iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   sms-berichten ook naar niet geselecteerde ontvanger (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/115292-sms-berichten-naar-niet-geselecteerde-ontvanger.html)

Joker1955 31-03-12 17:30

sms-berichten ook naar niet geselecteerde ontvanger
 
We hebben binnen het bedrijf een hele serie IPhones (zowel 3 GS als 4).
Daarbij maken we gebruik van twee providers (KPN en T-mobile)

Onlangs ontdekten we dat sms-berichten bestemd voor ontvanger A ongewild ook bij andere ontvangers (zover we weten binnen het eigen bedrijf) terecht kwamen. Soms zat hier vertrouwelijke informatie bij.

Weet iemand hoe dit kan én hoe dit te voorkomen is? KPN zegt niet bekend te zijn met dit fenomeen en kan ons niet helpen.

RWK 31-03-12 17:38

Alle iPhone's resetten, of naar de laatste versie updaten.

En dan zou ik maar niet een reserve kopie terug zetten op al die iPhone's maar een clean start om het probleem te voorkomen.

Misschien helpt dit? Zo niet, denk ik graag mee voor een oplossing.
Komt de probleem voor als t-mobile naar kpn smst, of t-mobile naar t-mobile, of alleen kpn naar kpn (of t-mobile)?

Joker1955 31-03-12 17:53

In principe (tot nu toe) alleen als gesms't wordt vanaf KPN naar KPN. De ongewilde ontvanger kan naast een IPhone met KPN-abonnement ook een gebruiker met een T-mobile abonnement zijn.

Voor alle duidelijkheid: het betreft hier een vijftigtal IPhones. Deze werden in principe allemaal door mij via ITunes geďnstalleerd. We hebben zelf een App ontwikkeld voor de registratie van gegevens door de betreffende werknemers.

In eerste instantie maakten we gebruik van T-mobile abonnementen. Vanaf januari 2012 zijn we ook in zee gegaan met KPN. Vanaf dat moment zijn de problemen begonnen. Wat gebeurde is het volgende: Personn A stuurt een bericht naar persoon B. De betreffende sms komt echter ook bij persoon C terecht die absoluut niet snapt waar een en ander over gaat. Omdat het in eerste instantie alleen de KPn-toestellen betrof én deze binnen de familie gebruikt werden, werd het nog niet als dramatisch beschouwd tot deze week ook werknemers (met T-mobile-apparaten) met vertrouwelijke -door de organisatie verstuurde- berichten welke absoluut niet voor hun waren op de proppen kwamen.

Het resetten van alle IPhones is een lastige zaak omdat wij landelijk opereren en omdat ik dan alle IPhones moet binnen halen. Wat ik me afvraag is wat de oorzaak kan zijn. Wordt er een link tussen de toestellen gelegd doordat ze geďnstalleerd zijn via ITunes?

RWK 31-03-12 18:50

Hmm.. vreemd. Dit is erg lastig. Er zou misschien wel een link achter zitten.

Zijn de iPhone's helemaal schoon aan de medewerkers gegeven? Zonder enige kopie, backup?
Zowel, kan dat toch conflicten opleveren.

Het kan ook zijn dat Persoon A, persoon B wilt smsen, maar in de contacten van Persoon A, persoon B z'n nummer staat als 1 contact, maar dan met 2 nummers waaronder die van persoon C. Begrijpt u dit?

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 31 maart 2012 om 18:52 ----------

Wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn;

De medewerkers oproepen om alle iPhone's te restoren/herstellen en de desbetreffende app te installeren.

Joker1955 31-03-12 18:54

Lijkt mij niet.

Het doorsturen van de sms-en naar niet geselecteerde gebruikers gebeurt niet continue en de andere (onbedoelde) ontvanger is niet altijd dezelfde

RWK 31-03-12 18:54

Wordt er gesms't ? Of maken de werknemers gebruik van iMessage, de gratis berichten dienst van Apple?

Dit is te zien als de vak met tekst een bepaald kleur heeft;
Blauw - iMessage
Groen - SMS/MMS

---------- Bericht automatisch samengevoegd op 31 maart 2012 om 18:59 ----------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Joker1955 (Bericht 784332)
Lijkt mij niet.

Het doorsturen van de sms-en naar niet geselecteerde gebruikers gebeurt niet continue en de andere (onbedoelde) ontvanger is niet altijd dezelfde

Ja, dan zit er toch niks anders op dan toch de iPhone's terug te nemen en echt een schone start van te maken. Je zou eventueel contact kunnen opnemen met T-mobile, maar die gaat je denk ik niet helpen.

Ik zou niet weten hoe we dit op afstand op zouden lossen. Zou u dan bezwaar hebben dat de medewerkers hun eigen iPhone zelf mogen herstellen? Dat gaat namelijk met 1 druk op de knop, op de iPhone. De gegevens worden dan wel gewist en de instellingen worden teruggebracht op standaard. Je hebt ook een keus om alleen de instellingen te herstellen, maar dat zou denk ik geen effect hebben.

Joker1955 31-03-12 20:20

De teksten die verkeerd worden doorgestuurd, zijn blauw. Het lijkt er dus op dat dit via iMessage gebeurt.
Dat zou dus inhouden dat via deze dienst een verkeerde link gelegd wordt.

Hoe kan ik dit controleren, uitschakelen en/of resetten?

Joker1955 01-04-12 12:39

Goedemorgen,

het probleem zal waarschijnlijk veroorzaakt worden door een bug in de iMessage-appvan Apple.
In een artikel van dhr. Jasper Bakker d.d. 6 februari 2012 komt naar voren dat Apple het iMessagelek bevestigd. Of de omstandigheden waardoor dit lekt ontstaat hetzelfde zijn, kan ik niet helemaal bevestigen echter het onbedoeld "afluisteren" gebeurt op dezelfde wijze.

wij weten nu in ieder geval wat ons te doen staat om dit probleem te voorkomen.

Ik zou iedereen toch willen wijzen op het gevaar dat ontstaat bij het gebruik van iMessage. (zie ook het betreffende artikel: Apple bevestigt iMessage berichtenlek | Webwereld

Verder wil ik iedereen bedanken die me verder geholpen heeft met het oplossen van dit probleem (o.a. RWK die me in de richting van iMessage heeft gestuurd).
Groeten en fijne zondag


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:05.