iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Navigatie (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/)
-   -   Navigon: Haalt links en rechtsaf door elkaar (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/78333-haalt-links-rechtsaf-door-elkaar.html)

ballegooier 24-11-10 10:03

Haalt links en rechtsaf door elkaar
 
Sinds ruim een jaar gebruik ik nu Navigon op mijn iPhone (sinds kort naar volle tevredenheid op mijn iPhone 4) maar ik maakte laatst iets raars mee:

http://img708.imageshack.us/img708/9643/navigonq.png

Wat me de laatste tijd vaker opvalt, is dat Navigon 'in de war' lijkt. In het voorbeeld hierboven is te zien dat ik rechtsaf moet, maar de dame (standaard gesproken aanwijzingen, geen TTS) zegt dan dat ik links af moet slaan. Het plaatje laat ook zien dat ik linksaf moet. Maar ik moet rechtsaf! Dat laat de route gelukkig ook wel zien.

Gisteravond gebeurde het weer: ik moest linksaf (andere situatie, andere plek) en ik kreeg ook netjes een pijl voor linksaf slaan te zien, maar ik hoorde: 'rechtsaf slaan'!

Hebben meer mensen deze gekke ervaring?

Edit: ik bedacht me tijdens het posten van deze post, om het nog eens te proberen en hetzelfde punt nog eens in simulatie modus te laten passeren. En wat denk je? Geen rariteiten, gewoon netjes 'schuin naar rechtsaf slaan'

http://img715.imageshack.us/img715/8623/img01990.png

http://img33.imageshack.us/img33/7613/img0200q.png

iScorpio 24-11-10 10:08

Ben dit zelf nog nooit tegen gekomen in Navigon. Misschien eens opnieuw installeren?

colliehome 24-11-10 11:04

Ik moet zeggen dat ik het ook al ben tegengekomen. Dacht dat het een foutje was. Maar dit weekend heb ik het weer gezien.
Er blijkt een update te komen volgens Novigon-twitteraccount maar deze zal niet voor snel zijn...

Wilbie 24-11-10 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door colliehome (Bericht 604593)
Ik moet zeggen dat ik het ook al ben tegengekomen. Dacht dat het een foutje was. Maar dit weekend heb ik het weer gezien.
Er blijkt een update te komen volgens Novigon-twitteraccount maar deze zal niet voor snel zijn...

Gelezen op de facebookpagina van Navigon: "Although we can not comment on a specific release date it should be available before Christmas. :)"

ballegooier 24-11-10 15:25

Maar ja, een update is leuk, maar verhelpen die deze bugs wel? Voornaamste reden volgens mij om te updaten is denk ik in de eerste plaats nieuwe editie kaarten. Ik zal Navigon eens proberen te mailen met dit verhaal.

colliehome 24-11-10 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 604778)
Maar ja, een update is leuk, maar verhelpen die deze bugs wel? Voornaamste reden volgens mij om te updaten is denk ik in de eerste plaats nieuwe editie kaarten. Ik zal Navigon eens proberen te mailen met dit verhaal.

Euhm? Elke update is er niet enkel om nieuwe kaarten in te geven maar ook om bugs - zoals deze- te verhelpen. Een -gedocumenteerd- mailtje is steeds een goed idee om de mensen een handje te helpen.

doceb 24-11-10 15:58

Misschien helpt het om er een mannenstem in te zetten;)?

ballegooier 24-11-10 22:35

@doceb goed idee; zal het zelf eens inspreken

Macbookto 25-11-10 00:31

Ik was weg van Bram, van de TomTom. Ik mis hem.

Volgens mij heb ik het probleem ook wel eens van links en rechtsaf. Ik zal hem eens veel laten navigeren deze week.

Het was toch mogelijk dat je bovenin in kon stellen dat je kon zien hoe laat je ergens aan komt? Nu zie ik alleen steeds staan hoe hard ik rijd en ik krijg het niet veranderd. Ra ra.

colliehome 25-11-10 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macbookto (Bericht 605100)
Ik was weg van Bram, van de TomTom. Ik mis hem.

Volgens mij heb ik het probleem ook wel eens van links en rechtsaf. Ik zal hem eens veel laten navigeren deze week.

Het was toch mogelijk dat je bovenin in kon stellen dat je kon zien hoe laat je ergens aan komt? Nu zie ik alleen steeds staan hoe hard ik rijd en ik krijg het niet veranderd. Ra ra.

Je kan veranderen door -bv in dit geval- op je snelheid te tappen.

ballegooier 25-11-10 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door colliehome (Bericht 605122)
Je kan veranderen door -bv in dit geval- op je snelheid te tappen.

En/of 'toon route informatie' aanzetten in opties. Dan krijg je ook verwachte aankomsttijd te zien. Niet dat die ooit reëel is, maargoed. ;)

colliehome 25-11-10 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 605222)
En/of 'toon route informatie' aanzetten in opties. Dan krijg je ook verwachte aankomsttijd te zien. Niet dat die ooit reëel is, maargoed. ;)

een 10 tal minuten bijtellen lijkt wel meestal juist te zijn.
de tijd valt of staat met je gemiddelde snelheid ( tractor,verkeerslichten,remmen,...)

Macbookto 25-11-10 19:34

Dat is het nu juist, dat op die kilometers tappen dat helpt niet meer. Er blijven kilometers staan en ik weet dat hij het eerst wel deed. Misschien moet ik het programma weer eens opnieuw installeren.

colliehome 27-01-11 18:59

Is dat links en toch rechts of omgekeerd probleem nu opgelost?
Ik heb het nog steeds.

Macbookto 28-01-11 20:22

Dat tappen bovenin doet het weer. Als ik bij ons de weg uitrijdt, maakt de weg een bocht naar links. Er wordt nog steeds gezegd dat ik rechtsaf moet. Daar is niet eens een weg. Hahaha

Sleurhutje 17-02-11 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier (Bericht 604561)
Sinds ruim een jaar gebruik ik nu Navigon op mijn iPhone (sinds kort naar volle tevredenheid op mijn iPhone 4) maar ik maakte laatst iets raars mee:

http://img708.imageshack.us/img708/9643/navigonq.png

Als je goed kijkt, is dit geen gewone rechtsaf maar 3x linksaf (is uiteindelijk ook rechtaf :D). Te herkennen aan de verdikking op het kruispunt. Overduidelijk een bug in de manier van routebepalen. :rolleyes:

jen 22-02-11 17:23

Heb hetzelfde probleem.
Heb al een paar keer meegemaakt dat als ik alleen op de stem rijd de verkeerde richting opgestuurdt wordt.

Macbookto 25-02-11 22:51

Ha, op dit punt is hij ook mis. Navigon zegt dat ik links af moet(zie pijl) en dan rijd ik een dam van een land in, dus oprit voor een boer en ik moet rechtsaf en dat laat hij qua weg ook zien.

http://img46.imageshack.us/img46/700/img0712.png

ballegooier 28-02-11 07:13

Zo we verzamelen ze wel, zo.

Ik kan bovenstaande situatie idd reproduceren (althans geprobeerd, weet niet op het precies hetzelfde is, Macbookto? Ik gokte Stroeerweg zal wel in Stroe liggen... en toen nog een routepunt in de buurt 'gespeld') Het is wel interessant dit, want je kunt het linksaf wel degelijk uitleggen / interpreteren.
Eerst even een plaatje van hoe ik het te zien kreeg in simulatie modus:
http://img251.imageshack.us/img251/7378/img0350h.png
Even ervan uitgaande dat dit daadwerkelijk dezelfde situatie is als hierboven; kun je stellen dat je aan het eind van deze weg 2 x rechtsaf kunt. Dat valt de bestuurder niet uit te leggen, dus zou je het kunnen zien als een t-splitsing. In dit geval kun je 2 interpretaties geven; ofwel je kunt rechtdoor en rechtsaf ofwel je kunt linksaf en rechtsaf. Als de aanwijzing 'rechtdoor' zou zijn is dat net zo verwarrend als je zegt 'rechts afslaan' op een snelweg... Als de aanwijzing 'rechts afslaan' zou zijn, zou het verwarrend zijn omdat je 2 x rechtsaf kunt.
Het verwarrende aan deze situatie is dus dat er links wel degelijk een 'weg' is, maar dat is natuurlijk niet echt zo. Een in- of oprit zal niet gezien worden als een weg. Daardoor is het echter niet minder verwarrend ;)

Het is mij al eens opgevallen dat Navigon bij een afbuigende weg al meldt: 'schuin rechtsaf slaan' wat verwarrend is, omdat dat helemaal niet hoeft - ik moet daar gewoon de weg blijven volgen, ofwel rechtdoor. In bovenstaand geval zou het wat mij betreft logischer of duidelijker zijn als Navigon zegt: volg de weg of ga rechtdoor. Hmm. 't Is wel lastig.

Zelf nakijken? Klik op deze koppeling (direct) op je iPhone:
navigonNLD://route/?target=coordinat...8087/52.177956

Sleurhutje 28-02-11 08:45

Nog niet te spreken over de opmerking: "Let op, bocht!". Op het moment dat de snelweg een flauwe kroming maakt. En kom je op een provinciale weg inderdaad op een wegvak met een scherpe bocht met lagere adviessnelheden, dan ze houdt troela wijzelijk haar mond.

Of in steden waar je linksaf gestuurd wordt, 600 meter door een hele woonwijk wordt geleid om uiteindelijk op het stukje weg 20 meter verderop als je rechtsaf was gegaan terecht te komen. De algoritmes om de route te berekenen lijken duidelijk een voorkeur voor linksaf te hebben.

Macbookto 28-02-11 18:35

Ja, Ballegooier dat is hetzelfde punt. Ik begrijp nu hoe ze aan die uitleg komen door jouw verhaal. Toen ik na het bezoek terugreed, werd er gezegd: rechtsaf. Terwijl het idd voor mij gewoon weg vervolgen was. Als ik echt rechtsaf zou zijn gegaan, was ik tegen de spoorrails aangereden. Aan het eind van die inrit.
Wat Sleurhutje opmerkte herken ik ook. Zo'n situatie komt bij ons in de buurt ook voor

ballegooier 28-02-11 19:22

Het zou interessant zijn als we
Dezelfde route in TomTom zouden kunnen testen. Wie o wie?

Macbookto 28-02-11 19:48

Eerder had ik een TomTom op mijn iPaq. Even proberen of ik een demo kan krijgen.
Ja, gelukt.
" Na 200 meter houd links aan", zegt Bram van TomTom

Dat vind ik veel logischer

ballegooier 19-01-12 19:50

Ik begin me steeds meer te storen aan de onlogische instructies van Navigon. Bij een rotonde op een vaste route, geeft hij bijvoorbeeld ook aan dat ik naar rechts moet, terwijl de route gewoon rechtdoor vervolgd moet worden. Ik heb dit nu al bij 2 rotondes gemerkt op een 80km weg (N-weg) Laatst moest ik een uur navigeren alleen op instructies (ik wilde een time lapse maken tijdens het rijden, en die app kun je niet afsluiten) Dat werd een drama; echt niet te doen. Ik heb al ruim 2 jaar het geluid helemaal uit van Navigon, en ik weet onderhand wel weer waarom. Je valt van de ene verbazing in de andere...


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:22.