iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Navigatie (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/)
-   -   Lokatie voorziening. (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/84475-lokatie-voorziening.html)

Guest-201205292233 09-02-11 20:06

Lokatie voorziening.
 
Vraagje :

Gebruikt lokatievoorziening in het data die buitenom de bundel gaat ? Ik was n.l. afgelopen zondag in Belgie - en om even snel de grensweg terug te vinden zat ik even een ca 10-15 minuten op Google maps.

Dataroaming stond uit - 3G & Lokatievoorziening stonden wel aan. Helaas heeft deze 15 minuten datasnoeperij me wel 28 Euries gekost buiten de bundel. Gebeld met de Vodafone medewerker - en die melde me dat de data via 3G in het buitenland heel goed werkt - :eek: dus ook centjes kost.

Nu heb ik Tomtom op de masjiene staan en vraag ik me af of de lokatievoorziening aan moet staan ( vlgs Tomtom wel )- en zonder vond Tomtom geen GPS signaal ( kan ook mijn ongeduldigheid zijn ). Het zou zonde zijn als je naar Zuid Frankrijk of zo zou navigeren - en dan een fijne rekening op de mat krijg vanwege de data overdracht :eek::eek:

Wie heeft dit ook wel eens aan de hand gehad en weet de oplossing of doe ik iets fout.

ballegooier 13-02-11 22:59

Het enige wat TomTom aan data zal willen gebruiken is evt. HD traffic info. Itt tot Google maps staan je kaarten gewoon voorgeladen op je iPhone - vandaar dat de app zon ruimte inneemt.
Maar als je data roaming uit hebt staan, kan er theoretisch geen data doorvoer zijn op andere netwerken dan jouw eigen provider. Of je nou 3G aan hebt of niet, dat scheelt geen zier. Je kunt het controleren door je ontvangen en verstuurde data verbruik te resetten (in instellingen) zodra je op een ander buitenlands netwerk zit. Die moet op 0 mb. blijven staan. Verder verdwijnt het 3G icoontje of het gprs-rondje. Als dat niet het geval is, is er mogelijk sprake van dataverkeer en moet je je instellingen controleren.
Heus, locatievoorzieningen ofwel gps kost NIETS. Dit is een an de hardnekkigste misverstanden.

Ik heb zelf een hele vakantie met Navigon genavigeerd en dataroaming op OFF. Ik had 0 bytes dataverkeer. Mijn traffic info deed het bijv. dan ook alleen in NL, alsook Mail etc.

tradie 14-02-11 09:47

Weelicht door Agps, dataroaming afzetten dan heb je dat niet

Macbookto 23-02-11 00:32

Hoe zit het nu en wie heeft er gelijk? Wat heeft TS dan fout gedaan als hij dataroaming uit heeft staan?

ballegooier 23-02-11 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macbookto (Bericht 645103)
Hoe zit het nu en wie heeft er gelijk? Wat heeft TS dan fout gedaan als hij dataroaming uit heeft staan?

in mijn beleving zijn dit verwarrende pruts verhalen waar niet veel van kan kloppen. Sorry voor deze respectloze opmerking. En een vervelend bij effect is dat iedereen die 'er ook niet veel verstand van heeft' ook nodeloos bang wordt gemaakt en aan de haal gaat met 'kost Locatievoorziening of gps geld?'
Data roaming is iets waar je, als je je iPhone zo uit de winkel meekrijgt, niet eens druk over hoeft te maken, want het staat standaard uit.
Het zou handig zijn als TS screenshots had gemaakt, om zijn zaak toe te lichten. Het zou natuurlijk best een fout in de software kunnen zijn, bijv. veroorzaakt door zijn jailbreak...

Zo las ik ergens anders hier op het forum van iemand dat zijn iPhone 'een software update had uitgevoerd' ondanks dat Dataroaming op uit stond. Sorry, maar een iPhone kan zijn eigen software niet updaten, hooguit apps of carrier settings.

Dit soort onduidelijke berichten laat zien dat diegene eigenlijk zelf niet goed begrijpt wat er aan de hand is, en/of is slecht ingelezen op de handleiding / fora...

Macbookto 23-02-11 17:14

Duidelijk verhaal, ballegooier. Ben ik even blij dat ik geen Jailbreak heb?
We gaan het maar eens proberen op vakantie en laten dan alleen dataroaming uit.

ballegooier 24-02-11 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macbookto (Bericht 645297)
Duidelijk verhaal, ballegooier. Ben ik even blij dat ik geen Jailbreak heb?
We gaan het maar eens proberen op vakantie en laten dan alleen dataroaming uit.

Reset voor je gemoedsrust even je 'mobiele data' verbruik teller, zodra je over de grens bent en overgeschakeld op het buitenlands gsm netwerk (dat kan best even duren, ik kneep hem wel een keer het duurde langer dan 20 min over de Belgische grens voordat ik 't-mobile NL' kwijtraakte)
Die moet dan op 0 byte blijven staan.
Ook moet het 3G icoontje of het gprs rondje verdwijnen. Je hebt alleen nog maar gsm verbinding dan...

Macbookto 24-02-11 10:46

Ha, de Belgen behoren dus toch nog een beetje bij ons Nederlanders. Ik zou voor nog meer gemoedsrust ook de 3G zelf uit kunnen zetten.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:38.