iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone accessoires en onderdelen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f30/iphone-accessoires-onderdelen/)
-   -   Nest Labs thermostaat ervaringen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f30/iphone-accessoires-onderdelen/111015-nest-labs-thermostaat-ervaringen.html)

mymac 29-01-12 22:35

Nest Labs thermostaat ervaringen
 
Naar aanleiding van het verzoek van Jean-Paul Horn heb ik dit topic aangemaakt. Het is de bedoeling dat iedereen met vragen en antwoorden met betrekking tot de Nest thermostaat zijn steentje bijdraagt waardoor we samen een beeld krijgen van de huidige compatibiliteit van de Nest in Nederland. Dit is handig voor mensen die een Nest hebben maar hem niet aan de praat krijgen of een Nest overwegen/besteld hebben.

Wat info over de Nest:

- Nest Labs is opgericht door voormalig iPod-topman Tony Fadell
- Nest is een aan/uit thermostaat
- Bedienbaar vanaf iPod touch, iPhone en iPad middels de Nest app
- Momenteel alleen verkrijgbaar in Amerika
- Werkt niet met het OpenTherm protocol wat in heel Europa veel wordt gebruikt

Meer informatie is uiteraard te vinden op de website van Nest Labs.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 29 januari 2012 om 21:46 ----------

Mijn eigen bevindingen:

ik keek uit naar het moment dat ik vanuit de auto even de verwarming aan zet voor ik thuis kom. Of als je in bed ligt en de kachel iets hoger wil zetten maar je er niet uit wil… Dat soort situaties.

Ik heb hem zelf proberen aan te sluiten via Rh en W, zoals de vorige Honeywell thermostaat ook is aangesloten. Hier in huis hangt een Remeha Avanta HR ketel welke duidelijk niet wil communiceren met de Nest. Op de zaak hangt een Remeha Quinta welke ook enkel OpenTherm gebruikt waardoor ook daar de Nest niet functioneert.

Ik heb op een ander forum nog ontdekt dat iemand met een Itho Daalderop ketel in combinatie met een Stiebel Eltron ketel de Nest eenvoudig aan de praat kreeg, zoals het hoort. Welke types dat precies waren weet ik niet. Wel weet ik dat Stiebel Eltron ook in Amerika zit wat misschien wel verklaart waardoor dat werkt. Remeha richt zich bijvoorbeeld volledig op de Europese markt waardoor de ondersteuning voor niet-OpenTherm thermostaten eigenlijk irrelevant is voor dit merk. Nefit heb ik geen ervaring mee, dus ik ben benieuwd.

Wally© 29-01-12 22:59

Ik ben hier misschien verkeerd...ik gebruik een Honeywell draadloze thermostaat...Idd heel anders dan een WI-Fi thermostaat...maar dient de Nest in eerste instantie niet te communiceren met je warmtepomp i.p.v. de ketel ?

DeCe 30-01-12 08:45

Ik heb dit weekend twee Nest thermostaten binnen gekregen.Geweldig ding maar installatie is dus niet gelukt tot nu toe. Ik heb ook een Remeha Avanta CW5. dus met Opentherm.
Ik heb de de Nest wel helemaal in kunnen stellen en er mee kunnen spelen, ook via mijn macbook. maar communicatie met de ketel, daar waar het natuurlijk om gaat is nog niet gelukt.
wat heb ik nu al gedaan:
- Aansluiten twee draden op Rh + W.
- Nest geheel opladen via de min USB-poort
- Schakelaar plaatsen op de Rh draad om deze te kunnen onderbreken.
- schakelaar op off
- Nest op baseplate plaatsen
- schakelaar on
- Nest start op en gaat downloaden
- hele opstart riedel begint zodra deze is gestopt schakelaar of, anders blijft ie herstarten.
- nu geeft de Nest de aansluitingen aan, geen power op Rh E4.
- schakelaar on
- nu kan je alles instellen Wi-Fi postcode (in USA) en andere leuke dingen.
- de E4 error blijft overigens gewoon staan.
- En hier blijft het dan bij.

Het probleem zit dus in de spanning op de Rh. Ik heb er al wel het een en ander over gelezen, zit nu te denken aan een aparte 24V voeding op de C en de Rh via een omvormer, zie dit artikel: Help Installing Nest Thermostat on Millivolt System Using 24v Transformer - diy nest thermostat | Ask MetaFilter
Of de ICY powerconvertor aanschaffen en er tussen zetten hoewel ik nog niet heb kunnen vinden of deze een neutraal (niet Opentherm) continu 24V signaal geeft.

Wordt vervolgd, ben zeer benieuwd naar andere resultaten, ervaringen en oplossingen. In het ergste geval maar een mailtje naar GeoHot, hij moet e.e.a. wel in een paar minuten op kunnen lossen ;)

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 30 januari 2012 om 08:03 ----------

nog een link voor extern 24V op C:
Help Installing Nest on Millivolt System Using 24v Transformer - DoItYourself.com Community Forums

mymac 30-01-12 13:24

@ DeCe: interessant. Ook ik kan hem 'werkend' krijgen maar hij blijft bij mij ook met (Rh) E4 hangen. Als ik de draden omwissel of anders dan op Rh & W plaats krijg ik E3. Het zou te maken kunnen hebben met het zogenaamde 'power stealing' van de Nest. Misschien laten deze Remeha ketels dat niet toe waardoor hij niet fatsoenlijk kan werken. Ik ben zeer benieuwd naar je vorderingen wat betreft je externe stroomtoevoer.

jejo1973 30-01-12 16:05

Nest werkend krijgen
 
Ook ik heb de Nest thermostaat besteld en ontvangen. Ik heb hem inmiddels werkend gekregen!! Ik heb thuis stadsverwarming die dmv een elektrische klep de warmwater toevoer in de meterkast regelt. Dit is een 24v ac schakel circuit.

Ik had ook een 2-draads aansluiting, 24 VAC. Na de thermostaat aangesloten te hebben (Rh & W1 aansluiting) leek het allemaal te werken. Thermostaat omhoog, klep ging open. Thermostaat omlaag, klep sloot.

Totdat ik merkte dat de thermostaat volgens de display niet zou moeten verwarmen en ik constateerde dat de verwarming toch aan stond... en later de elektrische klep een soort tikkend geluid maakte.

De reden hiervan werd veroorzaakt door het volgende:
Bij kortsluiting van de twee draden bij de thermostaat gaat er voldoende stroom lopen om de elektrische klep open te zetten. Door de draden bij de thermostaat te verbreken gaat de elektrische klep weer dicht.

Het probleem was dat de Nest, na even gebruikt te hebben, stroom nodig had om de interne batterij op te laden. Hiervoor moet er stroom gaan lopen in het circuit. Omdat de accu in de Nest bijna volledig leeg was, ging er een dusdanige stroom lopen die de elektrische klep activeerde. Dit resulteerde in eerste instantie dat de nest niet in verwarm modus stond, maar dat de elektrische klep toch geopend was, wat er voor zorgde dat mijn huis verwarmd werd.

Op een gegeven moment raakt de accu van de nest vol, waardoor de stroom in het circuit omlaag ging. Zodanig omlaag dat de klep weer ging sluiten. Kennelijk werd er een soort stabiel punt bereikt waarbij de thermostaat uit stond (geen verwarming gewenst), toch wat stroom nodig had om de accu op te laden, wat net voldoende was om de elektrische klep iets te activeren. Dit bevond zich op een kantelpunt waardoor de elektrische klep ging tikken.

Dit heb ik opgelost door de nest de mogelijkheid te bieden om op te laden, onafhankelijk van het circuit voor de schakeling van de elektrische klep. Door een extra draad aan te sluiten, op de C aansluiting (de min als het ware) kan de nest opladen, zonder de stroom te verhogen in het schakel circuit en daardoor de klep in de war te brengen.

De wensen die ik nu nog heb:
- De nest app beschikbaar maken in de NL app store
- Een nederlands postcode in te kunnen stellen en toch connected blijven aan het Wi-Fi*
- of: Connected zijn met het Wi-Fi maar zelf de datum/tijd instelling te kunnen doen.

*) De nest laat het toe om tijd en datum in te stellen op het moment dat je niet aan de Wi-Fi hangt. Op het moment dat je aan de Wi-Fi hangt gaat hij zelf de datum/tijd bepalen ahv de ingestelde postcode.

Algemene conclusie nu is: Het werkt en de thermostaat leert!
Ik kan me alleen voorstellen dat hij zich verbaasd dat wij snachts de verwarming aan willen... (vanwege het tijdsverschil in de nest en hier in nederland..)

Toevoeging: Op mijn ipad kan ik de doorverwijzing naar de app omzeilen door gebruik te maken van de Mercury web browser en mij dan als ander apparaat voor te doen dmv de UserAgent instelling op "Chrome" te zetten.

JornZ 30-01-12 20:56

Kunnen jullie opentherm ketels ook niet als aan/uit aangesloten worden? Dan zou de nest volgens mij altijd moeten werken...

DeCe 30-01-12 21:51

@jejo1973

wat heb jij precies op de C aangesloten, en waar heb jij de draad vandaan gehaald? VAC heeft m.i. geen -

@JornZ, remeha ketels werken idd ook met aan/uit maar dat is op de zelfde aansluiting als de opentherm op de ketel. Met de Nest aangesloten herkend de Remeha het niet als simpele aan/uit aangezien de Nest zelf om spanning vraagt vanuit de ketel.

jejo1973 31-01-12 10:26

Uit de 24vac adapter in de meterkast komen 2 draden. Een grijze (massa, het is wisselspanning, maar even voor het gemak aannemend dat er gewoon een plus en min is), een bruine, de + 24vac. Deze gaan beiden naar de elektrische klep om de klep continue van stroom te voorzien. Dan komt er vanaf de klep een zwarte om de klep open te zetten.

De thermostaat wordt aangesloten op de zwarte, schakeldraad, en de bruine, plus. Bij contact, klep open. Alleen de grijze gaat niet naar de thermostaat. Dat is in feite de nul/n/massa.

Als je deze naar de thermostaat brengt en aansluit op de C (common, staat voor massa, n of null) dan kan de nest ook gebruik maken van de continue spanning zonder stroom te moeten "stelen" uit het circuit waar ook de klep mee geschakeld wordt.

DeCe 03-02-12 23:45

Ik heb de nest aan de praat gekregen met de Remeha Avanta. De oplossing is een Icy power converter tussen de ketel en de thermostaat. Je gebruikt alleen de Rh en W1 aansluiting van de Nest. Nu laten leren :)

pclahsen 16-02-12 11:28

Ik heb de NEST al geruime tijd werkend op een niet open-therm AWB ketel die helaas de geest heeft gegeven. Ik een mooie Remeha Calenta Open-Therm laten installeren gisteren en aangesloten op de al geconfigureerde NEST. Hij ging aan en uit bij thermostaat activeren maar het was op een zeker moment 26 graden! De ketel bleef maar doorstoken! Balen dus. Gewoon Rh en W gebruikt zoals jullie beschrijven. Ik kreeg trouwens geen power error, maar zal wel komen omdat ie helemaal opgeladen was.
De bijgeleverde I-sense thermostaat aangesloten en de ketel werkte weer.
Ik ben benieuwd naar jullie verdere ervaringen!
@DeCe: doet ie het inmiddels nog?

jejo1973 16-02-12 12:51

@pclahsen: Ik denk dat het veroorzaakt wordt door een effect dat ik ook ervaren heb. Nl het power "stelen" via de twee draden.

Normaal gesproken zal bij doorverbinden van de twee draden een stroom gaan lopen die er voor zorgt dat een klep open gaat of een CV aanschakelt.

Doordat de Nest stroom steelt, gaat er ook een stroom lopen, waardoor de CV, ketel of klep "denkt" dat deze in werking moet komen.

Waar je voor moet zorgen is dat het stroom stelen van de Nest (voor het laden en functioneren) onafhankelijk plaats vind t.o.v. het schakel circuit.

In mijn geval door een extra massa draad tussen de elektrische klep en de Nest aan te brengen en aan te sluiten op de C aansluiting.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 16 februari 2012 om 11:52 ----------

Waarschijnlijk stond de Nest niet op verwarmen, terwijl de ketel wel stond te verwarmen.. Klopt dat?

pclahsen 16-02-12 13:51

Dat klopt helemaal dat ie uitstond! Vannacht ff glaasje water gehaald en de woonkamer was ineens bloedheet terwijl ik zeker wist dat de ketel uit stond toen ik ging slapen.

Een extra draad trekken zal niet eenvoudig zijn, maar is misschien de enige oplossing...Of zo'n Icy converter er voor zetten (zie boven)?

jejo1973 16-02-12 14:18

Ik heb even de beschrijving van de icy convertor gelezen en ik denk dat dit voor jou ook een oplossing kan zijn.

Een derde draad zou ook kunnen, maar dat is dan wel een beetje afhankelijk of je de mogelijkheid aan de CV kant hebt om de derde draad aan te sluiten (en dan ook nog op de juiste manier), en of je de draad vanaf de thermostaat naar de CV kan vervangen door een drie draads kabel.

pclahsen 16-02-12 18:13

@jejo1973: hoe zou die icy in dit geval werken dan, dat hij het stroomstelen a.h.w. bypassed?

jejo1973 16-02-12 18:59

Nou wat de ketel alleen hoeft te "weten"* is aangaan of uitzetten. Met 2 draadjes is dat contact of geen contact. En bij contact zal er dus een stroompje gaan lopen.

Wat de Nest doet is de draden verbinden als de ketel aan moet, en de draden niet verbinden als de ketel uit moet. So far so good. Echter op het moment dat de ketel dus uit is verbind hij de draden niet maar zegt hij wel, ik gebruik wat stroom uit het circuit om mezelf op te laden. Er zal dus toch wat (laad)stroom gaan lopen.

En het geval bij jou (was bij mij ook) is dus dat er door het laden te veel stroom gaat lopen waardoor de ketel "denkt" dat je contact heb gemaakt tussen de draden en dus aan moet gaan.

De Icy convertor zorgt voor een beter onderscheidt tussen aan/uit/laden en voorziet in een wat groter mogelijke laadstroom. Daarbij kijkt hij nauwkeuriger of de Nest gewoon stroom aan het trekken is om te laden, of dat de Nest echt wil dat de ketel aan gaat.

En als hij dat onderscheid beter kan maken zorgt de convertor er voor dat hij via 2 andere aansluitingen duidelijk is tegen de ketel.

Je ziet dan ook 4 aansluitingen. 2 voor de ketel, en 2 voor de Nest. Wat je dus moet doen is bij de ketel (of waar je ruimte hebt voor de convertor en een vrij stopcontact) de 2 draden (in 1 mantel) doorknippen, de 2 draden naar de thermostaat op de convertor aansluiten, en de 2 draden naar de ketel op de convertor aansluiten. (Wel goed opletten welke 2 je moet hebben)

En dan zou het moeten werken.

*)Ik personificeer de Nest en de Ketel een beetje maar dat is voor het begrip en om te voorkomen in berekeningen te verzanden. Want uiteindelijk is het gewoon een electronisch verhaal...

DeCe 16-02-12 19:01

@pclahsen
bij werkt ie prima. Ik heb de power converter van Icy er tussen en dat gaat goed.
wat Icy doet 24vAC doorgeven naar de Nest, van de ketel komt 26vDC die naar de Icy gaat. geen extra draden hoeven trekken.

pclahsen 17-02-12 22:25

@jejo1973: complimenten voor je heldere uitleg! @ DeCe: ik ga het proberen, eerst bestellen en daarna deel ik hier mijn ervaringen natuurlijk!

Wally© 18-02-12 00:57

Misschien een beetje off-topic maar toch interessant om te lezen...

Nest Cofounder Explains How Working At Apple Helped Him Create The Perfect Thermostat - BusinessInsider.com

Mijn gedacht...:D

PeterBoudewijn 20-02-12 11:07

Toevallig werd ik afgelopen weekend door een vriend van mij gewezen op de Nest en tja... Dan is je eerste reactie natuurlijk: hebben hebben hebben.

Nou is het aansluiten via zo'n ICY Converter niet al te lastig, maar hoe komen jullie aan de Nest zelf? Aangezien hij alleen maar in Amerika te koop is? Hebben jullie dan een postbus in Amerika o.i.d.?

Alvast bedankt!

Groeten,
Peter

pclahsen 20-02-12 14:30

Via Borderlinx binnen 2 weken binnen, was wel toen ie net uit was, zal nu iets langer duren vanwege grote vraag in VS. Veel succes!
groeten, Pieter

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterBoudewijn (Bericht 772629)
Toevallig werd ik afgelopen weekend door een vriend van mij gewezen op de Nest en tja... Dan is je eerste reactie natuurlijk: hebben hebben hebben.

Nou is het aansluiten via zo'n ICY Converter niet al te lastig, maar hoe komen jullie aan de Nest zelf? Aangezien hij alleen maar in Amerika te koop is? Hebben jullie dan een postbus in Amerika o.i.d.?

Alvast bedankt!

Groeten,
Peter



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:22.