iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   Online gekocht geen service bij Apple Store (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/128488-online-gekocht-geen-service-apple-store.html)

R@dium 29-10-12 12:31

Online gekocht geen service bij Apple Store
 
Beste Forumleden,

Op 28 sept. heb ik een iPhone 5 via de Apple online store besteld, omdat na 2 uurtjes wachten bij de Apple Store in A'dam was er geen telefoons meer over... Medewerkers zeiden tegen ons dat ze "Bij ons online (Apple Online Store) kunt u vanaf nu ook kopen". Zo ook gedaan.

Afgelopen vrijdag kwam eindelijk het pakket aan en je raad het al, het was aan de zijkant beschadigd, een diepe kleine kras waardoor een klein stukje metaal uitsteekt. Dacht, ik ga naar de Apple Store (want ze zeiden "bij ons online..."). Dus, gisteren daar naar toe gegaan en kreeg te horen dat ze helemaal niks voor mij kunnen doen, omdat online en de winkel niks met elkaar te maken hebben. En "bij ons online" betekent voor hun dat hetzelfde naam (Apple) heeft, maar niet de service... Ze begrepen wel dat het idd verwarring schept.

Om eerlijk te zijn vind ik het zeer misleidend dat ze je de indruk geven dat Apple store en Online store met elkaar verweven zijn, terwijl dat niet zo is. Hebben jullie ook hiermee te maken gehad? Wat denken jullie hiervan? Is het niet vals informatie verstrekken?

XIII 29-10-12 12:34

Dat is raar. Ik lees op het forum af en toe berichten van mensen die niet eens bij Apple gekocht hebben en in de Apple Store worden geholpen.

Je bent toch wel naar de Apple Store in Amsterdam geweest en niet een APR elders?

R@dium 29-10-12 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 845938)
Je bent toch wel naar de Apple Store in Amsterdam geweest en niet een APR elders?

Klopt, ben naar de Apple Store in A'dam geweest. Na veel praten en naar de manager gevraagd konden ze mij alleen een refurbished aanbieden.... Ik zei tegen hun dat als het mijn schuld was, zou ik het misschien overwegen... maar dat is niet het geval!
Hij zij doodleuk dat het misschien tijdens het transport heeft kunnen gebeuren :S

Ze zeiden dat ik bij hun niks kon bereiken, dat het beste is dat ik de 0800 nummer maar moest bellen. Vanochtend maar gebeld en binnenkort hoor ik van hun... maar zou max. 3 dagen duren voor een vervanging.

XIII 29-10-12 12:45

Refurbished is toch de standaard oplossing? (ook voor mensen die in de winkel hebben gekocht)

Wat je nu schrijft is in tegenspraak met je startpost. Ze kunnen en willen blijkbaar wel iets doen...

R@dium 29-10-12 12:54

Nou, na een 15 min te hebben gesproken is dat wat ze me konden aanbieden. Maar dan krijg je een refurbished, met geen doos, c.q. geen nieuwe. Wat me het meeste stoort is dat ze zeggen "bij ons online" terwijl ze daar geen verantwoordelijkheid voor nemen.

Nogmaals, een refurbished zou ik accepteren als de schade door mezelf is toegebracht. Niet als het door hun is gedaan, c.q. slechte Quality Control. Dan verwacht je een nieuwe, geen 'tweede hands'.

Ze gaven inderdaad een oplossing, maar m.i. ontoereikend in dit geval.

XIII 29-10-12 12:57

Refurbished is de standaardoplossing; voor iedereen...

Maar ik las ook op dit forum dat er nog helemaal geen refurbished iPhone 5 is en je dus een nieuwe meekrijgt...

R@dium 29-10-12 13:06

Ow... dat is niet wat ze me vertelden.

Maar, waar het meer op neer kwam is dat ze mij eigenlijk niet wilden helpen met een echte oplossing (eerste 15min), dat ik maar de 0800 nummer moest bellen. Dat ze niks met de online store te maken hebben, daar gelden blijkbaar andere regels / voorwaarden.

Maar, wat vind je ervan dat ze zeggen dat je de iPhone ook "bij ons online" kunt kopen? Wat denk je dat ze daarmee bedoelen?

Neem het geval van V&D, ze hebben ook een online store, als je daar iets koopt en het product niet deugt, kun je gerust naar de winkel toestappen en het laten vervangen of geld terug krijgen. Zie hieronder:

Citaat:

- Gratis terugbrengen of ruilen
Je kunt het artikel zonder kosten terugbrengen naar een V&D bij jou in de buurt.
Let op: Ruilen kan alleen in de winkel.
Om te retourneren of ruilen, neem je het originiele retourformulier mee naar de winkel. Je ontvangt direct je geld terug in de winkel. Uitzondering hierop zijn electronica-artikelen. Wanneer je electronica terugbrengt naar de winkel, wordt het geld teruggestort op je rekening.
Waarom bij Apple dan niet? Terwijl zij het van "ons" noemen!

Guest-20180925190238 29-10-12 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R@dium (Bericht 845967)
Waarom bij Apple dan niet? Terwijl zij het van "ons" noemen!

Misschien omdat Vroom & Dreesman BV iets anders georganiseerd is dan Apple Inc., dat zou zomaar kunnen.

Je krijgt een ruiltoestel (swap). Er zijn zelfs winkels in Nederland die die ruiltoestellen verkopen als nieuw (aan een hogere prijs dan de Apple Store).

R@dium 29-10-12 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 845976)
Je krijgt een ruiltoestel (swap). Er zijn zelfs winkels in Nederland die die ruiltoestellen verkopen als nieuw (aan een hogere prijs dan de Apple Store).

Dus, je denkt dat wat ik nu zal krijgen geen nieuwe zal zijn (originele iPhone 5 in verpakking), maar toch een refurbished? Als dat zo is zal ik niet blij van worden.

Jullie zullen denken, accepteer het maar gewoon. Maar het is een kwestie van principe, je betaald voor een nieuwe, niet voor een refurbished ook al ziet en werkt het als een nieuwe.

Guest-20180925190238 29-10-12 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R@dium (Bericht 845988)
Dus, je denkt dat wat ik nu zal krijgen geen nieuwe zal zijn (originele iPhone 5 in verpakking), maar toch een refurbished? Als dat zo is zal ik niet blij van worden.

Volgens de personen die een ruiltoestel gekocht hebben zijn deze splinternieuw. Ze zijn verpakt in een wit doosje en worden geleverd zonder oordopjes.

(Dat is tenminste wat ik lees in die draad over ruiltoestellen).

R@dium 29-10-12 13:38

Ben benieuwd... nu maar afwachten tot dat ze me bellen en me laten informeren wanneer ze de iPhone 5 komen ruilen. Ik zal ze dan vragen wat voor toestel het dan is, c.q. refurbished (dan hoeven ze van mijn part niet te komen) of een nieuwe.

XIII 29-10-12 13:44

Ter info:

U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

Bron: Garantie | ConsuWijzer.nl

Apple "repareert" vaker via refurbished toestellen.

Roos79 29-10-12 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R@dium (Bericht 845956)
Nou, na een 15 min te hebben gesproken is dat wat ze me konden aanbieden. Maar dan krijg je een refurbished, met geen doos, c.q. geen nieuwe. Wat me het meeste stoort is dat ze zeggen "bij ons online" terwijl ze daar geen verantwoordelijkheid voor nemen.

Nogmaals, een refurbished zou ik accepteren als de schade door mezelf is toegebracht. Niet als het door hun is gedaan, c.q. slechte Quality Control. Dan verwacht je een nieuwe, geen 'tweede hands'.

Ze gaven inderdaad een oplossing, maar m.i. ontoereikend in dit geval.

Bij schade door jezelf had je geen nieuw/swap toestel aangeboden gekregen...
Ook als je nu zou bellen en zou melden van de schade krijg je geen nieuw toestel maar t zelfde wat de Apple store aanbied ;)

R@dium 29-10-12 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 846003)
Ter info:

U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

Bron: Garantie | ConsuWijzer.nl

Apple "repareert" vaker via refurbished toestellen.

Dat begrijp ik, maar ik kan aantonen dat ik hem niet gebruikt heb. Heb het niet eens aangezet toen ik de kras zag (dacht voordat ik gezeik krijg).

XIII 29-10-12 14:00

Je kunt (net omdat je via het web gekocht hebt) natuurlijk ook gebruik maken van je "bedenktijd":

De bedenktijd is een periode waarin u kunt beslissen dat u het product toch niet wilt kopen. U kunt het dan terugsturen. U hoeft niet te vertellen waarom u het product niet wilt. Een bedenktijd noemen we ook wel een zichttermijn of een bedenktermijn.

Bron: Bedenktijd bij koop op afstand | ConsuWijzer.nl

Alleen moet je dan wel opnieuw bestellen en nog langer wachten als je nog steeds een iPhone 5 wil...

ballegooier 29-10-12 14:05

Ik zou idd meteen snel gebruik maken van die bedenktijd regeling. Bestel je later opnieuw. Kost je het minste gezeik. Ik heb destijds met mijn iPhone 3G ook kapot uit de doos gewoon een splinternieuwe gekregen. Duurde wel 4 weken. Via een APR notabene. Dus het moet wel kunnen. Hoewel die APR in opdracht van T-Mobile dingen kon doen, vermoed ik, toen had T-Mobile immers alleen recht op dat de 3G.

R@dium 29-10-12 14:20

Als dat zo is, dan heeft het geen zin :(

Als het een speelgoed van een paar euro zou zijn, zou ik het makkelijk accepteren, maar het gaat over een product van €660. En voor mij een refurbished heeft niet dat 'nieuwe' gevoel.

Maar even terugkomend op dat "bij ons online" statement van Apple Store medewerkers. Heb wel een beperkte kennis van Rechten, maar weet wel dat het verstrekken van misinformatie over een product of dienst wettelijk gezien niet mag. Met zo'n statement veronderstel je dat de Store met de Online winkel met elkaar te maken hebben en daardoor de zelfde regels en voorwaarden hanteren. Wat denken jullie?

Cosworth 29-10-12 14:33

En waarom heb je 'm niet gewoon teruggestuurd? Dat is namelijk wat je altijd doet met zaken die je online hebt besteld, als er iets mis is.

Ik weet natuurlijk het antwoord wel: je hebt je heel erg verheugd op je iPhone en wilt vandaag een nieuwe. Maar daar kan de Apple Store in A'dam niets aan doen, er zijn nog meer klanten die een iPhone willen en de magazijnen puilen niet uit.

Met andere woorden: Apple Store A'dam hebben wel een oplossing, maar die accepteer je niet. Dus dan blijft terugsturen over, en een paar weken wachten.

Verder kom je steeds terug op dat zinnetje: 'bij ons'. Da's gewoon spreektaal geweest van een medewerker, stel je niet zo aan. Wat had 'ie dan moeten zeggen? 'U kunt op Apple.nl bestellen. Graag benadruk ik dat de online store en deze vestiging juridisch niets met elkaar te maken hebben.' ofzo?

R@dium 29-10-12 14:55

Waarom krijgen de mensen wel de kans, als ze bij de Apple Store het met Abbo willen kopen, om ter plekke als de eerste iPhone uit de doos niet deugd een nieuwe doos te openen totdat ie wel deugd? Ze hebben wel genoeg telefoons liggen voor mensen die een abbo willen hebben / verlengen.

Waarschijnlijk ligt het eraan dat ik al betaald en online heb gekocht en mij liever niet wil helpen. Want hun eerste reactie was niet van: "Meneer, het is spijtig dat u het zo heeft ontvangen, wij kunnen alleen voor u een refurbished aanbieden" maar hun reactie was "Wij kunnen niks voor u doen, u heeft hem online gekocht, dus zou u contact op moeten nemen met 0800". En daaraan stoor ik me. Pas na een paar minuten heen en weer gebbabel van hoe en wat kwam de Manager met de refurbished verhaal.

Was het maar waar dat alleen een medewerker het zei. Maar ze roepen het herhaaldelijk. 'U kunt het online bij Apple ook bestellen' zou voldoende zijn. Dan leg je het al in simpel spreektal uit dat er een verschil zit.

Als het iemand anders dit zou overkomen zou ik ook als jullie reageren, 'suck it up and order a new one', maar ja, ik zit nu in zo'n geval en voel me enigszins genomen.

Roos79 29-10-12 15:30

Vermoedlijk is de refurbished later gemaakt dan t toestel wat je nu thuis heb!
Ik vind dat je wel onwijs moeilijk doet...

En had je al contact gehad met Apple online zelf?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:02.