//

Toch mobiel dataverkeer bij Wi-Fi verbinding met iPhone 4s

Toch mobiel dataverkeer bij Wi-Fi verbinding met iPhone 4s discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Sinds kort (28-10-2011) de trotse bezitter van een iPhone 4s (via KPN) met een 1000 MB dataverkeer bundel. Nu een week na aanschaf komt het ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 06-11-11, 22:41
GvO GvO is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2009
Berichten: 2
Exclamation Toch mobiel dataverkeer bij Wi-Fi verbinding met iPhone 4s

Sinds kort (28-10-2011) de trotse bezitter van een iPhone 4s (via KPN) met een 1000 MB dataverkeer bundel. Nu een week na aanschaf komt het eerste bericht van de KPN dat de helft van de databundel zou zijn verbruikt (500 MB!!!!)......
Uit analyse blijkt dat per dag ruim 70-80 MB wordt verbruikt, dit zou nog te begrijpen zijn ware het niet dat bepaalde dagen er niet buiten het huis is geweest waar een Wi-Fi netwerk is. Uit de KPN app data verbruik blijkt dat bij een volledig werkend Wi-Fi netwerk toch nog een aanzienlijke hoeveelheid mobiel dataverkeer wordt verbruikt!!! Natuurlijk kan ik dataverkeer in de iPhone uitschakelen, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn. Nu heb ik op verschillende forums eea gelezen dat iOS 5 eventueel de oorzaak zou zijn.

Kent iemand dit probleem, of heeft iemand een remedie (Dataverkeer heb ik momenteel uitgezet)?

Guido

Nog even een update (08-11-2011) waar ik tot nu toe achter ben gekomen:

Ook al ben je verbonden met het Wi-Fi netwerk thuis, maar heb je data via 3G niet uitgeschakeld dan wordt er tijdens het lezen van bijvoorbeeld de Telegraaf app. naast Wi-Fi data ook 3G data verbruikt. Hoogst merkwaardig vind ik dat!
Dit fenomeen kun je zelf eenvoudig simuleren, iPhone aansluiten op Wi-Fi en 3G data aan laten staan, vervolgens allerlei app's starten die verbinding moeten maken met internet, vervolgens kijken met de verbruiks app van bijvoorbeeld onze "geliefde" KPN, en dit zelfde doen waarbij 3G data volledig is uitgeschakeld.

Daarnaast merkte ik op dat er om 23:59 bijna iedere dag 3G data wordt verbruikt, en daar snijdt de opmerking van FridgeNL zeker hout, dat bij standby mode van de iPhone de Wi-Fi wordt uitgeschakeld en zodoende data via 3G naar de iPhone wordt gepushed.


Zie ook nog mijn theorie in een van de reacties hieronder!!!

Laatst gewijzigd door GvO; 08-11-11 om 22:07. Reden: Nieuwe inzichten en extra informatie
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 06-11-11, 22:47
chaser2600's schermafbeelding
chaser2600 chaser2600 is offline
• iOS 5.1
• 5.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Jan 2008
Berichten: 306
Stuur een bericht via MSN naar chaser2600
Standaard

Was er niet iets met de 4s zodat ie het snelst beschikbare netwerk pakt?
Zou iig het gedrag wel verklaren
  #3  
Oud 06-11-11, 22:49
FridgeNL's schermafbeelding
FridgeNL FridgeNL is offline
• iOS 17.1.1
• iPadOS 17.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Rotterdam
Berichten: 987
Stuur een bericht via ICQ naar FridgeNL Stuur een bericht via MSN naar FridgeNL
Standaard

iPhone in stand-by stand schakelt automatisch wi-fi uit, alle data die wordt verbruikt is dan via 3G. (denk aan; push e.d.)
__________________
"Of all the things i've ever lost, i miss my mind the most."
© Ozzy Osbourne
  #4  
Oud 06-11-11, 22:50
XIII's schermafbeelding
XIII XIII is offline
iPhone(club) Guru
• iOS 16.1
• iPadOS 16.1
• Besturingssysteem: macOS
 
Geregistreerd: Jul 2009
Berichten: 10.082
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FridgeNL Bekijk bericht
iPhone in stand-by stand schakelt automatisch wi-fi uit, alle data die wordt verbruikt is dan via 3G. (denk aan; push e.d.)
Ja, maar is 70MB/dag dan niet erg veel voor stand-by?
__________________
We are one, but we are not the same... Talk to each other!
  #5  
Oud 06-11-11, 22:53
FridgeNL's schermafbeelding
FridgeNL FridgeNL is offline
• iOS 17.1.1
• iPadOS 17.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Rotterdam
Berichten: 987
Stuur een bericht via ICQ naar FridgeNL Stuur een bericht via MSN naar FridgeNL
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XIII Bekijk bericht
Ja, maar is 70MB/dag dan niet erg veel voor stand-by?
In principe wel ja, maar weet jij wat TS precies aan aps heeft en/of welke apps veel push request doen zoals mail bijv.
  #6  
Oud 06-11-11, 23:39
dirkjan82 dirkjan82 is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2011
Berichten: 131
Standaard

Ik heb het probleem nog niet gehad. Mijn vrouw had al wel gezien dat er nu na 2 dagen 1,8 MB mobiele data was verbruikt terwijl ze gewoon thuis was bij de Wi-Fi. Dat is echter wel veel minder dan 70-80 MB. Wellicht heb jij wat apps die veel contact maken met internet om vanalles te checken?

Wat ik zelf doe om sluipverbruik te voorkomen als ik geen (mobiel) internet nodig heb is het uitschakelen van de mobiele data (instellingen -> algemeen -> netwerk -> mobiele data aan/uit zetten). Is misschien vervelend, maar voorkomt wel sluipverbruik. Ook als je denkt Wi-Fi te hebben, maar net even op zolder bent en misschien net aan geen verbinding met je Wi-Fi die wellicht vanaf de begane grond moet komen.
Voorkomt ook sluipverbruik als ik buiten ben en toch geen internet nodig heb, zoals op de fiets, in de supermarkt of als ik in de bus een boek lees/spel speel/slaap.
Jammer dat de providers die limieten hebben ingesteld waardoor je tot dit soort acties over moet gaan om sluipverbruik te voorkomen...
  #7  
Oud 07-11-11, 00:01
apotheosis apotheosis is offline
• iOS 10.2.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Anders
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 4.751
Standaard

Klopt toch ergens niet, bij mij staat data altijd 24/24 aan, alsook Wi-Fi.

Je bent altijd wel een heel klein beetje aan data kwijt ook al surf je mee Wi-Fi maar zomaar uit het niets 70-80 mb ofzo verbruiken???
  #8  
Oud 07-11-11, 14:27
spruitje spruitje is offline
• iOS 5.0
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2009
Berichten: 19
Standaard

Nu moet ik zeggen dat ik 70-80MB ook wel heel vindt, maar opvallend genoeg begin ik mijn dag (6.15) met 4,5MB aan reeds verbruikt data verkeer.

Ik snap absoluut niet waar dit vandaan komt. Al mijn background applicaties zijn uitgeschakeld en natuurlijk kan er e.e.a. qua Push binnenkomen, maar de email haalt hij toch niet volledig binnen (enkel de headers).

Of ik moet in mijn slaap heel veel data verkeer verbruiken, maar die optie wil ik eigenlijk niet serieus bekijken.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Bestaan er applicaties die monitoren en weergeven welke applicaties hoeveel data verkeer gebruiken?
  #9  
Oud 07-11-11, 18:07
kruiter kruiter is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: May 2009
Locatie: Breda
Berichten: 20
Standaard

Ik heb er ook last van, ik ben nu 2 dagen onderweg in mijn databundel en ik heb al 100mb verbruikt, terwijl ik vooheen, met mijn 3G-iPhone nog niet eens aan 400 MB in de twee maanden kwam!
Ik snap er niks van. Ook gister hoogstens een uurtje of 2 buitenshuis geweest, maar nieteens met mijn iPhone gespeeld...

Erg benieuwd wat dit kan zijn, want op deze manier heb ik na 1 week al een probleem qua databundel...

Meeste apps heb ik ook uit gezet qua notificaties, niet anders dan op mijn oude iPhone...
  #10  
Oud 07-11-11, 18:50
decx decx is offline
• iOS 5.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2011
Berichten: 381
Standaard

Ik heb mijn iPhone 4S nu een 4 dagen en in totaal (zonder Wi-Fi te gebruiken) heb ik bijna 200MB verbruikt; 30 verzonden 160 ontvangen. Gelukkig heb ik nog mijn onbeperkt internet abonnement.
  #11  
Oud 08-11-11, 01:54
reprise3 reprise3 is offline
Banned
• iOS 6.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Oct 2009
Berichten: 64
Standaard

Tip van ROBUUST op ander topic van zelfde strekking:

"Instellingen => E-mail, contacten etc. => Nieuwe gegevens => Push uit => naar beneden scrollen => Geavanceerd => iCloud handmatig => Hotmail handmatig etc.
Met name de laatste handelingen via "Geavanceerd" worden vaak vergeten. Prettige bijkomstigheid is dat je accu dan ook veel langer meegaat".
  #12  
Oud 08-11-11, 13:43
spruitje spruitje is offline
• iOS 5.0
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Nov 2009
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reprise3 Bekijk bericht
Tip van ROBUUST op ander topic van zelfde strekking:

"Instellingen => E-mail, contacten etc. => Nieuwe gegevens => Push uit => naar beneden scrollen => Geavanceerd => iCloud handmatig => Hotmail handmatig etc.
Met name de laatste handelingen via "Geavanceerd" worden vaak vergeten. Prettige bijkomstigheid is dat je accu dan ook veel langer meegaat".
Tja deze instellingen snap ik wel, maar het lijkt mij onmogelijk dat er 70-80MB puur door email verkeer wordt gegenereerd...tijdens het slapen!!!

Als ik nu echt actief bezig ben met mijn iPhone, kan ik zeggen...oke...maar dan nog 70-80 MB. In iOS 4 was ik echt in de veronderstelling dat ik niet meer dan 300-400MB Max verstook. Oke, ik kijk geen youtube, maar wel veel RSS Feeds en online verbonden games (bijv. Stardunk).

Maar nu knalt mijn dataverkeer als een malle door het plafond...

Iemand een idee?
  #13  
Oud 08-11-11, 16:23
Juan-Paolo's schermafbeelding
Juan-Paolo Juan-Paolo is offline
• iOS 13.0
• 12.4.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2010
Berichten: 94
Standaard

Zou het zo kunnen zijn dat er een automatische back-up functie aanstaat?Ik weet niet of dat kan, maar het schoot door me heen.
__________________
Sunshine, almost always.......
  #14  
Oud 08-11-11, 17:17
mike77 mike77 is offline
• iOS 10.2.1
• 7.1.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2010
Berichten: 226
Standaard

yep

bij de instellingen van" iCloud" en dan bij "documenten en gegevens" en dan "mobiel" uitvinken...
  #15  
Oud 08-11-11, 22:05
GvO GvO is offline
• iOS 5.0
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2009
Berichten: 2
Standaard

Nog een potentiele bron van dataverkeer?? Dit is een vraag aan degene die hier hebben gereageerd.

Zou het kunnen: Op de iPhone 4s waar deze rubriek over begon staan apps gedownload met een bepaald Apple ID (persoon x) en apps gedownload met een ander Apple ID (persoon y). Nu doet persoon x op een andere iPhone enkele apps updaten, terwijl persoon y zijn iPhone op standby modus heeft staan. Kan het zijn dat deze update dan ook gepushed wordt naar iPhone van persoon y??

Of is dit helemaal niet mogelijk?

Ik hoor graag jullie reactie op deze theorie!!
  #16  
Oud 08-11-11, 22:12
wittemuis wittemuis is offline
• iOS 7.0.3
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: May 2010
Locatie: zwolle
Berichten: 63
Standaard

Ook ik heb de 4s en ik heb ook niet gevonden dat je net als bij de 4 gewoon de optie 3G kan "aan" of " uit " zetten.
Ik ga met de feestdagen op vakantie en zette normaal de 3 g in combi met dataroaming uit. Nu durf ik heb niet eens aan te laten, wat zonde zou zijn gezien de mooie foto's die hij maakt. ook ik zit gelukkig nog in mijn onbeperkt internet maar dit loopt tot januarie.
En handmatig betekend ook geen meldingen? ( blond )
Alvast bedankt!
  #17  
Oud 03-12-11, 14:14
jurrienboogert jurrienboogert is offline
• iOS 5.0.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2011
Berichten: 1
Standaard

Ik heb hetzelfde probleem. Na twee wekenin het bezit van mijn nieuwe iphone 4s al 1000 mb verbruikt via 3G. Dataman geinstalleerd, blijkt dat de telefoon ondanks verbonden Wi-Fi ook 3G data verbruikt. niet enorm veel, maar wordt wel telkens naar 10 kb afgerond... vreemd. vodafone gebeld, werd gezegd dat ze er van af weten, maar het probleem bij apple ligt. Apple is er druk mee bezig werd gezegd. Er werd geadviseerd naar een vodafone winkel te gaan en mijn iphone te laten checken.
  #18  
Oud 03-12-11, 14:24
Caneezy's schermafbeelding
Caneezy Caneezy is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2009
Locatie: Amsterdam
Berichten: 63
Standaard

Wat ik doe, en verstandig is. Is dat je je mobiel netwerk uit doet en alleen de Wi-Fi aanlaat. Dat doe ik al anderhalf week met mijn 4S en zo verbruik ik thuis alleen Wi-Fi
  #19  
Oud 03-12-11, 15:05
Yzord's schermafbeelding
Yzord Yzord is offline
• iOS 9.0.2
• 8.4.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Oct 2008
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FridgeNL Bekijk bericht
iPhone in stand-by stand schakelt automatisch wi-fi uit, alle data die wordt verbruikt is dan via 3G. (denk aan; push e.d.)
Onzin, want de backups naar iCloud gebeurt alleen via Wi-Fi en in standby modus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mike77 Bekijk bericht
yep

bij de instellingen van" iCloud" en dan bij "documenten en gegevens" en dan "mobiel" uitvinken...
Dit heb je zelf dan aangezet want deze staat standaard uit. En dan KPN of apps de schuld geven is niet erg netjes.
  #20  
Oud 04-03-12, 09:33
pc1lbr pc1lbr is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2012
Berichten: 1
Standaard

Weet er iemand hoe je dit probleem echt kunt oplossen !
Het is nu iedere maand buiten de bundel bij betalen.
Met iOS 4 had ik maar een verbruik van 70 mb per maand.
Nu ga ik over de 1 GBA heen.
Reageren

Labels
dataverkeer, extreem, ios5, iphone 4s, wi-fi



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
GPS van iPhone (3G) valt onder mobiel dataverkeer? markvn iPhone Navigatie 5 06-03-11 19:38
Mobiel dataverkeer Miguelb iPhone algemeen 3 09-02-09 15:07

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:42.