iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   De verschillen: iPhone 4 en iPhone 4S (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/104305-de-verschillen-iphone-4-iphone-4s.html)

S¡mon 13-11-11 14:59

De verschillen: iPhone 4 en iPhone 4S
 
Ik heb al een aantal topics voorbij zien komen waarbij iemand zich afvraagt of hij/zij voor de iPhone 4 of iPhone 4S moet gaan.

Ik denk daarom dat het handig is om alle verschillen even op een rijtje te zetten dus bij deze.

De voordelen van de iPhone 4S ten opzichte van de iPhone 4:
- Beschikbaar in 16 GB, 32 GB en 64 GB
- Dual core processor (twee kernen, in plaats van één)
- Grafisch een stuk krachtiger
- Beter bereik en antennagate zo goed als opgelost
- Batterij lichtjes beter
- Voice Control "Premium" (Siri) (op z'n vroegst pas in 2012 in het Nederlands)
- Acht megapixel camera met Full HD video opnemen
- Beeldstabilisatie bij opnemen
- GLONASS (Russische variant GPS) > betere en zuinigere locatiebepaling
- Luidere speaker (3 decibel, lijkt weinig maar is toch stuk luider)
- Bluetooth 4.0 (vooral een stuk zuiniger)
- Helderder scherm (handig voor in de directe zon)
- Wereld telefoon: CDMA én GSM ondersteuning

De voordelen van de iPhone 4 ten opzichte van de iPhone 4S:
- Goedkoper
- Oude 'standaard' Voice Control mét Nederlandse taal
- Nog steeds niet out-dated

Zoals je ziet zijn er toch aardig wat verschillen ook al lijkt de 4S een hele kleine upgrade.

Het fijne aan de iPhone 4S is dat deze in 16 GB, 32 GB en 64 GB varianten beschikbaar is terwijl de iPhone 4 alleen nog maar in 8 GB beschikbaar is (tenzij je een winkel vindt met een oude voorraad, dan ook 16 GB en 32 GB).

Uiteraard is de iPhone 4S ook meer toekomstzeker: de iPhone 4S heeft de A5 processor. Deze is een stuk krachtiger dan de A4 processor. Niet alleen heeft de A5 processor twee kernen, in plaats van één, maar is-ie ook grafisch gezien veel sterker. Apps kunnen hier van die extra kracht in de toekomst steeds meer gebruiken: zeker games.

Bij de iPhone 4 was er veel ophef over antennagate. De iPhone 4S heeft nu twee antenne's waardoor dit probleem nu eigenlijk niet meer voor kan komen. Dit zorgt ervoor dat het bereik niet kan wegvallen door je hand én je hebt beter bereik. Zeker iets om over na te denken als je standaard maar één, twee of drie streepjes bereik hebt.

Belangrijke vernieuwingen in de 4S zijn natuurlijk de camera (8 megapixel + video stabilisatie + Full HD opnemen + beter met weinig licht), Siri (vernieuwde Voice Control), wereldtelefoon (CDMA en GSM) en natuurlijk de antenne zoals hierboven besproken. Als je veel reist en veel foto's neemt met je telefoon, dan verslaat de 4S zeker de 4. Neem je af en toe foto's en reis je niet superveel, dan is de iPhone 4 een prima optie.

Er zijn echter een aantal dingen waar minder over wordt gesproken. Zo is de batterij toch een stuk beter. Er zijn momenteel een klein aantal gebruikers met problemen met de batterij, maar 99% van de gebruikers merkt hier niks van. De iPhone 4S kan een uur langer bellen en in onafhankelijke tests is gebleken dat bijvoorbeeld ook internetten via 3G tot wel driekwartier langer kan. Dat lijkt misschien weinig, maar je zou toch maar net een hele dag weg zijn geweest en net op die halfuur-durende autoreis naar huis met een lege batterij zitten.

De batterij is dus een stuk beter. Daarnaast is er ook GLONASS ondersteuning: de Russische variant van het Amerikaanse GPS. Dit zorgt ervoor dat je locatie beter kan worden bepaald, maar ook veel sneller: dat zorgt er weer voor dat je batterij langer meegaat. Uit onafhankelijke tests is ook gebleken dat het scherm van de iPhone 4S een stuk feller kan schijnen dan het scherm van de iPhone 4. Zeker in direct zonlicht is dat een enorm voordeel: je zult het scherm beter kunnen zien.

Tot slot zit er bluetooth 4.0 in dat wederom zuiniger omgaat met energie en kan de speaker ongeveer 3 decibel luider geluiden afspelen. Dit lijkt wederom weinig, maar 3 decibel zorgt voor een aanzienlijk verschil.

-------------------------------------------------------------------
Als er dingen in het lijstje zitten waarvan jij vindt dat het echt cruciaal is dat je het moet hebben, dan raad ik je de iPhone 4S aan.

Dit betekent echter niet dat de iPhone 4 een slecht apparaat is. De iPhone 4 is nu een stuk goedkoper verkrijgbaar wat natuurlijk ook een belangrijke rol kan spelen. Daarnaast is de camera van de iPhone 4 natuurlijk helemaal niet slecht: de camera is zelfs heel goed voor een smartphone. Dat verandert echter niks aan het feit dat de 4S gewoon een stuk beter is.

Wat je ook kiest, een iPhone 4 of een iPhone 4S, je zal in beide gevallen het geweldige retina display hebben en natuurlijk Apple's App Store. Je zult er van genieten en je zal in beide gevallen een top apparaat hebben!

Ik hoop dat nu je de verschillen weet een goede keuze kunt maken! :)

Als ik iets vergeten ben of foute informatie geef, laat het me dan weten. Ik zal het dan direct aanpassen!


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:19.