iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Imessage IOS 5 (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/101021-imessage-ios-5-a.html)

eugje 14-10-11 16:05

Imessage IOS 5
 
In de instellingen van je Imessage staat dat je berichten kunt ontvangen op 2 adressen. Als je daarop klikt komt er een scherm met het volgende:
1. U bent bereikbaar op.... (telefoonnummer) en
2. U bent bereikbaar op .... (emailadres)

Je kan meerdere emailadressen toevoegen.

Ik wil echter niet dat als mijn telefoon onbereikbaar is, men een optie krijgt op mij een email te sturen, en al helemaal niet dag mijn emailadres in de telefoon van een ander verschijnt.

Ik kan het emailadres echter niet verwijderen.

Iemand een oplossing?

Bomans 14-10-11 16:08

iMessage werkt alleen van en naar iOS5 devices en naar personen waarvan jij ook hun gegevens (email/telefoon) hebt.

eugje 14-10-11 16:20

Telefoonnummer wel, maar ik wil zelf bepalen wie mijn email krijgt.

Bomans 14-10-11 16:21

Als je email zo belangrijk voor je is, deactiveer dan iMessage.

DutchGuyDotMe 14-10-11 16:24

Of je maakt een extra email account aan, speciaal om je hoofdaccount te ontzien... En gebruik je die als iMessage adres...

mindchaoz 14-10-11 16:32

iMessage is sowieso een misser:

Iedereen die iMessage gaat gebruiken, heeft Whatsapp (andersom niet :)).
iMessage is alleen voor Apple producten (as usual), Whatsapp is cross-platform.
Whatsapp heeft meer mogelijkheden dan iMessage.

Kan iemand mij uitleggen waarom je überhaupt iMessage wilt gaan gebruiken dan?
Het is een volstrekt overbodige dienst.

eugje 14-10-11 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mindchaoz (Bericht 716588)
iMessage is sowieso een misser:

Iedereen die iMessage gaat gebruiken, heeft Whatsapp (andersom niet :)).
iMessage is alleen voor Apple producten (as usual), Whatsapp is cross-platform.
Whatsapp heeft meer mogelijkheden dan iMessage.

Kan iemand mij uitleggen waarom je überhaupt iMessage wilt gaan gebruiken dan?
Het is een volstrekt overbodige dienst.

Je hebt feitelijk gelijk

mvveelen 14-10-11 17:05

Ik kan maar 1 ding bedenken: men hoopt dat de servers van Apple stabieler zijn dan die van WhatsApp de laatste tijd..... :)

DutchGuyDotMe 14-10-11 17:06

Feitelijk is het hetzelfde als BlackBerry's Ping. En dat is meestal de reden dat men een BB aanschaft en is ook merk gebonden. Apple is gewoon erg laat met een soortgelijke functie. Maar iMessage zou best kunnen werken. Ik gebruik het persoonlijk al best veel... Tis net wat je wilt....

mindchaoz 14-10-11 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DutchGuyDotMe (Bericht 716633)
Feitelijk is het hetzelfde als BlackBerry's Ping. En dat is meestal de reden dat men een BB aanschaft en is ook merk gebonden. Apple is gewoon erg laat met een soortgelijke functie. Maar iMessage zou best kunnen werken. Ik gebruik het persoonlijk al best veel... Tis net wat je wilt....

Ping werkt met usernames, waardoor je ook kunt pingen met mensen waarvan je het telefoonnummer niet (mag) weten.

Ping werkt ook op een iPhone, niet alleen op BB.

Ping is een soort van MSN (ha ha) waar je steeds je username kunt veranderen als je teveel irritante mensen in je lijstje hebt staan.

Dus ik vind iMessage niet te vergelijken met Ping.
Wél met Whatsapp. Alleen is Whatsapp op dit moment veeeel beter.
En minder beperkingen ook..

Waarom doet Apple dat toch steeds? Zoveel beperkingen opleggen? :confused:

DutchGuyDotMe 14-10-11 17:19

Hmmm, BB's hebben toch ook een eigen service? Of is dat BBM? Met zo'n pin nummer als ID... Einde van de week, begin dingen doorelkaar te halen... Biertje?

mindchaoz 14-10-11 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DutchGuyDotMe (Bericht 716654)
Hmmm, BB's hebben toch ook een eigen service? Of is dat BBM? Met zo'n pin nummer als ID... Einde van de week, begin dingen doorelkaar te halen... Biertje?

http://www.energyflash.nl/forum/imag...ies/cheers.gif

ppl 14-10-11 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mindchaoz (Bericht 716588)
iMessage is sowieso een misser:

Iedereen die iMessage gaat gebruiken, heeft Whatsapp (andersom niet :)).

Andersom dus zeker wel. Er zijn veel mensen die geen Whatsapp hebben en het ook absoluut niet willen (iedereen die een beetje om privacy geeft bijv.).

Citaat:

Het is een volstrekt overbodige dienst.
En met die redenatie is ook Whatsapp een volstrekt overbodige dienst die ook nog eens de privacy schendt. iMessage stuurt tenminste niet je volledige adresboek over de lijn en werkt niet met onbeveiligde verbindingen zoals Whatsapp dat doet. Bij iMessage wordt het veel duidelijker uitgelegd wat het is en wat het doet. Wat men hier helaas vaak in de vergelijking vergeet is dat iMessage een aanvulling is op het sms'en. Het zorgt ervoor dat je daar op kunt besparen wanneer een ander over een iOS 5 device beschikt. Meer dan dat is het niet. Het is leuk voor Apple dat mensen het met Whatsapp blijven vergelijken maar dat is wel een compleet scheve vergelijking. Het is nooit en te nimmer bedoeld als Whatsapp alternatief. Zowel Whatsapp als iMessage zijn in essentie gratis sms alternatieven en dat is ook de reden waarom ook Whatsapp overbodig is. Je hebt bij menig abo toch al sms zitten. Die vlieger gaat alleen niet altijd op want sms'en op een iPod Touch en iPad is nogal lastig. Beide diensten zijn overigens dertien in een dozijn, er zijn namelijk legio IM diensten die je ook op je iOS device en andere platformen kunt gebruiken.

Kortom, Whatsapp is wel heel erg overrated in deze context. Voor heel veel mensen is het feit dat iMessage standaard al op het apparaat ziet een overgroot voordeel. Je hoeft immers niets extra te downloaden en ook geen extra account aan te maken om het te kunnen gebruiken (een bestaand e-mailadres, je bestaande iCloud of AppleID of je telefoonnummer is genoeg). De drempel is dus vele malen lager dan bij Whatsapp. Het enige echte voordeel van Whatsapp is het multiplatform verhaal maar meer ook echt niet. Ook hier geldt echter dat de andere kant wel gebruik moet maken van Whatsapp en daar wringt de schoen. Ik denk dat de kans groter is dat iemand iOS 5 gebruikt dan Whatsapp waardoor iMessage ook ineens heel wat aantrekkelijker is.

mindchaoz 14-10-11 18:25

@PPL:

Privacy is zooo 1999.
Alsof je privacy bij Apple wel ok is...

Mensen moeten eens stoppen met zeuren over privacy. Iedereen die een smartphone heeft, twittert, facebookt etc.. heeft geen privacy meer. Deal with it.


Citaat:

Zowel Whatsapp als iMessage zijn in essentie gratis sms alternatieven en dat is ook de reden waarom ook Whatsapp overbodig is. Je hebt bij menig abo toch al sms zitten.
Ik kan met ('gratis' bundel-)SMS geen foto's sturen, geen video's sturen, geen voice sturen, geen locatie doorsturen.... Dus Whatsapp is niet overbodig. Het is een gratis variant op MMS met véél meer functies notabene!

Waarom is Whatsapp nog meer niet overbodig?
Het is de eerste app die groot is geworden met cross-platform instant messaging zonder username, maar gewoon gekoppeld aan je telefoonnummer.
Met groot geworden bedoel ik: MASSIVE

En of het nou terecht is om iMessage te vergelijken met Whatsapp of niet, mensen doen dat toch. Mensen vergelijken Google+ ook met Facebook. Google+ wordt ook een mislukte dienst trouwens, maar dat is even een 'terzijde' :)

iMessage kan niet meer dan Whatsapp kan.
iMessage kan ook niet naar andere platformen berichten sturen.

iMessage is een beetje de zwakzinnige op dit moment.

Laat ik de laatste zin ook met iMessage beginnen.

iMessage zou in mijn ogen succesvoller zijn als het een losse app was geweest, voor mijn part alleen voor iDevice gebruikers, maar met boordevol vernieuwende innovatieve typische Apple dingetjes erin verwerkt. Helaas is iMessage niet vernieuwend en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Whatsapp is beter, heeft meer mogelijkheden en werkt cross-platform. Daar boxt iMessage niet tegen op.

Citaat:

Beide diensten zijn overigens dertien in een dozijn, er zijn namelijk legio IM diensten die je ook op je iOS device en andere platformen kunt gebruiken.
Die werken met usernames. Whatsapp is nou eenmaal zo populair geworden omdat ze dat hebben afgeschaft.

Rav3n 14-10-11 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mindchaoz (Bericht 716730)

<knip>

Niets aan toe te voegen :)

Kevin 14-10-11 22:47

Ik denk eerder dat iMessage nog in zijn kinderschoenen staat en bij iOS6 iMessage al heel wat meer zal kunnen.

Je kan moeilijk nu een heel vernieuwende dienst introduceren en dan 3 jaar niets meer doen.
Met iMessage kun je nu het hoogstnoodzakelijke, Apple kan nu elk jaar nieuwe features toevoegen.

ppl 15-10-11 01:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mindchaoz (Bericht 716730)
Mensen moeten eens stoppen met zeuren over privacy. Iedereen die een smartphone heeft, twittert, facebookt etc.. heeft geen privacy meer. Deal with it.

Niks deal with it! Fight it zul je bedoelen! Juist nog harder gaan zeuren om privacy en bijv. de EU de boel laten onderzoeken of een organisatie als Bits of Freedom steunen. Dankzij hun hebben we wel de netneutraliteit weten te realiseren. Ga je heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg diep in een hoekje lopen schamen dat je uberhaupt zoiets durft te suggereren :mad:

Bij Apple is het trouwens heel erg duidelijk wat ze doen. In de loop der jaren is het wat verder aangescherpt en verduidelijkt. Bij Whatsapp wordt het totaal verzwegen zoals ook een DigiNotar dat deed. Bij Apple kun je dus veel beter de afweging maken dan bij Whatsapp vanwege die duidelijkheid. De keus is uiteindelijk aan de gebruiker zelf. Ook dat is privacy ;)

Citaat:

Ik kan met ('gratis' bundel-)SMS geen foto's sturen, geen video's sturen, geen voice sturen, geen locatie doorsturen.... Dus Whatsapp is niet overbodig. Het is een gratis variant op MMS met véél meer functies notabene!
Je zegt het al, MMS doet hetzelfde dus Whatsapp is overbodig. Je kunt het immers al met iets wat de iPhone en diverse andere telefoons out of the box al doen zonder dat je ook maar iets hoeft te doen. Denk dus na over wat je zegt voordat je het zegt want je zaagt aardig hard de poten onder je eigen stoel vandaan ;) Btw, MMS is eigenlijk ook een beetje overbodig want het is niets meer en minder dan e-mail. En dat laatste heeft ook iedereen...veelal gratis (al was het maar vanwege iets als iCloud). E-mail is het oudste digitale communicatiemiddel dat er is waardoor feitelijk alles wat er na is gekomen overbodig is. Overigens kun je prima per sms je locatie sturen. Voice sturen is ook geen probleem, daarvoor zit er een app die Telefoon heet op je iPhone. Bij de gemiddelde telefoon heb je een abonnement voor sms en telefonie omdat het anders zo'n waardeloos ding is. In dat opzicht is iets als Whatsapp ook al vrij overbodig. De enige reden waarom mensen Whatsapp gebruiken is vanwege de besparing op sms'jes. Je kunt ook eens minder sms'jes sturen, is nog beter voor je gezondheid ook.

Citaat:

Met groot geworden bedoel ik: MASSIVE
Zo massive dat het vrij weinig gebruikt wordt. Je verkijkt je enorm op de daadwerkelijke aantallen mensen die Whatsapp gebruiken of uberhaupt over iets als een iPhone beschikken. Als ik kijk naar de jeugd dan is de Blackberry veel meer vertegenwoordigd en dan zit je al snel aan BBM. Is gratis, zit al op je BB en dat is Whatsapp niet. Andere groepen gebruikers idem. Je moet hier ook niet iets als Twitter onderschatten. Dat wordt inmiddels ook al aardig vaak in het bedrijfsleven toegepast, met en zonder iets als Yammer.

Citaat:

En of het nou terecht is om iMessage te vergelijken met Whatsapp of niet, mensen doen dat toch. Mensen vergelijken Google+ ook met Facebook. Google+ wordt ook een mislukte dienst trouwens, maar dat is even een 'terzijde' :)
Dat komt omdat Google+ en Facebook elkaars concurrenten zijn. Ze doen exact hetzelfde en Google+ is ook helemaal bedoeld om de concurrentie met Facebook aan te gaan. iMessage is niet bedoeld om Whatsapp te concurreren maar om de concurrentie met iets als BBM en WhatsON (van Samsung) aan te gaan. Allemaal messaging diensten die hetzelfde doen. Hierbij gaat het om meer dan alleen de beste messenger. Dit is iets wat meer mensen naar een platform moeten trekken. Daar worden ze hoofdzakelijk voor ingezet. Whatsapp is net als Windows Live Messenger, Jabber (die hetzelfde onderliggende protocol (XMPP) als Whatsapp gebruikt; sterker nog, Jabber is waar XMPP uit is ontstaan), etc. alleen maar instant messaging.

De reden waarom Google+ mislukt zit 'm in het privacy vlak: je moet daar een echte naam gebruiken ipv een nickname wat op Facebook weer wel mogelijk is. Veel mensen hebben daar geen zin in. Qua mogelijkheden lijkt Google+ het echter wat beter te doen dan Facebook. Reden waarom Facebook met een haastige update is gekomen. En zie daar de werking van concurrentie :)

Citaat:

iMessage kan niet meer dan Whatsapp kan.
iMessage kan ook niet naar andere platformen berichten sturen.
En dus? Ik wil gewoon een bericht naar iemand sturen (ondanks dat dingen als foto's, video's, locatie, contacten, etc. ook verstuurd kunnen worden via iMessage). Ik ga niet lopen pielen met filetransfers op een device waarbij iedere app in een eigen sandbox draait en je daardoor dus helemaal niet files makkelijk kunt uitwisselen. Dat is volledig zinloos. Voice berichten, sja daar heb ik dus een abonnement voor met belminuten. Met andere woorden...hoe zinvol zijn al die extra features in iets als Whatsapp dan nog? Heb je ze daadwerkelijk nodig of is het domweg een kwestie van beter om leren gaan met wat je hebt? Dat laatste moet je met iets als geld ook anders houdt je aan het eind van de maand niets over.

Wat we hier echter ook moeten beseffen is hoe het allemaal met de iPhone begonnen is. Kon je vroeger apps installeren? Nope, nu wel. Copy-paste? Nope, nu wel. Wireless sync? Nope, nu wel. Kortom, Apple begint altijd onderaan de ladder en klimt dan langzaam aan omhoog. Het is afwachten waar ze iMessage naartoe zullen brengen. Wie weet komt er alsnog dit soort extra features in. Apple is erg goed in het maken van producten die gewoon datgene doen wat de meeste gebruikers willen dat het doet. Exact wat kevin ook al zegt.

Citaat:

iMessage is een beetje de zwakzinnige op dit moment.
Niet anders als de rest van de IM's. Op dit vlak is er dusdanig veel concurrentie door het enorme aanbod dat de marktaandelen zeer klein zijn. Daardoor is feitelijke iedere IM dienst een zwakzinnige. Dit is een situatie die we al een geruime 20 jaar kennen. Dat daar verandering in zal komen is dan ook zeer onwaarschijnlijk. Multi-IM clients zijn er in overvloed juist om deze reden. De ene gebruikt msn, de andere zit op skype en ga zo maar door.

Citaat:

iMessage zou in mijn ogen succesvoller zijn als het een losse app was geweest, voor mijn part alleen voor iDevice gebruikers, maar met boordevol vernieuwende innovatieve typische Apple dingetjes erin verwerkt.
Als alleen losse app is het eerder een complete mislukking dan wanneer je het in iOS integreert en daarnaast als losse app voor bijv. de Mac en Windows aanbiedt. Een losse app betekent dat de gebruiker het zelf moet opzoeken, het zelf moet downloaden/installeren en dan waarschijnlijk ook zelf nog eens een account moet aanmaken. Dat is een hele hoge drempel voor de gemiddelde gebruiker, ook al is die gewend aan het "there is an app for that". Als het al op je apparaat zit en je kunt het ook voor een ander platform gebruiken wordt het een ander verhaal. De adoptie is dan hoger omdat de drempel lager is vanwege het feit dat het er al standaard in zit.

Het innovatieve bij Apple is de eenvoud. Ze gooien daar niet alles vol waardoor de gebruiker door de bomen het bos niet meer ziet. Daardoor zijn ze zo gigantisch populair geworden met die iPhone. iMessage sluit dan ook goed aan bij die gedachte.

Citaat:

Die werken met usernames. Whatsapp is nou eenmaal zo populair geworden omdat ze dat hebben afgeschaft.
En zovele andere diensten hebben wel usernames en zijn juist om die reden weer razend populair geworden. Hoef je niet iets als je telefoonnummer aan iemand te geven, staat dat lekker los van elkaar. Dat is dezelfde reden waarom mensen nicknames op het internet gebruiken ipv hun echte naam en waarom Google+ toch niet zo'n succes is op lange termijn (ook hier geldt weer een stukje privacy). Het is een heel fijn voordeel maar dus ook een heel erg groot nadeel. Daardoor is het lastig om daar een goede conclusie danwel voorspelling aan te verbinden.

Moraal van het verhaal: Whatsapp ben je echt enorm aan het overhypen. Het is gewoon de zoveelste IM dienst welke op dit moment even populair is. Straks raakt het weer wat meer in vergetelheid en gebruiken we weer wat anders. Dat was met irc zo, dat was met icq zo, dat hebben we met msn gezien en voordat Whatsapp populair werd gebruikten de meesten een hele andere applicatie. iMessage is daarin niet anders. Maak er dan ook niet meer van dan het is.

milan13 15-04-12 16:42

Is er al een antwoord gekomen op de 1e vraag van dit topic?
Hoe kan je t emailadres verwijderen, ik heb t ook, wil t emailadres " weg" hebben en alleen mn telefoonnummer r hebben staan.

HenkvanR 15-04-12 20:19

ik ben zeker de enige in mijn kennissenkring met een iphone want ik heb iMessage nog niet kunnen gebruiken.
Dus ook geen mening, maar wel even in de instellingen gekeken.
En om op de eerste vraag terug te komen, volgens mij moet je zoeken in instellingen/berichten.....

ruudmaas 29-06-12 19:59

verschil is dat je ook kan imessagen naar ipod en ipad zonder sim kaart


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:54.