ieder geval sterk dat er zich twee keer net hetzelfde probleem voordoet bij twee totaal verschillende iPhones. En nog sterker omdat hij bij jou wél werkte.

Maar goed, laat haar een herstel uitvoeren in iTunes zonder een reservekopie terug te zetten. Hopelijk is het probleem dan van de baan.

Chrisl 06-10-10 21:47

Ik krijg hier ook geen goed gevoel bij. Als ze komt laat haar dan beide toestellen meenemen, dan kan je misschien zelf nog zien welke van jou was.

Misschien kan je haar dan ook helpen door het zelf ff te testen.

iRobin 06-10-10 21:57

Ik heb haar nu dit gestuurd en wacht haar volgende mailtje af.

Citaat:

Als u de iPhone update naar de nieuwste firmware en dan een herstel doet ZONDER de reservekopie terug te zetten dan doet de GPS het waarschijnlijk wel.

iRobin 06-10-10 22:06

Nou krijg ik dit weer als antwoord:

Citaat:

Heb ik ook al gedaan, maar helaas ook zonder resultaat.
Ik weet het ook niet meer, heb mijns inziens alles geprobeerd wat ik op internet kon vinden.
Ik heb echt geen idee meer wat moet ik doen.

Chrisl 06-10-10 22:07

Dat heeft ze snel gedaan dan.......


Laat haar eens een screenshot mailen van settings/general/location services. Daar moet ook maps.app en navigatie.app op on staan.

iRobin 06-10-10 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chrisl (Bericht 578465)
Dat heeft ze snel gedaan dan.......


Laat haar eens een screenshot mailen van settings/general/location services. Daar moet ook maps.app en navigatie.app op on staan.

Is dit Instellingen > Algemeen > Locatievoorzieningen?
Zal het eens vragen.

ballegooier 09-10-10 19:01

Dit gaat volgens mij niets opleveren; die vrouw kan alleen maar zeggen dat de gps 'stuk' is (wat een zeer a-specifieke omschrijving is van wát er nu precies niet aan werkt), waardoor je vermoed dat haar kennis/inzicht van deze problematiek gemiddeld of matig is. Het verbaasd mij dan dat ze wél op al je instructies (voor een beetje meer gevorderde gebruiker) zonder meer kan bevestigen 'dat dat ook niets helpt'. Lijkt mij beter dat jullie nog eens afspreken en je haar laat zien hoe zo iets werkt, kun je meteen zelf beoordelen of het echt wel 'stuk' is. Neem een laptop met iTunes mee (en een van te voren gedownloade firmware / ispw) mocht er idd iets niet mee in orde lijken te zijn.
Btw. als je je serienummer van jouw oude iPhone nog ergens hebt, kun je checken of je wel echt jouw eigen iPhone terug krijgt.
Beter om je iPhone aan iemand te verkopen die niet meteen 'het is stuk!' rept als ze niet weet hoe iets precies werkt.

ballegooier 10-10-10 13:47

Wat me vanmiddag opviel in de trein: zodrá mijn iPhone overschakelt op het GPRS netwerk (als er even geen 3G dekking is) verschuift mijn locatie via GPRS naar een compleet andere locatie (Geldermalsen!) dan de locatie die wordt aangegeven als ik op 3G zit. Blijkbaar is dan het 'assisted' gedeelte van de GPS dan even behoorlijk in de war. De locatie die wordt weergegeven als ik op het 3G netwerk zit, klopt wel...


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:50.