iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Batterijduur iPhone 4GS: echte of cosmetische fix? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/107676-batterijduur-iphone-4gs-echte-cosmetische-fix.html)

marcovis 23-12-11 11:01

Batterijduur iPhone 4GS: echte of cosmetische fix?
 
Beste allen,

Ik ben in het bezit van een iPhone 4GS die ik vrij snel na uitkomen heb gekregen. Deze was bij ontvangst voorzien van iOS 5.0. Ik had behoorlijk last van het batterij issue: meer dan 10% daling van de batterijlading per uur, moest iedere dag laden.

Toen iOS 5.1. uitkwam, vertelde mijn provider (via wie ik de telefoon heb gekregen), dat het installeren van iOS 5.1 het batterijprobleem zou oplossen. Ik heb dus 5.1 geladen.

Wat mij nu blijkt, is dat de batterij lading lang 'hoog' blijft (initieel zelfs meerdere uren 100%). Zodra de lading onder de 30 à 40% komt, is de batterij ineens onverwacht snel leeg (soms niet eens genoeg tijd om aan de lader te hangen).

Bij het laden zie ik het omgekeerde: laden van leeg naar 40% gaat in 15 à 20 minuten; laden tot 100% duurt veel langer (+- anderhalf uur).

Ook moet ik nog steeds iedere dag laden: als de lading aan het einde van de dag op 40 à 50% staat en je de denkt daar dus nog wel (een deel van) de volgende dag mee te halen, dan is ie de volgende ochtend toch echt leeg.

Mijn vermoeden is nu, dat het batterij issue helemaal niet (volledig) is verholpen, maar dat men à la de fix voor het antenne issue van de iPhone 4 een "cosmetische" fix heeft toegepast, m.a.w.: het leeglopen van de batterij verloopt ruwweg langs hetzelfde patroon als voorheen, maar Apple laat de meter gedurende dit proces anders aanwijzen.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen, die mijn vermoeden kunnen ondersteunen?

Dank & groet,
Marco Visser

Guest-20180925190238 23-12-11 11:16

De ontladingscurve van een Lithium-Polymer cel is niet lineair. Op een bepaald ogenblik dipt de celspanning onder de 3.7V en het apparaat dat de cel gebruikt schakelt zich om veiligheidsreden uit.

Het kan best zijn dat op het ogenblik dat de spanningsdip optreedt er nog restcapaciteit is. Bij 30% is de restcapaciteit ca. 480 mAh.

Even rekenen:
480 mAh X 3.5V = 1.68W
Dat is dan te weinig om een iPhone 4S nog te laten werken.

Een Lithium-Polymer cel is niet "leeg" als de capaciteit 0% is, dan is de cel definitief naar de eeuwig jachtvelden. Een LiPo cel is "leeg" als de celspanning onder de 3.7V valt.

marcovis 23-12-11 12:34

Dank voor je uitleg Timosha,

Maar mijn vraag is m.n. gericht op de weergave van de batterijduur. En ik merk dat die echt anders is na mijn upgrade naar 5.01; ik heb echt het idee dat Apple de batterij duur (bewust?) anders weergeeft.

Iemand met vergelijkbare ervaringen?

Groet,
Marco Visser

Guest-20180925190238 23-12-11 12:40

Ik zie absoluut geen geen verschil tussen een iPhone 4S met iOS 5.0.1 en voorheen met iOS 5.

Een verschil op een iPhone 4 (met jailbreak) nu met iOS 5.0.1 en voorheen met iOS 5 kan ik ook niet vaststellen.

En idem dito voor een iPhone 3GS (met jailbreak).

marcovis 02-01-12 16:15

Opgelost!
 
Beste allen,

Inmiddels heb ik het probleem kunnen oplossen. Na lang zoeken in diverse internetforums en -websites ben ik op het volgende gekomen.

Soms moet er na een update en/of terugzetten van een backup een herindexering van alle informatie plaatsvinden. Zo'n indexering is een zware job, die ook vaak lang duurt, m.a.w.: een aanslag op de batterij en de batterijduur.

De oplossing was uiteindelijk simpel: laat de iPhone langere tijd (bijv. een hele nacht) aan de lader, en voer daarna een soft reset uit. Er is dan voldoende tijd en stroom om de gehele indexeringsjob in 1x af te ronden.

Nadat ik dat had gedaan heb ik nu een prima batterijduur op mijn 4GS.

Dank en groet,
Marco Visser

ballegooier 02-01-12 20:07

Ben wel benieuwd waar je dat oa gelezen hebt.

Guest-20180925190238 02-01-12 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marcovis (Bericht 754136)
Soms moet er na een update en/of terugzetten van een backup een herindexering van alle informatie plaatsvinden. Zo'n indexering is een zware job, die ook vaak lang duurt, m.a.w.: een aanslag op de batterij en de batterijduur.

Net zoals Spotlight in OS X moet ook Spotlight in iOS af en toe het een en ander opnieuw indexeren, anders wordt er niet meer gevonden wat er moet gevonden worden. En dat kan inderdaad soms een tijdje duren.

Maar, dat gebeurt op elke iPhone die een versie van iOS met Spotlight gebruikt en dan zou dat zgn. "batterijprobleem" op elke iPhone aanwezig moeten zijn.

Ik sluit mij aan bij Ballegooier en zou ook graag weten waar je die informatie gelezen hebt.

marcovis 02-01-12 22:24

Bijvoorbeeld hier: iPhone 3G With iOS 4 Battery Life / Performance Bug | Robert Accettura's Fun With Wordage

Leek vooral op een 3G te slaan, maar gezien de kenmerken van de fix leek het me geen risico hebben om ook op m'n iPhone 4GS te proberen.

En het werkte! Daar waar mijn iPhone eerst al bij 50% zonder waarschuwing afschakelde, ben ik nu al twee dagen op 1 lading en heb ik 'm net bij 11% aan de lader gehangen.

Groet,
Marco Visser

Guest-20180925190238 02-01-12 22:37

Bedankt voor de link :) De auteur van het artikel is ook van mening dat het iets met Spotlight te maken heeft. Interessant, dat moet ik eens nader onderzoeken.

marcovis 02-01-12 22:57

Klopt, het gaat kennelijk om de indexering van alle op de iPhone aanwezige info voor Spotlight. Het lijkt er op dat deze indexering verloren raakt (in bepaalde gevallen ?) bij een upgrade van iOS.

De iPhone een nacht aan de stroom laten geeft dan de iPhone de gelegenheid om deze indexering te herstellen. Geen idee of het normaal is dat zo'n indexering zo lang duurt, of dat dat sneller zou moeten kunnen.

Als Apple dit "normaal gedrag" vindt, dan zou het een goed plan zijn om dit als boodschap in iTunes mee te geven bij een upgrade.

Gr., Marco

Guest-20180925190238 02-01-12 23:08

Het is mij bekend dat als de Spotlight indexering in OS X onderbroken wordt deze telkens opnieuw opstart tot de indexering tot een goed einde gekomen is.

En aangezien OS X en iOS in principe dezelfde besturingssystemen zijn met dezelfde kernel is het niet uitgesloten dat er op de iDevices ook problemen kunnen optreden met Spotlight indexering.

In OS X zijn de Meta Data Server (mds) en de Meta Data Worker (mdworker) verantwoordelijk voor het indexeren. Misschien vindt ik op mijn knoei-iPhones gelijkaardige processen.

Dus, wat mij betreft de moeite waard omdat eens nader te onderzoeken.

ballegooier 02-01-12 23:37

Inderdaad interessant!


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:20.