//

iPhone 's nachts opladen ?

iPhone 's nachts opladen ? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik had vroeger nogal de gewoonte om m'n gsm elke avond in de oplader te steken en hem er 's morgens weer uit te halen. ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 27-12-12, 11:18
RensVDW RensVDW is offline
• iOS 7.0.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2012
Berichten: 15
Standaard iPhone 's nachts opladen ?

Ik had vroeger nogal de gewoonte om m'n gsm elke avond in de oplader te steken en hem er 's morgens weer uit te halen. Dit was handig omdat je dan zeker was dat je een hele dag 'safe' zat.
Nu heb ik al van een paar mensen gehoord (dat zij gehoord hadden ) dat dat niet zo goed zou zijn voor je batterij. Volgens die geruchten is het niet goed dat hij zo lang in het stopcontact zit omdat hij toch al na 2 uurtjes volledig vol zit.

Mijn vraag is dus of die geruchten kloppen ? Ik steek hem immers nu niet meer in 's nachts en doe het 'smorgens, maar de eerste keer dat ik me nu overslaap heb ik een probleem

Dankjewel !
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 27-12-12, 11:21
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RensVDW Bekijk bericht
Mijn vraag is dus of die geruchten kloppen ?
Die geruchten zijn wat zij zijn: geruchten Als de accu vol is stopt het laden. Overladen en druppelladen doet het Power Management van een iDevice niet.
  #3  
Oud 27-12-12, 11:24
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Ik heb ook eens zoiets gelezen / dat iemand horen zeggen.

Omtrent Li-on batterijen bestaat een hele duidelijke wetenschap, maar mensen herhalen ook een heleboel onzin die ze ergens gehoord hebben. Daar heb ik me zelf ook vaak genoeg schuldig aan gemaakt

Zo is er vaak verwarring over
-wel/niet helemaal leeg laten lopen (maar: kán dat wel bij een iPhone?)
-beste om elke keer helemaal op te laden tot 100% of juist niet?
-eerste keer en daarna periodiek een complete laadcyclus of niet? Wat is dat dan precies?
- de hele nacht in de oplader laten zitten, mag dat?
- een andere oplader gebruiken dan meegeleverd met het toestel (ander wattage en ampère) mag dat?
Etc, etc.

Ik weet de antwoorden iig niet allemaal. En ik maak me misschien ook schuldig aan 'mishandeling' van het batterijtje Apple zelf heeft iig een richtlijn voor gebruik van de accu van de iDevice op hun eigen website staan. Hoewel je daar misschien niet alle antwoorden zult vinden op alle vragen.

Apple - Batteries
  #4  
Oud 27-12-12, 11:29
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier Bekijk bericht
Omtrent Li-on batterijen bestaat een hele duidelijke wetenschap, maar mensen herhalen ook een heleboel onzin die ze ergens gehoord hebben. Daar heb ik me zelf ook vaak genoeg schuldig aan gemaakt
Ik heb zelf meegewerkt, als co-auteur, aan een wetenschappelijk artikel over Lithium-Polymer accu's op de Duitse Wikipedia. Ik ga dat linkje niet meer plaatsen omdat het eigenlijk niet netjes is om steeds naar je eigen publicaties te verwijzen.

Laatst gewijzigd door Guest-20180925190238; 27-12-12 om 12:03. Reden: Syntax
  #5  
Oud 27-12-12, 11:31
ballegooier's schermafbeelding
ballegooier ballegooier is offline
• iOS 15.1
• iPadOS 14.8
• Besturingssysteem: OS X
 
Geregistreerd: Aug 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.775
Standaard

Dat wordt de zoekfunctie gebruiken, Rens!
  #6  
Oud 27-12-12, 11:47
RensVDW RensVDW is offline
• iOS 7.0.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2012
Berichten: 15
Standaard

haha, lijkt me zeer interessant hoor , maar ik , als leek op technisch vlak, mag besluiten dat een batterij in een iphone er niet onder lijdt om een hele nacht in het stopcontact te zitten ?
  #7  
Oud 27-12-12, 12:12
Werner1963 Werner1963 is offline
• iOS 15.4.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jan 2011
Berichten: 1.713
Standaard

Als alles normaal is zal de batterij nooit overladen worden.
Ik doe dit elke nacht en in de auto ook nog als ik m'n navigatie gebruik (2x5 per week).

Ik heb de batterij na 1,5 jaar vervangen en de nieuwe gebruik ik nu al 6 maanden
1 maal per week laat ik de batterij onder de 10% komen maar nooit volledig leeg
De kost van een nieuwe batterij is nu toch ook niet zoveel.
  #8  
Oud 27-12-12, 13:29
freestyle4all freestyle4all is offline
• iOS 7.1.2
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Feb 2010
Locatie: soest
Berichten: 517
Standaard

Ik heb een iPhone 3GS 2 jaar lang vaker wèl aan de lader gehad, dan niet.

Elke nacht naast mijn bed, vaak syncend aan de Mac, en altijd in de auto.
Na 2 1/2 jaar is die accu eigenlijk nog steeds in prima staat.

Ik maak me er dus niet zo druk om.
  #9  
Oud 27-12-12, 14:53
RensVDW RensVDW is offline
• iOS 7.0.2
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Nov 2012
Berichten: 15
Standaard

Oké dank jullie wel, ik denk dat ik dan ook maar op zeker speel en hem gewoon 's nachts in laat zitten

Zijn er kenners die hier iets over kunnen zeggen : is het beter om hem maar in te steken als hij laag in procenten zit (zolang mogelijk wachten dus) of maakt ook dit niet uit ?
  #10  
Oud 27-12-12, 16:43
Gilles111 Gilles111 is offline
• iOS 10.1.1
• 9.3.2
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jul 2012
Locatie: Dordrecht
Berichten: 303
Standaard

Ben niet echt een kenner maar bij mij gaat de iPhone aan de lader als ik naar bed ga. De ene keer is dat bij 60%, een andere keer op 7%. Net hoeveel ik hem heb gebruikt op een dag. Na ruim 2 jaar merk ik geen verschil in de batterij, gaat nog steeds minimaal de hele dag mee en als ik rustig aan doe zelfs 2 dagen. Iets in mij zegt me dat dat dus niet uitmaakt (vooral om de accu nooit overladen wordt).
__________________
Het is niet de vraag of iets een keer gebeurt maar wanneer...
  #11  
Oud 27-12-12, 16:54
Harley4's schermafbeelding
Harley4 Harley4 is offline
• iOS 9.3
• 9.3
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2009
Locatie: Grunn
Berichten: 674
Standaard

Me ouwe ipad 1 boven me bed (TV) die 24/7 aan de lader hing, begon op den duur toch aardig te stinken

iPad2 gaat al weer half jaar goed constant aan prik.
  #12  
Oud 27-12-12, 19:32
mykie mykie is offline
• iOS 9.0 beta
• 9.0 beta
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Dec 2009
Locatie: Velsen-Noord
Berichten: 146
Standaard

Een lithium ion batterij vind het fijn om regelmatig opgeladen te worden. Het opladen van leeg naar volledig vol vind hij niet zo fijn, evenmin als warmte.
  #13  
Oud 28-12-12, 01:31
apotheosis apotheosis is offline
• iOS 10.2.1
• Ik heb geen iPad
• Besturingssysteem: Anders
 
Geregistreerd: Jan 2009
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 4.751
Standaard

Topicstarter: iedere dag steek ik net voort slapen gaan de iPhone int stopcontact, altijd, nog nooit problemen mee gehad.
Ik wil ook zoals jij zegt met een volle batterij beginnen aan de dag .

Voorzover ik weet; vanaf de phone is opgeladen stop deze ermee, ik kan mis zijn maar das hetgeen ik denk.
  #14  
Oud 28-12-12, 02:18
lonerider lonerider is offline
• iOS 6.0.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Mar 2011
Locatie: vlaanderen
Berichten: 47
Standaard

inderdaad ,daarna gebeurt er enkel nog een druppellading
hetgeen niet wil zeggen dat je hem een hele week aan de lader
moet laten.
@RensVDW nee je wacht beter niet tot de batt bijna leeg is om hem
op te laden (behalve bij een nieuwe batt)
voor wat meer info
HowStuffWorks "How Lithium-ion Batteries Work"
  #15  
Oud 28-12-12, 11:43
JeroenO JeroenO is offline
• iOS
 
Geregistreerd: Jul 2012
Berichten: 27
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ballegooier Bekijk bericht
Ik heb ook eens zoiets gelezen / dat iemand horen zeggen.
Zo is er vaak verwarring over

- een andere oplader gebruiken dan meegeleverd met het toestel (ander wattage en ampère) mag dat?
Kan geen kwaad. Amperage/Wattage zegt alleen iets over hoeveel stroom/vermogen een lader maximaal kan leveren. Niet wat er daadwerkelijk geleverd wordt. Zolang de spanning maar gelijk blijft, maakt het niet uit of je nu een voeding van 1 Watt gebruikt of 100 Watt. Bij gelijke spanning en gelijke belasting zal er niet meer stroom gaan lopen.

Wellicht dat het accumanagement er wel gebruik van kan maken als er wat extra vermogen beschikbaar is, bijvoorbeeld als je een iPad lader voor je iPhone gebruikt. Maar als dat zo is, dan ga ik er ook vanuit dat het accumanagement de stroom dusdanig begrenst dat het niet schadelijk voor je accu is.

Heeft de lader te weinig vermogen, dan zal het laden langer duren of helemaal niet mogelijk zijn. In dat geval maakt je iPhone/iPad daar een melding van.

Citaat:
- de hele nacht in de oplader laten zitten, mag dat?
Ook dat kan geen kwaad. Op het moment dat de accu vol is, stopt het laden. Dit is te merken aan het feit dat wanneer je de volgende ochtend je iPhone gaat gebruiken, terwijl deze nog steeds aan de lader hangt, het opladen op een gegeven moment weer begint.

Dit is overigens niet uniek voor de iPhone, mijn laptop en zakelijke telefoon (Nokia 3109 classic) vertonen dit gedrag ook.
De laatstgenoemde telefoon gaat ook iedere nacht aan de lader en de accu doet het nog steeds prima (na ruim 3 jaar).



Even algemeen: mijn ervaring is dat accu's zeker wel enkele jaren meegaan (ervaring met telefoons, laptops en MP3/MiniDisk spelers). Ik maak me er dus niet zoveel zorgen om. En zeker met een telefoon wil je toch na 2-3 jaar wel weer een nieuwe. En mocht ie toch vroegtijdig kapot gaan, dan laat ik gewoon een nieuwe installeren.

Laatst gewijzigd door JeroenO; 28-12-12 om 12:00. Reden: Toevoeging
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
's nachts Iphone uit of vliegtuigmodes? henk004 iPhone algemeen 7 20-03-12 21:49
Iphone stoort 's nachts op audio docking station jerkar iPhone algemeen 1 06-11-11 14:26
iPhone 4 's nachts snel leeg ScarAce1989 iPhone algemeen 0 17-08-11 09:34
'S nachts opladen. MS23 iPhone algemeen 1 27-06-11 23:51
Iphone opladen door usb maar als laptop uit is stopt opladen. Ancotje iPhone algemeen 4 11-12-09 09:37

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:24.