iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Apple ID Gehacked (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/102211-apple-id-gehacked.html)

OuweHenk 23-10-11 11:04

Apple ID Gehacked
 
Beste Lezers,

Wellicht is dit bericht in de verkeerde box maar kon geen Apple algemeen vinden dus vandaar.

Vanmorgen kreeg ik meerdere mailtjes dat op mijn Apple ID is zojuist gebruikt om een aankoop in de app 'Order & Chaos© Online' uit de App Store te doen op een computer of apparaat die niet eerder met die Apple ID is geassocieerd.

Nadat ik daarop mijn iTunes opende kreeg ik deze programma's ook gelijk in mijn iTunes bijgewerkt (zonder dat ik deze zelf besteld heb)

Met als gevolg dat ik van Click en Buy diverse mailtjes heb ontvangen dat er voor een kleine € 150.- aan spullen is besteld en ik dat dit met de eerstvolgende verwerking geïncasseerd word.

Alleen ik heb de afgelopen dagen en uren niks besteld in de iTunes Store.

Uiteraard heb ik gelijk mijn wachtwoorden aangepast niet via de linkjes in de mail (voor de zekerheid). Maar hoe kan ik deze aankopen terug draaien zodat ik niet voor de kosten hoef op te draaien.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.


Met vriendelijke groet,


Henk

Gogol 23-10-11 11:25

Hoe kan gecontroleerd worden dat deze aankopen niet door jou zijn gedaan? Je hebt die programma's bijgewerkt op je computer, dus aangeschaft. Hoeveel moeite gaat je doen voor €150,-? Ik ben bang dat het een moeilijk verhaal wordt, behalve dan een goed wachtwoord gebruiken.
Verder dit:
How to report an issue with Your iTunes Store purchase

OuweHenk 23-10-11 11:50

Neem aan dat ze aan de hand van IP adressen kunnen zien dat ik het niet geweest ben. Ja het is bijgewerkt dankzij Apple's systeem niet omdat ik erom gevraagd heb.

Maar verder bedankt voor de link.

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 23 oktober 2011 om 12:30 ----------

Kan het kloppen dat je maar 1 probleem kan plaatsen?
Terwijl het in totaal 1 app gaat en 7 in-app aankopen als ik bij de rest een melding wil maken.

fje131 23-10-11 15:02

ik heb ditzelfde gehad, alleen met chinese in app aankopen, en met itunes gemaild waarna dit eigenlijk direct hersteld werd. Ik kreeg mijn geld terug en mijn account werd inactief gezet. Hierna moest ik een aantal bevestigingen sturen (mailen) naar itunes/apple waarna alles weer werkte..................

Rigano 29-10-11 13:47

Mijn is vandaag hetzelfde gebeurd, ook met een chinese in app aankopen a 79,99! :( Ik heb direct mijn wachtwoord veranderd en mn betaalgegevens verwijderd.
Ik vroeg me alleen af, fje131, op welke manier jij contact hebt opgenomen met iTunes support? Ik kom alleen terecht op een webformulier waar je dingen kunt invullen. Is dat ook wat jij gedaan hebt? Ik hoop wel dat ik mn geld nog terug zie...

lolbroeck 29-10-11 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rigano (Bericht 726406)
Mijn is vandaag hetzelfde gebeurd, ook met een chinese in app aankopen a 79,99! :( Ik heb direct mijn wachtwoord veranderd en mn betaalgegevens verwijderd.
Ik vroeg me alleen af, fje131, op welke manier jij contact hebt opgenomen met iTunes support? Ik kom alleen terecht op een webformulier waar je dingen kunt invullen. Is dat ook wat jij gedaan hebt? Ik hoop wel dat ik mn geld nog terug zie...

Dit lijkt mij de beste manier, gewoon via dit formulier: Apple - Support - Mac App Store - Contact Support

fje131 30-10-11 08:14

ik heb idd via het webformulier contact opgenomen en toen was het eigenlijk zo geregeld. Ik had al we een mailtje gekregen van apple dat ze een transactie verdacht vonden...............en dat klopte dus.............

OuweHenk 01-11-11 10:06

Na gebeld te hebben met Apple Nederland kreeg ik het email adres msmac@apple.com om daar mijn klacht naar toe te mailen. Zei hebben de diverse apps direct gecrediteerd. Ook Clickandbuy heeft (weliswaar te laat) mijn account geblokkeerd en de incasso geannuleerd. Dit is is nog niet helemaal afgerond maar dit zal 1 dezer dagen gebeuren.

Bedankt voor de hulp.

Gogol 01-11-11 10:12

Dat is een goed bericht. Bedankt voor het mededelen.

wvy 01-11-11 11:05

Ik gebruik nooit Clickandbuy .. zo moet ik telkens mijn paswoord ingeven wanneer ik iets aankoop. Voorlopig nog geen problemen gehad ...

bbgt 13-11-11 09:27

Ik kreeg zojuist een shock! Ik krijg vier emails van de iTunes Store met Uw ontvangstbewijs nummers van aankopen van euro 79,99 drie keer en twee keer 15,99!!! Mijn kleindochter van zes speelde gisteravond een spelletje op mij iPhone en daar is blijkbaar iets vreselijk fout gegaan!!
Tap Zoo Jar of Stars Ontwikkelaar Jar of Coins, Trunk of Stars etc
Ik heb absoluut mijn wachtwoord niet ingevuld en ik ben de enige die het wachtwoord kent!!
Wat moet ik doen? Ik heb nog nooit iets voor meer dan 4,-- euro gekocht in iTunes!!

Tap Zoo spelletje levensgevaarlijk!!

simlockvrij 13-11-11 09:51

heb je voordat je hem aan je kleindochter gaf je wachtwoord ingegeven? volgens mij blijft die dan nog een tijdje werken, en dan ben je de klos. hier valt volgens mij niks aan te doen.

Guest-20180925190238 13-11-11 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bbgt (Bericht 735334)

Tap Zoo spelletje levensgevaarlijk!!

Niet als je "Ouderlijk toezicht" aanzet in de instellingen door "in-app aankopen" niet toe te staan :rolleyes:

bbgt 13-11-11 10:16

Met was een hele gezellige avond bij het gezin van onze dochter en schoonzoon en ik schijn inderdaad wachtwoord te hebben ingevoerd voor GRATIS spelletje. Maar dat mijn wachtwoord dan nog "een tijdje werkt" daar klopt dan geen hout van. Je geeft je wachtwoord voor EEN item en niet voor een "tijdje"!!!

Guest-20180925190238 13-11-11 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bbgt (Bericht 735352)
. Maar dat mijn wachtwoord dan nog "een tijdje werkt" daar klopt dan geen hout van. Je geeft je wachtwoord voor EEN item en niet voor een "tijdje"!!!

Nee, daar klopt een hele boom van :rolleyes: Het wachtwoord blijft nog een hele tijd actief.

simlockvrij 13-11-11 10:36

het spijt me, maar het is jouw device, met jouw account, dus jij ben verantwoordelijk, hoe vervelend ook. maar ik vrees toch echt dat je pech hebt...

arjan95 13-11-11 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bbgt (Bericht 735352)
Met was een hele gezellige avond bij het gezin van onze dochter en schoonzoon en ik schijn inderdaad wachtwoord te hebben ingevoerd voor GRATIS spelletje. Maar dat mijn wachtwoord dan nog "een tijdje werkt" daar klopt dan geen hout van. Je geeft je wachtwoord voor EEN item en niet voor een "tijdje"!!!

Normaal (vanaf iOS 4.3 of hoger dus) blijft een wachtwoord niet actief met in-app purchase. Helaas heeft u een iPhone 3G die deze veiligheidsupdate niet meer kan krijgen, wat betekent dat het wachtwoord dus ongeveer 15 min actief blijft na inloggen. Zoals eerder hier vermeld is het dus slim om bij Instellingen > Algemeen > Ouderlijk toezicht > in App aankopen op uit te zetten om deze ellende te voorkomen. Ik weet niet of u nog geld terug kan krijgen maar proberen kan nooit kwaad in zo'n geval

lolbroeck 13-11-11 11:04

Als je het probleem duidelijk aan Apple voorlegt zullen ze best overwegen je het geld terug te geven. Niet geschoten is altijd mis ;)

bbgt 13-11-11 11:13

Aan Apple voorleggen!? Welk tel nr moet ik bellen? Welk emailadres ?

lolbroeck 13-11-11 11:18

Apple - Support - Contact met Apple Support en Klantenservice :)

bbgt 13-11-11 17:38

Hoerah hoerah! Net de bevestiging van Apple dat refund zal plaatsvinden.
In de 2 1/2 jaar dat ik nu een iPhone heb heb ik nog nooit ergens gelezen
noch gehoord van het feit dat je wachtwoord, ook na een gratis App down
load nog 15 minuten daarna blijft draaien.
Zeker weten dat zwendelaars daar misbruik van maken!
Dank voor jullie adviezen.

bbgt 14-11-11 09:06

De ontwikkelaars Pocket Gems (Pocket Gems - Welcome) zijn gevestigd in SanFrancisco en zeer goed bekend bij Apple. PG zijn gewoon oplichters die met opzet misbruik maken van die 15 min extra tijd waarin je wachtwoord nog doorloopt. Ik heb mijn 3G nu 2 1/2 jaar maar had nog nooit van die 15 min gehoord. Het is beroving op klaarlichte dag om een situatie te creeren waarbij je 79,99 euro steelt voor een poppetje in een onschuldig lijkend kinderspelletje. Apple had deze "ontwikkelaars" al lang op een zwarte lijst moeten zetten. Het riekt zelfs naar een samenzwering tussen Appel en Pocket Gems! Als ik de creditering op mijn rekening overzicht zie ga ik gelijk daarna 's ff vol uithalen naar zowel Apple als die oplichters Pocket Gems Inc.

Guest-20180925190238 14-11-11 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bbgt (Bericht 735778)
Ik heb mijn 3G nu 2 1/2 jaar maar had nog nooit van die 15 min gehoord. .

En, van "Ouderlijk Toezicht" en het uitschakelen van in-app aankopen heb je natuurlijk ook "nog nooit gehoord". Misschien toch eens even naar de oren laten kijken of als het met de ogen beter lukt de handleiding lezen (staat in een bookmark in Safari).

Ben benieuw hoe het met deze nieuwe complottheorie afloopt :d De grote oplichters van Apple Inc. vs. "den goeden huischvaeder" die van niets gehoord heeft :rolleyes:

bbgt 14-11-11 09:45

Een vette 4S bezitter sniert patserig naar een simpele 3G bezitter.

Guest-20180925190238 14-11-11 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bbgt (Bericht 735786)
Een vette 4S bezitter sniert patserig naar een simpele 3G bezitter.

Nee , een hautaine 3G bezitter die niet in staat is om te zeggen: "mea culpa, mea maxima culpa" en nu God en klein Pierke gaat beschuldigen van samenzweringen en diefstal.

bbgt 16-11-11 08:37

We are very sorry that this is happening to you. You should not be charged for any inadvertent purchase. We are working with our customers to provide a refund process for this problem. Additionally, we are at work on ways to prevent accidental purchases in the future. Your comments on this are welcome.
[FONT=Arial, sans-serif][SIZE=-0][FONT=arial, sans-serif][FONT=arial, sans-serif][FONT=arial, sans-serif][SIZE=-0]
We do have a way for you to request refunds through the iTunes Store. Here are the steps:

1. Please go to this link on Apple's support site. [/SIZE][/FONT][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]Click Express Lane, then select iTunes Store and 'Purchases, Billing & Redemption' then continue. Click 'iTunes Store account billing' and fill out the required information. They will want to know what your device is and the "Item Title". You can get that information from your Purchase History in iTunes. Continue through the process and provide your contact info. Please tell them that Pocket Gems approves this request for a refund.

[FONT=Arial, sans-serif][SIZE=-0][FONT=arial, sans-serif][FONT=arial, sans-serif][FONT=arial, sans-serif][SIZE=-0]
2. Send us your UDID for your device. We've included the steps for getting your UDID below.

We know this is a lot to deal with for a refund, but it has worked for others. In fact, this article may be encouraging: App Store Refund: How I Got Mine. Here's the link to that article:

App Store Refund: how I got mine | iSource

For future reference, to turn off in-app purchases: On the iPad/iPhone/iPod touch devices, the restrictions preferences can be found under Settings > General > Restrictions > Allowed Content (In-App Purchases) OFF.

This probably occurred because Apple's latest iOS 4.3 update changes the 15 minute caching feature, which saved your iTunes password for 15 minutes after entering it. Now, there is a separate 15 minute window for download apps, and another 15 minute window for purchasing In-App Purchases, both of which now require your iTunes password. In previous version of iOS, once you entered in your iTunes password to download an app from the App Store, your child was able to play games and make In App Purchases without needing your password authorization for the 15 minute window.
[FONT=arial, sans-serif]
[/FONT]
What likely happened in your case, was that the game was downloaded and handed over to your child to play and without knowing, they made unauthorized charges to your iTunes account. Now in iOS 4.3, Apple has implemented a 2nd prompt for your password for all In App Purchases, which helps prevent unauthorized purchases of In App Purchases.
[FONT=arial, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial, sans-serif]We are happy that in this latest iOS release, Apple has provided a solution to this loophole. If you install the latest version of iOS, your iTunes password will be required for all In App Purchases in every app on the App Store including ours.[/FONT]
We hope this helps and let us know if you run into any other problems with your refund.

[/SIZE][/FONT][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT] [FONT=Arial, sans-serif][SIZE=-0][FONT=arial, sans-serif][FONT=arial, sans-serif][FONT=arial, sans-serif][SIZE=-0]-------------
Here's how you can find your UDID:

1. Connect your device to your computer and start iTunes.
2. Click on your device on the left navigation bar under devices.
3. Under the summary tab, there is a label - Serial Number.
4. Click on the label - it changes to Identifier (UDID). Note that this label looks like nothing more than just text -- it's not highlighted or otherwise marked to indicate that you can click on it.
5. Hit Ctrl C or Cmd C (if on a Mac) since you will not be able to simply select the UDID and copy it.
6. Paste the UDID in your reply to this email.
[/SIZE][/FONT][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]Regards, Pocket Gems Support Team[FONT=Arial, sans-serif][SIZE=-0][FONT=arial, sans-serif][FONT=arial, sans-serif][FONT=arial, sans-serif][SIZE=-0][FONT=arial][/FONT][/SIZE][/FONT][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]

Bertje 12-01-12 15:51

Ik kom net thuis en check mijn mail en zie daar dat er zo'n 10 mailtjes binnen zijn gekomen met clickandbuy transactiebevestingen, en daarna ook de ontvangsbewijzen van itunes!

Er is voor honderden euros gekocht van mijn apple id!

Oftewel ik ben gehackt??

Nu is mijn apple id geblokkeerd zie ik in een mailtje wat apple stuurt

En ook krijg ik van Clickandbuy een mail dat mijn clickandbuy rekening is geblokkeerd

Er is nog geen geld van mijn rekening afgeschreven, Maar als dit nog gaat gebeuren dan ben ik heel veel geld kwijt..

---------------------------------
Update:1

-Ik heb een mail naar apple gestuurd zoals bovenstaande ook gedaan hebben
-Het geld is van mijn rekening afgeschreven
-Ik heb mijn bank gebeld om te zeggen dat ik het hier niet mee eens ben, en hun hebben het geld terug gestort.

Ik hoop niet dat ik nu ruzie krijg met clickandbuy....

jpwg001 13-01-12 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 735354)
Nee, daar klopt een hele boom van :rolleyes: Het wachtwoord blijft nog een hele tijd actief.

Een kwartier zelfs...

roediej 08-02-12 10:13

Ik heb dit zelfde gehad. Wat een gedonder ! Ik heb dit ook op tweakers.net gemeld:
[Mac OS X] App Store Ervaringen & Discussie - Macs & Software - GoT

Met als laatste reactie:
Uiteindelijk het door de bank laten storneren. Click & Buy schoot niet op met zijn reactie en Apple ook niet, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, ik moest op een gegeven moment van een Nederlandse Apple medewerker een engels mailtje sturen naar de contact pagina van Apple.

Apple gaf daarna wel een advies om de betalingsmethode uit de app store te zetten, dit heb ik gedaan.

1) Open iTunes and sign in to the iTunes Store.
2) Select "View My Account" from the Store menu.
3) Enter your password and click the View Account button.
4) Click the Edit Payment Information button.
5) Select "None" as the payment type.
6) Click the Done button at the bottom of the page.

FreeBee 08-02-12 23:28

Nou, ik heb het zojuist ook aan den lijve ondervonden. Een één of andere Chinese dude heeft het voor elkaar gekregen een app te installeren, en daar een ingame aankoop te doen. Het ging in mijn geval maar om €16, maar het gaat om het idee. Gelijk het wachtwoord van mijn Apple ID, Click-and-Buy account, en die van mijn e-mail verandert.

Net een berichtje terug van Apple, ze gaan er naar kijken. Ik heb goede hoop dat ik mijn geld gewoon terugkrijg.

roediej 09-02-12 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FreeBee (Bericht 769799)
Nou, ik heb het zojuist ook aan den lijve ondervonden. Een één of andere Chinese dude heeft het voor elkaar gekregen een app te installeren, en daar een ingame aankoop te doen. Het ging in mijn geval maar om €16, maar het gaat om het idee. Gelijk het wachtwoord van mijn Apple ID, Click-and-Buy account, en die van mijn e-mail verandert.

Net een berichtje terug van Apple, ze gaan er naar kijken. Ik heb goede hoop dat ik mijn geld gewoon terugkrijg.

Die krijg je gewoon terug hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn. Het is alleen een gedonder om alles om te zetten en te mailen. Ik heb Apple ook telefonisch berijkt en ook daar verwijzen ze je door naar het contact formulier (contactpagina itunes op apple.nl).

Je kan het beste deze stappen ondernemen;

- Neem contact op met je bank en laat het storneren
- Neem contact op met Apple via de contactpagina van itunes.
- Neem contact op met Click & Buy en laat je account blokkeren
- Wijzig je wachtwoord in itunes !

FreeBee 09-02-12 10:28

Mijn clickandbuy hoef ik niet te blokkeren, deze is niet gehacked. Maar waarom zou ik contact moeten opnemen me de bank als ik het geld gewoon terug zou krijgen?

roediej 09-02-12 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FreeBee (Bericht 769853)
Mijn clickandbuy hoef ik niet te blokkeren, deze is niet gehacked. Maar waarom zou ik contact moeten opnemen me de bank als ik het geld gewoon terug zou krijgen?

In mijn geval schoot Apple niet op, lees bovenstaande berichten (ook de link naar het tweakers.net forum). Het terug krijgen van het geld ging moeizaam toen ik dat via Apple (of via Click & Buy ) probeerde te regelen.

Het enige wat Apple oplaatst (in het Engels) meldde is dat je de instellingen voor click to buy moet disablen zodat er geen geld meer van je rekening af kan worden gehaald en dat er fraude is geconstateerd. Ze wijzen er ook op om het itunes wachtwoord te wijzigen.

Echt, jou eigen bank kan jou het snelste helpen, dat is mijn ervaring in ieder geval. Ik heb vandaag mijn 170 euro terug gekregen.

blackoutzz 09-02-12 14:35

Apple kan ten eerste zien of jouw IOS device de aankoop gedaan heeft.

Click and buy is een doorgeefluik, dat zonder wachtwoord gekoppeld zit. Daarnaast kun je een uitgave blokkade instellen.

Apple schakelt langzaam, omdat ze in een andere tijdzone zitten.

In mijn geval had ik binnen 24 uur€250 terug. Dat was sneller dan het afgeschreven was


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:37.