iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Dataverbruik door Push EXTREEM - Hoe werkt push eigenlijk? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/123289-dataverbruik-door-push-extreem-werkt-push-eigenlijk.html)

BrutusNLD 13-08-12 13:16

Dataverbruik door Push EXTREEM - Hoe werkt push eigenlijk?
 
Net even het forum doorzocht of er al iets over mijn topic te vinden is, maar niks kunnen vinden of alleen maar discussies van >1 jaar oud.
Via Dataman Pro hou ik mijn dataverbruik in de gaten. Waar ik Wi-Fi heb, schakel ik mobiele data volledig uit en schakel op Wi-Fi. Gelukkig zowel thuis als op kantoor prima optie. Ik haal mail alleen maar manueel op. Tot mijn verbijstering zag ik laatst echter in het log van Dataman een uitschieter waarbij ik in 20 minuten maar liefst voor 20MEGAbyte :eek: aan dataverkeer door pushservices had. Je kan je voorstellen dat ik me lam schrok en blij was dat dit niet gebeurde terwijl ik op mobiele data zat en mijn 500MB bundel aan het verstoken was.
Ik had in dat tijdblok van 20 minuten maar één andere app actief gebruikt en verder niets aan de instellingen van mijn iPhone veranderd, dat dit enorme verbruik zou kunnen verklaren. Ook toen ik later nog een paar keer diezelfde app gebruikte om te testen (en dus verder niets anders deed), kwam dat enorme verbruik niet meer voor (gelukkig).
:confused: Maar ik ben wel benieuwd of jullie ideeen hebben hoe dat toch mogelijk geweest kan zijn.
Wel valt me op dat Push Services zeer vaak uitschieters heeft tot soms wel 3-4MB per uur. Dat verbaast me wel en ik vraag me dan ook nog wat andere dingen af, waarvan ik hoop dat jullie daar een idee bij hebben:
:confused: Push is toch slechts enkele bytes groot per bericht? Hoe krijg je dan MB's per uur aan dataverkeer?
:confused: Waarom varieert het dataverkeer van push zo gedurende de dag? 's Nachts soms <100kb per uur, terwijl overdag soms wel >4MB per uur, terwijl ik op beide momenten ongeveer evenveel (of weinig) push berichten krijg.
:confused: Veroorzaakt het pushen met geluid misschien extra veel verkeer (omdat hij het geluidsbestand telkens moet meesturen met de push)? Zou echt heel slecht zijn als dat zo is.
:confused: Zijn er apps waarvan bekend is dat ze extreem veel pushdataverkeer veroorzaken?
:confused: Zijn er andere tips om dataverkeer door Push terug te dringen? Ik heb het aantal apps dat push kan gebruiken al teruggebracht tot het absolute minimum en helemaal uitzetten gaat me te ver.

Ik hoop dat er mensen zijn die al eens met dit bijltje gehakt hebben en me wat op weg kunnen helpen.

Guest-20180925190238 13-08-12 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BrutusNLD (Bericht 813452)
Net even het forum doorzocht of er al iets over mijn topic te vinden is, maar niks kunnen vinden of alleen maar discussies van >1 jaar oud.

Een jaar geleden werkte push notifications niet anders dan het nu werkt :)

Om jouw vraag te beantwoorden: in onderstaande link kan je lezen hoe push notifications werken:
Loading…

PS:
Ik zou niet te veel vertrouwen op al die datamanagertjes en die appjes zeker niet gebruiken om onmiddellijk maar een schuldige aan te wijzen.

Succes verder :)

BrutusNLD 13-08-12 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 813454)
Een jaar geleden werkte push notifications niet anders dan het nu werkt :)

Maar er kan met een nieuw OS natuurlijk wel het nodige gewijzigd zijn!
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 813454)
Om jouw vraag te beantwoorden: in onderstaande link kan je lezen hoe push notifications werken:
werking push

Dank, zeer nuttige link! Ik lees daar: Each push notification carries with it a payload. The payload specifies how users are to be alerted to the data waiting to be downloaded to the client application. The maximum size allowed for a notification payload is 256 bytes. Dan is het hoge dataverbruik des te vreemder.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 813454)
Ik zou niet te veel vertrouwen op al die datamanagertjes en die appjes zeker niet gebruiken om onmiddellijk maar een schuldige aan te wijzen.

Tot nu toe zijn die toch, ondanks dat ik weet dat er afwijkingen in zitten, vrij accuraat gebleken. Helaas kan ik de verdeling niet toetsen, maar het totale verbruik per dag gemeten door Dataman komt akelig dicht bij het totale verbruik per dag gerapporteerd door mijn provider.

ballegooier 13-08-12 15:12

En hoe zit het met de verversingsinterval voor mail/agenda/contacten? Die kan ook middels push. Het lijkt er mij meer op dat er een proces of app 'vastloopt' of probeert data uit te wisselen en dat lukt niet (bijv wachtwoord incorrect van Exchange account)

BrutusNLD 13-08-12 15:21

@ballegooier. Thanks, maar alles staat inmiddels (overigens al voor die piek) al op manueel. De enige die nog op push stond (maar ook voor de piek al terug gezet op manueel) was synchronisatie van adressen via iCloud. Ik ga er ook voor deze piek inmiddels maar vanuit dat, zoals timosha ook al suggereerde, dat het een meetfout door Dataman is geweest. Het dataverkeer was er wel degelijk, maar zou zomaar kunnen dat dat veroorzaakt werd door die andere app en Dataman ten onrechte dit toeschreef aan Push Services.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:34.