iCulture forum | iPhone, iPad,  iPod touch, Apple TV en iOS

iCulture forum | iPhone, iPad, iPod touch, Apple TV en iOS (https://forum.iculture.nl/)
-   iPhone algemeen (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/)
-   -   iOS updaten vertraagt iPhone? (https://forum.iculture.nl/f28/iphone/f32/iphone-algemeen/137742-ios-updaten-vertraagt-iphone.html)

antoon100 05-04-13 11:42

iOS updaten vertraagt iPhone?
 
Hallo Mede Forum leden,

ik heb al een paar keer over het onderwerp "downgraden" daar wil ik het nu niet over hebben maar de reden dat ik dat zou doen is omdat ik vaak lees op het internet dat toestellen zoals iPhone 3Gs steeds trager worden bij nieuwere iOS updates.

Klopt het wat ik lees dat het zodanig erg kan worden dat het bijna onbruikbaar wordt in de toekomst?

Dus mijn iPhone bij iOS X erg onbruikbaar wordt (Apple de toestellen vertraagt)

Dit is de reden waarom ik eerder zei dat downgraden mogelijk handig zou zijn ik bdl daarmee wanneer het toestel sterk zou vertragen of dergelijke ik terug zou kunnen.

Dus vraag ik degenen die al tijdje iPhone bezitter zijn en regelmatig updaten daar last van ondervinden van vertragen en dergelijke dat ik zo op het internet lees (ik weet dat je ook niet alles moet geloven wat er te lezen valt, maar ik zou het wel apprecieren op een antwoord)

Als deze geruchten niet kloppen hoef ik me dan ook geen zorgen meer te maken over het onderwerp "downgraden".

Indien dit onduidelijk aarzel niet achter extra info.

Alvast op voorhand bedankt.

Guest-20180925190238 05-04-13 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door antoon100 (Bericht 889203)
Dus mijn iPhone bij iOS X erg onbruikbaar wordt (Apple de toestellen vertraagt)

Apple vertraagt geen toestellen! Als er een iOS update is die op een bepaald iDevice problemen zou kunnen veroorzaken dan geeft Apple die iOS update niet vrij voor dat specifieke iDevice. Bijvoorbeeld:maximaal iOS 4.2.1 voor de iPhone 3G en iOS 5.1.1 voor de iPad 1.

Ik kan alleen voor mijzelf praten en geen commentaar leveren op wat er op het Internet zo allemaal te lezen is.

Ik heb nog een iPhone 3GS (met oude bootrom) uit 2009 die perfect werkt met iOS 6.1.2. Ik merk geen enkele vertraging op dat toestel. Dit toestel wordt nog bijna dagelijks gebruikt om van alles en nog wat te testen. Idem dito voor een iPhone 4 uit 2010.

antoon100 05-04-13 12:10

Dat zou ook niet mogen vind ikzelf als je er zoveel voor betaald.

Maar de geruchten kwamen ook van concurrenten(samsung, microsoft,...), dus was het sowieso al riskant om te geloven.

Over bugs heb ik het niet want bugs worden continu verbeterd in alle iOS versies (voor de toestellen waarvoor het vrijgegeven werd/wordt)

Ik geloof uw en dank u zeer want dit was waar ik voor vreesde daarom dat ik zo doorhamerde over de onderwerpen "downgraden", nu kan ik gewoon gerust zijn en dat onderwerp met rust laten.

En als je niet jailbreakt heb je sowieso al minder kans op problemen zeker.(als je dan kopieen terugzet en dergelijke)

Het was mischien een rare vraag maar ben nu gerust.

En zal het ook niet meer laten om die reden om niet te updaten, bugs kunnen wel even optreden maar als die effectief een 'bug' zijn lost Apple die telkens op niet?

Bedankt voor je reactie!!!

Guest-20180925190238 05-04-13 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door antoon100 (Bericht 889219)
Maar de geruchten kwamen ook van concurrenten(samsung, microsoft,...), dus was het sowieso al riskant om te geloven.

Tja, wat moet men daar op zeggen :rolleyes: Apple doet dat trouwens ook op de Macs. Bijvoorbeeld: OS X 10.8.x Mountain Lion kan men niet meer installeren op iets oudere Macs met een Core 2 Duo processor.

Misschien doet Apple dat wel om rampen te vermijden zoals destijds met Windows Vista, wie weet :)

antoon100 05-04-13 12:32

Dat heb ik ook gezien op hun site ze stellen hoge eisen van de hardware voor hun OS.(en soms vrij beperkt ook)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door timosha (Bericht 889223)
Misschien doet Apple dat wel om rampen te vermijden zoals destijds met Windows Vista, wie weet :)

ik heb windows vista ook gehad dat was alleszins slechtste systeem ooit.
Die gebruik ik nu ook alleen maar meer om mee te knoeien (veel fout kan er toch niet lopen, vista werkt al niet goed dus veel slechter kan het dan al niet hé:d)

Beter voorkomen dan genezen Steve Jobs wist mischien wel waarom en hopelijk als het zo is zal Tim Cook het ook wel weten en zet hij deze trend voort(hoop ik toch, als ze hun merknaam niet willen schenden.)

XIII 05-04-13 17:44

Hou er wel rekening mee dat de 3GS weinig RAM geheugen heeft.

Ik merk op de 3GS bij iOS6 dat Apps veel sneller niet meer in het geheugen staan dan bij oudere iOS versies.

Guest-20180925190238 05-04-13 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door XIII (Bericht 889283)
Ik merk op de 3GS bij iOS6 dat Apps veel sneller niet meer in het geheugen staan dan bij oudere iOS versies.

Inderdaad iOS 6 voert sneller een "purge" uit op een iPhone 3GS dan op een iPhone 4, 4S of 5.

/offtopic/
En omdat iOS 5.1.1 dat niet zo snel doet op een iPad 1 heb ik soms "Low Memory" fouten met grote iPad apps.
/ontopic/

antoon100 05-04-13 18:15

Dat is normaal dat bij nieuwere versies het RAM uitbreidt en op andere toestellen weinig is t.o.v. de laatste iPhone versie.

Wat is een purge, wat doet dat, is dit erg, heeft dit grote gevolgen?

Kan dit voor grote problemen dan zorgen?

Of is dit ook iets waar men weinig rekening moet mee gehouden worden.

antoon100 05-04-13 21:08

Kan niemand specifiek uitleggen wat deze regel betekent?(ik hoef hiervoor toch geen nieuw topic te maken)

Inderdaad iOS 6 voert sneller een "purge" uit op een iPhone 3GS dan op een iPhone 4, 4S of 5.

Met de nadruk op "purge"

Alvast op voorhand bedankt.

XIII 05-04-13 22:13

iOS6 sluit op een 3GS ivm beperkt geheugen Apps sneller af.

Omdat Apps opstarten lang duurt op een 3GS voelt die traag aan.

antoon100 06-04-13 10:35

Ok, dus die problemen ondervind je vooral wanneer het RAM geheugen teveel verschilt van elkaar.

iPhone 3GS => 256 MB RAM
iPhone 5 => 1GB RAM

Dat is inderdaad een groot verschil, maar er blijken geruchten dat de "iPhone 5s" 2GB ram zal hebben dat is toch op zen minst even groot verschil of heb ik het fout?

Dan zal de iPhone 5 hetzelfde functioneren qua performance op iOS 7 als de iPhone 3GS op iOS 6, of niet?

iPhone 5 met iOS 6 zal sowieso geen purge's doen want deze zijn voor elkaar gemaakt/ontworpen.

Je zei apps opstarten iets langer duurt....(maar dat is vooral wanneer je apps zelden/nooit afsluit, ++ van toepassing zeker)

Dat blijft toch doenbaar hé

Maar goed het is dus vooral het verschil in RAM dat men in de gaten moet houden voor de performance in te schatten.

Bedankt voor je reactie

Guest-20180925190238 06-04-13 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door antoon100 (Bericht 889368)
iPhone 5 met iOS 6 zal sowieso geen purge's doen want deze zijn voor elkaar gemaakt/ontworpen.

Je bent weer eens een ietsje te vlug met jouw conclusies. :rolleyes:

"suspend" en "purge" zijn Unix functies die door de Unix kernel worden uitgevoerd als het nodig is. Als er "swap" mogelijkheden zijn gebeurt dat niet zo snel als wanneer er geen geen "swap" mogelijkheid is. iOS voorziet niet in een swap-partitie.

antoon100 06-04-13 11:18

dus als ik het nu goed heb doet de iPhone 5 dat ook in iOS 6 (maar minder vaak)?

Eerder zei je XIII: iOS6 sluit op een 3GS ivm beperkt geheugen Apps sneller af.

Zijn het deze gegevens die dan ook bij diagnose en gebruik worden geplaatst onder LatestCrash .... ?

Alvast op voorhand bedankt.

Guest-20180925190238 06-04-13 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door antoon100 (Bericht 889373)
Zijn het deze gegevens die dan ook bij diagnose en gebruik worden geplaatst onder LatestCrash .... ?

Nee, een "suspend" of "purge" is geen crash dus die functies veroorzaken geen rapporten in de Diagnostics.

Soms kan iOS, om de een of andere reden, bepaalde apps niet uit het geheugen verwijderen als dat nodig is. De app (proces) wordt dan gestopt met de "kill" functie. Dan wordt er een LowMemory foutboodschap aangemaakt en een crash report voor die bewuste app..

antoon100 06-04-13 11:38

Ok, dus de Diagnostics is zuiver voor iOS, en "suspend" en "purge" meer apps.

ik geef een voorbeeld:

Als een iPhone 4 op iOS 6 draait (standaard iOS 4) en installeert apps die iOS 6 vereisen kunnen dan bij deze apps sneller een LowMemory foutboodschap krijgen dan apps die iOS 5 of iOS 4 ten hoogste vereisen. En doordat deze app dan eerder geschikt is voor iPhone 5 (met meer RAM heeft) deze een "purge" kan uitvoeren op die iPhone 4 waardoor iOS die "kill" functie gebruikt.

Dus dit gebeurd wanneer iOS soms ook wanneer (de gebruiker niet wil) een app zomaar afsluit(terwijl in gebruik kan zijn) en dit niet lukt dan die "kill functie toepast.De reden is hierdoor een weinig aan RAM.

Lijkt dit er al iets beter op?

Guest-20180925190238 06-04-13 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door antoon100 (Bericht 889377)
Ok, dus de Diagnostics is zuiver voor iOS, en "suspend" en "purge" meer apps.

De Diagnostics is een verzamelplaats voor alle crash reports. Het maakt niet uit hoe die crashes ontstaan zijn.

Ik kan het boek "The Unix System" van Stephen Bourne (de vader van de Bourne Again SHell of bash) aanbevelen. Het is een boek uit 1984 maar nog steeds actueel. Koop dat boek en lees het.

Succes verder :-)

XIII 06-04-13 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door antoon100 (Bericht 889368)
Je zei apps opstarten iets langer duurt....(maar dat is vooral wanneer je apps zelden/nooit afsluit, ++ van toepassing zeker)

Nee; het tegenovergestelde.

antoon100 06-04-13 12:12

Ok, maar dan kan je wel met sneller leeglopende batterij zitten wat ook niet aan te aan te raden is, of niet?(maar dit is uiteraard weer iets anders, we moeten het volledige totaalplaatje bekijken hé)

@timosha

Dat boek kan je even link plaatsen of ISBN nummer?(kan het zijn er verschillende uitgaven zijn?)

Alvast op voorhand bedankt!!!

Guest-20180925190238 06-04-13 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door antoon100 (Bericht 889386)
Alvast op voorhand bedankt!!!

The Unix System (International Computer Science Series): Stephen R. Bourne: 9780201137910: Amazon.com: Books

Zonder dank :-)

antoon100 06-04-13 12:20

Ok, nu weet ik meer info.

Maar ik weet niet of je op amazon dat ook in pdf formaat kan krijgen + het boek.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:45.