iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone Navigatie (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/)
-   -   Gps ontvangst in Duitsland (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f118/iphone-apps-games/f83/iphone-navigatie/97724-gps-ontvangst-duitsland.html)

brian0404 19-08-11 17:11

Gps ontvangst in Duitsland
 
Afgelopen week ben ik vanuit Emmen naar Movie Park Germany gereden. In Nederland heb ik geen enkel probleem met het gps signaal, maar eenmaal over de grens is het signaal slecht en valt zelfs helemaal weg.
Is de ontvangst in Duitsland zo slecht?

Voor de duidelijkheid:
iPhone4 firmware 4.3.3 jailbreak
TomTom Europa versie 1.8

Iemand hier ervaringen mee? En in de rest van Europa?

Guest-20180925190238 19-08-11 17:17

Denk je nu echt dat het GPS-signaal van de Amerikaanse GPS-satellieten voorbij de Hollandse grens slechter wordt of weg valt?

Er kunnen honderden redenen zijn waarom een radiosignaal zwakker wordt, maar van grenzen trekken elektromagnetische golven zich niets aan.

Guest-20180928213307 19-08-11 17:29

Ben ik verkeerd of niet?
Ik dacht dat deze (gps) werkten via de gsm antennes..
Van de iphone althans..

Guest-20180925190238 19-08-11 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NICK666 (Bericht 700715)
Ben ik verkeerd of niet?
Ik dacht dat deze (gps) werkten via de gsm antennes..
Van de iphone althans..

Het GLOBAL POSITIONING SYSTEM (GPS) werkt via satellieten in een lage omloopbaan en niet via een GSM base station.

Door triangulatie met GSM base stations kan de GPS nauwkeurigheid wel worden verbeterd, dat heet dan A-GPS. Ook bakens op de lange golf kunnen hier voor worden gebruikt.

Guest-20180928213307 19-08-11 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 700717)
Het GLOBAL POSITIONING SYSTEM (GPS) werkt via satellieten in een lage omloopbaan en niet via een GSM base station.

Door triangulatie met GSM base stations kan de GPS nauwkeurigheid wel worden verbeterd, dat heet dan A-GPS. Ook bakens op de lange golf kunnen hier voor worden gebruikt.

Ja dat weet ik..
Maar ik denk dat de iphone zijn positie berekent via de antennes..
maar ik zie net in de faq's dat hij een gps ontvanger heeft..
dus was ik slecht ingelicht..

brian0404 19-08-11 17:56

Ik vind het toch erg vreemd dat hij op de heenreis wegviel vlak over de grens en op de weg terug pakte hij pas weer het signaal op, op ongeveer dezelfde plaats.... Vandaar dat het mij zo bevreemde.
Wellicht dat eea toch te maken heeft met de combinatie van gps signalen aangevuld met de locatie bepaling via antennes.
Ter aanvulling, roaming stond uit.

Guest-20180925190238 19-08-11 18:06

Ik weet echt niet hoe TomTom op een iPhone werkt want ik gebruik dat appje niet.

Ik gebruik Navigon op mijn iPhone en ben bijna dagelijks in Duitsland zonder minste problemen. Één keer per maand doe ik een trip B -> D -> A-> SK en terug met Navigon.

Ik heb nog nooit een probleem gehad met een wegvallend signaal. Behalve in tunnels, maar dan schakelt Navigatie een interne berekening in afhankelijk van de laatste gemeten snelheid.

Als TomTom echt GSM triangulatie nodig heeft dan zul je roaming moeten aanzetten. Maar dat kan ik moeilijk geloven. Overigens, voor GSM triangulatie hoef je niet te bellen. De GSM base stations zenden hun positie uit en de software corrigeert met deze data de GPS NMEA data.

gozertje 28-08-11 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NICK666 (Bericht 700722)
Ja dat weet ik..
Maar ik denk dat de iphone zijn positie berekent via de antennes..
maar ik zie net in de faq's dat hij een gps ontvanger heeft..
dus was ik slecht ingelicht..

wees blij. nu je het weet kun je roaming uitzetten zodat je geen data kosten krijgt voor het gebruik van internet in het buitenland.

on topic: nooit problemen gehad met slechte ontvangst in het buitenland.

ballegooier 28-08-11 09:44

Heb het ook gehad laatst op vakantie. Zodra ik de grens over bleef navigon hangen en kreeg ik af en toe de rode balk. Ik had dataroaming AAN staan, dus hik had zelfs gemakkelijk triangulatie kunnen doen! Uiteindelijk iPhone herstart: hielp niets. Op cruciale punten niet weten welke afslag je moet, dat rijdt k*t hoor! Uiteindelijk even gestopt en de iPhone een harde reset gegeven. En dan maar hopen dat er verder niks mis ging, want ik had geen laptop met iTunes bij me... Uiteindelijk hielp dit en waren de problemen over voor de rest van de vakantie (pfieuw)

Guest-20180928213307 28-08-11 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gozertje (Bericht 702607)
wees blij. nu je het weet kun je roaming uitzetten zodat je geen data kosten krijgt voor het gebruik van internet in het buitenland.

on topic: nooit problemen gehad met slechte ontvangst in het buitenland.

Ik ben altijd al blij geweest... want heb een vaste gps in de wagen.

putnik 31-08-11 09:58

Vorige week in het buitenland geweest.Navigon deed het probleemloos bij mij.Dataroaming wel uitgeschakkeld.
Evt. enkele keer dat ie wat tragger gps signaal oppikte, maar verder niets.

DENNISSMOLDERS 27-10-11 13:11

Nooit problemen gehad met gps in het buitenland, werkt altijd perfect.
Als hij op vliegtuigmodus staat werkt hij niet..
Dataroaming hoeft niet aan te staan, als je maar verbinding hebt met de GSM masten.

huibregt 27-10-11 19:40

Verbinding met GSM masten hoeft ook niet, het duurt dan alleen wat langer voor je een gps-fix hebt. Op vliegtuigmodus werkt gps inderdaad niet omdat de software dan ook de gps chip uitschakelt. Waarom men dat zo geprogrammeerd heeft begrijpt eigenlijk vrijwel niemand.

Michael_D 22-11-11 14:08

GPS in Duitsland valt weg ...
 
Klopt dat heb ik ook ervaren, vraag me ook af hoe dit kan komen.
Nu ik de appradio gebruik en deze een sirf 3 ontvanger heeft heb ik dit probleem niet meer.
Ook met de tomtom houder met ingebouwde sirf 3 is dit probleem uit de wereld (te koop overigens voor 60 euro)

putnik 13-12-11 15:40

Vanochtend in Dld geweest. Dortmund.Van huis uit werke Navigon uitstekend totdat ik de bocht nam naar A2 richting Dortmund.Dat is plm 50 km in Dld diep. Navigon werkte steeds minder.GPS was er wel, dan weer niet. Gelukkig kon ik de verkeersborden nog volgen om naar de plaats van mijn bestemming te komen.Op terugweg startte Navigon eerst wel, maar snel raakte die de gps kwijt.Pas toen ik de bocht naar A3 richting NL nam kreeg ik de gps weer terug.Het weer is niet de oorzaak. In NL regende het vele malen harder dan in Dld en er was meer bewolking in NL.Het betreft dus Navigon 2.0 op IOS v5.01.
Vorige versie van Navigon 1.7 en 1.8 op IOS 4.2.1 en 4.3 werkte veiloos tot aan Balkan landen toe.GPS werd snel gevonden.
Deze verhaal is gekopierd van een ander toppic.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:16.