//

Garantie of niet ?

Garantie of niet ? discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Ik heb mijn iPhone 4s vandaag op marktplaats gezet. 5 min later kreeg ik een mail van een potentiële koper die naar het IMEI nummer ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren

 

Discussietools Weergave
  #1  
Oud 13-01-13, 06:09
PeteRock PeteRock is offline
 
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 6
Standaard Garantie of niet ?

Ik heb mijn iPhone 4s vandaag op marktplaats gezet.

5 min later kreeg ik een mail van een potentiële koper die naar het IMEI nummer vroeg. Ik mailde meteen terug met het IMEI nr.

Voor de grap heb ik daarna mijn eigen IMEI ingevoerd op zo'n "IMEI Check" site. Alle info klopte, maar tot mijn grote verbazing heb ik geen garantie meer. Terwijl ik mijn iPhone toch echt in maart 2012 heb gekocht.

Mijn vriendin heeft ook meteen een IMEI check gedaan. En zij heeft garantie tot Mei 2013 maar ze heeft haar iPhone in Juli 2012 gekocht.

Heb het op meerdere sites nagekeken. En overal krijg ik hetzelfde resultaat.

De potentiële koper had ook meteen geen interesse meer. Die had namelijk al een AppleCare doosje klaar liggen. En die moet je binnen een jaar na de aankoopdatum registreren.

Maar goed, nu komt het..

Ik heb even de aankoopbon van de iPhone nagekeken. En volgens de aankoopbon heeft bol.com/centralpoint (die werken samen) mij destijds een Nederlandse iPhone verkocht (MD258DN/A). Maar op het doosje van mijn iPhone en bij de instellingen zie ik dat ik een Franse iPhone heb (MD258F/A).

Dan kan dus de reden zijn waarom ik volgens Apple en de IMEI check sites geen garantie meer heb.

Toen ik mijn iPhone had ontvangen in maart vond ik het al zo vreemd dat het doosje en het boekje in het frans waren. Maar ja, je hebt eindelijk je nieuwe iPhone, je bent blij, dus dat boeit je dan niet.

Mijn vriendin heeft trouwens wel gewoon een Nederlandse iPhone. Alleen heeft ze haar aankoopbon nog niet nagekeken (zou dus zomaar omgekeerd kunnen zijn)

Ik ga maandag sowieso bellen naar Apple en Centralpoint. Maar als ze in een slechte bui zijn kunnen ze ook gewoon zeggen dat het modelnummer van de aankoopbon niet overeen komt met het modelnummer van de iPhone en dat ze me niet kunnen helpen.

Dan heb ik geen poot om op te staan.

Het gaat maar om 2 maanden garantie. Maar ik heb er toch recht op.

Heeft iemand dit eerder mee gemaakt ?

P.S. Ik zit normaal gesproken alleen op OnemoreThing. Maar ik ben via google op deze site terecht gekomen. En toen zag ik dat ik me hier toevallig al ooit had aangemeld. Alleen ben ik 3 jaar niet online geweest.

Laatst gewijzigd door PeteRock; 13-01-13 om 07:07.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 13-01-13, 08:58
xbored xbored is offline
• iOS 8.1
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2009
Berichten: 228
Standaard

Je heb toch een aankoop bon van bol.com/centralpoint?
Volgens mij loopt de garantie via hun, omdat hij daar is aangeschaft en heb je wettelijk gezien gewoon 2 jaar garantie bij hun bol.com/centralpoint.
Staat dat toevallig ook niet gewoon op je factuur of bij garantievoorwaarden?
  #3  
Oud 13-01-13, 09:07
KvdS's schermafbeelding
KvdS KvdS is offline
• iOS 10.3.2
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2010
Berichten: 1.332
Standaard

Zie ook dit draadje, in NL heb je minimaal 2 jaar garantie, mits je de aankoopbon nog hebt.
  #4  
Oud 13-01-13, 09:11
PeteRock PeteRock is offline
 
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 6
Standaard

Op de site van Centralpoint staat dat ik bij een defect het best bij de fabrikant terecht kan.

Ik heb 1 pakbon van centralpoint ontvangen en 1 factuur van bol.com. Staat niets over garantie.

Het probleem is alleen dat het modelnummer op de pakbon van Central Point niet overeen komt met het modelnummer van de door Central Point geleverde iPhone.

Volgens de aankoopbon hebben ze een Nederlandse iPhone aan mij verkocht. Maar ik heb dus een Franse iPhone ontvangen.

Waar ik pas vandaag achter ben gekomen (notabene 10 maanden na de aankoopdatum). Omdat ik volgens mij IMEI nummer geen garantie meer heb.

Als mijn iPhone vandaag dus stuk gaat kan ik mijn iPhone niet laten repareren. Terwijl ik nog 2 maanden garantie heb (gezien de aankoopdatum) Ook AppleCare activeren zou niet lukken omdat mijn IMEI aangeeft dat mijn 1 jarige garantie al is verlopen.

Ben benieuwd of ik geholpen wordt door Apple of Centralpoint. Want ik vind dit wel heel vreemd.

Mijn iPhone is dus niet stuk of iets dergelijks. Mij gaat het erom dat ik nog 2 maanden garantie heb. Maar als ik mijn IMEI of serial nummer invoer op de site van Apple staat er dat mijn garantie al is verlopen.

Om het dus even kort samen te vatten:
Central Point zet op de pakbon dat ik een Nederlandse iPhone heb ontvangen, maar ik heb dus een Franse iPhone ontvangen. Daarnaast is mijn garantie verlopen. Terwijl ik nog recht heb op 2 maanden garantie (gezien de aankoopdatum).

In ieder geval bedankt voor de reactie.

Laatst gewijzigd door PeteRock; 13-01-13 om 11:28.
  #5  
Oud 13-01-13, 09:40
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeteRock Bekijk bericht
Ik heb even de aankoopbon van de iPhone nagekeken. En volgens de aankoopbon heeft bol.com/centralpoint (die werken samen) mij destijds een Nederlandse iPhone verkocht (MD258DN/A). Maar op het doosje van mijn iPhone en bij de instellingen zie ik dat ik een Franse iPhone heb (MD258F/A).

Dan kan dus de reden zijn waarom ik volgens Apple en de IMEI check sites geen garantie meer heb.
Over het modelnummer hoef je je geen zorgen te maken. Model MD258DN/A is geen "Nederlands" model want iPhone 4S met dit modelnummer worden ook in Duitsland, Oostenrijk en Slowakije verkocht. En waarschijnlijk ook nog in een paar andere landen.

Model MD258F/A is wel een specifiek factory unlocked Frans model. Dit model is specifiek wegens de Franse beperkingen voor het gebruik van Wi-Fi en Bluetooth op de 2.4 GHz band.

Dat je twee maanden te weinig garantie hebt ligt hoogstwaarschijnlijk aan het feit dat het toestel twee maanden vóór de verkoop aan jou al geregistreerd werd bij Apple. Wie dat gedaan heeft en waarom dat gebeurd is kan alleen de verkoper maar beantwoorden.
  #6  
Oud 13-01-13, 10:09
PeteRock PeteRock is offline
 
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timosha Bekijk bericht
Over het modelnummer hoef je je geen zorgen te maken. Model MD258DN/A is geen "Nederlands" model want iPhone 4S met dit modelnummer worden ook in Duitsland, Oostenrijk en Slowakije verkocht. En waarschijnlijk ook nog in een paar andere landen.

Model MD258F/A is wel een specifiek factory unlocked Frans model. Dit model is specifiek wegens de Franse beperkingen voor het gebruik van Wi-Fi en Bluetooth op de 2.4 GHz band.

Dat je twee maanden te weinig garantie hebt ligt hoogstwaarschijnlijk aan het feit dat het toestel twee maanden vóór de verkoop aan jou al geregistreerd werd bij Apple. Wie dat gedaan heeft en waarom dat gebeurd is kan alleen de verkoper maar beantwoorden.
Bedankt voor je reactie

Ik zal morgen even contact opnemen met central points.

Ik ben benieuwd of ze mij kunnen en gaan willen helpen. Hoe je het draait of keert ik heb toch nog recht op de overgebleven garantie.

Ben benieuwd hoe ze dat gaan regelen.

Vind het sowieso raar dat ze me een Franse iPhone hebben opgestuurd.

Het is dat de koper op marktplaats om een IMEI nummer vroeg, anders was ik er waarschijnlijk ook niet achter gekomen.

Voor hetzelfde geld had ik nu een Apple Care pakket aangeschaft, en had ik Apple Care niet kunnen activeren.

Ik heb mijn advertentie maar even van Marktplaats afgehaald, aangezien ik expliciet had aangegeven dat er nog 2 maanden garantie op zat. Wat nu dus niet zo blijkt te zijn door een fout van Central Point. Lijkt me wel zo netjes.

Ik laat nog wel weten hoe het is afgelopen.

Ik had nog een vraag:

Moet je voor de reparatie van een Franse iPhone in Frankrijk zijn of je kan je ook terecht in Nederland ? Want ik lees allemaal verschillende dingen; dat Apple Nederland nu wel buitenlandse iPhone repareert.

Maar ik kom toch nog forum berichten tegen van mensen die aangeven dat hun buitenlandse iPhone wordt geweigerd in Nederland.
  #7  
Oud 13-01-13, 10:22
xbored xbored is offline
• iOS 8.1
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2009
Berichten: 228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeteRock Bekijk bericht


Ik had nog een vraag:

Moet je voor de reparatie van een Franse iPhone in Frankrijk zijn of je kan je ook terecht in Nederland ? Want ik lees allemaal verschillende dingen; dat Apple Nederland nu wel buitenlandse iPhone repareert.

Maar ik kom toch nog forum berichten tegen van mensen die aangeven dat hun buitenlandse iPhone wordt geweigerd in Nederland.
Hier durf ik geen zeker antwoord op te geven, maar naar mijn weten is dat gewoon wereldwijd...
  #8  
Oud 13-01-13, 10:22
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeteRock Bekijk bericht
Vind het sowieso raar dat ze me een Franse iPhone hebben opgestuurd.
Zo vreemd is dat niet Grote ketens zoals Metro AG, Neckermann, Wehkamp en blijkbaar ook bol.com kopen hun Apple spullen centraal in en verdelen deze dan over hun filialen.

Onlangs was er een dame op het forum die bij Wehkamp een "Spaanse" iPhone 4S gekocht had. Van iemand anders weet ik dat die een "Britse of Ierse" iPhone 4S heeft gekocht bij Neckermann NL.

Citaat:
Ik had nog een vraag:

Moet je voor de reparatie van een Franse iPhone in Frankrijk zijn of je kan je ook terecht in Nederland ? Want ik lees allemaal verschillende dingen; dat Apple Nederland nu wel buitenlandse iPhone repareert.

Maar ik kom toch nog forum berichten tegen van mensen die aangeven dat hun buitenlandse iPhone wordt geweigerd in Nederland.
Ik heb ooit een Amerikaanse unlocked iPhone 4 aangeboden bij een Apple Store in Parijs. Dat ding had wat mankementen maar viel nog binnen de garantie van Apple. De iPhone 4 werd zonder veel commentaar omgeruild voor een.... juist een "Frans" model MC603F/A, dus factory unlocked.

Of dat nu nog werkt weet ik helaas niet. Succes verder
  #9  
Oud 13-01-13, 10:25
xbored xbored is offline
• iOS 8.1
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2009
Berichten: 228
Standaard

De garantie voorwaarden staan op de site van de verkoper....
Je hoort gewoon 2 jaar te krijgen via de verkoper...
En waarom ze een Frans model hebben...geen flauw idee... Ik heb ooit een Italiaanse 3g gehad, maar dat was omdat daar toen de simlockvrije versie werd verkocht...
  #10  
Oud 13-01-13, 11:01
KvdS's schermafbeelding
KvdS KvdS is offline
• iOS 10.3.2
• 10.3.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Sep 2010
Berichten: 1.332
Standaard

Binnen Nederland heb je recht op 2 jaar garantie, punt uit.
Het belangrijkste punt op je rekening is, dat je IMEI nummer klopt met de Nederlandse aankoop bon. Als je "weet-ik-wat-voor-land-IMEI-nr." op je NL aankoopbon staat, dan heb je gewoon recht op 2 jaar garantie.
Dat is gewoon Nederlands consumentenrecht.
  #11  
Oud 13-01-13, 11:26
PeteRock PeteRock is offline
 
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 6
Standaard

Op de pakbon staat "Apple iPhone 4S 64GB - zw (MD258DN/A)"
Op de doos (en de instellingen van de iPhone) van de geleverde iPhone staat "(MD258F/A)"

Op de factuur staat geen IMEI nr. Alleen op de doos en in de instellingen van mijn iPhone. En die iMEI geeft aan dat ik een Franse toestel heb en dat mijn garantie verlopen is.

Ik weet nu (dankzij dit topic ) dat het vrij normaal is dat er buitenlandse iPhones in Nederland worden verkocht. Maar het blijft vreemd dat ze op de pakbon niet hebben aangeven dat het om een Franse iPhone ging..

Daarnaast is het ook vreemd dat mijn garantie is verlopen. Wat ik dacht is door timosha bevestigd; dat mijn iPhone voor het aan mij is verkocht al is geactiveerd door iemand anders.

Het grappige van alles is dat ik helemaal niet weet wanneer de garantie van dit toestel verlopen is. Ik kan nu alleen zien dat mijn 1 jarige Apple garantie is verlopen. Maar op welke datum precies... dat zie je niet.

De iPhone 4s is op 14 okt 2011 uitgekomen. Dus het kan ook op 14 okt 2012 verlopen zijn. En misschien hebben ze wel een refurbished toestel aan mij verkocht.

Dat je volgens de Nederlandse wet 2 jaar garantie heb wist ik al. Vond het alleen vreemd dat mijn Apple garantie al verlopen is, terwijl ik deze telefoon pas 10 maanden heb. Vandaar ook dit topic.

Het net al een mailtje gestuurd naar bol.com en centralpoints. Morgenmiddag nog even bellen. En als ze niets kunnen doen. Ga ik gewoon een klacht indienen bij de Thuiswinkel Waarborg. Maar goed, hopelijk komt het niet zo ver.

Ik wil gewoon mijn garantie terug (of een andere gepaste oplossing). Sommige zullen misschien zeggen... ach het is maar 2 maanden garantie waar maak je je druk om. Maar als je ergens recht op hebt en je krijgt het niet, moet je ervoor vechten'.

En of het nou om 2 weken of 2 maanden garantie gaat, dat maakt mij niet zo veel uit.
  #12  
Oud 13-01-13, 11:48
Guest-20180925190238
Gast
• iOS
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeteRock Bekijk bericht
Op de pakbon staat "Apple iPhone 4S 64GB - zw (MD258DN/A)"
Op de doos (en de instellingen van de iPhone) van de geleverde iPhone staat "(MD258F/A)"


Op de factuur staat geen IMEI nr. Alleen op de doos en in de instellingen van mijn iPhone. En die iMEI geeft aan dat ik een Franse toestel heb en dat mijn garantie verlopen is.
Hier heb je een punt en mogelijk ook een probleem Op de factuur staat dus geen unieke identificatie zoals een IMEI of serienummer, juist?

Stel dat jij die iPhone, met een garantieclaim, moet opsturen naar bol.com dan kan bol.com toch zeggen: " Sorry, maar dit is niet het toestel dat wij u geleverd hebben. Kijk maar op de pakbon"
  #13  
Oud 13-01-13, 12:05
PeteRock PeteRock is offline
 
• 6.0.2
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Aug 2009
Berichten: 6
Standaard

Alleen het modelnummer staat op de factuur

Ik kan wel aantonen dat ik op 19 maart (zelfde dag dat ik de iPhone heb gekocht) een sim-only abo heb aangevraagd. Maar of dat gaat helpen

Maar je moet toch wat he.

Voortaan mijn iPhone toch maar bij een Premium Reseller of de officiële Apple Store kopen.
  #14  
Oud 13-01-13, 23:32
xbored xbored is offline
• iOS 8.1
• 7.0.4
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Feb 2009
Berichten: 228
Standaard

Ben benieuwd wat bol.com/centralpoint gaat zeggen!
Hou ons op de hoogte!

Hoop dat het goed komt..
Je hebt idd een statement, je hebt er recht op dus hoor je het te krijgen!
Reageren



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Garantie iPhone uit USA (veel gedoe en onduidelijkheden, geen garantie?) jerpsx iPhone algemeen 22 23-07-13 14:18
Garantie via provider verloopt na garantie via Apple Store? adamba iPhone algemeen 4 24-04-12 11:07
2 jaar garantie bij Apple. Of niet? Snippertje iPhone algemeen 32 09-12-11 10:27
Heb garantie maar wordt niet gerepareerd! hehe123 iPhone algemeen 5 05-12-11 22:30
Oortjes niet onder garantie?! S¡mon Odido (T-Mobile) 2 17-02-10 20:54

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:33.