iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Gloednieuwe iPhone 4s gevallen dankzij klasgenoot (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/103973-gloednieuwe-iphone-4s-gevallen-dankzij-klasgenoot.html)

klerk559 09-11-11 16:12

Gloednieuwe iPhone 4s gevallen dankzij klasgenoot
 
Beste,

Ik ben al 1,5 week de trotse eigenaar van een iPhone 4s 16gb wit.
Vandaag was ik aan het lopen met een paar klasgenoten en door één van mijn klasgenoten zijn schuld viel mijn iphone op de tegels.

Hij doet het nog prima, niks aan de hand, alleen er is een stukje glas uit en een stukje uit het midden. Er zijn gewoon een paar beschadigingen.

Mijn klasgenoot gaat die wel betalen enzo.

Ik ging vanmiddag naar de Hi store waar ik 'm gekocht heb met abonnement. Daar hadden ze het over een aansprakelijkheidsverzekering die de klasgenoot van mij moet hebben.

En ze konden 'm wel opsturen, maar dan was ik 'm 2/3 weken kwijt en dan wist ik pas wat het zou kosten om te laten repareren.

Mijn vraag is, wat kan ik het beste hiermee doen.
Naar de Hi store of toch ergens anders heen?

Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Het liefste zou ik een nieuwe willen, maar ik weet niet wat ik hiermee het beste kan doen.

Graag tips.

wotter 09-11-11 16:29

AVP
 
Balen zeg!

Een (persoonlijke) aansprakelijkheidsverzekering is in Nederland geloof ik niet verplicht, maar de meeste mensen hebben er wel één. Of als je klasgenoot thuis woont en onder de 18 is grote kans dat hij/zij onder de verzekering van de ouders valt.

Eerste wat je (klasgenoot) moet doen is een schademelding bij zijn/haar verzekeringsmaatschappij maken en aangeven dat hij/zij aansprakelijk is gesteld voor schade aan de Iphone van een klasgenoot (jij dus). De verzekeringsmaatschappij kan dan verdere instructies geven. Bijvoorbeeld:
-welke formulieren ingevuld moeten worden
-of jij je klasgenoot nog schriftelijk aansprakelijk moet stellen of niet
-waar je de schade kunt/moet laten taxeren
-of de telefoon gerepareerd moet worden of geheel vervangen
-Of misschien krijg je na taxatie wel een bedrag uitgekeerd en kun je zelf bepalen of je laat repareren of een nieuwe koopt.

Je kunt beter niet op eigen houtje taxaties of reparaties laten doen, want dan heb je kans dat de verzekering niet vergoed.

Donstil 09-11-11 16:33

Leuk detail is trouwens dat bij gebruik van een Aansprakelijkheids verzekering soms eigendom wordt van die gene die de schade heeft veroorzaakt.

Stel je iPhone valt en is niet te maken, verzekering van je vriend keert 599,- uit (prijs nieuwe iPhone) en de iPhone moet dan of worden opgestuurd naar de verzekering of wordt eigendom van jou vriend.

(Staat allemaal in de polis hoe dit geregeld is). Dit doen ze om te voorkomen dat jij een nieuwe claimt maar niet koopt en 599,- in je zak steekt.

klerk559 09-11-11 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Donstil (Bericht 733750)
Leuk detail is trouwens dat bij gebruik van een Aansprakelijkheids verzekering soms eigendom wordt van die gene die de schade heeft veroorzaakt.

Stel je iPhone valt en is niet te maken, verzekering van je vriend keert 599,- uit (prijs nieuwe iPhone) en de iPhone moet dan of worden opgestuurd naar de verzekering of wordt eigendom van jou vriend.

(Staat allemaal in de polis hoe dit geregeld is). Dit doen ze om te voorkomen dat jij een nieuwe claimt maar niet koopt en 599,- in je zak steekt.

Oké, dus grote kans dat ik gewoon een nieuwe krijg?
Dat is wel een geruststelling.
Want ik heb geen zin dat er mensen aan m'n iphone gaan zitten (je weet niet hoe ze ermee om gaan) en dat ik 'm dan ook nog een 3 weken kwijt ben.

Ik baal wel, ik ben gewoon zuinig op dat ding. En dan is elk krasje er één te veel.
Ik hoop niet dat het allemaal te veel werk wordt want daar heb ik geen zin in. :P

En is mijn klasgenoot uiteindelijk geld kwijt of vergoed de verzekering het dan meestal gewoon helemaal?

XIII 09-11-11 16:41

Het lijkt me sterk dat je een nieuwe krijgt vanwege enkele cosmetische beschadigingen...

Donstil 09-11-11 16:42

Nou ik zeg nergens dat je een nieuwe krijgt. Er staat duidelijk
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Donstil (Bericht 733750)
Stel je iPhone valt en is niet te maken,

. Wat bij jou niet het geval is.


Waarschijnlijk moet je het toestel opsturen voor reparatie en moet hij dat schade rapport insturen naar zijn verzekering. Die gaan dan vervolgens kijken wat ze uit gaan keren.

Alleen schade die het gebruik hindert (of een volledig defect) is trouwens verzekerd. Alle beschadigingen die geen invloed hebben op het gebruik zijn dus niet automatisch verzekerd. Als je dus een scheur in je glas hebt zullen ze dit maken maar bv een kras of deuk in het frame niet. Althans zolang dit het gebruik niet hindert.

wotter 09-11-11 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door klerk559 (Bericht 733753)
Oké, dus grote kans dat ik gewoon een nieuwe krijg?
Dat is wel een geruststelling.

Nee dat staat er idd niet. klerk559 zegt alleen wat er zou kunnen gebeuren als je een eenmalig bedrag uitgekeerd krijgt.

Het zal met name afhangen van het reparatiebedrag. Als je Iphone voor 100 euro gerepareerd kan worden zullen niet snel een nieuwe vergoeden a 600 euro, maar je huidige Iphone gewoon laten repareren. Is de Iphone alleen te repareren voor bijvoorbeeld 500 euro dan zullen ze eerder een volledig nieuwe vergoeden en de oude total-loss verklaren.

Als aansprakelijkheidsverzekering uitkeert dan zal dat voor het (waarschijnlijk) volledige schadebedrag zijn. Het kan alleen zijn dat je klasgenoot een eigen risico heeft die hij/zij dan moet betalen aan de verzekeringsmaaschappij. Afhankelijk wat voor polis je hebt varieert dit van 0 tot 150 euro (ongeveer)

Al met al gewoon het verzekeringstraject starten dan heb je het snelst duidelijkheid. Niemand op dit forum zal je garantie kunnen geven wat de verzekering gaat doen en of je een nieuwe krijgt of niet, hoe graag je dat misschien ook wilt

klerk559 09-11-11 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wotter (Bericht 733763)
Nee dat staat er idd niet. klerk559 zegt alleen wat er zou kunnen gebeuren als je een eenmalig bedrag uitgekeerd krijgt.

Het zal met name afhangen van het reparatiebedrag. Als je Iphone voor 100 euro gerepareerd kan worden zullen niet snel een nieuwe vergoeden a 600 euro, maar je huidige Iphone gewoon laten repareren. Is de Iphone alleen te repareren voor bijvoorbeeld 500 euro dan zullen ze eerder een volledig nieuwe vergoeden en de oude total-loss verklaren.

Als aansprakelijkheidsverzekering uitkeert dan zal dat voor het volledige schadebedrag zijn. Het kan alleen zijn dat je klasgenoot een eigen risico heeft die hij/zij dan moet betalen aan de verzekeringsmaaschappij. Afhankelijk wat voor polis je hebt varieert dit van 0 tot 150 euro (ongeveer)

Al met al gewoon het verzekeringstraject starten dan heb je het snelst duidelijkheid. Niemand op dit forum zal je garantie kunnen geven wat de verzekering gaat doen en of je een nieuwe krijgt of niet, hoe graag je dat misschien ook wilt

En moet je dan op zo'n formulier zetten wat de schade allemaal is?
Of moet je ook foto's meezenden bijvoorbeeld?

Guest-20240213112918 09-11-11 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door klerk559 (Bericht 733766)
En moet je dan op zo'n formulier zetten wat de schade allemaal is?
Of moet je ook foto's meezenden bijvoorbeeld?

Dat zal op het formulier aangegeven zijn

Donstil 09-11-11 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door klerk559 (Bericht 733766)
En moet je dan op zo'n formulier zetten wat de schade allemaal is?
Of moet je ook foto's meezenden bijvoorbeeld?

Ff het traject in het kort :

1. Hij meld de schade.
2. Jij zorgt voor een reparatie rapport
3. Hij stuurt het reparatie rapport inclusief de schade melding (vaak een formulier) naar zijn verzekering.
4. Verzekering gaat kijken wat wel en wat niet onder gebruiks hinder valt
5. Verzekering geeft groen licht en betaald uit.
6. Jij laat het toestel repareren van het uitbetaalde geld.

OF

1. Hij meld de schade.
2. Jij zorgt voor een reparatie rapport
3. Hij stuurt het reparatie rapport inclusief de schade melding (vaak een formulier) naar zijn verzekering.
4. Verzekering gaat kijken wat wel en wat niet onder gebruikshinder valt
5. Verzekering geeft groen licht maar betaald niet direct uit.
6. Jij laat het toestel repareren.
7. Hij stuurt de factuur daarvan naar zijn verzekering
8. Verzekering betaald uit.

wotter 09-11-11 16:55

Ook dat (die foto's) hangt af van de verzekeraar. Al dit soort specifieke vragen kun je beter daar neerleggen dan op dit forum

Donstil 09-11-11 16:58

Het is we belangrijk dat Klerk559 weet dat cosmetische schade niet automatisch vergoed zal worden.

mrboolean 09-11-11 17:22

Vervelende zaak inderdaad! Ik zou hem zelf nog niet laten repareren maar wachten tot de verzekeringsmaatschappij van je klasgenoot instructies heeft gegeven. Misschien vergoeden ze een reparatie direct maar misschien handelen ze dit af via met hun verbonden reparatiecentra. Ik zou hoogstens de schade laten schatten.

Ik zou zeggen, laat hem even bellen met de verzekeringsmaatschappij en dan weet je meteen meer.

apotheosis 09-11-11 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door klerk559 (Bericht 733732)
Beste,

Ik ben al 1,5 week de trotse eigenaar van een iPhone 4s 16gb wit.
Vandaag was ik aan het lopen met een paar klasgenoten en door één van mijn klasgenoten zijn schuld viel mijn iphone op de tegels.

Hij doet het nog prima, niks aan de hand, alleen er is een stukje glas uit en een stukje uit het midden. Er zijn gewoon een paar beschadigingen.

Mijn klasgenoot gaat die wel betalen enzo.

Ik ging vanmiddag naar de Hi store waar ik 'm gekocht heb met abonnement. Daar hadden ze het over een aansprakelijkheidsverzekering die de klasgenoot van mij moet hebben.

En ze konden 'm wel opsturen, maar dan was ik 'm 2/3 weken kwijt en dan wist ik pas wat het zou kosten om te laten repareren.

Mijn vraag is, wat kan ik het beste hiermee doen.
Naar de Hi store of toch ergens anders heen?

Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Het liefste zou ik een nieuwe willen, maar ik weet niet wat ik hiermee het beste kan doen.

Graag tips.

Ik vind het al mooi die persoon voor de kosten opdraait, velen zouden er zich van onder proberen muizen en het afwimpelen.

Toch raad ik mensen altijd aan om wat voorzichtig te zijn zeker als er andere mensen naast je staan of lopen, 1 klein duwtje of wat dan ook en tis omzeep :).

Een ongelukje is dus snel gebeurt :).

jandevoer 10-11-11 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door klerk559 (Bericht 733732)
Beste,

Ik ben al 1,5 week de trotse eigenaar van een iPhone 4s 16gb wit.
Vandaag was ik aan het lopen met een paar klasgenoten en door één van mijn klasgenoten zijn schuld viel mijn iphone op de tegels.

Hij doet het nog prima, niks aan de hand, alleen er is een stukje glas uit en een stukje uit het midden. Er zijn gewoon een paar beschadigingen.

Mijn klasgenoot gaat die wel betalen enzo.

Ik ging vanmiddag naar de Hi store waar ik 'm gekocht heb met abonnement. Daar hadden ze het over een aansprakelijkheidsverzekering die de klasgenoot van mij moet hebben.

En ze konden 'm wel opsturen, maar dan was ik 'm 2/3 weken kwijt en dan wist ik pas wat het zou kosten om te laten repareren.

Mijn vraag is, wat kan ik het beste hiermee doen.
Naar de Hi store of toch ergens anders heen?

Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Het liefste zou ik een nieuwe willen, maar ik weet niet wat ik hiermee het beste kan doen.

Graag tips.


Lekker makkelijk de schuld in een ander zijn schoen schuifen.
jij was aan het lopen met de telefoon in je hand begrijp ik .
als iemand dan tegen je opbotst en je laat dat vallen wat je in je hand hebt , dan is het eigens schuld dikke bult .
Ik denk dan ook dat een verzekering zou zeggen helaas dit wordt niet door ons vergoed.
Als u aan het bellen bent en of aam het spelen bent met uw telefoon ga dan gewoon ergens staan of zitten waar je niet gestoord kan worden en dit soort stommigheden kan voorkomen

Jupsin 10-11-11 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jandevoer (Bericht 734016)
Lekker makkelijk de schuld in een ander zijn schoen schuifen.
jij was aan het lopen met de telefoon in je hand begrijp ik .
als iemand dan tegen je opbotst en je laat dat vallen wat je in je hand hebt , dan is het eigens schuld dikke bult .
Ik denk dan ook dat een verzekering zou zeggen helaas dit wordt niet door ons vergoed.
Als u aan het bellen bent en of aam het spelen bent met uw telefoon ga dan gewoon ergens staan of zitten waar je niet gestoord kan worden en dit soort stommigheden kan voorkomen

Het is wel duidelijk dat jij je huiswerk niet hebt gedaan.
Je kunt beter stil zijn als je niet weet waar je het over hebt.

Mafkees.

wotter 10-11-11 10:03

Flaming is niet zo netjes en ongewenst.

colliehome 10-11-11 10:33

Graag on-topic blijven!

Iphone3Gs 10-11-11 10:48

Erg sneu dat je gloednieuwe iphone op de grond is gevallen, gelukkig is er zo te lezen niet al te veel schade, maar toch is het erg jammer.

Echt tof van je vriend dat hij de schuld op zich wilt nemen, dat noem ik nou pas echte vrienden, dit hoor je niet zo vaak.

Ik zal je vriend laten bellen naar zijn verzekeringsmaatschappij, en hem laten vertellen wat er precies is gebeurt, ik hoop voor je dat ze de schade willen dekken.

Succes in iedergeval.

apotheosis 10-11-11 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wotter (Bericht 734072)
Flaming is niet zo netjes en ongewenst.

Inderdaad, wij waren er niet bij, op 1 punt heeft deze gelijk, al lopend met een iPhone bezig zijn doe je idd beter niet ;). ( dat is geen verwijt, gewoon een goeie tip).


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:08.