iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone accessoires en onderdelen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f30/iphone-accessoires-onderdelen/)
-   -   Jabra Freeway Bluetooth Carkit (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f30/iphone-accessoires-onderdelen/100177-jabra-freeway-bluetooth-carkit.html)

Justinke 08-10-11 10:54

Jabra Freeway Bluetooth Carkit
 
Via deze topic zou ik jullie mijn bevindingen over de Jabra Freeway bluetooth carkirt willen laten weten.

Gezien ik wel veel in de auto zit, doch niet in die mate dat ik in een ingebouwde carkit zou willen investeren, heb ik meerdere bluetooth carkits geprobeerd, allen met hun voor en nadelen. Zo heb ik onder andere de Parrot Minikit, Seecode Vison en Seecode Vossor V3 geprobeerd om uiteindelijk bij de Jabra Freeway terecht te komen
.
De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik de Seecode Vossor V3 slechts een drietal maanden in mijn bezit heb, doch niet heb kunnen gebruiken gezien hij niet op de binnenspiegel van mijn wagen paste. Voor zover ik die carkit binnenshuis heb kunnen testen, waren er eigenlijk geen bemerkingen. Hij ligt nu gewoon terug in zijn verpakking te wachten op een rustige oude dag.

Maar nu terug naar de Jabra Freeway.

De Jabra Freeway is dus een bluetooth carkit dewelke op de zonneklep van het voertuig gemonteerd dient te worden. Gezien hij op die plaats wel zeer goed zichtbaar is, mag het oog ook wel iets hebben en het mag gezegd worden : het toestel is prachtig qua design. Over smaken en kleuren valt natuurlijk te twisten, maar het toestel heeft eigenlijk een tijdloos design. Sober, strak en toch gebruiksvriendelijk.

De hoogste prijs die ik op internet ben tegengekomen voor het toestel bedroeg 119 Euro, doch zelf heb ik het toestel in promotie kunnen kopen in de Makro voor de prijs van 99 Euro, inclusief thuislader. Dit was voor mij zowieso al een pluspunt gezien ik het noch praktisch, noch estetisch vind om een laadkabel te hebben slingeren vanaf de zonneklep naar de sigarettenaansteker-plug. In geval van nood is het natuurlijk wel een zeer nuttig alternatief
.
In de verpakking vind je het toestel, een USB-kabel en een laderplug voor in de wagen. Verder nog een quick start guide van 7 bladzijden. Meer heb je immers niet nodig om snel aan de slag te kunnen met deze carkit, hetgeen getuigt van het enorme gebruikersgemak van het toestel.

Het toestel is voorzien van 7 bedieningstoetsen : ON/OFF, antwoorden/beëindigen knop, FM, Voice, Vol -, Vol + en Mute knop. Persoonlijk denk ik niet dat de functie van de toetsen onduidelijk is, alhoewel de knoppen FM en Voice op niet veel toestellen voorkomen. De FM toets schakeld een FM-zender in die het geluid naar de 88.1 frequente van je autoradio stuurt, terwijl de Voice toest het spraakherkenningsgedeelt (om het zo maar te noemen) activeert. Over de verdere extra mogelijkheden die je via het Voice-menu kan bekomen ga ik niet verder uitweiden gezien sommige functies afhankelijk zijn van het type GSM-toestel dat je in combinatie met de carkit gebruikt.

Alvorens het toestel te kunnen gebruiken moet het natuurlijk gekoppeld worden aan een GSM/Smartphone en dit koppelen gaat enorm vlot. Ook bestaat de mogelijkheid om het toestel gelijktijdig te pairen aan twee bluetooth-apparaten. Het enige toestel dat de mogelijkheid had – mits firmware upgrade – om te pairen met 3 toestellen, was de Seecode Vossor V3, doch ik ken weinig mensen die gebruik maken van drie toestellen.

Na het koppelen kan je het toestel dus effectief gebruiken. De luidskwaliteit is gewoonweg perfect ! Het kan ook niet anders gezien het toestel gebruik maakt van een soort virtual surround systeem met 3 speakers. Dit zorgt er niet alleen voor dat je je gesprekspartner perfect verstaat, maar ook dat je muziek en navigatie-instructies (in die mate dat het gebruikte GSM/smartphone-toestel deze functies biedt) zeer goed verstaat. De Jabra ondersteunt immers meerdere protocols waardoor streamen van muziek enz. dus idd geen probleem zijn. Hierbij komen we dan onrechtstreeks terug bij het pairen met meerdere toestellen. Zelf gebruik ik de Jabra zowel met mijn iPhone 3GS (idd, ik ga niet mee met mijn tijd, ik heb geen iPhone 4… grapje), als met mijn mini-laptop om op mijn werk muziek af te spelen. Alhoewel mijn mini-laptop een redelijke geluidskwaliteit bood, geniet ik door de Jabra Freeway toch “dat ietsje meer” van mijn muziek. Zelfs in de wagen krijg je een mooi stereo/surround effect als je muziek vanaf je GSM/smartphone streamt naar de carkit.

Niet alleen is je gesprekspartner goed te verstaan, omgekeerd geldt hetzelfde : jou gesprekspartner verstaat jou ook perfect. Een enkele keer heb ik de opmerking gekregen dat mijn gesprekspartner zichzelf hoorde, maar dat lag er gewoon aan omdat ik het volume van de carkit te hard had staan. Want dit dient ook gezegd te worden, het volume kan dusdanig luid gezet worden dat je zelfs met open ramen je gesprekspartner perfect verstaat. Ook filtert de Jabra blijkbaar nevengeluiden want zelfs aan een snelheid van 120 à 130 km/hr op de autosnelweg, bleef ik perfect verstaanbaar.

Het streamen van muziek, navigatie-instructies enz. van de Jabra Freeway naar je autoradio via de ingebouwde FM-transmitter, hierover ben ik niet echt tevreden. Het geluid dat je op die manier naar je radio stuurt klinkt dof en soms “krakerig”. Mogelijks is dit ook te wijten aan mijn autoradio, doch gezien ik deze ‘extra’ eigenlijk niet gebruik, beschouw ik dit persoonlijk dan ook niet als een negatief punt. Het was gewoon leuk om het eens even te kunnen testen.

Een ander zeer groot pluspunt is het feit dat de carkit zich automatisch inschakelt bij het openen van het portier van je wagen, doch enkel wanneer je carkit in ON-stand staat. Hiermee bedoel ik dat je het toestel niet effectief hebt uitgeschakeld via de ON/OFF toets. Het is namelijk zo dat het toestel na een bepaalde tijd in een soort slaapstand valt. Zodra je het portier van je wagen terug opent, en je GSM/smartphone bleutooth verbinding staat nog altijd ingeschakeld, zal de carkit automatisch terug verbinding maken. Of het terug verbinden gebaseerd is op de trillingen van je voertuig bij het openen van je portier, of op basis van het geluid, dat heb ik spijtig genoeg niet kunnen terugvinden. Feit is wel dat dit zeer snel gebeurt gezien ik zelf heb kunnen ervaren dat nog geen seconde na het openen van het portier, ik reeds de melding “connected” door de carkit hoor klinken. Met andere carkits bestond de mogelijkheid tot automatisch verbinden ook, doch met één groot verschil : wanneer de toestellen na X aantal tijd scannen geen bluetooth GSM/smartphone in hun omgeving konden waarnemen, schakelde ze zich volledig uit, waardoor het toestel handmatig terug diende geactiveerd te worden.

Qua gesprekstijd en standy-tijd, hierover kan ik me nog niet uitspreken gezien ik het toestel slechts een week gebruik, maar zelfs na een week gebruik krijg ik nog steeds de melding dat mijn gesprekstijd nog 14 uur bedraagt. Deze mededeling wordt dus vocaal meegedeelt wanneer je de VOICE toets enkele seconden ingedrukt houdt. Gewoon een leuke extra.

Net zoals de gesprekstijd vocaal kan opgevraagd worden, bestaan er ook een massa VOICE-commands die gebruikt kunnen worden, al dan niet afhankelijk van de GSM/smartphone die je in combinatie met de Jabra Freeway gebruikt. Alhoewel het filmpje op de site van Jabra slechts enkele voorbeelden van voice-commands laat zien, blijkt het ook mogelijk te zijn om voice-commands die specifiek verbonden zijn aan jou GSM/smartphone ook mogelijk zijn, zelfs in het Nederlands. Feit is wel dat voice-control blijkbaar nog niet 100% op punt staat, althans wat betreft carkits, gezien bepaalde commando’s soms wel, dan weer niet begrepen worden. Mogelijks is dit ook afhankelijk van de randgeluiden, intonatie van de commando’s enz.

Over het gecombineerd gebruik van de Jabra Freeway en mijn TomTom Carkit voor iPhone 3GS, de ideale volgorde van pairen met de verschillende toestellen enz. kan ik jullie nog niets meedelen gezien ik nog niet in de mogelijkheid geweest ben om dit te testen. Zodra ik dit ook geprobeerd heb, zal ik zeker niet nalaten jullie dit via dezelfde topic te laten weten.

Tenslotte wil ik nog melden dat deze “review” gebaseerd is op mijn persoonlijke ervaringen, waarmee ik wil zeggen dat andere gebruikers andere ervaringen met de Jabra Freeway kunnen hebben. Ik sta dus steeds open voor suggesties, tips enz. die het gebruik van mijn Jabra nog aangenamer kunnen maken.


---------- Bericht automatisch samengevoegd op 8 oktober 2011 om 10:58 ----------
Opmaakcodes verwijderd. Leest iets makkelijker. :-)

apotheosis 18-10-11 21:20

Geen zin om zoiets te gaan lezen.
Wat ik wel wil zeggen is dat als je de jabra freeway eens reset door 3knoppen terzelfdertijd in te houden dan werkt de iphone 4s er ook op.

Justinke 20-10-11 12:33

Heb ondertussen de mogelijkheid gehad om de 4S van een vriend te kunnen testen.
Na de juiste procedure voor het koppelen van een tweede toestel, bleek dit zonder problemen te werken, zelfs zonder reset van de Jabra Freeway.
Weet niet of het al dan niet moeten resetten van de Jabra nodig is om een 4S te kunnen koppelen, hetzij als eerste, hetzij als tweede toestel. Hier werkte het in ieder geval perfect.

apotheosis 20-10-11 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Justinke (Bericht 721105)
Heb ondertussen de mogelijkheid gehad om de 4S van een vriend te kunnen testen.
Na de juiste procedure voor het koppelen van een tweede toestel, bleek dit zonder problemen te werken, zelfs zonder reset van de Jabra Freeway.
Weet niet of het al dan niet moeten resetten van de Jabra nodig is om een 4S te kunnen koppelen, hetzij als eerste, hetzij als tweede toestel. Hier werkte het in ieder geval perfect.

Soit, maakt niet uit, als het maar werkt maar mij viel al meteen wat op vandaag toen ik de carkit gebruikte met de 4s; die werkt beter met de 4s dan mee de iphone 4 en daarmee bedoel ik de 4s mijne jabra meteen vind en zeer snel vind en meteen connecteerd, mee mijn iphone 4 wilde dat soms wel eens niet meteen lukken, de 4s heeft er geen probleem mee, werkt als nen trein :-).
Vind het ook een deftige carkit, als ik iemand bel of ik word gebeld, ze verstaan me altijd heel goed aan de andere kant (tenzij er slecht bereik mss is).


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:20.