iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Navigatie (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/)
-   -   Gratis Navigon in buitenland (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/78885-gratis-navigon-buitenland.html)

DiscoveryV8 30-11-10 12:01

Gratis Navigon in buitenland
 
Als ik binnen de gratis Navigon van T-Mobile een extra kaart van Frankrijk koop. Moet ik dan data roaming aan hebben staan omdat de app checked of ik wel T-Mobile klant ben? Of heeft het niets met data roaming te maken en gaat het alleen naar het gsm netwerk? (niet dat ik dat wel wil, want dat zit ook niet in mijn belbundel en kost dus extra geld)
Dat wil ik natuurlijk niet in Frankrijk.

Wie weet hoe dat werkt?

markzijlstra 30-11-10 14:48

Bij de aankondiging van deze app stond het volgende nieuws op iphoneclub.nl:


Citaat:

<H2>Gratis navigatie, alleen voor T-Mobile-klanten
Citaat:


Navigon Select T-Mobile Edition, zoals de applicatie voluit heet, is gratis te installeren voor klanten van T-Mobile. Bij het opstarten van de app controleert de software of je een simkaartje van T-Mobile hebt geïnstalleerd. Alle aanvullende diensten en extra kaarten zitten ook al in de app, zodat je bij het doen van een In App-aankoop niets extra’s meer hoeft te downloaden. Je kunt dus ook pas op je vakantieadres besluiten dat je alsnog verkeersinformatie of extra kaarten wilt hebben. Bij het navigeren zelf heb je niet te maken met roamingkosten, omdat de kaarten offline op je toestel staan en gebruik in het buitenland niets kost (zie ons artikel over GPS-misverstanden).
Wel geldt daarbij een aandachtspuntje: in de omschrijving in de App Store staat dat er ook in het buitenland kosten kunnen ontstaan. De app controleert namelijk regelmatig of er sprake is van een geldige licentie. Daarbij wordt ca. 2 kB aan data verstuurd. Omdat veel mensen roaming in het buitenland hebben uitgeschakeld, kan het dus voorkomen dat je app het opeens niet meer doet, waarna je toch korte tijd roaming moet inschakelen.
</H2>
Mijns inziens werkt dit dus niet als je je dataroaming uitgeschakeld heb. Zelf heb ik een iPhone op het vodafone netwerk, heb geprobeerd het te downloaden met een T-Mobile kaartje (dat lukte overigens wel) maar bij het gebruik van Navigon gaf het te kennen dat ik niet de juiste provider had. Het wordt dus daadwerkelijk gecheckt.

DiscoveryV8 03-12-10 11:28

Hoi,

bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor. Jammer hoor. Nu een afweging maken of de dataroaming opweegt tegen het commercieel aanschaffen van de navigatie.

Wilbie 03-12-10 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DiscoveryV8 (Bericht 610041)
Hoi,

bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor. Jammer hoor. Nu een afweging maken of de dataroaming opweegt tegen het commercieel aanschaffen van de navigatie.

Nou ja, als je ervoor zorgt dat je alle push-notificaties uit hebt in het buitenland en dat je daar je mail handmatig checkt (en de rest van dit soort data-verbruikende activiteiten stopzet), dan moet 2kb toch te doen zijn...

ballegooier 03-12-10 14:41

Let op: als je een telefoontje pleegt wordt je mail ook gecheckt. Dus als je in het buitenland denkt geen mail binnen te halen zolang je de sync instellingen op handmatig zet en de mail.app met rust laat... Pleeg dan ook geen telefoontje want je mail wordt dan opgehaald.
Lijkt mij ook niet dat dit de bedoeling is, maar bij mij werkt het wel steeds zo....

Caroline17 06-12-10 12:34

Hallo,

Weet iemand of er misschien een gratis app is voor navigatie? Hoeft op zich alleen voor Nederland te zijn.
Ik kan nix vinden in de appstore.

Thanx.
Caroline

Wilbie 06-12-10 16:07

Heb je een T-mobile abo: dan Navigon Select!

Caroline17 06-12-10 16:49

Hi, ik heb een Vodafone abbo.
C

Darkeye 16-12-10 23:22

Ik ga volgende week naar Berlijn en zit er nu over te denken om het Europese pakket erbij te kopen. Heeft iemand al enige ervaring in het buitenland? Hoe vaak controleert de app de geldigheid van de licentie. Heb niet zoveel zin om dataroaming de hele tijd aan te laten staan.

AHMETCAR 10-01-11 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Caroline17 (Bericht 611173)
Hallo,

Weet iemand of er misschien een gratis app is voor navigatie? Hoeft op zich alleen voor Nederland te zijn.
Ik kan nix vinden in de appstore.

Thanx. Ja er bestaat gratis navigati Wase
Caroline

skobbler is ook leuk en kost 1.59

AHMETCAR 10-01-11 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Caroline17 (Bericht 611173)
Hallo,

Weet iemand of er misschien een gratis app is voor navigatie? Hoeft op zich alleen voor Nederland te zijn.
Ik kan nix vinden in de appstore.

Thanx.
Caroline

Ja wase is gratis

AHMETCAR 10-01-11 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Darkeye (Bericht 615736)
Ik ga volgende week naar Berlijn en zit er nu over te denken om het Europese pakket erbij te kopen. Heeft iemand al enige ervaring in het buitenland? Hoe vaak controleert de app de geldigheid van de licentie. Heb niet zoveel zin om dataroaming de hele tijd aan te laten staan.

Van berlijn tot hanover kost 1 euro zo lang dat je in auto snelweg zit mak hij om 10 min eer keer kontak met internet

Peer84 23-02-11 13:36

Re:
 
Op de site van T-Mobile staat een stukje over jouw vraag.

'Om het mogelijk te maken deze applicatie gratis aan te bieden, wordt er periodiek gecontroleerd of je nog T-Mobile klant bent. Voor deze controle is een werkende data verbinding nodig, en is niet mogelijk via Wi-Fi. In het buitenland wordt een maal per 30 dagen de controle uitgevoerd. Als je data-roaming uit hebt staan wordt er via een notificatie bij het opstarten van de applicatie gevraagd om eenmalig dataroaming toe te staan. Als je ervoor kiest dit niet toe te staan, kan de applicatie pas weer worden gebruikt in Nederland. De controle vraagt ongeveer 2 KB aan dataverbruik*.'
(woensdag 23 februari 2011 12.30 iPhone 4 Navigon Select - T-Mobile)
Volgens deze tekst kun je dus 30 dagen in het buitenland gebruik maken van je navigatiesoftware, nadat je gecontroleerd bent.
Ik heb zelf de extra kaarten via de app gekocht en ben erg benieuwd of het gaat werken. Ik heb er dus ook nog geen ervaring mee..
Heeft iemand hier inmiddels meer ervaring mee?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DiscoveryV8 (Bericht 608229)
Als ik binnen de gratis Navigon van T-Mobile een extra kaart van Frankrijk koop. Moet ik dan data roaming aan hebben staan omdat de app checked of ik wel T-Mobile klant ben? Of heeft het niets met data roaming te maken en gaat het alleen naar het gsm netwerk? (niet dat ik dat wel wil, want dat zit ook niet in mijn belbundel en kost dus extra geld)
Dat wil ik natuurlijk niet in Frankrijk.

Wie weet hoe dat werkt?


WDS001 23-02-11 13:43

Een handige en goedkope navigatie-app is NAVV. Kost €10 voor de Benelux en €20 voor heel Europa geloof ik.

ballegooier 24-02-11 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WDS001 (Bericht 645187)
Een handige en goedkope navigatie-app is NAVV. Kost €10 voor de Benelux en €20 voor heel Europa geloof ik.

...en dat geld heb je er zo uit, afgezet tegen het gevaar dat je tóch veel dataroaming onkosten hebt (als niet door Navigon select veroorzaakt, danwel door andere apps / mail synchronisatie)

Dirruk 24-02-11 15:36

Navmii werkt prima en kost € 3,99 voor Nederland

Dat is ook goed te doen

En anders gewoon google maps als je een onbeperkt online abbo hebt

huibregt 24-02-11 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dirruk (Bericht 645557)
Navmii werkt prima en kost € 3,99 voor Nederland

Dat is ook goed te doen

En anders gewoon google maps als je een onbeperkt online abbo hebt

Google maps zou ik in het buitenland toch maar niet gebruiken. Je hebt dan nogal veel datakosten. een onbeperkt online abbo werkt alleen bij je eigen provider.

Macbookto 25-02-11 23:47

Nou, begrijp ik er helemaal niets meer van. Ik heb pas met die actie van Navigon met korting Europa gekocht, inclusief Nederland, neem ik aan en gaat hij dan controleren of ik wel recht heb op die Europakaart? Iemand die geen T-Mobile heeft, kan Navigon toch ook kopen? Die gratis applicatie van Navigon heb ik er wel afgehaald.

Ik heb dus de Europaversie met 40 landen. Daar zit de Benelux ook bij inbegrepen. Krijg ik er dan ook last van?

huibregt 26-02-11 11:07

Nee, als je de Navigon app officieel hebt gekocht heb je natuurlijk geen last van van de controle via T-Mobile. Die controle is alleen voor de gratis app. Je hebt bij de gekochte versie dus geen dataverkeer in het buitenland om gebruik te kunnen maken van Navigon.

Macbookto 26-02-11 11:48

Maar dan begrijp ik het nog niet. Dat gratis Navigon is toch alleen bedoeld voor Nederland, dan heb je Navigon in het buitenland toch niet aanstaan?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:37.