iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Apple ID Gehacked (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/102211-apple-id-gehacked.html)

OuweHenk 23-10-11 11:04

Apple ID Gehacked
 
Beste Lezers,

Wellicht is dit bericht in de verkeerde box maar kon geen Apple algemeen vinden dus vandaar.

Vanmorgen kreeg ik meerdere mailtjes dat op mijn Apple ID is zojuist gebruikt om een aankoop in de app 'Order & Chaos© Online' uit de App Store te doen op een computer of apparaat die niet eerder met die Apple ID is geassocieerd.

Nadat ik daarop mijn iTunes opende kreeg ik deze programma's ook gelijk in mijn iTunes bijgewerkt (zonder dat ik deze zelf besteld heb)

Met als gevolg dat ik van Click en Buy diverse mailtjes heb ontvangen dat er voor een kleine € 150.- aan spullen is besteld en ik dat dit met de eerstvolgende verwerking geïncasseerd word.

Alleen ik heb de afgelopen dagen en uren niks besteld in de iTunes Store.

Uiteraard heb ik gelijk mijn wachtwoorden aangepast niet via de linkjes in de mail (voor de zekerheid). Maar hoe kan ik deze aankopen terug draaien zodat ik niet voor de kosten hoef op te draaien.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.


Met vriendelijke groet,


Henk

Gogol 23-10-11 11:25

Hoe kan gecontroleerd worden dat deze aankopen niet door jou zijn gedaan? Je hebt die programma's bijgewerkt op je computer, dus aangeschaft. Hoeveel moeite gaat je doen voor €150,-? Ik ben bang dat het een moeilijk verhaal wordt, behalve dan een goed wachtwoord gebruiken.
Verder dit:
How to report an issue with Your iTunes Store purchase

OuweHenk 23-10-11 11:50

Neem aan dat ze aan de hand van IP adressen kunnen zien dat ik het niet geweest ben. Ja het is bijgewerkt dankzij Apple's systeem niet omdat ik erom gevraagd heb.

Maar verder bedankt voor de link.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 23 oktober 2011 om 12:30 ----------

Kan het kloppen dat je maar 1 probleem kan plaatsen?
Terwijl het in totaal 1 app gaat en 7 in-app aankopen als ik bij de rest een melding wil maken.

fje131 23-10-11 15:02

ik heb ditzelfde gehad, alleen met chinese in app aankopen, en met itunes gemaild waarna dit eigenlijk direct hersteld werd. Ik kreeg mijn geld terug en mijn account werd inactief gezet. Hierna moest ik een aantal bevestigingen sturen (mailen) naar itunes/apple waarna alles weer werkte..................

Rigano 29-10-11 13:47

Mijn is vandaag hetzelfde gebeurd, ook met een chinese in app aankopen a 79,99! :( Ik heb direct mijn wachtwoord veranderd en mn betaalgegevens verwijderd.
Ik vroeg me alleen af, fje131, op welke manier jij contact hebt opgenomen met iTunes support? Ik kom alleen terecht op een webformulier waar je dingen kunt invullen. Is dat ook wat jij gedaan hebt? Ik hoop wel dat ik mn geld nog terug zie...

lolbroeck 29-10-11 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rigano (Bericht 726406)
Mijn is vandaag hetzelfde gebeurd, ook met een chinese in app aankopen a 79,99! :( Ik heb direct mijn wachtwoord veranderd en mn betaalgegevens verwijderd.
Ik vroeg me alleen af, fje131, op welke manier jij contact hebt opgenomen met iTunes support? Ik kom alleen terecht op een webformulier waar je dingen kunt invullen. Is dat ook wat jij gedaan hebt? Ik hoop wel dat ik mn geld nog terug zie...

Dit lijkt mij de beste manier, gewoon via dit formulier: Apple - Support - Mac App Store - Contact Support

fje131 30-10-11 08:14

ik heb idd via het webformulier contact opgenomen en toen was het eigenlijk zo geregeld. Ik had al we een mailtje gekregen van apple dat ze een transactie verdacht vonden...............en dat klopte dus.............

OuweHenk 01-11-11 10:06

Na gebeld te hebben met Apple Nederland kreeg ik het email adres msmac@apple.com om daar mijn klacht naar toe te mailen. Zei hebben de diverse apps direct gecrediteerd. Ook Clickandbuy heeft (weliswaar te laat) mijn account geblokkeerd en de incasso geannuleerd. Dit is is nog niet helemaal afgerond maar dit zal 1 dezer dagen gebeuren.

Bedankt voor de hulp.

Gogol 01-11-11 10:12

Dat is een goed bericht. Bedankt voor het mededelen.

wvy 01-11-11 11:05

Ik gebruik nooit Clickandbuy .. zo moet ik telkens mijn paswoord ingeven wanneer ik iets aankoop. Voorlopig nog geen problemen gehad ...

bbgt 13-11-11 09:27

Ik kreeg zojuist een shock! Ik krijg vier emails van de iTunes Store met Uw ontvangstbewijs nummers van aankopen van euro 79,99 drie keer en twee keer 15,99!!! Mijn kleindochter van zes speelde gisteravond een spelletje op mij iPhone en daar is blijkbaar iets vreselijk fout gegaan!!
Tap Zoo Jar of Stars Ontwikkelaar Jar of Coins, Trunk of Stars etc
Ik heb absoluut mijn wachtwoord niet ingevuld en ik ben de enige die het wachtwoord kent!!
Wat moet ik doen? Ik heb nog nooit iets voor meer dan 4,-- euro gekocht in iTunes!!

Tap Zoo spelletje levensgevaarlijk!!

simlockvrij 13-11-11 09:51

heb je voordat je hem aan je kleindochter gaf je wachtwoord ingegeven? volgens mij blijft die dan nog een tijdje werken, en dan ben je de klos. hier valt volgens mij niks aan te doen.

Guest-20180925190238 13-11-11 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bbgt (Bericht 735334)

Tap Zoo spelletje levensgevaarlijk!!

Niet als je "Ouderlijk toezicht" aanzet in de instellingen door "in-app aankopen" niet toe te staan :rolleyes:

bbgt 13-11-11 10:16

Met was een hele gezellige avond bij het gezin van onze dochter en schoonzoon en ik schijn inderdaad wachtwoord te hebben ingevoerd voor GRATIS spelletje. Maar dat mijn wachtwoord dan nog "een tijdje werkt" daar klopt dan geen hout van. Je geeft je wachtwoord voor EEN item en niet voor een "tijdje"!!!

Guest-20180925190238 13-11-11 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bbgt (Bericht 735352)
. Maar dat mijn wachtwoord dan nog "een tijdje werkt" daar klopt dan geen hout van. Je geeft je wachtwoord voor EEN item en niet voor een "tijdje"!!!

Nee, daar klopt een hele boom van :rolleyes: Het wachtwoord blijft nog een hele tijd actief.

simlockvrij 13-11-11 10:36

het spijt me, maar het is jouw device, met jouw account, dus jij ben verantwoordelijk, hoe vervelend ook. maar ik vrees toch echt dat je pech hebt...

arjan95 13-11-11 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bbgt (Bericht 735352)
Met was een hele gezellige avond bij het gezin van onze dochter en schoonzoon en ik schijn inderdaad wachtwoord te hebben ingevoerd voor GRATIS spelletje. Maar dat mijn wachtwoord dan nog "een tijdje werkt" daar klopt dan geen hout van. Je geeft je wachtwoord voor EEN item en niet voor een "tijdje"!!!

Normaal (vanaf iOS 4.3 of hoger dus) blijft een wachtwoord niet actief met in-app purchase. Helaas heeft u een iPhone 3G die deze veiligheidsupdate niet meer kan krijgen, wat betekent dat het wachtwoord dus ongeveer 15 min actief blijft na inloggen. Zoals eerder hier vermeld is het dus slim om bij Instellingen > Algemeen > Ouderlijk toezicht > in App aankopen op uit te zetten om deze ellende te voorkomen. Ik weet niet of u nog geld terug kan krijgen maar proberen kan nooit kwaad in zo'n geval

lolbroeck 13-11-11 11:04

Als je het probleem duidelijk aan Apple voorlegt zullen ze best overwegen je het geld terug te geven. Niet geschoten is altijd mis ;)

bbgt 13-11-11 11:13

Aan Apple voorleggen!? Welk tel nr moet ik bellen? Welk emailadres ?

lolbroeck 13-11-11 11:18

Apple - Support - Contact met Apple Support en Klantenservice :)


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:22.