//

iPhone tethering: iPhone-modem op laptop

iPhone tethering: iPhone-modem op laptop discussie in iPhone algemeen forum; ( verdwijnt na registratie ) Allereerst moet ik zeggen dat ik op dit moment nog geen iPhone heb, maar wel sterk zit te neigen me er eentje aan te schaffen. ...



Ga terug   iPhone, iPod touch, iPad en Apple TV forum > iPhone > iPhone algemeen
Wachtwoord vergeten? Registreren!
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 04-06-08, 17:07
Milenco Milenco is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2008
Berichten: 4
Standaard iPhone tethering: iPhone-modem op laptop

Allereerst moet ik zeggen dat ik op dit moment nog geen iPhone heb, maar wel sterk zit te neigen me er eentje aan te schaffen. Wat ik er van lees is het een geweldig apparaat met enorm voor mogelijkheden. Één onderdeel ontbreekt echter, en dat is de mogelijkheid de iPhone als internetmodem te gebruiken op een laptop.

Nu zijn er wel verschillende mogelijkheden. Zo kwam er vrij snel een manier uit waarbij je door middel van een SOCKS-proxy verbinding kan maken met internet. Het nadeel hiervan is dat je deze proxy in elke applicatie moet instellen (onder Windows tenminste). Enige tijd later is dat ook opgelost, en heeft iemand door middel van BIND te compileren voor de iPhone, het voor elkaar gekregen om deze SOCKS-methode te omzeilen. De uitleg ervoor staat hier: http://www.zdziarski.com/papers/tethering.txt

Allereerst ben ik benieuwd naar deze manier van werken. De eerste manier werkte vrij vervelend (naar wat ik lees), veel sites wilden niet laden en het was vrij traag. Over de nieuwe methode lees ik echter niet zoveel. Zijn er mensen die dit hebben geprobeerd? Hoe stabiel is de verbinding? Ik snap dat ik van GPRS niet veel kan verwachten, maar een stabiele snelheid van 5 tot 10 KB/s zou toch realistisch moeten zijn?

De reden waarvoor ik dit topic éigenlijk start is om te kijken hoe het instel-proces is te vereenvoudigen. In de handleiding zoals die hierboven is beschreven moeten veel dingen worden gedaan:
  1. Verbinden maken met het ad-hoc netwerk
  2. IP-adres instellen
  3. SOCKS daemon starten (is dit uberhaupt wel nodig met BIND?)
  4. BIND/DNS daemon starten
  5. SSH instellen
Al met al toch wel een paar minuten instel-werk. Iets dat ik toch wil voorkomen. Mijn vraag is dan ook: In hoeverre ondersteunt de iPhone shell-scripting en in hoeverre kan ik dit proces automatiseren? Ik heb redelijke basiskennis van shellscripting, en de meeste dingen kunnen in Linux zonder problemen worden gedaan (hoewel ik niet weet of/hoe naar ad-hoc netwerken kan worden verbonden vanaf de shell).

Wat ik eigenlijk wil is dat ik een shell-script in elkaar zet welke ik met een paar 'klikken' kan benaderen op de iPhone, zodat de hele reutemeteut wordt ingesteld. Als ik dan klaar ben wil ik het script makkelijk kunnen stoppen zodat ik de iPhone weer normaal kan gebruiken. Aan de Windows-kant moet ook het één en ander worden ingesteld, maar hiervan weet ik zo goed als zeker dat ik dit met een batch script (icm. netsh) kan realiseren.

NB: Ik weet dat volgende week de nieuwe iPhone wordt aangekondigd, maar ik schat de kans klein in dat deze wel tethering gaat ondersteunen (via bijv. Bluetooth). Vandaar dat ik probeer uit te wijken naar deze situatie.
Advertentie
Advertentie Gesponsorde links (verdwijnt na registratie)

  #2  
Oud 15-06-08, 23:06
Milenco Milenco is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2008
Berichten: 4
Standaard

Inmiddels is de nieuwe iPhone aangekondigd, en ook deze zal (zeer waarschijnlijk) geen tethering ondersteunen. Vandaar ook deze subtiele kick, om toch de ervaringen met de huidige versie boven water te krijgen en te achterhalen of een dergelijk script realiseerbaar is.
  #3  
Oud 16-06-08, 00:00
fmb fmb is offline
• iOS 5.0.1
• 5.0.1
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Apr 2008
Berichten: 39
Standaard

Ik hoop dat er idd. iets eenvoudigs gerealiseerd kan worden, ik kijk er naar uit.
  #4  
Oud 22-06-08, 10:19
Thaan Thaan is offline
• iOS 5.1.1
• 5.1.1
• Besturingssysteem: Mac OS X
 
Geregistreerd: Mar 2008
Locatie: Thaan.nl
Berichten: 217
Standaard

Even een subtiele kick.

http://www.*******.nl/iphone-als-modem-voor-mac/787/
Hier wordt beschreven hoe dat voor de mac moet, stappen in windows zijn iets anders maar zou wel moeten werken.


-edit-
Jammer dat de site hier gecensureerd moet worden, vervang de sterretjes door i phoned .nl

Laatst gewijzigd door Thaan; 22-06-08 om 10:20. Reden: censuur
  #5  
Oud 23-06-08, 14:34
Milenco Milenco is offline
• iOS 3.0
• Besturingssysteem: Windows
 
Geregistreerd: Jun 2008
Berichten: 4
Standaard

Ik weet hoe het te realiseren is (ook onder Windows), zie m'n eerste post. Ik vraag me alleen af of/hoe dit te vereenvoudigen is (zodat ik zowel op de iPhone als de PC/Mac 1 scriptje draai waarmee ik de verbinding op kan zetten, om 'snel' even te internetten, in plaats van 5 min bezig te zijn de hele zooi op te zetten. Tevens ben ik benieuwd naar ervaringen met het delen van internet via de iPhone, qua stabiliteit en snelheid en in hoeverre alle protocollen werken.
Reageren

Labels
bind, ervaringen, modem, socks, tethering



Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

 
Discussietools
Weergave

Soortgelijke discussies

Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Laptop gebruiken als modem I4Phone Wi-Fi 0 22-09-10 18:24
Kan je de Iphone 3 G ook gebruiken als modem voor je laptop/PC? Frido Wi-Fi 13 15-06-10 20:55
Internetten op laptop via iPhone (tethering) itzje iPhone algemeen 3 16-03-08 19:51

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit



Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:20.